Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Ekspert: Derfor er apps bedre end mobilsites

Ekspert: Derfor er apps bedre end mobilsites

Applikation eller mobiltilpasset version af websiten, er spørgsmålet for mange virksomheder. Men svaret er enkelt, mener en ekspert.

Står du med udviklingskroner i hånden, og skal overveje, om de skal bruges på at skabe en mobilversion af den almindelige website, eller på en applikation, så skal du vælge det sidste.

- ”Send mobil-apps på gaden, hvis du har råd til det,” skriver den danske usability-ekspert Jakob Nielsen i et blogindlæg, ifølge Version 2.

Ifølge undersøgelser Jakob Nielsen har lavet, så er mobil-apps lettere at gå til for brugerne, sammenlignet med mobile websites.

Årsagen er, at apps bedre kan skræddersyes til at håndtere de forskellige smartphones begrænsninger, f.eks. langsomme processorer, ustabil netadgang, pølsefingre på små skærme osv.

I fremtiden kan billedet dog ændre sig, mener han, da HTML 5-standarden, kan forbedre oplevelsen på mobilsites.

Læs også:
- Hent Mobilsiden.dk's app til iPhone
- Mobilsiden.dk er vildt populær på mobilen

Kommentar

x

Opret bruger
Lindberg 17-02-2012 20:20:05

Jeg har set masser af eksempler på vel udført web-apps eller gode mobilsider (mobilsiden.dk's mobil-app er elendig og burde fjernes).

Jeg vil til enhver tid foretrække hjemmesider frem for at skulle hente en app hver gang jeg skal besøge en ny side. Det er pisse besværligt - og det er besværligt for udviklerne fordi der er så mange mobilplatforme.

0 0
Martin Schrøder 15-02-2012 12:52:52

Webapps (web sider optimeret til mobilen) er i min verden et super valg hvis vi snakker om små kampagnesites og landingpages. For det første kræver de ingen installation og for det andet er de kompatibel med stort set alle mobiltyper. Derudover kan Webapps opdateres on-the-fly uden at skulle igennem langsommelige processer hos f.eks. Apple Appstore. Sidste argument for at vælge WebbApps, er at de typisk er langt billigere at få produceret end Native Apps.

Her links til et Dansk firma der har specialiseret sig i WebApps: http://www.mobione.dk

Mange af deres WebApps føles faktisk som Native Apps, grundet flot design og brug af HTML 5.

Men dermed ikke sagt at WebApps altid er det rigtig valg, det kommer jo meget an på dit behov.

0 0
Kim 15-02-2012 13:06:44

Webapps og mobilsider er i min verden ikke det samme. Mobilsites er handlingslammede, elendige versioner af websites, hvor web-apps er funktionelle ofte add-ons til sites.

0 0
Martin 15-02-2012 15:06:20

Graensen er lidt mudret for tiden.. men enig webapps har du mulighed for at inteagere og give native funktionaliteter. svaerger selv til Netbiscuits.com hvor man har mulighed for ta lave begge dele alt efter behov7maal, budget og maalgruppe.

0 0
Martin 15-02-2012 12:27:46

Der er kun en fremtid hvis man kigger paa markedet og det er at fokusere paa en mobil web app approach. Ved at bruge en platform approach SaaS saa man rammer alle mulige formater og konfigurationer samt et Responsive design, saa kan man lave mobile websites med native funktionaliteter. Ikke den billigste fremgangsmaade, men det giver absolut det bedste resultat og bedst bruger oplevelse ligegyldigt hvilken mobile internet enhed din bruger benytter.

0 0
Tommy 15-02-2012 12:38:54

enig, du rammer spot on!

0 0
15-02-2012 11:45:15

Når jeg via min mobiltelefon skriver på mobilsiden benytter jeg hverken en app(til dels fordi den kun findes til æble) eller en mobilside eftersom jeg uden problemer kan benytte den normale side.

Dette gælder både min nuværende SGSii og til dels min gaml HTC Desire. Og i dag svarer en HTC Desire vel til den bløde mellemklasse af smartphones.

Mit råd lav en god normal hjemmeside som altid og sørg for at den er til at bruge på en moderne mellemklasse smartphone.

0 0
Nygaard 16-02-2012 11:31:13

Fuldstændig enig.

Smartphones har nu en størrelse og regnekraft der uden problemer kan håndtere normale hjemmesider, så apps og mobilsites er spild af krudt.

Jeg bruger ikke en eneste app der har formålet at erstatte en hjemmeside, og har altid min browser i "desktop mode" fordi jeg ikke kan fordrage mobilsites.

0 0
Kim 15-02-2012 11:51:41

Jeg er helt enig - det eneste der er værre end apps over sites er mobilsites. Jeg vil 10 gange hellere bruge siden end app'en, men nægter konsekvent mobilsites.

Mobilsites burde komme op med en advarsel inden man blev smidt ind på dem, noget i stil med "Vil du opgive funktionalitet, design og stort set alt andet, for at se siden tilpasset i en kolonne til din skræm, eller vil du bare gerne bruge nettet som det er tiltænkt?"

0 0
Thomas 15-02-2012 12:50:03

Man skal huske at skelne mellem Mobilsites og Web apps, det er jo ikke det samme.

0 0
Kim 15-02-2012 13:02:16

Artiklen handler om mobilsites kontra apps - jeg glæder mig meget til at apps ryger helt på porten, og vi "bare" er tilbage til rigtigt internet, via HTML5 og web-apps

0 0
David 15-02-2012 14:50:26

Der kommer til at gå noget tid, der er dælme forskel på at gå på Danske bank med mobilsitet, som jeg gør på min N9, og den lækre App der findes til iPhone/Android. Det samme med rejseplanen, som er genial på iPhone.

Jeg tror der kommer til at gå mange år før der kan laves HTML5 mobilsider, der er lige så gode som en native app desværre. Efter min mening er vi meget langt fra.

0 0
Kim 15-02-2012 15:59:37

Som udgangspunkt har hverken Rejseplanen eller DDB behov for noget native. Og det er jo manglen på HTML5 versioner der gør, at oplevelsen er dårlig. Det er jo de selv samme elendige mobilsites som altid, ikke?
(Har ikke DDB så bruger den ikke ;) )

0 0
David 15-02-2012 20:05:44

Det kan godt være at man teoretisk kunne lave DDB i HTML5, det skal jeg ikke kunne sige, jeg kender ikke nok til HTML5 til at udtale mig om det. Men App'en er ret lækker, specielt hvis du handler aktier igennem den, man har let adgang til masser af informationer, kursgrafer osv. Rejseplanen, bruger den indbyggede GPS og Google Maps kort, plus den gemmer dine destinationer, så du åbner bare app,en og klikker på den destination. Min pointe er bare at vi overhovedet ikke er der endnu, hvor apps ikke er nødvendige. Noget andet er at iPhone har en html5 score på 300, men min N9 har altså kun 245, og Lumia under 150. Hvad vil du så? lave forskellige html5 sider afhængig af telefon, eller bruge laveste fællesnævner?

0 0
Kim 15-02-2012 21:32:44

Nu har jeg jo ikke sagt jeg regner med at det sker i morgen, blot at jeg ser frem til en krydsplatform-verden med rigtigt internet på alle telefoner, i stedet for halvdårlige apps og elendige mobilsider.

0 0
David 15-02-2012 22:14:28

Ja, så langt er vi sådan set enige, jeg er dog ikke enig at man I DAG kan undvære en App, hvis man vil noget der er bare en smule hardware nært, og avanceret.

0 0
Kim 16-02-2012 08:31:13

Alle websites du kender i dag, kan laves i HTML5, ligesom at de fleste smartphones kan afvikle de fleste websites som de er. Der kan være nogle udfordringer i forhold til 3.part, men de er løselige.

0 0
David 16-02-2012 15:35:28

Jeg er enig i at man bør droppe de her belastende mobilsider, medmindre der er en rigtig god grund til det. Men jeg vil ikke undvære apps til fordel for websider. Apps har nogen muligheder hjemmesider ikke har. Data storage, offline mode, backup på computer, bedre adgang til andre data og funktioner på telefonen, bedre hardware adgang. I øvrigt er du ikke begrænset af firmaer som Nokia, hvor deres topmodel (Lumia 800) har dårlig HTML5 understøttelse, når du laver en app til iPhone.

0 0
David 16-02-2012 15:35:28

Jeg er enig i at man bør droppe de her belastende mobilsider, medmindre der er en rigtig god grund til det. Men jeg vil ikke undvære apps til fordel for websider. Apps har nogen muligheder hjemmesider ikke har. Data storage, offline mode, backup på computer, bedre adgang til andre data og funktioner på telefonen, bedre hardware adgang. I øvrigt er du ikke begrænset af firmaer som Nokia, hvor deres topmodel (Lumia 800) har dårlig HTML5 understøttelse, når du laver en app til iPhone.

0 0
Kim 16-02-2012 18:09:24

Hehe, jeg ved godt hvor du prøver at skubbe mig hen, men jeg tror nu mere det er WP der halter end Nokia. Og jeg regner med forbedringer i Tango opdateringen. Om ikke andet så i 910'eren. Men det er sådan set irrelevant.

Jeg tror også du ser verdenen alt for sort/hvidt i forhold til web-apps. Det lyder som om at du forventer 100% serverside afvikling af alt. Ligesom med din computer er der ingen grund til det.
Samtidigt, og igen ligesom din computer, så tvivler jeg kraftigt på at laveste fællesnævner kommer til at styre udbuddet.
Ganske ligesom at det er de 10% highend Android devices der sætter teten og ikke alle de "normale" Android-devices. Ganske som med afvikling af apps i dag, vil oplevelsen bare være bedre jo bedre din tlf kan følge med.

0 0
David 18-02-2012 08:37:20

Jeg forventer ikke nødvendigvis at alt er serverside, men pt er det ret begrænset hvad man kan clientside, på tværs af de 3 store platforme. Hvis man gerne vil give en optimal oplevelse på alle platforme, er det stadig apps der er vejen frem.

0 0
Svend Ole Nielsen 16-02-2012 00:05:39

Så længe man ikke kan få fat i de hardware funktioner telefonerne har, så bliver man aldrig fri for Apps. Så kort kan det vist siges..

0 0
Kim 16-02-2012 08:34:06

Men det kan HTML5 godt i dag. Der er af gode grunde er del kodning i det, da vi snakker om alle enheder på alle OS'er, med alle hardware konfigurationer... Men det er skam muligt :)

0 0
x
Om brug af cookies