Dyre forlængelsesgebyrer tages i forsvar

Gamle kunder hos teleselskaberne betaler gebyrer for, at forlænge deres abonnement. Nu forsvarer Telia sig.

Dyre forlængelsesgebyrer tages i forsvar

Mandag kom det frem, at teleselskaberne opkræver urimelige gebyrer for forlængelse af deres kunders abonnementer. Noget som giver indtryk af, at teleselskaberne er ligeglade med deres eksisterende kunder, og hellere vil have nye kunder.

For eksempel koster en forlængelse efter 6-9 måneder 399 kroner, og efter 10 måneder 199 kroner – det samme som oprettelsesgebyret.

 – "Teleselskaberne har i mange år, været mere optaget af at skaffe nye kunder, end at holde på de gamle kunder", lyder det fra Rasmus Kjeldahl, direktør i Forbrugerrådet, til P3.

Men sådan er det ikke ifølge Rune Fick Hansen, Pressechef i Telia.

 – "Vi belønner rent faktisk vores trofaste og loyale kunder, ved at de kan købe en ny mobil med meget stort tilskud hos Telia. Forudsætningen er blot, at de skal have været kunde hos os i minimum 10 måneder", fortæller Rune Fick Hansen.

Han holder fast i, at Telia er meget interesseret i at beholde sine nuværende kunder, og da også gerne vil tilbyde dem ekstra fordele. Desværre er det bare sådan, at der er en del omkostninger ved en forlængelse, og det er det gebyret går til.

Desuden henviser han til, at andre markeder har det på samme måde.

 – "Det er helt normalt i mange brancher, at nye kunder kan købe abonnementer langt billigere end de eksisterende kunder kan, f.eks. med aviser, bogklubber og parabol-tv-pakker. Og typisk kan man først gentegne/forlænge efter 12 måneder", fortsætter Rune Fick Hansen.

I telebranchen er det i stedet 6 måneder, og Telia ser altså ikke sig selv som en bølle overfor gamle kunder.

Temaet følges op

Vores redaktion har fulgt sagen og her er de seneste opdateringer. mobilsiden fastholdt sit fokus på emnet. 29/2/2008 fik historien nye ben at gå på med nyheden; Ny direktør for Debitel / Call me – Læs den her. De sidste nyheder om emnet finder du her.