Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Duel: HTC Legend mod HTC Desire

Duel: HTC Legend mod HTC Desire

De to mest omtalte mobiler dette forår, Legend og Desire, sættes her op mod hinanden. Hvad er det bedste køb?

HTC Legend øverst - Desire nederst
HTC Legend øverst - Desire nederst

HTC har tidligt på dette forår formået at skabe stor interesse omkring produkterne Legend og Desire. Det mest stillede spørgsmål fra mobilkøberne har været: "Hvad skal jeg vælge".

I denne artikel forsøger vi at sammenligne og bedømme en række af punkterne i de to mobiler.

Når du har læst denne sammenligning samt anmeldelserne af henholdsvis HTC Legend og HTC Desire håber vi, at købsbeslutningen er gjort lidt lettere.

HTC Desire
HTC Desire

Skærmen - lille mod stor

Den umiddelbare forskel er til at få øje på - her er det blot at se på specifikationerne.

Legend:

320 x 480 pixels
3,2"
AMOLED


Desire:

800 x 400 pixels
3,7"
AMOLED

Ved fuld lysstyrke fremstår skærmen på HTC Legend en smule klarere end på Desire. Det samme gælder når automatisk lysstyrke er aktiveret.

Den større skærm betyder ikke mere plads i brugerinterfacet - helt overraskende er der plads til det samme antal ikoner og widgets på hjemmeskærmene på begge mobiler.

Score: Legend vs. Desire - 1-0

Opstarten

Begge mobiler starter forholdsvis hurtig op - det opleves i hvert fald ikke som voldsomt lang tid.

Desire er dog cirka 10 sekunder hurtigere om at nå til "indtast pinkode"-billedet.

Efter pinkoden er tastet er Desire igen hurtigere om at indlæse den sidste del indtil mobilen er helt klar.

Score: Legend vs. Desire - 1-1

HTC Desire til venstre. Legend til højre
HTC Desire til venstre. Legend til højre

Internet-adgangen

Grundlæggende er internetoplevelsen fantastisk på begge produkter som også har Adobe Flash 10.1.

Desire er dog maginalt hurtigere til at starte webbrowseren op, og ved indlæsning af Mobilsiden.dk (forsiden) er Desire igen overlegen. Omkring 5-10 sekunder skal den bruge.

Andre eksempler:

tv2.dk : Desire 7 sek. Legend 14 sek.
jp.dk : Desire 6 sek. Legend 13 sek.
bt.dk: Desire 13 sek. Legend 22 sek
Mobilpriser.dk : Desire 7 sek. Legend 17 sek.

Når der dobbeltklkkes på en website for at zoome ind, opleves begge mobiler lige hurtige.

Dobbeltklikkes på en artikeltekst tilpasser begge mobiler tekstindholdet perfekt til skærmens bredde. Samme tendens gør sig gældende ved multitouch zoom hvor mobilerne igen er lige hurtige og smidige.

Når en hjemmeside skal skifte fra horisontal til vertikal visning er der heller ingen hastighedsforskel.

Samlet vinder Desire dog på indlæsningshastigheden.

Score: Legend vs. Desire - 1-2

Kamera - fem megapixels

Når du klikker på kamera-ikonet startes lige hurtigt op - og når der er fokuseret, er udløseren 100 % ens. Alligevel vinder Desire en smule på fokus-delen, der opleves en smule hurtigere.

Billedekvaliteten er meget ens, og man kan ikke seriøst vurdere, om den ene er bedre end den anden. Begge mobiler har fem megapixels kamera og én fotolampe.

I fotogalleriet er begge mobiltelefoner lige hurtige til at vende et billede, når telefonerne holdes hhv. horisontalt og vertikalt.

Det er på marginalerne. Men Desire får pointet her.

Score: Legend vs. Desire - 1-3

Brugerinterface og menu

Både Legend og Desire opleves lige hurtige, når man scroller frem og tilbage i brugerinterfacet og menuen.

Legend virker dog en anelse mere smooth i grafikken, hvilket muligvis kan hænge sammen med, at skærmen er mindre.

Vi er nede i detaljerne, men Legend er foran.

Score: Legend vs. Desire - 2-3

Radio på Legend
Radio på Legend

Musikafspilleren

Begge mobiler har præcis samme musikafspiller og 3,5 mm. jackstik til headset i toppen. Begge sæt hovedtelefoner i salgspakkerne er lige dårlige.

Højtaleren i Desire lyder dårligere end højtaleren i Legend, men i et sæt ordenlige hovedtelefoner er der ingen forskel at høre. Det lyder som om, at der er brugt præcis samme forstærkerchip i dem begge to.

Legend vinder på den bedre højtalerlyd.

Score: Legend vs. Desire - 3-3

Benchmark test

Benchmark kan udtrykkes i forskellige tal, der gør, at man kan sammenligne præstationen mellem forskellige enheder.

Med programmet "Benchmark" fra Android Market scorer Legend højest på 2D-grafik, mens Desire ligger over to gange højere på CPU-målingen. Hastigheden på interne hukommelse vinder Desire med dobbelt op. Filsystemet ligger næsten ens - det vil sige Legend er en bitte smule hurtigere.

Når der laves en måling af 3D-grafikken med programmet Neocore fra Qualcomm vinder Legend helt overraskende over den på papiret hurtigere Desire. Helt præcist er Legend i stand til at vise 3D-grafik med omkring 36 fps (billeder i sekundet). Desire ligger nede på 25 fps - hvilket er samme resultat som Nexus One.

I rå tal lader det altså til, at HTC Legend faktisk vinder over Desire. Det giver samtidigt svaret på, hvorfor der i dagligdagen, stort set ingen forskel opleves på de to enheder.

Jeg kan ikke undgå og tænke, at HTC har båndlagt noget af hastigheden i Desire - for måske på et senere tidspunkt at frigøre resurserne. Men dette er ren spekulation.

Score: Legend vs. Desire - 4-3

Dagligdagen med mobilerne

Når man sammenligner mobilerne er det slående, hvor lille en performance-forskel der opleves. Jeg har på ingen måde været irriteret over nogle af dem på grund af hastigheden eller stabiliteten.

Det mest tydelige er, at Desire næsten kan spille f.eks. DR Update flydende, mens Legend stort set kun afspiller lyden.

Den større skærm på Desire, gør det lidt lettere at bruge multitouch zoom-funktionen i browseren, ligesom det også er en smule lettere at ramme onscreen-tastaturet.

Som tidligere nævnt betyder den større skærm og højere opløsning på Desire ikke, at der kan være flere ikoner på skærmen. Så grundlæggende set, er gevinsten ved en større skærm at det er lettere at ramme og en smule lettere at betjene enheden - men samtidigt fylder mobilen jo også mere i lommen.

Strømforbruget ligger også rimeligt tæt, men Legend er nok bedst til at holde på batteriets power.

Ét point til hver.

Score: Legend vs. Desire - 5-4

Konklusion og editors choice

I rå tal ud fra denne uvidenskabelige test ender konklusionen på 5-4 i Legends favør. Men så unuanceret kan man ikke se på mobilerne formåen. Når der skal vælges mobiltelefon spiller mange faktorer ind.

Personligt er jeg vild med Legends aluminiums finish - men den større skærm på Desire spiller positivt ind på mig, fordi jeg går meget på nettet fra mobilen.

Prisen er naturligvis også en vigtig faktor. HTC Legend fås helt ned til omkring 3.000 kroner, mens Desire er mellem 5-700 kroner dyrere - naturligvis alt efter hvilket abonnement der vælges.

Jeg synes valget skal deles op i to målgrupper. Gadgetfreaks og folk med hang til tekniske enheder, skal købe en HTC Desire. Går man lejlighedsvis på nettet, og betyder design noget, så er Legend det rigtige valg.

Personligt var jeg mest til Legend i begyndelsen - hovedsageligt på grund af størrelsen og designet. Men den større skærm på Desire, synes jeg faktisk er meget sej.

Så "editors choice" bliver HTC Desire - men det er virkelig close race.


HTC Desire - billigste pris fra -kr.
Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

re-typed 23-12-2010 15:58:23

Hvilken mobil er bedst til at spille spil på?
jeg tænker på sådan noget som angry birds, har nemlig set en legend der blev spillet angry birds på, og jeg anede lidt lag, kan det passe? =)

0 0
Jesper 24-08-2010 12:56:03

Hej.

Står over for valget mellem Desire og Legend, og har efterhånden læst og set alt omkring dem som jeg kan finde, dog er der lige et enkelt punkt som er mig et spørgsmål.

Mit spørgsmål går på, om Legend'en på et senere tidspunkt kommer til at lide under sin mindre processor kraft, når Android bliver opdateret i fremtiden. At Android bliver for krævende til at Legend stadig kan køre som den gør nu.

Vil ikke investere i en mobil som måske om et halvt år ikke er kraftig nok til at kunne køre optimalt.

Jesper

0 0
Mobilsiden.dk 24-08-2010 16:42:57

Hej Jesper,

Det er vanskeligt at svare på. Personligt tror jeg bestemt ikke, at HTC vil opdatere mobiler, som ikke egner sig til at køre nye Android-versioner. Så jeg tror ikke du skal være bekymret.

I øvrigt, så har HTC ikke lovet, at de vil komme med nye Android-udgaver til HTC Legend.

0 0
Jesper 24-08-2010 17:09:44

Tak for dit svar John.

Så er det lidt mere at tænke over inden, der skal købes ny mobil.

0 0
Anders Jessen 05-07-2010 16:01:46

Hej,

Det virker som om at Legend er mobil til folk der ikke har brug for en masse lir, men gerne vil have noget ekstra ud over at kunne ringe og sende sms, mens at desire giver en muligheden for næsten at erstatte den med en computer. Er der nogen der kan nikke genkende til dette, da dette vil hjælpe mig til valget af mobil..

0 0
Mobilsiden.dk 05-07-2010 18:43:38

Hej Anders. Jeg synes det virker som en fornuftig udlægning.

0 0
Tobias 07-05-2010 18:54:05

hvordan er Legend egentlig at bruge, hvis man ynder at lægge sin telefon ned(altså så skærmen bliver bred).. kunne bare godt forestille mig, at det ville være trælst med knækket...

0 0
Mobilsiden.dk 07-05-2010 22:05:43

Hej Tobias

Personligt betyder knækket intet for mig, mht. betjeningsoplevelsen når mobilen lægges ned.

0 0
Morten Emil 24-05-2010 16:37:35

For mig betyder det NÆSTEN ikke noget, men nogle gange kommer jeg til at glide hen over den optiske trackball, og det virker bare lidt træls hvis telefon lige pludselig gør noget man egentlig ikke vil have den til, men ellers en super fed telefon. ;)

0 0
JB 26-04-2010 18:16:45

At der er så mange der er i tvivl om hvad de skal vælge selv efter en komplet sammenligning, får mig endnu engang til at appellere til John G om en revideret pointgivning i denne test, så dens indhold ville give mere mening!

0 0
BSG 26-04-2010 17:06:25

Jeg tror det drejer sig smag. Jeg kunne ikke rigtigt besteme mig til hvilken jeg skulle købe, men der var mere Desire som tiltalte mig, så den blev mit valg.
Kan godt lide Legend på grund af aluminiumskassen, men der var mere som var til Desire's fordel.

0 0
Jeppe 26-04-2010 14:00:02

Før jeg går ud og køber en af dem, kunne jeg godt lige tænke mig at høre en Legend-ejers dom. Jeg ved bare ikke rigtigt om jeg kan leve med den skærmstørrelse. Jeg er bange for at den ikke lige går ned i alle lommer. Og med hensyn til power, skulle Legenden jo være hurtigere end Desiren, på visse områder.

0 0
jessie 26-04-2010 15:08:53

jeg tror bare der skal nogle software opdateringer til desire

0 0
Aleksander 26-04-2010 10:41:00

Jeg synes Desire er en fantastisk telefon og kan varmt anbefale den! Valget faldt meget naturligt på Desire, kontra Legend, grundet den større skærm og hurtigere hardware. Med Desire i hånden er man ikke i tvil om Designet. Jeg synes både det er lækkert, stilrent og man er slet ikke i tvivl om, det er et kvalitets produkt man har købt. Man kan vel godt sige Desire faktisk har et mere voksent/modent udtryk end fx. Legend. Jeg synes personligt den bliver mere og mere lækker for vær dag der går og jo flere fede apps man finder til den, jo mere glad for købet bliver man:) Kunne godt forestille mig at andre, har det på samme måde^^ Uden tvivl den fedeste smartphone jeg til dato har oplevet!

Venlig hilsen
Yderst tilfreds HTC Desire ejer på 1 uge.

0 0
Jeppe 25-04-2010 20:56:16

Jeg står lige med et spørgsmål. Nu burde denne sammnenligning jo give et overblik over hvilken jeg skal købe, men jeg kan stadig ikke beslutte mig. Jeg står allerede med et microSD på 8gb og mit eget headset, så det er ligemeget. Jeg kan få mobilerne til stort set den samme pris, så hvilken en gør jeg købe? Jeg elsker Legendens design, men har jeg virkelig brug for Desirens power? På forhånd tak.

0 0
jessie 26-04-2010 09:28:29

vælge desire måske er den ikke så pæn som legenden men den har større skærm og mere power og det kan være at du kommer til at lide desires design

0 0
Aleksander 22-04-2010 20:20:59

Jeg har lige købt mig en Desire idag hos TDC. Men synes den er lidt kedelig i grå. Nogle der ved om de får den sorte udgave?

0 0
BSG 21-04-2010 22:21:12

Ok, nu forstår jeg, du tæller pointene sammen med det samme :)

0 0
BSG 21-04-2010 19:06:30

Denne test kan ike bruges til noget som helst, se under OPSTART.
Selv om desire klarer det godt bedre, so giver de legend og Desire samme point nemlig 1-1.

0 0
Mobilsiden.dk 21-04-2010 19:38:42

Hej Sofus

Tak for din kommentar.
Vi giver i den del ét point til Desire. I det foregående punkt får Legend 1 point. Dermed står der ved "opstart" 1-1.

0 0
JB 21-04-2010 17:22:47

Må man komme med et ydmygt forslag til forbedring af denne sammenligning?

Jeg synes at det ville give et langt bedre billede af det reelle styrkeforhold mellem de to mobiler, hvis du gav dem en karakter fra 1 til 10 i hver kategori, således at de hver især ville score x ud af 80 mulige point, i stedet for dette "enten/eller" pointsystem.

Jeg er sikker på at denne måde at gøre det på, også ville give et resultat der lå nærmere "editors choice" i stedet for at være stik modsat - og det burde ikke tage mange øjeblikke at sætte tal på, når du allerede har testet dem.

Der er trods alt forskel på at vinde 1-0 og tabe 0-1, i forhold til at vinde 5-4 og efterfølgende tabe 1-9. Det er lige præcis dette der gør at pointgivningen og "editors choice" ikke følger hinanden.

Lad mig høre hvad du synes. :o)

0 0
Peter 19-04-2010 21:55:28

Så køb dog en smuk mobil.
Verden har snart fået nok af grimme og middelmådige produkter

0 0
jessie 23-04-2010 16:44:07

ja men med en software update ville jeg tro at desire køre en del bedre en legende men har ikke prøvet det

0 0
CerB 19-04-2010 18:58:01

Nu synes jeg nok i er lidt farvet i den test, det har været tydeligt i mange af testene at i hælder til legend, det er meget tyndt samlignings grundlag i bruger der, klarhed og antal widgets.....

men grunden til at vælge desire over legend er netop skærm størrelsen. Den gør en KÆMPE forskel når man surfer, bruger gps osv osv. Den er bare det større.

samligner jeg med min gamle TD2 som osse har en 3,2" som legend, mod desire, kan slet ikke samlignes, den er bare så meget større, og dette gør hele forskellen.

my 5 cent

0 0
MGApcPro 19-04-2010 17:31:51

i artiklen står der at desire er 10 sek hurtigere at starte op, men hvor lang tid tar' det?

0 0
Karsten 19-04-2010 13:48:47

Kunne godt tänke mig at vide om der er nogle downsides på Legend pga alu skallen. Her tänkes på Mobil däkning, samtale kvalitet, BT, WIFI och GPS funktionalitet hvor Desire evt. er bedre. Har f.eks. läst om nogle som har oplevet stärk begränset räkkevidde på BT på Legend.

0 0
Mobilsiden.dk 19-04-2010 17:45:48

Hej Karsten.

Jeg har ikke personligt oplevet problemer ved modtagelse på Legend. Bemærk også, at to steder på coveret er der ikke metal - det er herunder at antennerne sidder.

0 0
Anna 19-04-2010 14:59:39

Min kæreste har Legend og det sker at man ikke kan få forbindelse til den (den lyder optaget når man ringer til den, selvom den ikke er det), når han sidder i et lokale, hvor der ikke var modtagelsesproblemer med hans tidl. gamle nokia. Derudover synes jeg heller ikke altid, han hører lige godt hvad man siger i den (lyden er ikke så god)... Men derudover er han superglad for den!

0 0
Ove Andersen 19-04-2010 16:04:38

Syntes også, som vist nævnt af andre, at aluminiumkanten er meget hård og skarp mod øret når man taler i den.

0 0
Ove Andersen 19-04-2010 13:25:45

Når man betjener Desire med éen hånd, så er den måske lige i det største (i hvert fald med min hånd).
Hvis telefonen ligger inde i håndfladen, og man bruger tommelfingeren til at navigere med, så skal man have lidt lange fingre for at tommelfingeren kan nå helt ud til kanten både i toppen, men også nå ned til de fysiske knapper der sidder i bunden.

Bare lige noget jeg har lagt mærke til..

0 0
Risgaard 19-04-2010 13:24:14

Man kunne i denne sammenligning godt have lagt vægt på de ting der mangler ved Legend. Fx. at man ikke kan bruge pinch-to-zoom i google maps, men det kan man på Desire. Det er selvfølgelig småting, men når telefonerne er så ens, er det vel netop de steder hvor den ene er begrænset i forhold til den anden der kan være afgørende.

0 0
Michael W 19-04-2010 13:03:01

Kunne i ikke lave lige så simple sammenligning imellem SE X10 og Desire.
Kan ikk bestemme mig for hvilken jeg skal vælge!

0 0
Jørgen E 19-04-2010 16:14:46

Jeg vil også gerne takke. Har være meget i tvivl om valget, til jeg læste dette og var så ret sikker på Legend. Nu er jeg så dog i tvivl igen efter at have læst kommentarerne :-/
Jeg bruger tlf. primært til samtaler og SMS, så ud fra det burde Legend være oplagt, men er dog glad for GPS-funktionen i en telefon også. Er der nogen der har erfaring der evt. mht. processorkraft ? Ud fra de få muligheder jeg kan finde, hælder jeg nok mest til Navigon.

0 0
19-04-2010 13:02:58

Er nysgerrig om skærmen på Desire også er af glas som på Legend??

0 0
Ove Andersen 19-04-2010 13:21:45

Det skulle være samme type glas skærm.

0 0
MGApcPro 19-04-2010 17:22:09

Hærdet glas, for at beskytte mod nøgler...

0 0
lappydk 19-04-2010 12:34:08

Hej John
Det med at grafikken måske ikke kører helt så flydende, kan nok have en del med opløsningen at gøre:

Legend 320 x 480 pixels = 153.600 pixels
Desire 800 x 400 pixels = 320.000 pixels

Man kommer helt til at tænke tilbage på 3dfx-dagene hvor man var sej, hvis ens spil kørte flydende i 640*480

0 0
Ulrik 19-04-2010 11:33:19

Det kan godt være, at det et dumt spørgsmål, men efter hvad jeg ved, så er Flash 10.1 ikke udgivet endnu - til nogle platforme overhoved. Så derfor kan Lengend og Desire ikke anvende Flash 10.1.

Kilde: http://www.engadget.com/2010/04/18/adobe-ceo-flash-coming-to-android-webos-and-blackberry-smartp/

0 0
Mobilsiden.dk 19-04-2010 11:39:58

Uden jeg dog er Flash-ekspert jeg vil sige, at jeg også har undret mig over artikler som "nu får Android Flash".

Både HTC Legend og HTC Desire kører aktuelt Adobe Flash version:

FL 10.1.123.391.
Video Capable Yes.
Audio Capable Yes.

For god ordens skyld testede jeg lige HTC Hero. Den siger:

AFL 9.1.122.0
Video Capable Yes.
Audio Capable Yes.

0 0
Ulrik 19-04-2010 12:21:36

"Like the Legend, you'll also get the Flash Lite plugin on the Desire."

Kilde: http://www.engadget.com/2010/04/01/htc-desire-review/

"Just like the HTC Legend, the Desire supports Flash (its Lite version, if we have to be punctual)."

Kilde: http://www.phonearena.com/htmls/HTC-Desire-Review-review-r_2422-p_2.html

"Android users can sign up for beta versions of Flash 10.1 and AIR 2.0"

Kilde: http://www.phonearena.com/htmls/Android-users-can-sign-up-for-beta-versions-of-Flash-10.1-and-AIR-2.0-article-a_10890.html

Altså, jeg er bare nysgerrig :-) Men når man læser på Adobes egen blog, at man kan "signe up" til "Flash 10.1 beta" til Android, så undre det mig at Desire skulle have Flash 10.1. Når det i følge Adobe ikke er udkommet endnu.

0 0
Mobilsiden.dk 19-04-2010 12:43:15

Hej Ulrik

Jeg kan jo egentlig kun forholde mig til, hvad Adobes egen testweb-site rapporterer på mobilen.

I virkeligheden kan jeg måske ikke helt forstå debatten om Flash 10.1. Hvad er det så lige jeg kan, som jeg ikke kan på f.eks. Hero med Flash 9.1 ?

0 0
Ulrik 19-04-2010 13:13:04

Altså den primære ting ved Flash 10.1 er hardware acceleration.

"Graphics hardware acceleration

(Mobile only)
A GPU-based vector renderer replaces the software renderer on smartphones and other mobile devices, resulting in faster rendering performance for more expressive user experiences while consuming less power. Supports hardware acceleration of all rendering, including vector graphics, bitmaps, 3D effects, filters, color transforms, alpha, device and embedded text, Saffron type, and cacheAsBitmap."

Kilde: http://labs.adobe.com/technologies/flashplayer10/features.html

Dog skal telefonens hardware være understøttet. Bl.a. derfor Qualcomm har et tæt samarbejde med Adobe.

"Telefonen skal minimum have en ARM Cortex-A8 processor for at kunne afvikle Flash-indhold, hvilket betyder at der endnu kun er få Android-mobiler, der vil være i stand til at kunne vise Flash-indhold. Som fingerregel vil alle Snapdragon-baserede enheder kunne klare det."

Kilde: http://www.mobil.nu/ArticlePages/201004/16/20100416105146_MDK423/20100416105146_MDK423.dbp.asp?iForum=9&iNoteRoot=158710&iNote=158711

Hardware acceleration betyder MEGET bedre ydelse, da flash video (youtube etc.) nu håndteres af GPU'en fremfor CPU'en. GPU'en er meget bedre til den slags.

"Adobe Flash Player 10.1 is the first browser-based runtime to come out of the Open Screen Project and provides a consistent runtime that delivers uncompromised Web browsing of expressive applications, content and HD video. Unveiled at Adobe MAX today, Flash Player 10.1 leverages the power of the GPU on supported devices — such as Snapdragon with its integrated high-performance graphics core — for accelerated video and graphics while conserving battery life and resource utilization."

Kilde: http://www.dvhardware.net/article38256.html

0 0
Thomas 19-04-2010 11:33:10

Er der ikke byttet om på tiderne?
tv2.dk : Desire 7 sek. Legend 14 sek.
jp.dk : Desire 13 sek. Legend 6 sek.
bt.dk: Desire 22 sek. Legend 13 sek
Mobilpriser.dk : Desire 17 sek. Legend 7 sek.

Står der ikke at Desire skulle være hurtigst?
Så giver de tider jo ingen mening.

0 0
Mobilsiden.dk 19-04-2010 11:38:53

Hej Thomas.. Jo du har ret.
Vi har rettet det.

0 0