Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Ekspert: HTC vildleder om topmodellen Desire HD

Ekspert: HTC vildleder om topmodellen Desire HD

Når du køber HTC Desire HD får du en langt dårligere skærm, end den du bliver lovet. Det er stærkt vildledende markedsføring, og kunderne kan kræve erstatning, understreger teleekspert.

HTC Desire HD er udstyret med en LCD-skærm, og ikke den noget bedre Super LCD, som HTC nogle steder påstår. (Foto: Pressefoto)
HTC Desire HD er udstyret med en LCD-skærm, og ikke den noget bedre Super LCD, som HTC nogle steder påstår. (Foto: Pressefoto)

HTC lancerede i september Desire HD, en større og nyere version af den originale og meget populære Desire.

Efterfølgende har der hersket stor forvirring om, hvilken type skærm Desire HD er udstyret med.

Problemet er, at HTC taler med to tunger og melder noget ud på ét marked, og noget andet på andre.

Det har haft den konsekvens, at både nyhedssites, forhandlere og endda Wikipedia skøjter rundt i betegnelserne. Men det har ikke fået HTC til at gribe ind og sørge for, at forbrugerne får den rigtige information, og det gør HTC skyldig i grov, grov vildledning, mener en dansk teleekspert.

Han understreger i øvrigt, at HTC umuligt kan være i god tro.

Forskellige pressemeddelser

I den danske pressemeddelse skriver HTC, at der er tale om en LCD-skærm, og HTC bekræfter over for Mobilsiden.dk, at der ER tale om en LCD-skærm, i ALLE Desire HD enheder, verden over.

Men i pressemeddelser fra en lang række andre lande, blandt andet Polen, Spanien og Europa skriver HTC, at Desire HD har en Super LCD-skærm, eller S-LCD.

Der er stor forskel på de to typer skærme, selvom det kun er et 'Super', der adskiller dem. En Super LCD er væsentlig flottere og dybere i farverne, end den mere gammeldags LCD-type.

Forvirring på nettet

Da Mobilsiden.dk anmeldte Desire HD nævnte vi også skærmen, som vi kaldte en Super LCD-skærm, og som vi i øvrigt kritiserede for at være for dårlig.

HTC reagerede og kommenterede over for Mobilsiden.dk på netop det afsnit. Der blev dog ikke nævnt ét ord om, at skærmen ikke er en Super LCD, men blot en LCD.

Og Mobilsiden.dk er ikke de eneste, der ikke har kunne holde styr på fakta.

Også det online opslagsværk Wikipedia.org har galt fat i informationerne. Den engelske version skrev tidligere SLCD under skærmtype, men har siden ændret det til TFT LCD. Dog skriver for eksempel den tyske version af Wikipedia stadig, at Desire HD er udstyret med Super-LCD.

På Elgigantens web-shop kan man læse, at Desire HD er udstyret med en
På Elgigantens web-shop kan man læse, at Desire HD er udstyret med en "krystalklar S-LCD skærm". Det er bare ikke rigtigt.  (Foto: Screendump af Elgiganten.dk)

Kunderne kan hæve købet

I Danmark skriver blandt andet forhandleren Elgiganten og teleselskabet TDC også forkert på deres web-shop. Og det er her, at det store problem ligger.

Kunder, der har købt en Desire HD ud fra de falske forudsætninger, har ikke har fået det, de har betalt for.

-"Hvis der er fejl i de specifikationer kunderne har fået oplyst, kan forbrugerne hæve købet eller kræve en form for erstatning," forklarer Torben Rune, teleekspert og direktør i telerådgivningsfirmaet Netplan.

-"Det er i den grad HTCs ansvar at sørge for, at de specifikationer, der bliver kommunikeret er korrekte. Både fra dem selv, men også hos forhandlerne og i anmeldelser."

Og når HTC for eksempel har været i dialog med Mobilsiden.dk om Desire HD anmeldelsen, så er de uden tvivl i ond tro i juridisk forstand, når de ikke påpeger, at der er tale om en LCD-skærm, understreger Torben Rune.

Stadig ingen rettelse

HTC i Danmark har trods flere henvendelser fra Mobilsiden.dk, ikke ønsket at kommentere på sagen.

Mobilsiden.dk kontaktede blandt andet selskabet før jul, og gjorde dem opmærksomme på problemet, blandt andet det faktum, at Elgiganten oplyser den forkerte skærmtype.

Det har dog ikke fået HTC til at tage kontakt til Elgiganten, og få fejlen rettet. Elgiganten skriver dags dato stadig, at Desire HD har en Super LCD-skærm.

Læs også:
- TDC: Desire HD-kunder kan returnere telefonen
- Jurist: HTC er som udgangspunkt uden ansvar
- HTC beklager fejlinfo om Desire HD-skærm

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Phillyboy 11-01-2011 08:41:40

Er der nogen som kan fortælle hvilken mobil som kører med en S-LCD skærm ? Jeg tror ikke der er nogen på markedet..

0 0
Henrik 11-01-2011 12:38:58

Det som Apple kalder "retina display" er egentlig bare en 960x640 S-LCD skærm.

0 0
Flemming Jacobsen 10-01-2011 19:32:54

Det her er hvad GSM Arena har stående om den:

Display Type
LCD capacitive touchscreen, 16M colors

0 0
Flemming Jacobsen 10-01-2011 19:30:13

Af selvsamme årsag styrer jeg uden om de fleste mobiler når at de ikke har AMOLED eller SAMOLED skærme.

Men det er da træls når at HTC siger en ting og mener noget andet. Men har også selv altid troet at det var en Super LCD skærm de havde ikke bare en standard skod LCD skærm

0 0
Andreas Jensen 10-01-2011 17:19:13

Jeg har købt min hos Telia, og de laver desværre nok ikke samme deal. Men flot af TDC.

0 0
May Frederiksen 10-01-2011 16:59:07

TDC siger nu, at hvis du har købt en Desire HD hos dem, kan du returnere telefonen og få pengene tilbage: http://www.mobilsiden.dk/nyheder/tdc-desire-hd-kunder-kan-returnere-telefonen,lid.13999/.

0 0
Troels 10-01-2011 15:45:59

Kan man henvende sig direkte hos den forhandler man har købt telefonen hos og forlange at handlen skal gå tilbage?

0 0
10-01-2011 16:07:05

Det er det du skal gøre, forhandleren står til ansvar for det denne sælger til dig, sådan er det altid.

Om du kan forlange at lade handlen går tilbage er ikke sikkert, her det vigtigt at finde ud af hvilke informationer du har fået ved købet. Hvis du kun er blevet lovet en LCD-skærm af forhandleren, så tror jeg ikke nødvendigvis det kan lade sig gøre.

0 0
Helle 10-01-2011 14:29:02

Jeg tror da vi alle håber at en anden vil tage kampen op og se hvad udfaldet bliver, men at vi ikke selv orker at gøre det.

0 0
10-01-2011 13:51:47

Der er en del der skriver at de er tilfredse med skærmen og HD generelt, det er godt for jer og det er godt HTC.

Men det her handler om vildledning, fra et selskab der befinder sig i en branche hvor der generelt bruges mere tid på vildledning end vejledning(fx fra teleselskaberne), så der er jo tale om sag, efter sag, efter sag fra en branche der i den grad viser foragt for kunderne.

0 0
BSG 10-01-2011 13:04:18

Skærmen er ikke så god som hos Desire, men det er en smagsag.
Desire HD er genial, så skærmkvaliteten kan jeg godt leve med :)

0 0
Jacob Bentzen 10-01-2011 13:01:27

Ja jeg gad også godt at vide hvad man kan stille op.
Kan jeg bare henvende mig hos en TDC og så få pengene tilbage eller en kompensation??

0 0
Mikkel 10-01-2011 12:41:10

Det er vel "bare" at prøve sagen hos forbrugerklagenævnet, og se hvad de siger til denne mere eller mindre bevidste vildledning....!

0 0
Andreas Jensen 10-01-2011 12:37:45

Er det muligt at få penge tilbage/kompensation og i så fald hvordan?

Det er jo ved at være lang tid siden den udkom.

0 0
Henrik 10-01-2011 12:31:58

Det er da vist ikke nogen hemmelighed at DesireHD's skærm er ringe.

Når man stiller den op mod Galaxy S og Nokia N8 er det ret tydeligt hvor udvasket og snasket den ser ud - den er en hel liga under de andre skærme, og burde høre til blandt budget-telefonerne. Desuden er der åndssvagt meget reflektion i den, så det er nærmest umuligt at se den i bare moderat dagslys.

0 0
Helle 10-01-2011 12:29:43

jeg har købt min hos Telia, og her skriver de ikke engang hvilken skærmtype det er. Kun størrelsen. men det må vel betyde at man må henholde sig til HTC's manual eller?

0 0
Daniel Jørgensen 10-01-2011 11:51:35

Hvis folk er det mindste skuffede over skærmen ville jeg anbefale dem at få pengene retur.

En ting er, at der i første omgang er konstanteret at det ikke er en S-LCD skærm, der er i telefonen, som HTC skriver.. Det er uheldigt og det skal der selvfølgelig gøres noget ved, men at HTC så ikke reagerer ordentligt og ikke for gjort noget ved det er simpelthen groteskt i min verden.

Selv hvis jeg havde telefonen tror jeg at jeg ville gå ned og få mine penge tilbage, uanset om det var et problem for mig eller ej, af ren og skær princip!

Nogen som kan slå fast om HTC Desire Z så rent faktisk har en S-LCD skærm ? Det er jeg egentlig også ldit forvirret over..

0 0
Jesper 10-01-2011 11:50:07

Så vidt jeg lige kunne se på Wikipedia, så er SLCD et firma der laver panelerne og ikke som sådan en teknologi. Det er et joint venture mellem Sony og Samsung, så skærmene der ruller af deres produktionslinjer er uden tvivl af høj kvalitet, men det er stadig TFT LCD skærme. Det faktum at der er tale om en LCD skærm udelukker altså ikke at det kan være en SLCD skærm. Men hvis de skriver at det er en SLCD skærm og den ikke er produceret af SLCD, så er det selvfølgelig kritisabelt.

Jeg tror dog at man må konfrontere HTC med det præcise spørgsmål "Hvem laver panelet?", før man kan dømme dem så hårdt.

Når det så er sagt, så kan vi jo takke Samsung og deres LED mumbo-jombo for, at der nu hersker totalt definitions-anarki på panel-markedet.

0 0
Mikkel Thygesen 10-01-2011 11:25:27

Jeg bruger min Desire HD til at udvikle spil til Android, og til det fungerer den glimrende. Jeg synes selvfølgelig, at det er en foruroligende nyhed, men jeg kan ikke komme i tanke om et bedre alternativ (Nogen vil måske foreslå Galaxy S, men lad mig lige nævne, at den ikke fungere med Unity Game Enginen desværre).

0 0