Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Endelig! Apples kommende USB-kabel kan vendes

Endelig! Apples kommende USB-kabel kan vendes

Med den kommende iPhone 6 kan man indstikke USB-kablet i første forsøg - hver gang. Se videoen her.

Det er efterhånden kendt som et af livets små frustrationsmomenter. USB-kabler er som syltetøjsmadder: de vender altid den forkerte vej når de får kontakt.

Med Lightning-stikket introducerede Apple i 2012 en enkel men genial løsning. Et vendbart stik. Men det løste kun en del af problemet. I den anden ende er det stadigt USB-stikket der regerer, og det nægter resolut at ryge ind i første forsøg.

iPhone 6 design, størrelse L og XL, fremvist i video

En nyligt lækket video tyder dog på, at Apples iPhone 6 får et USB-kabel som er lidt smartere. Det kan vendes. Man finder lightning stik i den ene ende, mens USB-stikket i den anden ende tilsyneladende er fuldt ud kompatibelt med USB.

For iPhone 6 brugere kan det derfor være slutningen på en æra: slut med kabler der vender den forkerte vej.

Du kan se det nye stik i aktion i videoerne nedenunder:



Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Mike 20-08-2014 12:48:04

Og som der står i Politiken i dag; Nu venter
vi på telefonskærmen, som
ikke skal skiftes for 1.700
kroner, fordi man har tabt
den på gulvet, og batteriet,
som kan holde mere end 8
timer. :-D

7 2
carsten guldhammer 19-08-2014 15:17:31

hvorfor skal man egentligt som opfinder have andres patenter tvunget ned i halsen ?

det at appel eller andre ikke selv må lave deres eget lade system eller data overførsels system giver ikke ret meget plads til nyerer eller måske smartere ideer...

3 11
Kim Rene Jensen 19-08-2014 23:36:29

Jeg har 30+ strømforsyninger fra Nokia, Motorola, Ericsson, Sony/Ericsson, Samsung, Apple, Huawei... og en stor bunke forskellige data-kabler.. det er da et latterligt ressource-spild.. og træls... Derfor.,..

9 3
TF 19-08-2014 23:49:58

Men det er sjovt nok kun når apple laver noget at du skaber dig ;-)

4 8
carsten guldhammer 19-08-2014 14:07:23

egentlig kan jeg ikke se videoen beviser noget som helst

de viser bare at de vender usb stikkene om, vi får ikke lov til at se hvorvidt det virker / om der kommer hul igennem ved at det vender lige rigtigt / lige forkert....

5 8
TF 19-08-2014 22:13:42

Prøv lige at se video 2 igen.

3 1
Morten Jensen 19-08-2014 14:04:41

Er der nogen forlydninger om, om Apple har taget patent på stikket? Eller er det mon noget andre fabrikanter frit kan kopiere?

1 3
Peter Frederiksen 19-08-2014 20:46:30

Det er ikke noget nyt, det er et firma, som hedder Flipper som har opfundet dette i 2010 og fået patentet tilbage i 2011
Og man kan købe kabler siden 2011 også med Micro-USB...
http://goo.gl/kaatBF

Samt er der et Japansk firma, der har designet et Vendebart stik, på en anden måde...
http://goo.gl/68RzL

Nå men tid til noget musik...
http://goo.gl/n1EVdq

17 2
TF 19-08-2014 22:16:15

Hvem siger de har kopieret noget, det kan jo være at de har betalt for at bruge det, har du tænkt over det ?

2 16
Peter Frederiksen 19-08-2014 22:48:46

Ja, det har jeg, Apple sendt en Patent ansøgning i Januar 2013, så Nej de har ikke betalt for bruge det, da de selv har "opfundet" det....
http://goo.gl/4OQl6x

20 3
TF 19-08-2014 23:00:20

Jamen VIS det passer det du tror så må den oprindelige opfinder jo bare sagsøge, men igen det er jo bare gætværk fra din side så lad os nu se hvad der sker.

2 3
20-08-2014 09:41:14

Ja det er jo så ikke gætværk. Manden linker til en patent ansøgning fra apple på lige netop det stik han har vist dig allerede eksisterer..... Det er jo hele polemikken omkring apple og hvorfor mange får en dårlig smag i munden når de høre ordet apple. De tror de kan tage patent på alt, uanset om de har "opfundet" det eller ej. I selv samme åndedrag sagsøger de så alt og alle for at kopiere.....

12 2
TF 20-08-2014 15:05:07

Gltværk er når man ikke ved noget 10@% og ingen af jer S-fanboys ved noget om hvad disse to selvskaber evt kunne have aftalt, så igen gætværk er hvad det er.

2 4
Peter Frederiksen 21-08-2014 09:46:36

Thomas, hvis der var lavet en aftale, havde Apple købt patentet, fremfor at at selv at opfinde det samme.

Tror du at Apple har lavet en aftale om/med HealthKit?
http://goo.gl/XxBwKg

5 2
20-08-2014 17:10:35

Nåh ja, for du Thomas F. ved jo altid alting 100%. Sjovt som det altid lige er dig der skal sætte reglerne ..... Apple forsøger IGEN at tage patent på noget der allerede er opfundet, længere er den ikke.

5 4
TF 20-08-2014 18:42:30

Du er så plat N få dog et liv og drop dit had.

2 6
20-08-2014 19:16:16

Plat? Du kaster om dig med beskyldninger om det ene og det andet, ting du vel og mærke selv gør flittigt brug af. Se det er plat! Hvad med om du dropper dine evige beskyldninger om mit had, så kunne det være du kunne få dig et liv ;-)

2 5
TF 20-08-2014 22:24:02

N du er og bliver en hater af værste skuffe, indse det dog og drop det pjat.

1 6
20-08-2014 22:44:53

Så kører du i ring igen.....

1 3
TF 20-08-2014 23:21:58

Det bliver jeg jo nødt ellers kommer du jo aldrig til at fatte det, du skal jo gerne have alt ind med ske og helst flere gange.

2 5
Peter Frederiksen 19-08-2014 22:55:33

Upss.. mente Januar 2014....

0 2
Peter Frederiksen 19-08-2014 20:51:26

PS. Og kan købes på Ebay i forskellige varianter....
http://goo.gl/VfhGIR

7 0
Kim Jensen 19-08-2014 13:53:57

Hvorfor bruger Apple tid på sådanne ting.. Der findes en officiel gruppe, der varetager udviklingen af USB.. og den er netop kommet med .. vendbar stik.... USB 3.1 ... Venligst ikke flere "egne" standarder... http://www.mobilsiden.dk/nyheder/ny-usb-standard-vedtaget,lid.32324/

3 5
Morten Jensen 19-08-2014 14:06:08

Det stik passer ikke i en ganske almindelig USB-port. Ikke at jeg er tilhænger af Apple eller "egne" standarder, tværtimod. Men det stik Apple har 'opfundet' her har intet med det nye USB C stik at gøre.

7 1
Kim Jensen 19-08-2014 14:42:23

Enig. Ikke flere "standarder" fra Apple, Microsoft eller andre. Overhold de åbne standarder USB, NFC, MiraCast, MHL osv.

2 5
Morten Jensen 19-08-2014 19:49:08

Det er jo sådan set en fuldkommen ligegyldig diskussion i denne sammenhæng, da Apple ikke bryder med nogle åbne standarder. Hvis jeg forstår dette stikke korrekt, så vil det passe i samtlige USB A porte som eksisterer, så jeg kan på ingen måde se at dette skulle være et problem.
Kan nogen forklare mig, hvad der skulle være problemet med dette nye stik?

4 0
TF 19-08-2014 20:16:11

Der er intet problem, det eneste problem folk har er at det er apple der står bagog derfor skal det svines til , var det alle andre havde de jublet over denne forbedring.

4 4
Morten Jensen 20-08-2014 09:28:39

Så kom den dag alligevel, hvor vi to kunne blive enige om noget Thomas F. :-)

6 0
TF 20-08-2014 15:05:58

:-)

2 0
TF 19-08-2014 18:41:53

Ja lad os stoppe alt udvikling så dine hellige standarter kan blive overholdt, nej vel.

5 8
Kim Rene Jensen 19-08-2014 19:32:33

og hvordan kom du fra .. overhold standarder ... til stoppe udvikling ???? Stoppes udviklingen fordi man overholder åbne standarder ???? Nej vejl... Netop ved at anvende ÅBNE standarder FREMMES og ACCELLERERES udviklingen.. Android er vist et super eksempel på dette...

8 7
carsten guldhammer 19-08-2014 12:53:31

ja det er jo nemt for appel at komme med det nu hvor andre har opfundet det for dem.

13 8
Morten Jensen 19-08-2014 12:44:34

Som jeg har forstået det, så er det selve 'pladen' i stikket med connectorne der kan rykke sig til enten den ene eller anden side af stikket?
Hvis det er sådan, så lyder det som noget der er stor risiko for går i stykker. Men det bliver da spændende at se om det kan holde, for så er det faktisk ret smart.
Ikke at jeg selv nogensinde har problemer med at vende USB stik rigtigt (der er jo altid et USB-logo på stikket, så man ved hvad vej det skal vende)

6 3
19-08-2014 12:52:04

Ja både plastik og kobberbaner vil helt sikkert knække, hvis det er virkemåden.

1 6
TF 19-08-2014 12:00:47

Det var godt nok også på tide det blev ordnet, dejligt :-)

5 6