Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Er dette Nokia N9 med MeeGo?

Er dette Nokia N9 med MeeGo?

Video: En teaser for et måske kommende Nokia produkt er ude på nettet. Se den her.

Se ovenstående  videoklip. Er der virkelig tale om en ny Nokia-mobil med styresystemet MeeGo, som er på vej?

Ifølge Pocketnow, der har lagt videoen online, skulle der være tale om, den endnu ikke annoncerede, Nokia N9, med slide-ud QWERTY tastatur.

Websiten Electricpig har set videoen igennem billede-for-billede og fundet følgende nyheder.

- 12 megapixels kamera
Mobilen har 12 megapixels kamera med autofokus og Carls Zeiss optik

- Ovi Maps
Nokias kort- og navigationstjeneste.

- Ovi Drive
Det er uklart hvad der gemmer sig bag denne. Måske informationer om trafik på vejene? Måske bliver navigationen taget ud af Ovi Maps og lagt ud for sig selv, som Ovi Drive?

- Multitasking
Multitasking-oversigten viser live, den status at applikationen havde, da den blev afbrudt sidst. Oversigten kan måske også vise en rigtig LIVE-status, af en kørende app.

- Tastatur på skærmen
Mobilen har et slide-ud tastatur, men også et onscreen keyboard.

Er det ægte?

Spørgsmålet er så, om videoen overhovedet er ægte.

Nokia har fornyligt annonceret, at de dropper “Ovi”-navnet, så her er det første forbehold.

Der er ikke udsendt nogen form for officiel annoncering af enheden, og set i lyset af samarbejdet med Microsoft om Windows Phone, kan videoteaseren måske være lavet, før dette partnerskab blev sat i gang.

Nokia har i den forbindelse udtalt, at Windows Phone, er deres fremtidige primære smartphone-strategi.

Facebook-siden MeeGo omtales produktet som Nokia N950 / Nokia N9, men der linkes til Pocketnows video. Og det er MEGET ualmindeligt, at en partner som MeeGo, annoncerer en ny enhed, før producenten gør.

Så pas på ikke at glæde dig for tidligt.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

BluezCat 19-05-2011 17:01:28

Endelig, endelig!!

Har holdt nøje øje med den model, og frygtede vitterlig, at den ville blive droppet.
Ser jeg på specs, så er den et ganske enkelt lækkert stykke isenkram, der er ikke mange der kan hamle op med den, hvad angår det ene eller det andet på den.

Har pt en N900, og inden denne udmelding, anede jeg vitterlig ikke, hvilken der skulle afløse den. Men nu er tvivlen lagt til grunde :-)

0 0
Kim 19-05-2011 19:55:30

hehe, I know how you feel - i ren desperation over udsigterne på markedet, købte jeg en reserve N900 :D

0 0
BonBon 18-05-2011 17:45:46

Den glæder jeg mig til at se..!

0 0
Thomas 18-05-2011 12:50:13

Se video fra Nokia på Facebook:

Ca. 3.50 min. inde i videoen.

http://www.facebook.com/nokiadanmark?ref=ts#!/video/video.php?v=10150095429608983&oid=119343021450044&comments

Hilsen Thomas

0 0
18-05-2011 13:46:41

Yderst interessant :D Og de se kig man når at få, viser umiddelbart et lækkert design...

0 0
Thomas 18-05-2011 10:21:25

Hvis du ser på den seneste ovi maps på beta laps, kan du se at man har splittet det op en selvstændige apps, en til navigation en til kort osv... jeg tror det er forklaringen..

0 0
Thomas 18-05-2011 10:15:37

at en meego telefon kan bruge Android apps....

0 0
Nygaard 18-05-2011 08:58:24

Det ser da ellers lovende ud, specielt at skærmen fylder så meget af fronten ifht. på N8.
Problemet bliver nok bare styresystemet... Droppede de nu deres stædighed og tog Android til sig, ville chancen for succes formentligt være en del større.

0 0
Henrik 18-05-2011 16:01:09

Android er i bund og grund en malet lort. UI'en er ok, men det nedenunder er noget værre skrammel (VM, API, effektivitet osv.).

Meego er et rent native OS, der er super effektivt. Jeg har set et build der er meget tæt på det som kommer til at ligge på N9, og det kører langt mere smooth end alle Dual-core Android's, of det på et device med en alm. single-core CPU!

0 0
Henrik 18-05-2011 16:03:18

...og man kan sagtens få Android apps til at køre på Meego. Android er jo stort set bare en VM og API stack - lidt ligesom at installere Java på sit desktop OS.

0 0
Kim 18-05-2011 09:44:15

Hvor meget kender du til styresystemet?

Ve den verden hvor der kun findes Android! Selvom Nokia et eller andet sted burde kunne tage kæmpe markedsandele, da ingen laver håndsæt som dem.

0 0
David 18-05-2011 08:51:32

Det havde været spændende hvis de havde holdt sig til MeeGo og lavet nogle anderledes produkter, i stedet for flere ligegyldige w7 produkter.

0 0
Rolfiboy 18-05-2011 10:05:59

Er jeg ikke enig i, W7 er faktisk et udemærket system, problemet er nok at det ikke er så udbredt endnu, og det skyldes vel primært at der ikke er kommet nogle ordentlige telefoner med styresystemet.

0 0
Kristian 18-05-2011 08:58:26

Vi ved jo ikke om de når at komme med et Meego produkt først?
De er jo også stadig igang med at sende Symbian-mobiler på markedet, så hvorfor ikke prøve at forfølge den succes de havde med N900?

Det håber jeg i hvert fald :)

0 0
18-05-2011 09:27:33

Problemet er at Nokia ikke kommer med nogle klare udmeldinger.

Kommer Meego kun på en enkelt eller få mobiltelefoner?

Bliver Meego om et års tid afløst af WP7?

Bliver Meego overhovedet lancere?

Bliver Meego lanceret sideløbende med WP7?

Der er mange muligheder, men med mindre Meego får et langt tidsperspektiv så er det ligegyldigt.

0 0
Kim 18-05-2011 09:42:17

Hvis, og det er jo et hvis, N950 bliver lanceret med et succesfuldt MeeGo, så kan andre producenter jo bruge det i fremtiden.

Det stormvejr Googles copy/paste projekt er på vej ind i, kan gøre det attraktivt for div. producenter at kigge andre vegne. Om ikke andet i en periode, til der er kommet styr over fremtiden.

Og MeeGo bliver aldrig helt ligegyldigt, hvis det bliver lanceret på en N950. Det er længe siden der er nogen der har udviklet særligt meget på Meamo, alligevel foretrækker jeg klart det frem for div. andre OS.
Det hænger nok også sammen med at jeg ikke rigtigt gider de fleste apps, der bare er dårlige versioner af den ægte vare - som kører ganske fint på Meamo platformen ;)

PS: Jo, jeg ved godt du har ret i bred forstand :)

0 0
18-05-2011 16:48:53

Ja for uden en bredere udbredelse end en eller et par telefoner så motiverer du ikke der interesserer sig for mobiltelefoner, fordi systemet risikerer at være dødsdømt før det kommer ud. Den brede gruppe som ved mindre om mobiltelefoner kommer aldrig til at høre om Meego og ja det samme.

Lad os håbe at Nokia tænker sig om denne gang og får meldt klart ud hvad de vil, for jeg ved det ikke og derfor hverken køber jeg Nokia eller anbefaler andre at gøre det.

0 0