Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Enorme mobiler er enormt populære

Enorme mobiler er enormt populære

Mobiler med kæmpestore skærme bliver mere og mere populære.

Mobiltelefoner med kæmpe store skærme sælger rigtig godt.

Alene i år er salget af supertelefonerne, med skærme på fire tommer og derover, steget med 200 procent. Det melder analysefirmaet Strategy Analytics.

Analysen peget i ævrigt på, at salget af den type mobiler vil vokse i 15 gange det tempo, som resten af mobilmarkedet vokser med.

I kategorien supertelefoner finder man blandt andet Samsung Galaxy S II og HTC Sensation.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Thomas G 22-11-2011 12:19:45

lige et kort indskud til debatten ... SE (snart kun S) laver mobiler der er små men ikke dårlige.

Modellen Ray har en 3,3" skærm som er (næsten) på linje med den type der sidder på iPhone 4 og SGII.
Indmaden på Ray er som på SE ARC … ikke en fantastisk super hurtig mobil (1 ghz) men absolut ikke en langsom mobil.
Har selv ARC og den spiller fint f.eks. Air Attack HD, Angry birds, Falling Fred, Cut the robe, Worms, GLWG.
Kan sagtens se at min kærestes SGII er hurtigere og mere flydende i skærmen end min ARC

0 0
Adam 22-11-2011 12:52:06

TFT skærm på 3.3" er desværre for småt og for ringe. 512MB RAM, "op til" 300 MB intern lagring. Der er langt op til en feature-telefon, desværre.

Nu blev jeg ellers lige så glad :)

Men tak for indsparket, ikke desto mindre :)

0 0
Thomas G 22-11-2011 13:39:36

enig der er et stykke op til spec for indmaden i forhold til en SGII (kan jeg jo se på min ARC i forhold til kærestens SGII) MEN MEN skærmen på Ray er virkelig virkelig god (297 ppi pixel density - iPhone 4 har 330 ppi og SGII 217 ppi) når man tænker på det er en lille mobil og alle andre små mobiler har virkelig dårlige skærme … og kameraet og også rigtig godt.

300 MB lager er kun et problem hvis man installerer meget :-) ... min ARC har det samme men Android 2.3 tillader jo at man via styresystemet flytter til SD kortet (hvilket jeg gør brug af).

Det er den bedste lille telefon jeg har set og da den kom havde den samme spec som SE's topmodel ... hvor efter ARC S kom kort efter (dog i denne sammenhæng så har SE ikke de hurtigste telefoner ... kun de pæneste ;-) .. og bedste kameraer :-)

0 0
Thomas G 22-11-2011 12:20:56

flydende i skærmen ... mærligt udtryk :-)
Mener selvfølgelig at den er mere flydende i menu'erne end min ARC :-)

0 0
Jonas_a 21-11-2011 16:57:19

Jeg er en rigtig glad ejer af en Galaxy SII, men til tider kan den føles en tand for stor! Har hørt rygter om at SGII skulle komme med en endnu større skærm, håber dog ikke at det er sandt, for så må jeg hoppe fra Samsung vognen! :(

0 0
Cebastian 21-11-2011 17:16:46

Galaxy S3 vil ogs være et monster i form af processor og grafik. Helt ærligt synes jeg det er tæt på latterligt med quad-core på mobiler. der er sikkert et markede for det, men hvor mange vil ærlig talt bruge en så kræftig en enhed - mobilt? Jeg er imponeret, men den faktiske brug er jo.. begrænset. Men hey, med sådan en monster kan man jo fyre op under fjernsynet med mobilen og spille på den i stedet, det er da ogsåå fedt nok (;

0 0
Jonas_a 21-11-2011 22:16:46

Jeg har ikke noget imod quad-core eller hexa-core processor for den sags skyld, det skulle faktisk hjælpe med at forlænge batteritiden på smartphones.
Der kommer helt sikkert apps og spil der stiller højere krav til både processor og grafikchippen, så må de meget gerne følge udviklingen.
Men jeg gider ikke have en klods på næsten 5" i lommen, størrelsen på SGSII er lige på grænsen synes jeg.

0 0
21-11-2011 19:52:27

Du er selv lidt inde på det. Det er jo ikke en mobil længere, men nærmere en mini notebook der kan foretage opkald... Og som også snart kan bruges som konsol..

0 0
Jonas_a 21-11-2011 17:06:41

*rettelse: .."GSIII" skulle komme med en større skærm..

0 0
Adam 21-11-2011 14:43:45

Det er da klart, når der ikke bliver lanceret en eneste high-end mobil, der har en skærm mindre end de der 4,3". Hvis der kom en topmodel-lignende telefon fra fx Samsung eller HTC med en ordentlig 3.7" skærm (der imo er den optimale størrelse) ville jeg langt hellere købe den end en eller anden gigant-telefon. Men så længe man ikke har et reelt valg, er det jo klart at de sælger!

Det svarer lidt til at konkludere at "Disney-relateret merchandise er enormt populært i Disney-butikken. News @ 11".

0 0
Cebastian 21-11-2011 15:06:27

Lige min tanke. Er dog selv til større skærme; bedre billede oplevelse :) Men jeg overvejer, hvor mange som gerne vil have en skærmstørrelse i de "mindre" klasser har brug for dual-core? Mindre mobil er jo højst sandsynligt til mobiliteten og simpeltheden af betjeningen. Ingen vil da overje at købe en dual-core monster mobil på 3,5" og tænke yess! Nu skal jeg spille NOVA 2 for fulde gardiner og multitaske røven ud af min mobil... :) Just thinking ^^

0 0
Robert 21-11-2011 15:28:02

Sjovt du lige nævner 3,5", men lad os lade det ligge, ingen flamewar i denne tråd :)

Problemet er lidt at selvom man lige kan gå med til 4,3" så forsøger producenterne jo hele tiden at skubbe størrelserne endnu længere op, 4,5 og 4,65 osv. Snart ender vi på 5". Men mon vi ikke når en øvre grænse snart? Jeg har hørt producenterne arbejder på de fleksible skærme, den såkaldte OLED-teknologi, så vil man evt. kunne spare lidt på størrelsen.

0 0
Cebastian 21-11-2011 17:08:52

Det er rigtig nok de prøver at få liiige lidt eksta skærm på mobilerne, men man skal også være bevidst om, at de mobiler er til et andet segment i markedet. Og almindelige forbrugere, vil ikke være afhængige af denne størrelse.
Bestemt at 5,3" som samsung er kommet ud med, er på yderste grænse - herefter har du bare brug for en tablet.

Men jeg ser mig enig i de nye skærme som er på vej og blive udvilket :) Det bliver interessant at folde skærme ud og sådan.

Hehe, 3,5" er mit go-to standard skærm størrelse :) Det er en dejlig størrelse - det var ikke for at "udpege" et vis produkt (;

0 0
Adam 21-11-2011 15:18:49

Well, med alt det øjelir, der bliver puttet i dagens mobiler, så er det sgu næsten påkrævet med dual core bare for at kunne køre brugerfladen nogenlunde glat. Og derudover kan man godt forestille sig at være interesseret i en hurtig og moderne mobil, der kan multitaske, uden nødvendigvis at det skal være af hensyn til spil.

Når alt kommer til alt, så er det eneste nogenlunde moderne alternativ, der ikke er halvvejs en tavle, en Desire S, og den er efterhånden ret gammel, og har en suboptimal (dvs, ikke SAMOLED+) skærm, eller en iPhone, og den er alt for dyr i forhold til hvad den kan (mine holdninger til begge dele, ti stille med fanboy-kommentarer :)).

Det burde for dælen være muligt at lave en feature-model, der ikke kræver sin egen taske.

0 0
Frederik 21-11-2011 22:14:14

Hvis du tror at dual-core er den eneste løsning på et glidende OS, kan jeg høre at du være Android bruger igennem længere tid ;-)

Prøv evt. Windows Phone.

0 0
Adam 21-11-2011 23:40:13

Yesss, nedgørelse af en platform på baggrund af en anden. Fantastisk!

Faktum er at det er softwaren, der tilpasser sig hardwaren, ikke omvendt. Så jo kraftigere hardware, der bliver stillet til rådighed, jo større krav får softwaren. Hvis ikke det var sådan, ville vi alle sammen stadig kigge på 80x120 monokrom-displays. Sådan er det på Android, sådan er det på Apple (prøv du fx at køre iOS5 på en org. iPhone), sådan er det på Symbian-telefoner, og sådan er det på Windows phone.

Med andre ord: Grunden til at et givent operativsystem kræver en vis type hardware, er at det pågældende hardware er tilgængeligt.

Det er præcis det samme med computerspil. Ellers ville vi stadig allesammen spille Pacman i EGA.

Og derfor vil et nyt styresystem (til mobiler eller ej) virke dårligt (hakkende, eller med visse features slåæt fra. evt. begge dele) på forældet og/eller utilstrækkelig hardware.

Men det der "mit OS er bedre end dit" er ærligt talt for barnligt.

0 0
Frederik 22-11-2011 10:22:54

og faktum er at WP7 kører langt mere flydende (og det gør iOS også). Android vil åbenbart mere end hardwaren kan gabe over, selv i flagskibsmodellerne. I øvrigt bruger det også for meget strøm i forhold til konkurrenterne. Er det bare dårlig programmering eller hvad er problemet?

0 0
Adam 22-11-2011 10:33:10

Jamen, tillykke med at du bedre kan lide WP7 (og iOS?) end Android. Jeg foreslår at du køber dig sådan en telefon, der sikkert er fejlfri.

0 0
Frederik 22-11-2011 14:31:18

Hehe, fedt comeback. eller noget.. bedste modargument er: 'jeg foreslår at du køber dig sådan en telefon'.

Men det argument kan du HELLER ikke bruge ;-) For jeg har allerede en Windows Phone. Og jeg har i øvrigt været hele vejen rundt. iOS, Android (3 forskellige mobiler), Symbian og nu WP. WP er klart det bedste OS mht. integration. iOS er også godt, men jeg ved at Microsoft vil klare sig godt i fremtiden med deres nye OS.

0 0
Adam 22-11-2011 15:04:18

Jamen, jeg prøver ikke at argumentere hverken den ene eller den anden vej! Jeg synes bare du skal købe den telefon, du selv bedst kan lide! Jeg gider ikke prøve at overbevise Folk om hvilken telefon, der er bedst for dem, for det ved Folk (incl. dig) bedst selv. Tillykke med dit valg, det er helt sikkert det rigtige for dig.

Jeg forstår ærligt talt ikke hvorfor du bliver ved med at prøve at starte et skænderi om operativsystemer eller telefonmærker eller whatever.

Er vi færdige nu?

0 0
Frederik 22-11-2011 20:10:56

Nå du ville lige have det sidste ord igen? Og så siger du at jeg opfører mig barnligt? Tag dig sammen!

Jeg prøver ikke at overbevise nogen, jeg råder bare folk til at prøve først, inden man binder sig fast til et OS. Og jeg har jo lov til at have min mening om at Android er noget møg der virker halvfærdigt og alt for ressourcekrævende. Det er ikke fordi jeg reklamerer specielt for WP7, men det virker nu ret godt. Men det gør Meego og iOS da også.. det er sådan set bare Android der sutter.

0 0
Adam 22-11-2011 23:13:00

Spejl! :)

0 0
Frederik 22-11-2011 10:20:25

Godt forsøgt..

Men det er fuldstændig underordnet hvad din undskyldning er for at Android ikke kører flydende. Det ændrer ikke på brugeroplevelsen. Jeg læste lige en anmeldelse af den nyeste Galaxy Nexus telefon, hvor anmelderen er skuffet over at 'live' wallpapers får telefonen til at virke lidt sløv og hakkende, på trods af at det er standard Android og et monster af en mobil.

At du synes jeg nedgører et OS bare ved at gøre opmærksom på ting der ikke er i orden, er dit eget problem. Det ændrer ikke ved virkeligheden :)

0 0
Cebastian 21-11-2011 17:02:00

Jeg synes stadig det passer så fint med, at store mobiler kan mere krævende arbejde, end små mobiler - som tiden er nu. Desire S er da forholdsvis billig og kan alt hvad en smartphone skulle kunne gøre. Har 2 venner som har netop denne, og de er meget begestret for den, og dens funktionalitet. Og de står med et kæmpe spørgsmålstegn, når jeg siger, at jeg skal have en 1,4 gHz dual-core monster på 5,3". Hvad skal jeg bruge den til? Jeg ser muligheder i den, som en 3,5" (eller der omrking) bare ikke kan udfylde. S Pen er bedre på en større skærm, for jeg kan tage større notater, jeg kan lave mere detaljeret skitser, jeg kan bruge den Pen som det er meningen. Den bliver jo lidt kluntet på en lille skærm. Også er der oplevelsen af HD i form af spil og film. Det er sådan set det jeg vil bruge den til - specielt. De har bare ikke det behov. Derfor skal de da ikke punge ud for en high-end mobil, når deres forburg er ganske normalt med sms, facebook, lidt internet og spil. Og det kan en alm. smartphone i den størrelse finde ud af på alle måder. Jeg tror det er bevidst, at man har delt markedet op sådan, fordi statistiken siger således. (Nu har jeg ingen statisik på det, men jeg har pulsen på mobil-markedet). At smartphones i større klasse kan udføre mere arbejde end smartphones i mindre klasse. Det er jo allerede nået til et punkt, hvor 1 gHz er nok til at køre alle styresystemer, som er fuldt ud kompatible smartphones, som er behagelige at bruge. Så vil prodcenterne altså mene, at hvis du har et større behov, så vil du også sætte pris på en større skærm. 4,3" er jo heller ikke slemt længere. Mange siger det er direkte behageligt at skifte derop. Det er jo efter behov.

Mange forventede jo også, at iPhone 4S (eller 5, som de troede) ville få en større skærm, netop fordi mulighederne for at arbejde med dual-core osv. giver større mulighed for at arbejde mere effektivt på en mobil. Og jo mere tid du bruger på en mobil, des mere behageligt er det at have en større skærm.
Folk som er nede på 3,5" eller 3,7" er jo dybest set ligeglade, om de læser facebook/mails/sms'er. Da oplevelsen på de 3,5 og 4,5 er fuldstændig den samme. Det er først når mere krævende arbejde kommer, at den ene tomme vil gøre en mærkbare forskel i form af arbejdet du udføre vil få en forskel.

Omvendt er det jo muligt at få en single-core standard indmad med en kæmpe skærm. Men det er jo til almindeligt brug i større mængder = mere behageligt i længden.

Jeg generalisere her, jeg ved det godt. Men jeg har ikke oplevet andet, end at folk med små skærme, har mindre behov. Basta. undskyld for den lange kommentar :) Og det er slet ikke bare for at komme på tværs, det er faktisk sådan jeg ser på dette, og må ærligt indrømme, hvis du vil have en dual-core high-end mobil - så vil du også meget hellere have en større skærm, hvor du kan nyde at bruge de kræfter. :)

0 0
Adam 21-11-2011 20:12:14

Sikken omgang :)

Du bruger meget lang tid på at generalisere (det siger du også selv), men du begår en fejl: du antager at skærmstørrelse og ydeevne skal følges ad.

Det er sandt, at som det er nu, så er dette tilfældet. Det behøver vi bare at se på de enheder, der er udkommet det sidste halve år for at konkludere. Men det behøver det ikke nødvendigvis at være.

Men hvis ikke man vil have en desidered low-end telefon disse dage, så er man nødt til en af disse gigantiske pille-plader, for alt andet uanset, så følger specifikationerne reelt hinanden op- og nedad, således at en lille skærm, nu om dage, kun sidder på en sløj mobil, og bruger sløj displayteknologi.

Og DET er det sure: Ikke at have valget mellem stor og lille skærm, men reelt kun mellem lille og sløv, eller stor og fancy. Og så vælger langt de fleste stor og fancy, selvom de måske hellere ville have have lille og fancy. Men i sidste ende er features og ydeevne bare vigtigere for folk end størrelsen. Men at konkludere udfra det at alle synes at store skærme er det bedste siden skåret brød, synes jeg er lidt langt ude.

"It's not a choice; it's a lack of options."

0 0
Cebastian 21-11-2011 21:17:30

Det er svært at se sig enig, men du har sikkert ret :) Det er bare personligt at jeg ikke kan se pointen i en lille skærm og høj yde evne, og jeg er stædig :P
Jeg håber de udgiver nogle high-end lækkerier i lidt mindre størrelser i fremtiden, så. For jeres skyld (;

0 0
Adam 21-11-2011 23:49:41

Det er fair nok at du ikke ser et use case for en kraftig telefon med et mindre (ikke "lille"... det er ikke længe siden at 3.7" var normen :)) display, for det er og var sådan set ikke min pointe.

Min pointe er at jeg synes det er latterligt at konkludere at alle i verden er vilde med store displays, når der ikke er nogle reelle alternativer.

En mere korrekt konklusion er nok snarere at rigtig mange køber telefoner med store displays. Korrelation er IKKE det samme som kausalitet, men det er der mange, især journalister, der er lykkeligt uvidende om og/eller fløjtende ligeglade med.

0 0