Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Du risikerer ekstraregning for support-opkald trods "fri tale"

Du risikerer ekstraregning for support-opkald trods "fri tale"

Mobilregningen kan blive dyrere end forventet, hvis du skal have telefonisk hjælp til eksempelvis netbanken eller mobilen.

Foto: Mobilsiden.dk

Du kan sagtens få en ekstra regning for samtaler, selvom du ikke har brugt det antal minutter, som er inkluderet i dit abonnement.

De fleste af landets store teleselskaber tager nemlig ekstra betaling for opkald til 70-numre, som eksempelvis bliver tastet ind på skærmen, når du ringer til firmaer for at få kundesupport.

Det gælder blandt andet teleselskabet 3.

- "Sådan er det bare herinde. Noget er inkluderet, og noget er ikke inkluderet. I forvejen bliver det jo billigere og billigere at ringe i telefon. Og jeg tror ikke, at det, der vælter læsset, er den ekstrabetaling til de her servicenumre," siger Hanne Damsgaard, kommunikationskonsulent hos 3, til business.dk.

Ifølge sitet er det kun hos Telenor ud af de fire største teleselskaber, hvor kunderne kan vide sig sikre på, at de inkluderede timer i abonnementet også dækker servicenumre. Både Telia og TDC har abonnementer, der følger samme praksis som 3.

Virksomheder kan vælge at oprette et nummer, hvor de selv påtager sig udgiften for supporten i stedet for kunderne.

Det var imidlertid ikke tilfældet for pensionist Torben Nøhr, som ringede til Danske Bank for at få hjælpe til netbanken. Da der er tale om et 70-nummer, fik han en ekstraopkrævning på 70 kroner ud over de sædvanlige 150 kroner hos 3, selvom han har seks timer inkluderet i sit abonnement.

- "Men det var ikke noget, jeg var opmærksom på. Jeg tænkte bare, at seks timers taletid er seks timers taletid," siger han til business.dk.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

TF 29-01-2013 00:36:43

Og jeg betaler 21 kr for at få dem til at rette det :-(

0 0
FrkLarsen 27-01-2013 00:24:44

Nu begynder det godt nok at blive for sjovt. Jeg skulle bruge support til netbank. Der var lang ventetid. Jeg betaler for 15 timers taletid hos 3. Jeg skal ikke spise grød fordi jeg der er kommet 47 kr oveni regningen. Men jeg ville slet ikke have drømt om jeg betalte hvis jeg ikke havde læst det her. Jeg er ny i netbank, så har ingen erfaring med 3regning og netbank. Jeg blev så vred. Jeg lægger hver måned over 1000 kr hos 3. Jeg kunne forstå hvis jeg ringede til Kina for at høre vejrudsigten. Men det er et ganske almindeligt dansk nummer, som jeg sikkert kommer til at ringe til med mellemrum. Det er et smart nummer. Det tjener 3 fedt på. Og så vidt jeg har kunnet læse mig til i den PDF jeg downloadede fra danske bank, kommer det til at koste 40 kr at ringe til DB(fra 1. Sep). Og efter som jeg i udgangspunktet slet ikke kan få fat i min egen bank, uden jeg nærmest bliver afhørt, bliver jeg jo nødt til at ringe. Dvs at jeg skal betale 40 kr til banken, og 40 kr til 3(alt efter ventetid), hvis banken har lavet en fejl. Hvilket var tilfældet idag. Er der ikke nogen ganske almindelige love der gælder for teleselskaber og banker. Nu har jeg snart fået nok. Da må da nogle regler. Hvis jeg som alm. borger opførte mig sådan, ville jeg komme i fængsel.

0 0
Rene 27-01-2013 12:04:07

Du har Danske Bank, hvad forventer du.. Må indrømme at der har jeg ingen sympati det er 199% din egen skyld.

Ring til 3 og sig at hvis de ikke fjerner det gebyr vil du gerne opsige din abonnement.

0 0
FrkLarsen 27-01-2013 15:18:36

Jeg har kigget rundt på banker. Men jeg venter lidt. Jeg tror de andre banker gør det samme efter et stykke tid. Og jeg kræver såmænd heller ikke sympati. Jeg var vred. Forøvrigt interessant at lære om hvad andre banker har af kreative små opfindelser omkring gebyrer.

0 0
27-01-2013 07:57:10

Skift bank og selskab :-) selskab hjælper nok ikke, men bankens gebyr kan du da komme uden om :-)

0 0
GadgetMe 26-01-2013 12:36:08

Hvis udbyderne ikke kan stå inde for deres egne pakker og derfor bliver nødt til at lave sådan en gang liste-pik er der da noget i vejen.

Det er slet ikke ok IMO.

Hvis de virkelig selv følte det var helt ok ville de jo jo bare lægge 20.- kr. på deres pakker.

Nu er der kæmpet for at få tingene så gennemsigtigt som muligt i mange år. At de begynder på sådan noget her beviser jo blot at de skal holdes i meget kort snor da ingen metoder er for "kreative" for dem.

0 0
Blank 26-01-2013 13:56:24

Kan nu ikke se problemet.
3.dk abonnementer.
vælg et abonnenemt, og kig lige under prisen.
30 dages opsigelse.

Bemærk: Regningsperioden løber fra den 11. i en måned til den 10. i måneden efter.

Inkluderer ikke opkald til og fra udlandet samt opkald til special- og servicenumre (som f.eks. 70- og 90-numre)


Forbrugerne må godt lærer at tænke selv, og læse selv, istedet for at tude så snart at de har overset noget.!

0 0
Rene 26-01-2013 20:17:45

Jeg har betalt for fri tale, hvordan er det fri tale hvis jeg ikke kan snakke med alle normale nummere.
Hvordan skal jeg kunne tænkte mig til det?

0 0
Per 26-01-2013 21:27:21

Det står jo i dine vilkår som du accepterer, enten ved at købe online, eller ved at skrive under på kontrakten. Så der er faktisk ingen undskyldninger for ikke at kunne tænke, for det hele står sort på hvidt! Desuden har 70numre aldrig været gratis..

0 0
Rene 26-01-2013 23:55:55

Du er en våd drøm for et selskab som kunde en de kan pisse på og som siger tak bagefter.

Held og lykke med dine gode venner, De multinationale selskaber.

0 0

Om brug af cookies