Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   En rationel mand overgiver sig til iOS

En rationel mand overgiver sig til iOS

IT-direktøren i JP/Politikens Hus skifter fra Android til iOS – selvom han ikke er meget for det.

Nu tænker du sikkert, at dette endnu engang er en storm i et glas vand, og at du nu igen skal læse en artikel, som får blodet helt op at koge hos Android og iOS entutiasterne.

Og ja du har helt ret, men denne gang er det ikke Mobilsiden.dk, som skaber røre i andedammen.

Denne gang er det nemlig IT-direktør i JP/Politikens Hus, Per Palmkvist Knudsen, der har nemlig skrevet et debatindlæg om, hvorfor han skiftede fra Android til iOS, selvom det strider imod alt, hvad han normalt anser for at være sund fornuftigt.

Så hvorfor går denne ellers fornuftige og indsigtsfulde IT mand i seng med fjenden, og skifter fra sin trofaste Android-telefon til en, med egne ord, tøset hvid iPhone?

Nysgerrige kan så læse hele debatindlægget her, men forbered dig på en seriøs og saglig tilgang til emnet.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Jonas 09-02-2012 14:07:21

Hvis jeg brød mig om iTunes, så havde jeg nok også købt en iPhone og en Macbook air!

Meeen, jeg nyder nu... at kunne sidde her i sofaen og styre min Spotify på mediecenteret fra en WIDGET direkte fra min SGSII's hjemmeskærm. At kunne tilgå min lommelygte direkte fra en WIDGET fra hjemmeskærmen. At de fleste apps er gratis. At min telefon holder 3 dages strøm med mit 2000ma batteri, og stadig vejer mindre end glas-klodsen fra iPhone. At jeg kun har 2 hjemmeskærme, og skiftet imellem dem foregår på den mest cool måde. At jeg kan indstille ALT.

Ps. prøv denne her app, hvis du har Android. Alt kører flydende, og du kan indstille super mange funktionelle ting:

http://www.youtube.com/watch?v=YIK9yBlWYt4

Launcherpro hedder den.

0 0
Benjamin Jensen 10-02-2012 01:32:28

Det er da vist et stykke tid siden du har haft en iPhone i hånden Jonas. Siden version 5, er iPhone blevet helt uafhængig af Itunes. Både hvad angår backup, men også den berømte opstart første gang. Så du må hellere gå hen og købe dig en iPhone nu ;)

0 0
Jonas 13-02-2012 10:20:00

Dvs. den opretter et "eksternt lager", når jeg kobler den til min PC med USB?

Jeg skal ikke igennem iTunes for at oprette en konto, så jeg kan købe Apps?

Er musik-afspilleren på iPhone ikke stadig en iPod/iTunes lignende tingest?

Nå, men anyways... FEDT, hvis man ikke behøver iTunes længere. Så kan det være, jeg skal have iPhone 5 :-)

0 0
Benjamin Jensen 17-02-2012 00:59:53

Så vidt jeg husker, så oprettede jeg faktisk en konto via telefonen i sin tid, så jeg mener slet ikke man behøver iTunes til det. Men ja, man skal oprette en konto, men det skal man vel også til WP og Android?

Du skal bruge iTunes hvis du ønsker at overføre noget musik til din iPhone. Det er helt korrekt. Dog synes jeg lige den del er ret nem og ligetil. Du behøver dog ikke iTunes for at hente podcast og musik - ikke hvis vi snakker det eksterne program til pc.

Faktisk synes jeg iPhone er betydeligt bedre til podcast og musik, og er laaaangt foran Android, som håndtere det virkelig dårligt.

Men jeg er godt nok ikke fan af selve iTunes programmet til PC, da det er alt hvad Apple ikke står for normalt - rodet og ikke særlig brugervenligt.

Desuden forstår jeg slet ikke hvorfor brokkeriet omkring en konto og visa oplysninger kan være så stor. Nogle gange synes jeg folk brokker sig, for at brokke sig. Jeg køber sgu ikke en dyr iPhone eller Android telefoner, og samtidig være så pisse nærig, at jeg ikke vil bruge penge på apps. Personligt hader jeg rekvalmer i mine apps, og jeg betaler altid for at blive fri for dem. Men ønsker man gratis apps, er udbuddet med garanti større end på android.

Og hvorfor bruge en widget til at styre mediecentret med spotify, når man kan streame det direkte fra sin iPhone over anlægget??

0 0
Ravnen1 12-02-2012 19:03:32

Nej, man skal stadig oprette itunes konto.. Det skulle konen i hvert fald på hendes 4S´er for 2 måneder siden... og man skulle også taste visa kort for overhovedet at få lov at downloade gratis apps.

Men ja, vi slap for at have itunes på hendes pc...

Ipad2, købt i sommers, var dog ubrugelig før navlestrengen havde været koblet på itunes på en pc..

0 0
kasper 09-02-2012 13:30:46

Det er en underlig artikel fra JP. Den kommer med to argumenter der gør iOS bedre end Android; i) Hans mobil er blevet ustabil ii) Android apps er fyldt med virus.
To påstande der grundlæggende er problematiske. Jeg forstår så bare ikke hvorfor han sammenligner sin to år gamle mobil med en ny iPhone. Hertil kommer, at der også kan være virus i Apples App Store, hvor App'en henter nye farlige koder ned efter programmet er installeret (den virus er nu også kommet til Androuid marked og er i stand til at undgå Googles malware skanner).
Jeg savner, at han går lidt mere i dybden med de problemstillinger han står over for. Artiklen er alt for overfladisk og derfor ubrugelig til nogen form for konstruktiv debat.

0 0
Jesper 10-02-2012 09:52:17

Kasper, du skal læse "artiklen" i dette lys: Mobilsiden.dk leverer artikler til jp.dk.
Dvs. at mobilsiden.dk har en art afhængighedsforhold til jp.dk.
Når IT direktøren på JP/Politikens Hus, som formentlig er mere administrativ medarbejder end decideret IT medarbejder, får udskiftet sin formentlig aldrende Android med en ny smartphone, vil denne, uanset OS, opleves som et kvantespring fremad.
Havde han skiftet til en ny Android enhed, havde vi aldrig hørt om det, men nu er der jo tale om mobilsiden.dk's favorit OS, så derfor skal vi belemres med denne skelsættende nyhed!
Havde IT direktøren valgt Windows Phone, havde der været noget at skrive om, men det kræver jo, at man er visionær og har cojones!

0 0
Johnny K. Olesen 10-02-2012 13:35:17

Hej Jesper

Vi har ikke afhængighedsforhold til JP/Politiken på den måde at de har indflydelse på vores redaktionelle valg. Det er korrekt, at vi har et samarbejde med mediehuset ligesom vi har mange andre samarbejdspartnere.

Hvis IT chefen hos JP/Politiken havde skiftet til en Android eller Windows Phone og skrevet et godt debatindlæg om det, så havde vi også bragt en artikel om det.

Vi har valgt at skrive en artikel og linke til indlæget, fordi vi har vurderet, at det måske kunne være interessant for vores læsere. Debatindlægget kunne såmænd ligeså godt være skrevet af en IT chef hos Novonordisk omhandlende et skrift til Android eller en IT chef hos Aller der skifter til Windows Phone.

Det er indholdet der tæller - IKKE hvilket samarbejdsaftaler Mobilsiden.dk har.

0 0
Thomas 09-02-2012 22:37:31

Det er vel i princippet det samme som dem, der går fra en HTC Wildfire (S)til iPhone 4 (S) og begynder at komme i bukserne over hvor lækker en iPhone er.... det tror da pokker, når man sammenligner det med en discount-telefon :)

0 0
Henrikmand 09-02-2012 13:08:54

Jeg VIL simpelthen ikke! Jeg NÆGTER at lade mig kede ihjel af den mest rodede omgang homescreen-app-icon-bunke-pul, jeg nogensinde har set! Jeg FATTER ikke at nogen gider betale i dyre domme for præcis det samme spil, som jeg kan få gratis!

Men - Ude i den store verden sidder koncernens Group-IT i det selskab, hvor jeg selv blot repræsenterer IT i en lille afdeling. De bestemmer hvilke typer enheder, der må indkøbes på verdensplan.

For kort tid siden forsvandt Android-enheder fra denne liste :o(

Heldigvis har jeg nået at få fingrene i en SGN, og har så suppleret med en iPad til firma-programmerne, så jeg ikke behøver slide fingerspidserne til blods af at bladre frem og tilbage på en iPhone.

Jeg skal selvfølgelig indrømme, at koncernens egne apps ser fantastisk godt ud, når de kører på iOS, og installationen med certifikater er virkelig smidig og enkel. Så jeg kan på en måde godt forstå beslutningen.

Jeg glæder mig bare til udviklerne bliver lidt klogere, og udvikler web-applikationer i stedet, så vi kommer ud over dette platform-afhængige univers.

Det virker selvmodsigende, at så snart det lykkedes pc-verdenen at blive uafhængige af platformen (til en vis grad i hvert fald), så kommer smartphonen på banen, og deler vandene igen.

Tilbage står brugerne, som egentlig bare gerne vil have en telefon, de kan bruge som de har lyst til, og er indfanget som gidsler i en krig mellem de store producenter, der skal vride den sidste krone ud af os.

0 0
Footiefan 09-02-2012 17:16:01

Nøøøj nogle sarte fingre du har. Måske du skulle starte der ;-)

0 0
Henrikmand 09-02-2012 23:19:50

Overdrivelse fremmer forståelsen, ved du nok ;)

Jeg er jo udmærket klar over, at de mange apps kan organiseres i mapper. Men jeg synes det er sindssyg irriterende, at man kun har enten mapper eller en overdreven bunke af ikoner, at bladre rundt i.

I Android kan jeg da i det mindste selv bestemme, hvordan jeg vil se mine apps. Enkeltvis, alfabetisk, i widgets, i mapper, eller kategoriseret efter ønske.

Helt overordnet synes jeg iOS er håbløst gammeldags at se på, og arbejde med. LG Arena kopierede det for længe siden, men selv LG er da kommet videre.

0 0
David 09-02-2012 16:52:34

Hvad mener du med at betale dyre domme for spil du kan få gratis? Mener du piratkopier? Såvidt jeg ved koster spil nogenlunde det samme på iOS og Android, enten med penge eller reklamer. Kan du komme med nogen eksempler?

0 0
Henrikmand 09-02-2012 18:48:08

Angry Birds.

0 0
Ole Christensen 09-02-2012 17:20:09

Jeg har ikke på stående fod eksempler og smide på banen. Men jeg har dog både selv set og læst flere steder at det sagtens kan lade sig gøre at finde forskelle imellem forskellige app stores.
Nogle spil/programmer er gratis i én app store, hvor de modsat koster penge i en anden.
Og det går begge veje...

0 0
Henrik 09-02-2012 12:41:36

alternative markedspladser kommer til at skabe den samme slags problemer, som i dag plager Windows-pc’er. Omfanget af vira på Android-telefoner er ikke stort endnu, men det vil det blive indenfor de kommende to år – mener flere sikkerhedseksperter.
Da jeg er et oplagt mål for it-kriminelle, er sikkerhed helt afgørende for mig.

FUD der virker.
Nogle der siger at i fremtiden sker dette måske!!!

Men det der under mig er også at han mener at han er et mål.
Så lad hver med at installere apps fra mærkelige hjemmesider.
Og iOS kan man kun installere fra Apple's App Store.
At man har mulighedden for at installere fra andet end Googles Market, betyder ikke at man skal.

Han nævner heller ikke noget om hvilken telefon ham er gået fra. Bare en Android.
Så er det en billig 2 år gammel telefon, eller en high-end halvt år gammle telefon han skifter fra?

Og det med omfanget af vira på Andorid ikke er så stor endnu.
Har der realt være vira, eller har der ikke kun været noget malware, og nogle agrasive reklame apps?

0 0
Footiefan 09-02-2012 17:17:04

Prøv at se linket i den 2. linie i hans indlæg - der står hvilken mobil han kom fra.....

0 0
Ole Christensen 09-02-2012 17:26:37

Citat: Min mobiltelefon skulle udskiftes. Længe havde jeg holdt liv i min ”Googlefon”, men den var blevet alt for ustabil. Det var som om de mange opdateringer af dets styresystem Android havde gjort den utilregnelig.

Det var så de første 3,5 linie...
Hvor står der hvilken en det er..???????
Nu ved jeg ikke hvor "grøn" du er inden for droide verdenen, men en "Googlefon" findes altså ikke.
Det er en betegnelse for ALLE Android mobiler som kommer fra Google.
Er du med..? ;o)

0 0
Footiefan 09-02-2012 17:53:29

Tja, har haft flere Android mobiler siden den første, en HTC Magic i sommeren 2009, nu en SGS2. Dig, har du prøvet en computer før eller er du helt grøn? ;-) "Linket", det er så noget du kan klikke på - du kan evt få en i din omgangskreds til at hjælpe dig (undskyld kunne ikke lade være efter den lidt belærende tone du selv skrev med) ;-)

Når jeg klikker kommer der sørme en ny historie frem. De første linier lyder:
"I fredags modtog jeg mit eksemplar af det, Google kalder en supermobil: Deres nye Nexus One mobiltelefon. Man kan ikke købe den i Danmark. Men har man venner eller kollegaer i USA eller England, kan de bestille den i en SIM-ulåst udgave - og derefter sende den til Danmark"

Smart ikke... Er du med nu?? ;-)

0 0
Ole Christensen 09-02-2012 18:14:30

Tja, måske din venstre museknap kan noget min ikke kan...
Men klik du lige på samme link som jeg: http://blogs.jp.dk/it-bossen/2012/02/07/jeg-overgiver-mig-apple-2/
(kopieret fra artiklen øverst)
Ser du så andet end dette: "Min mobiltelefon skulle udskiftes. Længe havde jeg holdt liv i min ”Googlefon”, men den var blevet alt for ustabil. Det var som om de mange opdateringer af dets styresystem Android havde gjort den..." på de første 3 linier?!

Ellers vil du måske være så flink og fortælle hvilket link DU følger?!

Måske du nu er med..?? ;o)

0 0
Footiefan 09-02-2012 18:38:53

Har været med hele tiden ;-)

I artiklen/blogindlægget er ordet "Googlefon" et link. Ja det er det i hvert fald hos mig, uanset maskine og browser.
Det åbner denne her:
http://blogs.jp.dk/it-bossen/2010/01/20/mit-liv-pa-googlefonen/

Nå, hvis du ikke kan se det, så er der tale om en Google Nexus One....

0 0
09-02-2012 20:41:03

Ja det er vidst også en oldsag han har haft sig......IT-Mand eller ej, så han vidst ikke med på beated...

0 0
Urbanus 09-02-2012 14:02:59

helt enig. Og lad mig tilføje denne - meget vigtige pointe:

På Android er der et flueben man skal hakke af (som default IKKE er hakket af) hvis man skal åbne den op for at kunne installere fra alle andre steder end Android Market. 90% af brugerne af Android kender ikke dette flueben - de har nøjagtig samme sikkerhed som på iPhone (bortset fra at apps ikke er igennem en tung og omfattende godkendelses proces som hos Apple, men Google prøver så på andre måder at holde markedet rent for skadelige apps, og forhåbentlig itensiveres denne indsats). Os der kender fluebenet kan krydse det af, når vi har behov for det, og få friheden til at vælge helt selv, og så fjerne det igen bagefter. Eller man kan vælge risikoen at krydse det af permanent (hvad de færreste nok gør).

Skulle nogle af de lidt mindre nørdede brugere komme til ved en fejl at ramme dette flueben, uden at vide det, så er der en tilpas skræmmende advarsel man lige skal forbi først, der nok skal skræmme dem væk der ikke lige har gennemtænkt konsekvenserne.

Jeg synes faktisk det giver det bedste fra alle verdener. Sikkerheden for de mange, friheden for dem der vil og kan gennemskue konsekvenserne.

0 0
Ole Christensen 09-02-2012 17:15:01

Så sandt som det er sagt!!!
Android = frihed under ansvar.

0 0
Heiberg 09-02-2012 12:31:46

For mig skaber det ingen røre i andedammen, at nogen foretrækker iPhone - hvilket jeg i øvrigt godt var klar over i forvejen.

Lad andre foretrække, hvad de vil - så længe jeg bare selv kan beholde Android. Og heldigvis er der da ikke udsigt til, at Google bliver konkurreret nedenom og hjem foreløbig. :-D

0 0
Styxx 09-02-2012 11:57:25

Lalala :P

0 0
Nygaard 09-02-2012 12:51:10

Ligegyldig info - kop, tak! :p

0 0
Mazzen 09-02-2012 12:10:32

!! I LIKE !!

0 0
hellas7 09-02-2012 11:52:21

Det, der næsten undrer mig mest er, at han bedre kan lide iPhone end Mac. Jeg er stor fan af Mac, men er de seneste år blevet mere og mere skeptisk over for iOS, fordi jeg synes, at både Android og WP devices klarer sig overraskende bedre på mange punkter.

0 0
Hans 09-02-2012 15:37:17

Vil give dig helt ret... Jeg bruger Mac OS på min pc'er, og elsker det, men jeg kan desværre ikke finde mig til rette i iOS.

Måske fordi jeg føler at Mac OS omfavner sin UNIX-arv, og prøver ikke at lukke brugerne ude. (min holdning, og ikke ment som en sviner, eller et debatoplæg :-) )

0 0
Morten S 09-02-2012 13:31:03

Helt enig ..!

Det virker MEGET mystisk ... har selv en MacBook Pro og en 27" iMac... men har for længst skiftet min iPhone4 ud med Android - af forskellige årsager - men primært pga synkroniseringsmulighederne for mig med to macs og en Android mobil er langt bedre end med en iPhone - go wonder.!?

0 0
Mirzad 09-02-2012 11:50:18

Jeg kan ikke forstå pointen ved at bringe sådanne artikel på mobilsiden..andet end at hælde benzin på Android-Iphone bålet!
At IT-manden på en avis har skiftet fra den ene det andet betyder ingenting ift. hvad jeg går efter..skulle jeg have lyst til at blive klogere på det område er der tonsvis af test og artikler som jeg vil stole mere på end en enkelt mands mening.
Nu skal jeg skynde mig at slå det fast: jeg er hverken Android- eller iphone tilhænger! jeg har smartphones af begge typer og jeg er glad for dem begge..hvad for en af dem er den bedste kan jeg ikke sige da de hver har sine gode og dårlige sider..

0 0
Johnny K. Olesen 09-02-2012 12:25:43

Hej Mirzad

Vi har valgt at fremhæve debatindlægget, da det er noget så unormalt som en rationel tilgang til emnet "Android Vs. iOS".

Debatindlæget er tydeligvis et oplæg til debat, men det er skrevet med en rimelig indsigt i tingene og det er - tør man sige ordet - næsten objektivt.

Vi har ikke noget ønske om at hælde benzin på bålet, men vi skriver artikler og linker gerne til emner der måske interesser vores læsere.

At vi så godt ved, at artikler som denne normalt får nogle få entutiasterne helt op i det røde felt, det er så en anden diskussion :-) Men sådan er det hver gang vi nævner ordene Android og iOS i samme sætning.

0 0
hellas7 09-02-2012 11:56:57

generelt har jeg ikke noget imod diskussion, så længe folk kan argumentere seriøst for deres sag og ikke ubegrundede påstande, såsom:
"apple minder om nazi tyskland" eller
"market er fyldt med virus"

0 0
Mirzad 09-02-2012 12:00:41

Sådan er det når en mærke bliver til religion for nogle.

0 0