Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Er Android usikkert og vanskeligt?

Er Android usikkert og vanskeligt?

En Android-mobil producent mener ikke at Android er hverken usikkert, farligt eller vanskeligt.

Motorola, som sidste år blev opkøbt af Google, der står bag Android-systemet, mener ikke, at Android er et usikkert styresystem. Det skriver Amobil.no.

- ”Det er en myte at Android er usikkert eller vanskeligt at administrere”, sagde Christy Wyatt fra Motorola Mobile, i et interview med IDG.se, ved CES i Las Vegas.

Sikkerhedsfolk har ellers længe peget på, at Android er mere usikkert end f.eks. iOS og iPhone. Argumenterne er, at alle og en hver kan publicere indhold i Android Market – mens reglerne er langt strengere hos Apples App Store.

Analysefirmaet Gartner gik før jul så langt, at de frarådede butikkerne at sælge Android-telefoner.

Ekspert i sikkerhed hos Symantec, Hans Peter Østrem siger til Amobil.no, at det ingen rolle spiller hvilken sikkerhedsløsning man bruger, hvis ikke man kan stole på, at ens applikationer er sikre.

Motorola købte sidste år sikkerhedsfirmaet 3LM (Three Laws of Mobility) som laver sikkerheds-software. Motorola håber via 3LM at gøre Android mere interessant for f.eks. firmaer, der ofte er meget bekymrede for sikkerheden.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Mads 18-01-2012 11:58:30

Med de argumenter er det jo ikke ANDROID der er usikkert, det er ANDROID MARKET. Så kan man vel bruge Amazons app butik istedet.

Jeg forstår nu ikke hvorfor Google ikke laver mulighed for en form for kvalitetmærkning på apps. Altså sådan at man kan få en slags blåstemling fra Googles side efter en test, som brugerne så kan gå efter, hvis de vil.

0 0
JP 18-01-2012 12:12:33

Men Android er usikker fordi den tillader at man downloader fra Android Market

0 0
kiss66 19-01-2012 17:23:59

Har lige oprettet mig som bruger på mobilsiden af en grund. Nu kan jeg ikke holde kæft mere. Min hilsen går til JP. Tag for helvede og pis hjem i din lille appledam. Du er sku da en belastning og høre på. Du lukker sku det ene lort efter det andet ud. Det er da helt fint du syntes apple laver de bedste produkter men derfor behøver alle andre da ikke og have sammen mening som dig. Tror du ikke bare du en gang imellem, skal holde dine meninger om hvor godt ios er og hvor dårligt android er for dig selv. Hvor gammel er du ? 12 år.

0 0
Footiefan 19-01-2012 21:51:35

Hehe, den går jo begge veje - hvis du læser mange af de andre kommentarer ;-)

Igen, det er ikke så sort hvidt det her. Men desværre er mange super gode til at være enten til det ene eller det andet - og slet ikke forstå at modparten lever fint med sit valg. Det ses tydeligt i mange tråde.

0 0
18-01-2012 16:13:15

Nu er det måske svært at forstå Android, når man er vant til Apples verden af mælk og honning og intet andet. Men har man lyst til en pilsner i ny og næ og kende risiciende så forstår man Android og til en hvis grad windows(ikke wp)

0 0
Footiefan 18-01-2012 18:38:33

Ej ej, du er helt galt på den. Du kan sagtens få øl i Apples verden

http://www.youtube.com/watch?v=A3MfQIswl3k

Hahahaha ;-)

Ja en joke. Men det er nu aldrig så sort/hvidt som I gerne vil gøre det til :-)

0 0
19-01-2012 08:59:58

Hehe :D

0 0
Hans Jákup Danielsen 18-01-2012 12:27:11

windows/mac os er usikkert fordi man kan tilgå internettet

0 0
Hans Jákup Danielsen 18-01-2012 10:56:16

Sikkerhedsfolk har ellers længe peget på, at Android er mere usikkert end f.eks. iOS og iPhone.

eh... er iOS og iPhone to forskellige styresystemer, der konkurrerer med android (da android er et styresystem, gætter jeg vi sammenligner styresystemer)?

0 0
Runigj 18-01-2012 11:54:53

Jeg tror at det er ligegyldigt hvad system man bruger.

Største fejl forbrugerne kan lave er at tro at man altid er sikker.

Nu har jeg selv android og jeg bruger ikke anti virus program.

Jeg har meget svært ved at tage sikkerhedsfirma seriøst når de kommer ud med deres analyser. Faktorer er at de tjener penge på at gøre os bange!!

Android Er det største styresystem som er, og derfor benytter sikkerhedsfirma at få så mange kunder som muligt i butikken!!

Det hjælper heller ikke at de ikke bruger den samme procedure som Apple angående sikkerheden i app store! Hvor alt skal godkendes før det må komme på markedet!

PS

Man skal altid være kritisk når man installere programmer og hvad adgang det skal have på ens mobiltelefon!!!

0 0
JP 18-01-2012 12:11:57

"Man skal altid være kritisk når man installere programmer og hvad adgang det skal have på ens mobiltelefon!!!"

Med mindre du bruger iOS

0 0
Kenned88 18-01-2012 13:19:46

JP hvis man skal tage dig en smule seriøst ville det være fint hvis du gad fortælle os andre hvorfor iOS bare er så meget mere sikkert. Du kunne jo fx skrive at i iOS lever hver applikation i deres egen sandkasse og så forklare hvad det giver af fordele.

0 0
18-01-2012 12:30:28

Og du er sikker på at Apple altid fanger potentielle problemer? De er ikke fejlfri, men lev i illutionen af sikkerhed, en eller anden dag vågner op iOS folket op til den virkelighed som også Mac- brugere er ved at forstå.

0 0
Runigj 18-01-2012 12:30:12

JB Hvor har du det fra at det er 100 % sikkert at benytte ios!! Og jeg vil gerne have at du kommer med noget fakta!! Nu skal du også lige huske at det er menneskeskabt og ikke guddommeligt!!

0 0
Jesper 18-01-2012 12:30:08

Bare synd, at iOS er så ustabilt!
Browsere der lukker vilkårligt, apps der ikke virker, homeknapper der ikke virker, skærme der ikke kan tilte...jeg kan blive ved!

Sjovt nok, har jeg ikke de samme problemer på mine Android og WP enheder.

0 0
Christopher 18-01-2012 14:23:54

Sikke da en omgang vås, Jeg kender masser af iPhone ejere, unkluvis mig selv der aldrig har haft de problemer, tværtimod har jeg haft problemer med mine tidligere Android enheder, som restarts, lock ups osv. Dog er WP et rigtigt stabilt os efter min mening, ligesom iOS.

0 0
Anders W 18-01-2012 10:22:30

Det er vanskeligt at administrere og det dersens "internet" er totalt ureguleret. Man kan jo publicere lige hvad man vil, og der er ingen regler, så man risikerer at downloade programmer der er inficeret med virus, trojanske heste m.v.

Sikke da noget vås, at et analysefirma går ud og fraråder butikker at købe et produkt, fordi deres Market er mere åbent end Apple Store.

Ja, der findes nok apps amn skal holde sig fra, men hvis man er blot en lille smule kritisk, og måske lige kigger på folks vurderinger, inen man downloader, så er man ikke mere udsat end når man sidder på denne side og læser denne nyhed.

0 0
JP 18-01-2012 12:11:01

Helt enig Windows er usikker ligesom Android.
Selv gratis programmer som man downloader, bliver bundlet med alt muligt underligt, som slutbrugeren skal fjerne efterfølgende.
http://news.slashdot.org/story/11/12/06/014244/downloadcom-bundling-adware-with-free-software

iOS er det eneste OS som sikre en god brugeroplevelse. Hvor man trykt og roligt kan downloade uden at være bekymret for hvad det er man henter.

0 0
Anders W 18-01-2012 12:29:32

Til gengæld får du også kun lov til at hente de ting Apple mener at du må få.

Derudover tvivler jeg på at apps til iOS er sikret imod apps der indeholder ting der gør slemme ting ved din telefon. Der er ingen systemer der er så sikre at det ikke kan brydes.

Når først folk får opfattelsen af at et OS er "stensikkert", så er der jo netop store muligheder for udnyttelse.

Men det sjove er jo lidt at analyse-selsksbet ikke går ud og fraråder alle forretninger at indkøbe PC'ere inficeret med Windows OS.

Nu ved jeg godt at det ikke var fokusområdet i deres undersøgelse, men alligevel. Den påstand (omkring Windows OS) er der jo aldrig nogen der er kommet med.

Jeg lever gerne "livet" lidt farligt på min telefon, for ikke at være begrænset af hvad Apple mener jeg kan og må med min telefon (og tablet)

0 0
Jonas Rasmussen 18-01-2012 17:35:37

One word... Antivirus

0 0
Jesper 18-01-2012 12:28:24

Fail! Brugeroplevelsen af iOS er vel individuel! Jeg syntes, at det sutter r.v i stor stil! Det er kedeligt, begrænset og totalt uinspirerende; men hvis det er det du kan magte, så hold du dig bare til pixeline-OS'et!

God bedring! ;o)

0 0
JP 18-01-2012 14:25:31

Jeg tror at langt hovedparten af alle forbrugere i verden vil foretrække ikke at skulle være bange for hvad henter. Hvilket man også kan se i de tilfredshedsundersøgelser der er mellem iPhone og Android bruger.

0 0
18-01-2012 10:48:11

Enig, der er sku nogle der folk til større idioter(i relation til sikker færden på nettet) end de er. Og er man idiot på det område, så er der ingen systemer der er sikre.

Analysefirmaer kan ofte være noget af det mest firkantede og unuancerede der findes. Til syvende og sidste handler det jo også om Google og Apples egen sikkerhed, for de har jo tonsvis af personlige oplysninger om deres brugere og vi har jo flere gange set at selv store IT-firmaer ikke altid har styr på sikkerheden, et eksempel er Sonys udlevering af kontooplysning. Desværre gider analyse firmaerne ikke gå dybden med de store virksomheders sikkerhed. Dertil kunne en analyse(undersøgelse) af hvad firmaer faktisk bruger oplysningerne til være interessant. Og nej jeg skriver ikke at det vil være nemt at lave de analyser, men de handler i lige så grad om sikkerhed.