Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Er kæmpeskærme en trend eller en døgnflue?

Er kæmpeskærme en trend eller en døgnflue?

Går trenden i retning af større og større skærme på smartphones, eller er der blot tale om en døgnflue?

Smartphones med store skærme er ikke længere et særsyn i bybilledet. Spørgsmålet er, om der er tale om en trend eller en døgnflue.

- Test af Samsung Galaxy Note II

Samsung dominerer i de store størrelser med Galaxy Note-serien. Note II har 5,5 tommer skærm, men rygtet om en Note III med hele 6,3 skærm, florerer allerede ude på nettet.

- Første kig på Samsung Galaxy Note 8.0

Ifølge en undersøgelse fra analysefirmaet Flurry er det dog stadig telefoner i mere ”almindelige” størrelser, som er det mest udbredte, skriver Amobil.no.

De såkaldte phablets, smartphones med skærme fra 5 til 6,9 tommer, udgør aktuelt kun 2 procent af verdensmarkedet.

Smartphones med skærmstørrelser fra 3,5 til 4,9 tommer med en markedsandel på 70 procent.

Flurry omtaler phablets som en døgnflue, men det er IDC uenige i. De peger på at telefoner med 5-tommer skærme gik fra 1,2 millioner enheder i 2011 til 29,7 millioner sidste år.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Jonas B 04-04-2013 11:25:07

Jeg forventer ikke at udvidelsen af større skærme på telefoner stopper, da der altid vil være et niche markedet for dette.

Dog forventer jeg at de fleste vil sige fra, når telefonen ikke længere kan ligge i en almindelig bukselomme.
Jeg har selv en Samsung Galaxy S2, hvilken virkede meget stor da jeg købte den, men nu har jeg vendet mig til størrelsen og kunne godte finde på at købe en lidt større næste gang.

Men skal kunne passe i bukselommen vil ikke gå rundt med en "MAN PURSE"

0 0
Lennie 03-04-2013 14:56:38

Har haft en Note 2 i et par måneder... De første 5-6 dage føltes den stor... men man vender sig hurtigt til det, og så er det sku svært at gå tilbage til en mindre skærm, når man lige skal låne sine venners..

0 0
Kongand 03-04-2013 09:29:52

Synes måske det er noget af en generalisering at gøre, hvilket jeg ikke synes, man kan.

Det er jo ikke sådan, at bare fordi, der bliver solgt en del smartphones med stor skærm, så er det kun det, der bliver solgt i fremtiden.
Mit gæt er, at langt de fleste mobiler vil have en størrelse mellem 4 og 5 tommer.
Så er der en niche, der hedder +5 (og måske helt op til 6,5 med Samsung Mega??), men det bliver ikke standarden med SÅ store skærme.
Jeg tror ikke, jeg nogensinde kommer under 5" igen, det er simpelthen for småt. Men lad nu være med at skære alle over én kam.

Som bent c skriver, så har Apple jo også selv erkendt, at der findes et marked for 7"-8" tablets og er gået med på legen.
Men ville blive overrasket hvis iPhone 7 eller 8 kom med en 5,5" skærm. Det passer bare ikke til deres målgruppe (imo).

0 0
bent c 02-04-2013 17:32:48

Vi har vel de skærmstørrelser vi skal have? Hvis 10 millioner personer køber en Note 2 med en 5,5 skærm, så er det vel ok? Og hvis endnu flere synes at 3,5 er ok, så må vi vil også acceptere det?
Der skal vel ikke lovgives om skærmstørelser?
Og jeg tror, at man skal passe på med at udtale sig om, hvad der er bedst. Udviklingen viser, hvor hurtigt det kan gå. Og selv salig Steve Jobs tog jo fejl, da han sagde at ipads kun havde 1 størrelse nemlig 10 tommer. Nu sælger de en mini på 7 - så det ...

0 0
Lars Nielsen 02-04-2013 17:12:04

Tror det forholder sig som nu i nogle år frem indtil det bliver erstattet af at man får muligheden for at projektere op på en væg når man har brug for en større skærm, eller man får en form for hologram, som det er set i nogle prototype videoer ;) hvornår det sker er så en anden ting, men vil personligt ikke gå under 4,3" som det er nu, og ikke større en 4,7" som er min foretrukne pt...

0 0
Lars Nielsen 02-04-2013 17:27:31

EDIT: indtil muligheden for bedre projektion op på væk bliver muligt ;)

0 0
02-04-2013 17:00:36

Så er der jo åbenbart et marked for de helt store skærme. Min grænse går klart ved 5", så kan min hånd ikke være med længere.

0 0
Klintø 02-04-2013 16:03:53

Er det ikke bare fantastisk, at der er en mobil størrelser til os alle :-)

Jeg har selv flere gange sagt, nu er den rigelig stor.. den første var en 3.5, så 4, dernæst 4.3 og nu 4.7.... Ja, hvorfor ikke 5" og så tror jeg bestemt ikke, at min mobil skal blive større, for så bliver det jo bare en Tablet m/opkaldsfunktion :-)

0 0
Anders W 02-04-2013 22:08:43

Problemet (for mig) er at det er temmeligt svært efterhånden at få en top-model i en størrelse jeg finder passende.

Skulle jeg have en S3, så skulle det have været en Mini, men dens specs var værre end min 2 år gamle S2'er.

Der vil nok altid være "små" smartphones, men de bliver så de skrabede billig-modeller, der ikke holdes opdaterede, har "gammel" software og som der ikke rigtigt moddes på.

Man må altså gå på kompomis med sin telefon hvis man stadig vil kunne holde den i en hånd ... og det mener jeg ikke er et valg.

Hvis de nu lavede en S4'er i tre størrelser med nogenlunde samme hardware, så var det fint, men det gør de ikke. Mini-versionerne er ikke samme hardware med mindre skærm. Det er mindre alting: skærm, ram, cpu, memory etc.

0 0
Cebastian 02-04-2013 22:50:00

Det er så her, at rigtig brug kommer i spil. Hvis ikke (og nu generaliserer jeg dig, undskyld) du vil have en stor skærm, har du nok ikke brug for cutting edge tech. En mobil med dual core, 1 Gb ram, og alm. HD display (eller qHD), præsterer jo også glimrende til alt muligt. Måske bare ikke de fedeste spil.

Så må du spørge dig selv om du er til specs, eller om du er ligeglad, så længe skidtet virker :)
Jeg kan godt se hvad du kigger efter, men hvis du virkelig vil, så er 4,7" og 5" altså slet ikke en slem ting at overkomme, for at få det seneste nye. Jeg har set en del efterhånden blive overrasket over hvor dejlig en stor skærm er. ;)

0 0
Magnus 02-04-2013 16:02:38

Personligt ville jeg aldrig købe noget over 5 tommer, kunne kun overveje en større skærm hvis producenten udnyttede en større %-del af fronten på telefonen.

Hvis producenterne kan redde flere timer hjem på batteriet ved at holde skærmstørrelsen nede, er dette helt klart at fortrække for mig.

0 0
DX 02-04-2013 15:42:37

at der er operativ systemer, der lader det være op til forbrugerne selv, at vælge den skærmstørrelse man finder er den rigtige. ;)

0 0
Alattin Simsek 02-04-2013 15:16:47

At have opfundet touch-skærm teknologien som vi kender den i dag er 1 skridt frem, men at have opgivet den bedste måde at indtaste tekst på en mobilenhed - dvs. det fysiske tastatur - er 2 skridt tilbage.

The real thing er bare bedre end noget der er virtuelt.

Der siges at forbrugerne efterspørger store skærme, hvilket jeg synes er noget vrøvl. Det er producenterne der fastsætter dagsordenen for hvad forbrugerne efterspørger. Langt den størstedel af forbrugerne hopper blot på bølgen for hvad markedet har at byde dem. Producenterne skaber behovet og flok-mentaliteten følger med.

En telefon skal ikke være stor, den skal have en passende stor skærmstørrelse til at læse mails, sms, sociale medier mv. samt den tilstrækkelige størrelse til at kunne betjene touch-skærmen brugervenligt ift. det pågældende styrsystem SAMTIDIG med at den ikke skal gå på kompromis med det fysiske tastatur og et stilrent design.

- Jah, jeg er måske lidt krævende? Eller hvad? Den tætteste telefon til at levere, det som er en optimal telefon for mig er Blackberry Q10.

Grunden til forbrugerne ikke efterspørger telefoner med et fysisk tastatur er, at de har glemt hvor brugervenligt dét var.

ALT ANDET ER BLOT SMÅ TABLETS, og ikke en telefon.

0 0
Magnus 02-04-2013 15:59:25

Har stået med flere af RIM's telefoner i hånden og deres tastaturer er simpelthen for små til folk med bare en tendens til pølsefingre, da man som regel skriver med tommelfingren oplever jeg at det er meget svært ikke at ramme flere på én gang. Især når man skal skrive en smule hurtigt.

Det er forståeligt at nogle personer har det bedre med fysisk tastatur, men personligt ville jeg vælge Swype på min telefon til enhver tid. Har man først lært det er det en del hurtigere end at lade fingeren hoppe rundt på fysiske taster.

BONUS INFO: Swype er desuden det verdensrekord holderen, i hurtigste SMS, brugte...

Ang. det med skærmstørrelsen er det vel igen meget personligt efter alt hvad man bruger det til. Kender folk der sidder og ser film, serier m.m. i toget på vej i skole. Tror minimum de vil have mere end Q10'erens 3.1 tomme.

0 0
Alattin Simsek 03-04-2013 14:14:32

Ja helt sikkert afhænger det af smag og behag, samt hvad man anvender sådan en mobiltelefon til, men hvis man både vil have en computer, tablet og mobiltelefon på én gang, så synes jeg ikke der er nogen grund til at have en STOR mobil telefon :-) Den må gerne være handy, selvom stor skærm faktisk er lækkert, men så synes jeg bare ikke det ligner en tlf.. lidt konservativt, men ja :-) personlig kan jeg ikke lide at bruge min telefon til spil, musik radio, afspilning af video mv. fordi det som regel suger den for strøm.

Nu har jeg kun brugt én tlf fra RIM, og det var Bold 9900.. jeg synes dog tastaturet var overraskende nem at bruge trods størrelsen.. ved ikke om de tidligere RIM modeller var noget ringere, hvis det var dem du har haft fingrene i.. men da jeg så tog en gammel nokia telefon i hånden med numerisk tastatur, da fandt jeg ud af HVOR ringe de fysiske tastatur egentlig var.. så jeg fandt ud af, at der også kunne være kvalitet til forskel mellem de fysiske tastatur.

0 0
August 02-04-2013 15:43:33

Den passende skærmstørrelse for mig er 4". Min iPhone 5 ligger godt i hånden, jeg har ordentligt med skærmplads, den er hurtig og stabil. Mere skal det ikke være. Jeg vil ikke have en 6" telefon!

0 0
Frederik 02-04-2013 21:35:42

Sjovt, den gang iPhone var på 3,5" var det også lige præcis den ideelle størrelse. Så når der bliver lanceret en iPhone med en større skærm er det lige pludselig den "rette størrelse". ;-)

0 0
Anders W 02-04-2013 15:12:11

Jeg håber sgu' ikke det er en trend.

Håber ikke, at hvis jeg skal have en top-model om to år, så skal jeg rende rundt med en tablet op til øret.

Der var engang hvor de lavede telefonerne så små som overhovedet muligt, indtil de blev så små at folk ikke kunne bruge dem ordentligt. Så endte de med at lave dem i "candybar" størrelsen indtil smartphonen kom.

Jeg håber at dette løber løbsk og markedet så finder en rimelig størrelse på en smartphone (under 5").

En mobil bør man skulle kunne håndtere komfortabelt i en hånd, og selv med mine lange fingre, så kan jeg altså ikke betjene en 5" ordentligt med kun en hånd. Så er jeg tvunget ud i at have telefonen balancerende på to fingerspidser og så ellers strække tommeltfingeren så langt jeg kan, blot for at ramme et ikon eller widget i øverste venstre hjørne ... eller bruge to hænder. Men skal jeg bruge to hænder, så kan jeg jo lige så godt benytte en tablet på 7 eller 10".

Ned i 4,6" som standard og så fokusere mere på kvaliteten af det man propper i, både hardware og software-mæssigt.

Gid antennen ville blive et salgsargument, så vi slap for topmodeller med middelmåddige antenner, der giver dækningsproblemer så snart man ender uden for centrum af en by.

I dag kan man ikke engang se hvilken antenne der er i en mobil, selv i producentens tekniske specifikationer. Dette er simpelthen fordi forbrugerne er ligeglade. Og når mobilen så ikke virker ude i skoven, så punker man mobilselskabet for elendig dækning.

0 0