Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Er iPhone stadig bare en mobil?

Er iPhone stadig bare en mobil?

Kommentar: iPhone fylder fem år, men er den stadig en revolution eller blot endnu en mobil? Og hvor står kampen med æbler og fandroids?

For fem år siden var iPhone en revolution. I dag er det blot en mobil. (Foto: Mobilsiden.dk).
For fem år siden var iPhone en revolution. I dag er det blot en mobil. (Foto: Mobilsiden.dk).
Foto: Mobilsiden.dk

For fem år siden udspillede der sig massehysteri i USA, da iPhone kom i butikkerne, og blev ’Talk of town’ i alle medier, over hele verden.

Jeg kan ikke ret godt håndtere den amerikanske facon, som oftest sparker tingene helt ud af proportioner. Derfor sagde jeg ”Slap nu af det er bare en mobil”, hvilket jeg stadig fastholder.

Men i det ulidelige retrospektive klare lys er det klart, at Apple genopfandt smartphone på en måde, som ingen havde set komme, ikke engang Nokia, der slet ikke tog konkurrencen alvorligt - og hvor er Nokia i dag?

- Baggrund: iPhone fylder fem år - historien kort

Telefoner er blevet brugervenlige

En ting mange, uanset tilhørsforhold på platform, kan takke Apple for, er at det er blevet lettere at benytte avancerede funktioner, på en mobil enhed.

Brugeren er kommet i centrum, og Googles Android-system fra version 4 Ice Cream Sandwich, er i høj grad et eksempel på dette. Android er blevet en glimrende platform, særligt for dem, der vil have mere ’lir og lamper der blinker’ fremfor døde ikoner, på mobilens forside.

Aktørerne på Android kæmper en brav kamp, for at gøre netop deres Android-smartphone unik i forhold til konkurrenten, hvilket blandt andet sker gennem brugerflader som Touchwiz og Sense.

På lidt længere sigt tror jeg dog disse er unødvendige, da Google nu sørger for, at Android i den rene version, godt kan stå alene. I stedet for at pille i grundsystemet bør Samsung, HTC m.fl. nok mere satse på unikke apps, designs og widgets.

Æblerne mod droiderne

Sammen med iPhone fulgte også en skare af forblændede æblefans, der om noget, var anstrengende at høre på; INGEN måtte sige noget grimt om deres elskede iPhone. Det interessante er, at det er præcis der, hvor Android-fans, såkaldte ”fandroids” er i dag, blot vildere end vi nogensinde har set det med Apple-folket.

Mens Android-folket med fakler og høtyve forsøger at fordrive æblefolket, er disse over årerne blevet mere afslappede, og fra deres bløde Fatboy-stol, surfer de videre på nettet og imellem 650.000 apps, måske kigger de op, kort konstaterede ”Ja, den er fin med jeres Android-mobil, men min iPhone virker hver gang, og den er let at betjene”.

Og sådan vil kampen fortsætte længe endnu. Men mon ikke fandroids bliver træt af at slå i en dyne, der hele tiden svarer det samme?

Stadig bare en mobil

Her på iPhones 5 års fødselsdag kan vi konstatere, at danske mobilkøbere elsker iPhone, der er årets mest solgte smartphone, hidtil. Og i højere grad end nogensinde før, er iPhone stadig bare en mobiltelefon.

iPhone er ikke længere en revolution og grundstenene i styresystemet iOS har ikke ændret sig synderligt siden 2007. I dag svinger Apple ikke længere taktstokken på mobilinnovation, men ridder videre på en tsunami af medvind og glade købere.

Jeg synes Android 4.1 Jelly Bean rykker Android frem i bussen, men den helt store udvikling, sker på Windows Phone, der fra version 8, virkelig bliver noget man skal holde øje med.

Men hvad hjælper det med et godt system, og gode intentioner, hvis Nokia og Windows Phone, ikke kan sælge mobiler og ikke kan gøre sig lækre overfor køberne? Ja, så forlader kunderne stadig teleforretningen med primært iPhones og sekundært Android-enheder.

Video: Den første iPhone kom til Danmark


Watch Iphone 3G, release in Technology  |  View More Free Videos Online at Veoh.com

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

BE 06-07-2012 10:27:30

Og jo, Apple revolutionerede da markedet med sin udformning, og styresystem, der satte barren rigtigt højt i forhold til alle andre mobiler på området brugervenlighed.

Det har også taget lang tid før alle andre kom efter dette, men det syntes nu at være nået, ligesom udformningen er blevet ret ens for mobiler i dag.

Så er spørgsmålet bare, hvor højt kan barren løftes herfra på såvel hardware som software området for mobilerne i fremtiden.

- Jo, der kommer nye versioner af både hardware og software til mobilerne, men hvor meget bringer det af nyt - ud over det blot er lækkert og smart?
Det meste, hvis ikke alt, er så fint softwaremæssigt integreret i mobilerne i dag, - så hvad mangler der egentlig.

- Vist er smålækkerierne da dejlige, men der er dog stadig smålækkerier på såvel Iphone som Android vi ser.

0 0
Mikkel 28-07-2012 00:36:06

>>Be

Du må ikke tro udviklingen stopper her. Ligegyldigt hvad du kigger tilbage på gennem tiden, om det er mobiltelefoner eller damplokomotiver så er udviklingen aldrig stoppet og vil aldrig "toppe".
Rent fysiologisk, kan den menneskelige hjerne ikke forestille sig hvad der skal kunne blive bedre.
Hvem i Danmark havde forestillet sig at der var noget der kunne overgå farvefjernsynet i slutningen af 60'erne da det kom frem...

0 0
Peter Frederiksen 02-07-2012 20:49:13

Kære iPhone,
Hjertelig tillykke med din femårs fødselsdag!

Et er selvfølgelig din store dag, men du har også al mulig grund til at være stolt over dine sidste fem års mobilmeritter.

Som repræsentant for verdens største mobilproducent vil jeg derfor skynde mig at lykønske dig. Du har om nogen hjulpet os med at sparke døren ind til det globale marked for smartphones. Endnu mere imponerende er det, hvordan du har været med til at uddanne et voksende globalt mobilmarked til at lægge vægt på værdier som brugervenlighed og design.

Det arbejde skylder vi dig stor tak for.

Og selvom vi er meget forskellige, så slår det mig, at vi – på hver vores måde – hylder de samme grundlæggende værdier. Værdier, som udover design og brugervenlighed også tæller innovation, og som har hjulpet os til vores positioner som verdens mest populære smartphones.

Jeg håber, du bliver fejret efter alle kunstens regler, og så håber jeg selvfølgelig også, at rygterne om din femte udgave til efteråret taler sandt ;)

De bedste fødselsdagshilsner fra Samsung GALAXY S3
http://www.mobil.nu/nyheder/telia-telenor-3-og-samsung-tillykke-med-de-fem-ar-iphone-1.508691.html

0 0
Klaus 04-07-2012 11:33:07

Suverænt indlæg:)

0 0
beikes 01-07-2012 10:55:19

Det er en forældet mursten, men af en eller anden grund, er det den pigerne vil ha'

0 0
Mads 29-06-2012 21:35:09

Kan godt lide iPhone, men ville bare kalle den for en mobil.

Har heller aldrig forstået hvorfor folk der har en iPhone siger "min iPhone" i stedet for "min mobil"

0 0
Thomas 29-06-2012 23:11:02

Fordi folk tror det giver status, eller at de bliver medlemmer af en klub.

Det er det samme når folk skriver "på min macbook pro" istedet for "på min laptop".

Det er trist og en smule sølle.

0 0
Klaus 30-06-2012 11:46:39

Meget kan du ha ret i, men at det er lidt sølle...den er måske en lille smule i overkanten. Med den logik, er der rigtigt mange ting, der kunne betegnes som sølle, f.eks. du irettesætter en glad konfirmands køb af en computer som værende sølle...det er sgu da osse lidt sølle...

0 0
Thomas 30-06-2012 13:41:13

Det var ikke Mads jeg var ude efter, overhovedet.

Hvad man køber af udstyr blander jeg mig ikke i, og en MBP er absolut en fantastisk maskine.

Det jeg mente var, at når folk skriver "jeg sidder lige og spiller på min macbook pro" eller "har du set min macbook pro et sted?" istedet for at bruge "laptop", så er det sgu lidt trist.

Der er jo ingen der siger "har du set min zenbook et sted?".

0 0
Klaus 01-07-2012 03:13:43

Point taken:)

0 0
Benjamin Jensen 06-07-2012 14:21:06

Måske fordi man omtaler en MAC for en MAC, og en PC for en PC??

Jeg har sgu aldrig hørt, at man omtaler en Macbook Pro som hverken en laptop eller PC.

Efter en måned med SGS II, så er jeg slet ikke i tvivl om, at jeg helst vil have min iPhone. De mest mærkværdige ting som at meddele mig, at der er mails selvom de er blevet læst på en imap server kan den ikke finde ud af. Den kan heller ikke finde ud af at fjerne meddelelsen selvom den er læst, medmindre jeg går ind i mailen. Totalt ubrugelig til arbejdsbrug. For slet ikke at tale om de utallige forkerte opkald jeg har lavet, til FB venner til trods for at jeg har bedt den om ikke at synkronisere med FB alligevel.

Lad mig bare kalde iPhone for en mobil, men så vil jeg også kalde android for ubrugeligt legetøj som virker engang i mellem.

0 0
Mads 06-07-2012 23:07:19

Android er ikke ubrugeligt!, har en HTC Sensation og syndes langt fra at den er ubrugelig (den er også bedre end mobilsidens anmeldelse, men den er godt nok begyndt at blive lidt mærkelig (slukker mens man bruger den!)
På nogle punkter syndes jeg android er bedst og på andre punkter syndes jeg IOS er bedst.
Men ingen af dem er ubrugelig.

0 0
Benjamin Jensen 06-07-2012 23:47:40

Hvis den slukker mens man bruger den, er den ubrugelig i mine øjne.

Thomas... Du burde vel vide, at det er dårlig stil at snakke offtopic i en tråd. Sjovt nok sker det altid for de samme mennesker på mobilsiden, fordi de skal hælde deres misundelse og galde ud alle steder ;)

0 0
Thomas 07-07-2012 09:31:04

Du har stadig ikke forstået hvad en tråd er, tilsyneladende.

Du må gerne slå det op - så venter jeg imens.

0 0
Benjamin Jensen 07-07-2012 12:37:47

Nej Thomas, du har ret. Jeg har også kun debatteret på foras siden 1995. Jeg elsker din fine argumentation. Jeg bøjer mig i støvet. Hil Thomas!

Mads... Jeg har endnu ikke oplevet en eneste genstart på hverken iPhone eller iPhone 4. Indenfor den første måned har jeg selv oplevet det 1 gang på min SGS 2. Mon det er tilfældigt? Jeg er egentlig ligeglad med om det er androide skyld eller ej. Det skal bare virke, Googles egen Tlf er der jo bare flere problemer med.

Hardware kontra software skal spille sammen. Det har android producenterne svært ved. Hvem har skylden?

0 0
Thomas 07-07-2012 15:26:42

Det er imponerende, at du så ikke har lært mere på de 17 år. Det må skyldes indlæringsproblemer :)

0 0
Mads 07-07-2012 13:06:48

Jeg har da aldrig skulle genstarte min telefon, men min iPad og iPod fryser nogle gange fast så jeg bliver nød til at genstarte.

0 0
Mads 07-07-2012 07:32:45

1: Det har ikke noget med Android at gøre, det er bare min telefon
2: Har haft den i snart et år og det er først for en uge siden at den er begyndt på det (sender den til reperation når jeg kommer hjem fra ferie)

0 0
Thomas 06-07-2012 20:38:32

Hvad er din pointe?

Læs nu tråden, inden du farer i flint og begynder at rose din elskede iPhone til skyerne.

0 0
Benjamin Jensen 06-07-2012 21:50:07

Jeg kommentere på emnet, og fabler ikke om hvad folk kalder deres bærbare.

Selv min kone siger Vaio om sin bærbare, og jeg kan love dig der intet snob er over det. Hun skal aldrig have en Vaio igen!

0 0
Thomas 06-07-2012 22:30:24

Got ya, du er bare forvirret så.

Du forveksler tilsyneladende nyheden med tråden. Det sker jo for den bedste.

0 0
Mads 29-06-2012 21:46:46

Og faktisk syndes jeg at iOS er lidt kedeligt, fx. Har jeg en iPad og hvis jeg sidder med den og lige pludselig ikke ved hvad jeg skal lave, køre jeg bare rundt mellem startskærmene, og så savner jeg lidt at kunne personalisere den ligesom man kan med android.

Men vil gerne have en iPhone på grund af iCloud fordi min mor har en iPhone, jeg har en iPod og regner med at købe en MacBook Pro efter min konfirmation. Og på grund af iTunes.

0 0