Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Er Google ved at udrydde hukommelseskort?

Er Google ved at udrydde hukommelseskort?

Google er måske i gang med at udrydde microSD-kortene i mobiltelefonerne.

Der spekuleres i øjeblikket i, om Google helt er ved at udrydde eksterne memorykort i mobiltelefonerne.

I Nexus S, Motorola XOOM og Galaxy Nexus har der ikke været plads til hukommelseskort. Det kan have flere motiver, men ifølge PhoneArena, skyldes det begrænsningerne i brugen af ekstrerne kort.

Blandt andet er flere apps ikke lavet til at køre fra microSD-kort, og optager i stedet intern hukommelse i telefonen.

Programmerne et hukommelseskort, starter heller ikke altid op efter genstart af telefonen.

Det betyder, at brugerne ikke får det optimale udbytte af apps og widgets. Det vil Google formentlig forsøge at ændre, ved at lade kortet udgå og i stedet lave større intern hukommelse i telefonerne.

I forvejen har Microsoft i forhold til Windows Phone, og Apple med iPhone og iPad, ikke mulighed for at bruge hukommelseskort.

Kilde: PhoneArena

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Mark 27-11-2011 12:13:19

Med alt respekt, lad være med at skrive i en debat, hvis du ikke kan lide at folk at svarer dig. Hvis du er uenig i det vi siger her, så hop over på i Æbleland-forummet, så I kan sidde og tilbede jeres bras sammen.

Vi er enige i disketter er tåbelige, vi er ikke enige MicroSD-kort er tåbelige - og at du overhovedet sammenligner de tog viser imo en mangel på teknisk forståelse. Disketter virkede kun på pc/bærbare. MicroSD kort virker i telefoner, kameraer, computere og alskens andre enheder. En diskette kunne indeholde et par dokumenter. Et MicroSD-kort kan indeholde alt musik og film du er glad for at have med dig. Uden det skal tage plads på din telefon (som med alt respekt burde gå til apps) og uden at du skal bruge data på at synkronisere med din sky. Det er jo ikke sikkert du vil have ALT du har liggende. Desuden tager synkronisering lang tid og lider under de ustabile forhold vi har på det danske mobilnet. For to uger siden havde jeg ikke 3G-dækning i 4 dage fordi en mast var gået i stykker. Det havde været farvel til nyt musik hvis ikke jeg havde ANDRE muligheder. Det er jo netop som er pointen - Du er ikke begrænset, og det er nemmere for dig at løse et problem, hvis du ikke kun har én mulighed for at gøre det. Vi ønsker jo ikke flere muligheder bare for sjov - Selvom I ikke tror på det over i Æbleland, så kan det faktisk være ganske praktisk at kunne en given ting på to måder.

"For de mange svar jeg kan se herinde, virker det ærlig talt til, at cloud er noget nyt." - Cloud er nyt for Apple. Google har været i skyen længe (jf. Chrome OS, Google Docs, Google Wave). Googles erfaring i cloud snakker for sig selv - Det er derimod alment anerkendt i tech-branchen at Apples stærke side er hardware, og netop -ikke- internet og cloud.

Hvorfor skulle man overhovedet ligge sine apps i cloud eller på et sd-kort? De starter hurtigst fra selve telefonen, hvor der er mere end rigeligt plads til dem. Når du får en ny Android eller gendanner den nuværende, installerer den bare de apps den kan se du har brugt..
SD-kort er kun praktisk til billeder, musik, mv. Apps på sd-kort er idiotisk.

0 0
Benjamin Jensen 27-11-2011 19:50:56

Jeg kan sagtens debattere i en debat, selvom jeg er uenig - for det kan du tydeligvis ikke Mark, så du skulle måske hoppe over i Android land, så i kan sidde og tilbede Jeres bras sammen.

Sikke da en måde at starte en debat på. Er det nødvendigt for dig, at kritisere alt, der ikke står Android på? Lige nu ser jeg kun dig der går efter manden i stedet for bolden. Jeg har ikke sagt, at Apple gør det hele rigtigt, bare at Googles tlf med SD kort er en dårlig cocktail.

At lave indbygget hukommelse, hvor der ikke som nu er et ram lager, tlf hukommelse, og et sd kort. For nej, der er netop ikke rigelig plads til apps på nogle Android telefoner. Det er jo kernen i problemet. Hvor mange gange har jeg ikke set folk med en Desire HD brokke sig over manglende plads, og i forgårs måtte jeg slette programmer fra min svigermors Wildfire, fordi der ikke var mere intern hukommelse - selvom SD kortet var på 16 GB, og der var 11 GB fri. Programmerne kunne ikke flyttes over på SD kortet, hvilket jo er idiotisk.

Jeg ved da godt at Google er godt fremme med Cloud. Men det virker ikke til, at de laver en god løsning til deres telefoner. Hvad bliver synkroniseret med googles cloud? Hvor meget plads har i til rådighed?

Jeg bruger selv Google Chrome og har gjort det i lang tid. En af hovedgrundene til at jeg gik fra Firefox, var den nemme synkronisering af bookmarks og indstillinger samt udvidelser. Det er sgu genialt når jeg har 2 computere i hjemmet, og en firma pc.

Jeg har aldrig sagt, at man skulle lægge sine apps i cloud. Jeg ved ikke hvor du læser det henne? Men det var da et god ting, at kunne lave backup af dem, så man kunne hente dem direkte ned ved gendannelse af sin tlf fra skyen.

Jeg forstår slet ikke argumentet med om man har 3G signal eller ej. Synkronisering af store mængder data egner sig bestemt ikke til 3G nettet. Men de fleste har jo efterhånden WIFI derhjemme, og med min 30/30 forbindelse tager det ikke lang tid. Cloud er jo netop blevet aktuelt, fordi vi har en god internet forbindelse.

Men det ser lidt ud som mange glemmer, at et indbygget SD kort hvor alle apps bliver lagt på tlf er vejen frem, så der ikke eksistere noget der hedder tlf hukommelse - det gør der f.eks ikke på iPhone. iPhone fås i hele 64 GB i dag, hvilket er mere end rigeligt. Jeg vil nemlig gerne se dig have 26 GB apps på din android tlf, for det kan ikke lade sig gøre, som det er i dag.

Nej, jeg mangler ikke teknisk forståelse. Selv i dag er navigations enheder installeret med simkort, og modtager data via skyen. Der vil med garanti ikke gå mange år, før kameraer også får wifi forbindelse, så de kan synkronisere i skyen. Mit fjernsyn har også WIFI, og selv min søns DS'er har det skam også. Det er da også 100 år siden jeg har brugt en USB nøgle. ;)

0 0
Mark 27-11-2011 20:56:46

Hvor er det jeg går mere efter manden end du gør? Du kritiserer Google, jeg kritiserer Apple. Så enten går vi begge efter manden, ellers går vi begge efter bolden. Your call.

"Jeg har ikke sagt, at Apple gør det hele rigtigt, bare at Googles tlf med SD kort er en dårlig cocktail."

0 0
Mark 27-11-2011 20:58:26

Flot Mobilsiden... Der blev størstedelen af min kommentar slettet.. F**k it.. Jeg gider ikke skrive det hele igen..
Våbenhvile? :D

0 0
Benjamin Jensen 27-11-2011 22:01:29

Hvordan kan man få størstedelen af sin kommentar slettet??

Når jeg siger du går efter manden, har det jo intet at gøre med, at du kritisere Apple, men at du siger:

så hop over på i Æbleland-forummet, så I kan sidde og tilbede jeres bras sammen.

snip

Selvom I ikke tror på det over i Æbleland, så kan det faktisk være ganske praktisk at kunne en given ting på to måder.


snip

Jeg ved ikke rigtig hvorfor JEG skal stå på mål for hvad Apple gør, bare fordi jeg har en iPhone. Jeg har bare en holdning til Cloud, og det har faktisk ikke en skid med Apple at gøre - jeg nævnte bare hvordan de håndterede det, sammen med mit elskede Dropbox.

Det korte af det lange er sådan set, at jeg mener det er en åbenbar fejl, at man ikke kan have meget reel plads på sin Android enhed. Se f.eks her:

http://www.appsandroid.dk/joomla/samsung-galaxy-s-2-test.html

intern hukommelse: 16 GB, hvoraf de 4 er ROM. Dette er delt op så du har 10 GB til filer, og 1,8 GB ROM til apps. Det er 600 MB mere end på en HTC Desire HD og HTC Incredible S, til installation af apps. Der er rigtig mange der tager fejl på det her punkt, og tror at den kommer med en kæmpe hukommelse til apps i forhold til andre mobiler.

1,8 GB er ikke meget, når du samtidig siger, at Apps ikke har noget at gøre på SD kortet. Jeg har spil der fylder over 1 GB, og Navigon fylder alene 1,8 GB.

På en Apple er der 32 GB, og der er 31 GB rundt regnet til rådighed til apps og/eller billeder/filer. Det er tydeligvis den vej Google vil gå, og det kan jeg kun bifalde. Alene det, kunne få mig til at vælge Android næste gang. ;)

0 0
28-11-2011 14:25:10

Jeg har en SGSII med den fordeling af pladsen(der er 11 gb til filer, men ok) og 1,8gb er rigeligt til apps. Apps der er særligt pladskrævende fx pga kortdata, så kan du jo enten smide det på det normale lager eller på et SD-kort. Sådan noget som kortdata kræver jo ikke alverden i hastighed.

Der hvor Apple efter min mening går galt i byen er når man skal have et æbleprodukt med 32gb frem for 16gb så betaler man en giga overpris for de 16gb ekstra, men skulle jo tro man fik en helt anden telefon for de penge, men nej, så du får bare for 300kr ekstra hukommelse, men betaler 1000kr eller mere. Personligt foretrækker jeg at betale en rimelig pris, frem for overpris for ekstra lager og det valg har jeg med næsten alle Android smartphones, men hverken med iOS eller WP.

0 0
Benjamin Jensen 28-11-2011 19:56:56

PeterL>> Nu er prisen "kun" 800 kr, og ikke over 1000 eller mere. jeg kan se, at forskellen er den samme i dag, som da jeg købte. Nu er lagerpladsen vel også væsentlig hurtigere, end de billige SD kort, som er relativt billige. Jeg har desværre ikke kunne finde specs på det.

Problemet er jo ikke kun navigation. Jeg har som før skrevet, spil der fylder 1 GB, mens almindelig grafiktunge spil typisk fylder 200-500 mb. Så skal man godt nok ikke have mange spil på telefonen, før det hele er brugt op.

Hvis man læser artiklen, så blev SD kortet jo "opfundet" til android, fordi de ville have prisbillige telefoner i forhold til konkurrenten iPhone. Det er da også lykkedes, men det er et stort problem, for der er sket en del siden - også på hvor meget apps til android fylder.

Så giver jeg hellere de ekstra 500 kr det koster, og så få en ens oplevelse af apps. Jeg synes personligt ikke det er sjovt at blive begrænset i mine muligheder, når der drejer sig om hvor mange apps jeg kan have på min tlf.

0 0
Benjamin Jensen 27-11-2011 02:04:05

Jeg synes godt nok der er mange gammeldags holdninger herinde.

Nu har jeg set en del Android telefoner, og den største irritation er da, at noget skal lægges lokalt, mens andet kan være på SD kortet. Lige pludselig er der ikke mere plads, og så er man nød til at slette.

På min iPhone kan jeg synkronisere med itunes, så jeg altid har en backup. Skulle jeg have taget den for en måned siden, betyder det reelt ikke særlig meget.

Fordi...

Alle programmer jeg har hentet, kan jeg se i App store. Der er en fin oversigt over alle de programmer jeg har hentet, og jeg har mulighed for at skjule dem jeg ikke under nogen omstændigheder vil downloade igen - det gør det mere overskueligt.

Mine billeder og programindstillinger bliver synkroniseret hver aften i iCloud, når jeg sætter min iPhone i laderen.

Mine billeder og video jeg har taget igennem 1,5 år, fylder lige i underkanten af 2 GB, så det er altså ikke det der fylder mest i skyen. Så de 5 GB jeg har til rådighed gratis, er rigeligt. Ellers overfører jeg dem bare til min comp.

Jeg har en account hos Dropbox på 50 GB til 500 kr årligt. Det bruger jeg til de fleste af mine vigtige ting på comp, men samtidig har jeg adgang til mine 15 gb MP3 filer på min iPhone, hvis jeg skulle have lyst til noget musik. Alt hvad jeg laver på comp. bliver synkroniseret med dropbox med det samme, og jeg har derved alt tilgængeligt på alle mine computere og tlf.

Vejen frem for Google er at lave hukommelse i selve telefonen som både MS og Apple gør. Det giver en meget bedre og mindre rodet oplevelse.

0 0
Erling 27-11-2011 17:58:44

Det er muligt at holdningen er gammeldags - Det ændrer bare ikke en tøddel på at lager i skyen forudsætter flere ting:
1: At du har en hurtig/rimeligt stabil forbindelse.
2: At du er villig til at lægge dit materiale ud til beskuelse for Google/Apple eller hvem du nu anvender. Nej jeg tror ikke man belurer os i detaljer men at kigge på det generelle indhold og tilrettelægge reklamer derudfra kunne jeg godt tro om nogle firmaer.
Bemærk i øvrigt at argumentet har være bragt frem, og gammeldags eller ej - så holder det.
Derudover vil du være med til at betale for lager i skyen som du kunne nøjes med at betale for 1 gang. Et lager i skyen koster, som tidligere nævnt, en løbende pris hvis der ikke er nok i den gratis løsning.

0 0
Mark 27-11-2011 03:07:34

Sorry, men et typisk "Apple-svar", og du kalder vores besvarelser "gammeldags" og alligevel ser det ud til du ikke har haft en Android mellem hænderne det sidste halvandet år.

Som Android-bruger kan vi BEGGE dele. Vi har et valg - og som sagt så mange andre gange før: Dét er pointen og fidusen i Android. Vi er i stand til at tage beslutninger selv. Vi kan bruge SD-kortet ELLER vi kan bruge det interne; Eller skyen for den sags skyld. Vi er nogle der ikke bryder sig om, at Apple/MS skal bestemme hvordan vi skal bruge vores enheder - Men de er heldige folk nok skal retfærdiggøre de enorme mangler fordi der sidder et æble-logo til værdi af 3000kr på bagsiden.

Og så nævner du jo derudover ingenting som Android ikke også kan.

0 0
Benjamin Jensen 27-11-2011 03:32:00

Tak fordi du fik startet en flamewar. Men det var altså ikke min pointe med mit lange indlæg. Jeg må så kategorisere dit indlæg som et typisk "Bitter Android svar".

Problemet med android og SD kort er jo, at det ikke fungere optimalt, som ikke kun jeg omtaler, men også mange andre medier og brugere af Android.

Jeg vil også gerne have muligheden for at bruge disketter i min bærbare computer, så nu er jeg godt nok bitter, fordi det ikke er muligt mere!!!

Sådan vil jeg kategorisere dit svar på mit indlæg. Jeg vil have friheden til at vælge, om så det en teknisk tåbelig konstruktion er sådan set ligegyldigt - jeg vil bare have valgfriheden.

Jeg var ikke klar over, at Google havde en Cloud funktion der virker lige så godt som til Apple. For de mange svar jeg kan se herinde, virker det ærlig talt til, at cloud er noget nyt.

Een tror man skal starte sin apps fra cloud, mens en anden ikke tror man kan få adgang til sine filer hvis ikke man har forbindelse til nettet. Det sidste er jo kun delvist rigtigt, da det selvfølgelig er et krav, hvis man skal bruge dropbox. Men billeder, video og indstillinger er jo også lagret lokalt - ligesom apps er det.

Man skal jo bare have 1 lager, og ikke et SD kort, hvor man MÅSKE kan lægge sine apps. Problemet er jo at den interne hukommelse løber meget hurtigt op. Jeg har f.eks en 32 GB model, og jeg har faktisk apps der fylder 26 GB! Jeg har endnu ikke set en android telefon indeholde samme mængde data, når det er rent apps.

Men hvis du synes der er vejen frem med apps på SD kort, hvor du ikke er sikker på om det virker ordentligt, så er det ok. Jeg tror bare flere sidder fast i vanetænkningen. Der er altså andre tider nu, og cloud er helt klart vejen frem.

0 0
Ronni 24-11-2011 19:12:42

Syntes helt sikkert det er et kæmpe plus, hvis man fx. Skifter mobil, eller hvis den går i stykker, så vupti... Hiver du bare kortet ud og du har stadig alle dine (vigtige) ting.
Det syntes jeg især er et af de største minusser ved iPhone, så lad nu være med at gå i den retning.
Så vil nogle måske sige at man jo sørger for at synkronisere sin iPhone, og derved ikke har mistet noget, men mange af mine venner synkronisere sjældent.

Ud over at være meget plastik agtig var denne mangel en stor grund til jeg ikke anskaffede mig en Nexus S.

Hvis hukommelseskort droppes i fremtidig Android, vil det være et kæmpe skridt til bage... Håber fa... Ikk det sker!

0 0
Erling 26-11-2011 04:05:02

Fuldstændig enig. Det ville godt nok være rimeligt pløk at droppe MSD kortet. Det er én ting at nogle Apps ikke kører på kortet. Fint nok - jeg har selv et par stykker af slagsen.
Men - men: Prøv at have 3-4 film liggende ved siden af 100 musiknumre. Derudover bruger jeg slet ikke computer derhjemme - Større filer som skal installeres på firmapc´en bliver hentet over wi-fi´en hvor -fon´en fungerer som en USB-stift med wi-fi klient. Jeg har hevet store ISO-filer ned på den måde (firewall på firmaet).
Selv om producenten har fyldt 16 eller 32 Gigs på kan det sagtens blive for småt.
Dertil kommer at micro SDXC kortene lige er kommet på markedet. Deres standard er spec´et op til 2 TB og de første 64 Gig kort er kommet. Praksis viser at der ALTID bliver brug for mere hukommelse før eller siden. Samsung har vist vejen frem - i hvert fald med Galaxy Note. Nej det er ikke officielt spec´et men den skulle være god nok.

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1330784

0 0
homersimpson 24-11-2011 13:04:53

Nu er der andre elektroniske produkter som bruger SD-kort, som f.eks. kameraer, så det er de helt sikkert ikke.

Jeg tror nu heller ikke de er igang med at udrydde SD-kortet til mobiler, da ics stadig understøtter sd-kort...

http://www.engadget.com/2011/11/21/ice-cream-sandwich-supports-usb-mass-storage-after-all-galaxy-n/

0 0
24-11-2011 12:59:11

Nu er både Google og Appe godt i gang med at udbygge skyen, hvilket kan blive deres argument for mindre hukommelse.

Det er jo altsammen meget fint med skyen bortset fra:

1. Jeg har ikke lyst til at dele mine ting med Apple/Google
2. Selv i lille Danmark er der huller i skyen og hvor sjovt er det lige at sidde i et tog hvis lyden bliver afbrudt flere gange fordi skyen forsvandt.

Apple og Google lever som så mange andre firmaer i et elfenbenstårn hvor alt ser lyserødt og lyst ud og det ses nogle gange med deres idiotiske ideer.

0 0
DX 24-11-2011 11:24:24

husk nu lige overskriften bliver "Apple udrydder SD kortet". Ikke Google ;)

0 0
Mark 24-11-2011 11:05:59

Der kan godt være noget om de vil udrydde MicroSD-kort. Ikke pga. bedre performance for apps, osv. - dette er naturligvis en bonus. Men fordi Google satser hele deres forretning på cloud. Dvs. ideelt set er billeder, musik og film "i skyen" fremfor på et SD-kort.

0 0
Tommy 24-11-2011 11:28:09

præcis - cloud er bestemt også fremtiden, men det er nu meget rart af have noget hvis internettet ikke virker/er langsomt

0 0
Benjamin 24-11-2011 10:39:12

Lige til info, så er der klar mulighed for at sætte et micro SD kort i en XOOM, i hvert fald i min ;)

0 0
Henrik 24-11-2011 10:24:12

Som Anders W også nævner så er det ret nederen at de kun sende de små telefoner på det Danske market.

Hvis der ikke er mulighed for at udvige hukommelsen, så i det mindste lade folk vælge imellem alle modellerne

0 0
Urbanus 24-11-2011 10:11:41

App2SD-funktionaliteten, hvor man flytter apps til SD-kortet, blev muligt i Android 2.2, og var vel nærmest en nødvendig nødhjælp til de mange telefoner der var ude på det tidspunkt, der havde alt for lidt indbygget hukommelse - her tænker jeg primært på HTC (især Desire), men også mange af de andre telefoner der var på markedet for 1-1½ år siden.

Men i de nyere telefoner hvor der er betydelig mere app-plads, burde denne funktionalitet være overflødig. Og det er fint, for som det nævnes er der flere ulemper ved at afvikle apps og især widgets fra SD-kortet.

Men det behøver jo ikke at slå SD-kortet ihjel. Som flere nævner, så er SD-kortet jo udmærket til at gemme musik, film og billeder på - og selv på telefoner med 16-32 GB indbygget hukommelse, kan alle have brug for ekstra plads. Ogf jeg synes faktisk det er en ret stor styrke at man kan udvide sin hukommelse efter eget behov! Tag den Apple og Microsoft!

Men en endnu vigtigere feature, er muligheden for at lave back up, sikkerhedskopier eller gemme filer man vil overføre til en anden telefon når man skifter telefon. Det er supergodt at have sit SD-kort til den slags.

Så hvorfor ikke både og???!!!

Og så ved jeg godt at mange vil sige cloud. Og det er da også en fremragende mulighed - især til det sidste, men også generelt som ekstra lager. men igen, det ene udelukker ikke det andet. Ulemperne med cloud-lager er dels at lagerpladsen ofte (i de løsninger der er tilgængelige i dag) faktisk ikke er særlig stor ift. det man kan få på et SD-kort, medmindre man vil ud og betale et stort månedligt beløb, og så tager det længere tid og er mere ustabilt at hente data online end at have det lokalt på telefonen. Men til gengæld er der også fordele.

Så hvorfor ikke give brugerne mulighed for alle tre? Så kan man selv bestemme hvad man vil have i den indbyggede hukommelse, på SD-kortet og i skyen.

Jeg er i hvert fald helt sikker på at min næste telefon også skal have plads til et SD-kort. Jeg vil have den fulde frihed og valgmulighederne. Så er det bare spændende at se hvem der kan opfylde mit behov, dem der vil begrænse mig, de får ikke mine penge.

0 0
Anders W 24-11-2011 09:39:43

Nu er det jo ikke alle der bruger deres eksterne kort til widgets og apps.

Så skide være med os der bruger det til musik og billeder/video.

Jeg er specielt imod denne trend, da man oftest kun udsender den model med den allermindste hukommelse i Danmark.

0 0
cas 24-11-2011 09:25:12

Hvis formodningen holder, så virker det ikke rationelt.

Fair nok at man vil afvikle diverse apps + widgets direkte fra hardwaren, men at man ikke kan placere billeder, videoer, musik m.v. på et eksternt medie virker dumt.

Der er absolut ingen grund til, at sådanne filer skal optage hukommelse direkte på enheden.

Og ja, jeg ved godt skyen kan bruges, men det er nu engang også rart at have filer liggende lokalt.

0 0