Du risikerer ekstraregning for support-opkald trods “fri tale”

Mobilregningen kan blive dyrere end forventet, hvis du skal have telefonisk hjælp til eksempelvis netbanken eller mobilen.

Du risikerer ekstraregning for support-opkald trods “fri tale”

Du kan sagtens få en ekstra regning for samtaler, selvom du ikke har brugt det antal minutter, som er inkluderet i dit abonnement.

De fleste af landets store teleselskaber tager nemlig ekstra betaling for opkald til 70-numre, som eksempelvis bliver tastet ind på skærmen, når du ringer til firmaer for at få kundesupport.

Det gælder blandt andet teleselskabet 3.

– “Sådan er det bare herinde. Noget er inkluderet, og noget er ikke inkluderet. I forvejen bliver det jo billigere og billigere at ringe i telefon. Og jeg tror ikke, at det, der vælter læsset, er den ekstrabetaling til de her servicenumre,” siger Hanne Damsgaard, kommunikationskonsulent hos 3, til business.dk.

Ifølge sitet er det kun hos Telenor ud af de fire største teleselskaber, hvor kunderne kan vide sig sikre på, at de inkluderede timer i abonnementet også dækker servicenumre. Både Telia og TDC har abonnementer, der følger samme praksis som 3.

Virksomheder kan vælge at oprette et nummer, hvor de selv påtager sig udgiften for supporten i stedet for kunderne.

Det var imidlertid ikke tilfældet for pensionist Torben Nøhr, som ringede til Danske Bank for at få hjælpe til netbanken. Da der er tale om et 70-nummer, fik han en ekstraopkrævning på 70 kroner ud over de sædvanlige 150 kroner hos 3, selvom han har seks timer inkluderet i sit abonnement.

– “Men det var ikke noget, jeg var opmærksom på. Jeg tænkte bare, at seks timers taletid er seks timers taletid,” siger han til business.dk.