Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Duel: Nokia N8 mod iPhone 4 - hvem er bedst til video?

Duel: Nokia N8 mod iPhone 4 - hvem er bedst til video?

På papiret virker de meget ens men er det også det i virkeligheden? Her er en videoduel mellem N8 og iPhone 4.

Videokameraet i iPhone 4 optager video i HD-opløsningen 1280 x 720 pixels med 30 billeder i sekundet (fps). Mobilen har autofokus og touch-fokus.

Nokia N8 byder på 1280x720 pixels ved 25 billeder pr. sekund (fps).

For begge modeller betegnes HD-kvaliteten som 720p.

Den tyske gadgetsite Bestboyz.de har lavet en video, hvor de viser de samme optagelser fra begge videokameraer.

Spørgsmålet er, hvilken model der laver de bedste optagelser. Hvad synes du? Smid en kommentar herunder.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Maxfighter 02-10-2010 22:35:23

Jeg fik mulighed at lige prøve en iphone mod min N95 8GB, som også er 5Mpixel.

Her er min bedømmelse.

Indendørsbilleder er N95 8GB, meget mere rolig og mere følsom giver skarpe billeder ved 100% crop. Iphone4 redder sine billeder ved at pumpe farverne op, men er stadig slørret.

Billeder med blitz, der er N95 igen vinderen. Iphone4 får en meget gul ring hvor blitzen er kastet.

Billeder ud af vinduet, der er så Iphone4 der er stærkes, her taber N95 mod Iphone, som er mere skarpere og mindre komprimering af billeder, med HDR kommer sky farverne på.

Videodelen 720p mod VGA, iphone4 optager rimelig godt forhold til N95, mest pga antal pixel, men videoen er heller ikke komprimeret så meget.
Men N95 er mere flydende end iphone4.

Det var så min erfaring. kan kaste billeder op et sted til sammenligning.

0 0
Maxfighter 02-10-2010 22:46:56

Glemte lige at nævne at udendørs billeder med iphone4 er der meget støj på billeder med og uden HDR, Nokia bruger vist blur til at fjerne støjen, så jeg tror at det er derfor nokia billeder bliver uskarpe udendørs.

0 0
Maxfighter 02-10-2010 11:23:35

Her er også sammenligning af foto delen.
http://www.engadget.com/2010/09/30/nokia-n8-vs-iphone-4-camera-showdown/

Selv om mange synes iphone laver mere farverige billeder, så er jeg dog lidt uenig, der er skruet alt for meget op for farverne og kontrasten så detaljerne flyder ud på iphone, hvor N8, holder på detaljerne og holder lidt tilbage for farverne (kan altid jo efterjusteres op)

Kan man ikke skrue ned for farvene for at holde på detaljerne på en IP4 ?

Men jeg synes alligevel, selv om jeg hader apple og iphone, så klarer iphones kamera godt, der mangler så lidt fra at den er på højde med N8 som helhedsbilled, måske ikke antal pixel og detaljer ved 100% crop.

Men N8 levere video delen lidt bedre, den laver ikke ryk ved panareres som iphone.
En af mine venner som har iphone, siger også at iphone halter lidt ved billed panarering, ellers er han tilfreds.

Jeg er stadig i tvivl.

N8 lever ikke helt op til den op reklamerede telefon som den giver sig for at være. Ligger nede på 80% af perfekt telefon.

0 0
Thomas 04-10-2010 10:22:17

Problemet med sammenligningen du linker til , er at der er zoomet i de billeder som er taget med Nokiane. Hvis du henter zip filen tror jeg du bliver overrasket, og du er ikke i tvivl om at N8 billederne er langt bedere end det som iphonen leverer.

0 0
Henrik 04-10-2010 10:48:50

Yeah...det er jo det jeg har sagt hele tiden. Der er nogle barnlige sjæle derude der bare skal have Nokia ned med nakken. De nægter at anerkende N8erens kvaliteter, og finder _enhver_ lejlighed til at sætte den i et så dårligt lys som muligt. Objektivitet findes ikke hos dem.

Jeg ved egentlig ikke hvorfor det er, at disse folk har så meget imod Nokia (ok, nogle blev sure pga. N97, forståeligt, men det er et fåtal). Jeg mener hvis man ikke lide Nokia's devices, så køber man vel bare noget andet? Længere er den vel ikke? Men det er som om de virkelig ikke kan tage, at der er nogle som foretrækker Nokia's devices eller også er det bare fordi Nokia ikke er amerikansk (nogle mener, at det ofte kan have en hel del med det at gøre og det faktum at efter 15 år i skyggen på mobil området har amerikanerne brug for at hovere...temmeligt barnligt, hvis det er derfor må man sige).

En anden ting som er underligt er, at firmaer som Apple har så stor en stjerne hos pressen. Ja, jeg har fattet det, deres UI er fin...MEN.. Apple er det mest kontrollerende firma der findes efter Google, de er værre end Microsoft i 90erne. Apple har en elendig miljøprofil, de genbruger næsten ikke materialer ifht. Nokia. Apple vil ikke ud med om de bruger blod-metaller fra Afrika eller ej. Nokia har meldt klart ud, og siger at det er deres mål er få det fjernet fra alle deres produkter i løbet af højst et par år.

0 0
peter 04-10-2010 11:16:12

Jeg tror du har fat i noget. Det er i hvetfald temmelig sørgeligt. Amerikanerne er så ikke kloge nok til at se det og en del danske hardcore iPhans og Android fanatikere hopper også i med begge ben.

Jeg synes det er noget af et skrækscenarie hvis smartphone OS's fuldstændig skal styres af amerikanere. Vi må virkelig håbe Nokia/Symbian har taget eller tager sig sammen!

0 0
peter 04-10-2010 09:53:18

Hvis du ligger dig meget op af Engadgets anmeldelse så skulle du måske tjekke følgende artikel: http://www.gsmarena.com/nokia_n8_gets_lots_of_stick_in_early_reviews_we_wonder_why-news-1973.php

Engadget har rystet N8 mens de tog billederne med den. Jeg synes det er virkelig lavt af Engadget og sådan en anmeldelse kan ikke bruges til noget som helst! (Bortset fra at Engadget ikke kan lide Symbian/Nokia)

0 0
Maxfighter 02-10-2010 11:29:47

Iøvrigt er billeder på iphone alt for gule, kan man ikke sætte hvidbalancen på en iphone? de bruger for meget gul til at fremhæve deres billeder.

0 0
Dan 01-10-2010 00:26:47

Ja super kamera har den ihvertfald.
Glæder mig helt vildt til at få prøvet Nokia N8.
Måske den kan få en gammel super nokia fan som mig tilbage.
Har været på htc siden Heroen kom til fordel for min sløve Nokia e71.

0 0
JB 30-09-2010 23:14:12

Jeg sværger selv til iPhone, men N8 vinder jo klart duellen her!

0 0
Thomas 30-09-2010 22:14:37

Jeg syntes N8 er bedst, specielt farverne er bedere på nokiaen. iP4 er dog ikke dårlig. Glæder mig til at sammenligning på andre punkter.

0 0
Alslev 30-09-2010 09:12:21

er selv iphone 4 bruger . men må sige at nokia N8 har et noget bedre billede at kigge på , meget bedre farver

0 0
peter 30-09-2010 08:02:33

Jeg lagde selv mærke til at N8 billedet virker meget mere roligt end iP4. Det er som om iP4 billedet 'wobler' afsted når der paneres. Samtidig så er det da tydeligt at N8 har farverne meget bedre på plads en iP4 der hvor der zoomes ind på kurve stolen.

Måske er min holdning farvet af min holdning til Apple men taler det ikke ret meget for sig selv?

0 0
Henrik 30-09-2010 14:24:09

Ja, det er vidst det man kalder "flawless victory" til N8.

0 0
chris 30-09-2010 10:07:18

Ja, der er jo ikke nogen tvivl om hvad der er bedst.
På trods af at Iphonen jo er en "magical device" med "revolutionary software" så er det da rart at se at fysikkens love stadig gælder.
Prøv lige at se tremmerne i gelænderet og farverne på kurvestolene.
Og så er der jo her tale om almindelige umanipulerede optagelser.

0 0