Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Er Nokia på vej tilbage til tronen?

Er Nokia på vej tilbage til tronen?

DEBATOPLÆG: Nokia har i dag præsenteret de første to smartphones, med styresystemet Windows Phone. Er forventningerne indfriet eller skuffede Nokia?

Da Stephen Elop bød velkommen til Nokia World 2011, var det til en sal fulde af forventninger, som blot ventede på at skuffe eller blive indfriet.

Verdenspressen var samlet i udstillingscenteret Excel i London til præsentationen af det som enten bliver Nokia’s comeback på smartphone-markedet eller også beviset på de aldrig kommer til at kunne lege med.

Nokia præsenterede to Windows Phones i dag, og du kan læse om Nokia Lumia 710 og Lumia 800, hvis du ikke kender til dem, inden du byder ind med din mening i debatten herunder.

Holder designet og specifikationerne - eller er det blot et skud i tågen fra den finske mobilproducent? Får Android og iOS kamp til stregen eller er Nokias bud på Windows Phone et fatalt fejlskud? Skriv din mening herunder.

Læs alle Nokia nyheder her.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Thomas 27-10-2011 12:52:44

Engadgetog SGMarena har lavet en VS. mellem N9 og 800 og dommen er klar, folket vil have N9 frem for 800.... Elop sagde forøvrigt i går at N9 er den hurtigst sælgende telefon fra nokia til dato.

0 0
Kim 27-10-2011 13:04:48

Ja, i forslag. Men sikkert også i salg, som han sagde blev den f.eks. udsolgt on release i Rusland, og det er også sket andre steder.

I den ideelle verden, fandt Elop ud af at hans Microsoft eventyr måske har en chance for at kæmpe i USA, men at Nokia-fans over et bredt spektre, er pænt ligeglade med Nokias markedsandele i USA. Det er i sandhed sært, at han så absolut, koste hvad det vil, skal ind og kæmpe der, i stedet for at konsolidere resten af Verdenen...

0 0
Henrik 27-10-2011 13:11:48

Præcis! USA er så uendelig ligegyldig i det store verdensmarked. At alt pressefokus og aktiehysteri så kommer fra USA, har nok noget at gøre med at det er vigtigt for dem - også selvom det er noget bullshit.

0 0
Morten Borg 27-10-2011 11:03:06

Jeg synes det er meget positivt at Nokia har formået at komme med en tilsyneladende ganske OK telefon med Windows Phone "allerede". Der skal helt sikkert nok være mange der vil synes det er en fed telefon. Nok næppe de typer (incl. undertegnede) der vil have det ondeste hardware på markedet, men som en ganske OK firmamobil fx. Jeg synes designet er fedt, specs er lidt for fesne.

Er selv iOS fanboy og ville vælge Android før Windows Phone hvis jeg var tvunget, men jeg synes det er super positivt at se at "vores" europæiske producent er på vej med i spillet igen. Desuden er det fedt at der er nogen der giver Windows Phone et boost - ikke at jeg kunne drømme om at bruge det, men jo mere konkurrence jo bedre :)

0 0
Henrik 26-10-2011 21:57:14

Ja, det tror bestemt de er. Men ironisk nok tror jeg, at N9 bliver min sidste Nokia, hvis Elop gør alvor af at udelukkende at fokusere på Windows Phone. Jeg vil åbenhed, og det giver Symbian og Meego mig, ikke Windows Phone. Så det er muligt at når jeg skal ud og have ny telefon om et års tid, at jeg bliver nødt til at købe en Android (på det tidspunkt er det vel blevet ligeså lækkert som N9'ers OS).

0 0
Kim 27-10-2011 10:52:48

Måske du skal kigge i retning af Samsung. Tizen-projektet skulle jo gerne være klart allerede i Q1, så med lidt held kan Samsung lancere Tizen telefoner i Q3 - og konvertere dine favorit Symbian/MeeGo apps selv ;)

0 0
Søren Jenss 26-10-2011 20:25:34

Jeg er skuffet. Det var ikke dårligt, men jeg havde bare ønsket dualcore,1080p HD video, NFC osv. Navigationen er super, designet og materialevalget er fantastisk.

Det jeg prøver at sige er at Nokia hverken har skuffet eller imponeret mobilverdenen.

Men glæder mig til fremtiden. Jeg har stadig høje forventninger.

0 0
Allan 26-10-2011 21:12:37

WP understøtter ikke Dual Core (endnu). At lancere en WP mobil med dual core ville være som at sælge en PC med 8GB RAM og et 32 bit styresystem - det giver heller ikke rigtig mening.

Prøv den nu, når den kommer, og så glem Android spec-ræset et øjeblik...

0 0
Nygaard 27-10-2011 08:38:47

Så din pointe må altså være, at WP7 er forældet og utilstrækkeligt.

0 0
Allan 27-10-2011 10:04:40

@Nygaard: Nej, snarere at WP er i et tidligere udviklingsstadie end Android og iOS, dvs. Android og iOS er tættere på at være forældet end WP. Og foreløbigt har WP ikke brug for Dual Core for at performere tilfredsstillende.

0 0
Henrik 27-10-2011 10:02:32

"Så din pointe må altså være, at WP7 er forældet og utilstrækkeligt."

Alle mobil-OS'er er performance-mæssigt bedre end Android. Det kan ikke diskuteres.

0 0
Andreas 26-10-2011 19:52:56

Jeg synes virkelig godt om designet på N9 og Lumia 800, som jo næsten er identiske. To virkelig lækre telefoner, som jeg synes er mindst lige så lækre som iPhone hvad det ydre design angår. Her har Nokia virkelig leveret et godt produkt.

Når det er sagt, så er jeg selv open source mand og Android ejer. Og jeg skal aldrig selv have en WP7 telefon eller en iPhone for dan sags skyld. Men det kan da godt gå hen og blive en succes for Nokia med Lumia 800.

Men jeg er noget ærgerlig over at Nokia ikke satsede 100% på N9, og open source platformen MeeGoo. Så ville jeg bestemt være rigtig interesseret i at købe N9.

Tror desværre at en hvis hr. Elop har haft lidt for stor indflydelse der. Som tidligere MS chef er han nok ret farvet.

MeeGo virker lige så eksklusivt og lækkert som Windows Phone, efter min menig, Og ser man på hvor lille en markedsandel Windows Phone har lige nu, så ser jeg altså ikke den store fordel i den platform fremfor MeeGo.

Man kan jo næsten sige at MS og Windows Phone ville være ret meget ude at skide, hvis det ikke var fordi Nokia havde valgt bruge den platform. Med MeeGo ville Nokia have en lige så god platform. Men samtidig ville de have en platform som var helt deres egen, og hvor de kunne differentiere sig langt mere i forhold til andre smartphone producenter. Dette kan de slet ikke i samme grad med Windows Phone. Med Windows Phone har Nokia forringet deres brand og identitet betydeligt.

Nokia kan i fremtiden kun differentiere sig på designet af hardwaren, da Windows Phone jo ikke er særlig "custemizable" forhold til f.eks Android, og virker meget identisk med Windows Phones lavet af andre producenter.

Man må sige at Nokia har formået at lave et rigtig lækkert design med Lumia 800. Men det bliver en hård konkurrence, hvis det kun er hardwaren man kan differentiere sig på. Bare se på PC markedet.

0 0
Jesper Friis 26-10-2011 19:33:50

Personligt er jeg helt tosset med N9'erns design. HVilket jo også indebære at jeg er tosset med windows udgaven.
Men nu tilhøre jeg den type forbruger, som kan gå hen og blive vandvittig i mit lille hoved hvis der er ting ved styresystemmet som ikke lige er mig.
Jeg har en Iphone(som jeg har været glad for, og nok er den tlf jeg har haft længst tid) og er vandvittigt træt af at film, mp3 o.l. skal foregå via itunes. Jeg mangler virkelig et system hvor overførsel af div. filer sker som "drag and drop". I min lille indskrænkede verden er det bare så dejligt nemt. Man hiver mp3 i sin musik mappe, man smider film klip i film mappen, man smider osv osv. Det passer fint til mit temperement.
Jeg blev derfor enormt irreteret over at i windows mango, skal man bruge Zune. For havde ellers gået og lurepasset til de ville præsentere windows udgaven af N9.
Jeg tror at jeg vil, på trods af styresystemmets tvivlsomme fremtid, nok købe N9'ern når den kommer i blå. For som det ser ud nu. Så er det det styresystem som vil passe bedst til mig. Meego får jo også roser med på vejen.
Så må jeg tage app problematikken med i købet. HVilket iøvrigt ikke vil blive så slem, tror jeg. Da jeg ikke er den store nørd og derfor ikke har den store app behov.
Desuden så ved jeg jo at mobilen skal skiftes ud om 6-12 mrd.

0 0
Michael Minh Phan 26-10-2011 20:41:32

har du prøvet zune??
det er meget nemt at bruge, og overføre sine filer osv. det med at drag and drop, kan du også inde på zune. Da du selv styre hvilke ting som skal overføres :)

0 0
Jesper Friis 26-10-2011 22:53:15

Er HELT grøn i.h.t. Zune og MS-phone generelt.
Det irretere mig bare at man skal bruge et program, som et form for fordyrende mellemled, til at overføre filer til sin tlf.
Husker med glæde tilbage på min gamle sony ericson (510 tror jeg den hed) der pluggede man tlf til computeren, så dukkede den op som en lagerenhed. Når man så klikkede sig ind på enheden dukkede div. mapper op. Deeejlig nemt.
Derfor ærger det mig lidt med zune, på trods af mit manglende kendskab. For jeg mener bare at dte er et besværgerende mellemled.
Havde ellers håbet på noget andet.
Jeg er har det bedst med windows, når win 8 kommer på tablets. Springer jeg med på den bølge også. Havde derfor håbet lidt på en simpel og nem interaktion med mit win 7 på computeren og en evt. win-phone.
Men lige meget hvad. er rigtig glad for der endelig er kommet et alternativ til Iphone(som jeg har nu) og android(syntes ikke der er nogen fede android mobiler, iht. design. aaah måske lige arc'en den var jeg lidt fristet af)
Men hælder lidt til meego udgaven af N9. Men er sgu lidt i tvivl. det eneste jeg ved, er at det skal være den blå N9/800

0 0
Henrik 26-10-2011 23:07:11

Det der irriterer mig ved Windows Phone (og iOS) er, at man skal konvertere video'er og evt. lydfiler gennem Zune/iTunes for at kunne overføre og afspille på telefonen.

På N8 (Symbian Anna) og N9 (Meego/Harmatten), kan man bare kopiere DivX, XVid, MKV osv.osv. direkte over og vupti - der virker! Samt at man bare kan bruge devicet som USB nøgle direkte også. Det kan man ikke med de lukkede OSer som Windows Phone og iOS. Det sutter synes jeg.

0 0
Jesper Friis 26-10-2011 23:20:23

Fuldstændigt rigtigt. HADER!!! virkelig når man skal lave format om osv.
Jeg er så tilpas doven og emsig at lortet bare skal virke. Træk filen over på enheden og så skal enhed kunne åbne filen.
Det er dejlig nemt og bruger venligt ikke mindst.

tror sgu at jeg prøver meego udgaven.

0 0
chris 26-10-2011 18:23:08

Altså Styresystemet fejler ikke noget og telefonerne ser ud til at være gedign Nokia kvalitet. Men om det er nok ja, det må tiden vise(fik i den, Nokia :)

Når man ser rundt i omgivelser. I bus og tog og på offentlige steder. Så synes jeg at alle hiver Iphone frem og selvfølgelig Android, men de er lidt mere anonyme fordi modellerne er forskellige.
Apps og hype og fankultur og god kvalitet er gevaldige modstandere. På den anden side er der unge nu for hvem Iphone ikke er noget specielt.
Derudover så er verden stor og mange steder har mennesker aldrig haft en smartphone. Så med en god kampagne og konkurencedygtige priser, skal det nok gå, måske ikke så meget her i vesteuropa, der er vi sq lidt Applefikserede. Men Microsoft har gjort det før og WP7 ER godt og hurtigt

0 0
evilguy 26-10-2011 18:18:52

Jeg giver ikke meget for Lumia 800 modellen, men 710 modellen er da helt klart for fed. Den kommer til at koste under 2500 kr. og den kører lynhurtigt, hvis man skal tror de første anmeldelser.

ENDELIG en Nokia telefon der er værd at købe.

0 0
Bo 26-10-2011 19:31:16

Jeg forstår ikke helt at du ikke kan lide 800 modellen. Den ligner jo fuldkommen N9, der i mine øjne er en rigtig flot telefon.
Det er bare ærgerligt at den først kommer til Danmark efter nytår. :(

0 0
Peter 26-10-2011 19:55:40

12,1mm tyk
uden dual core
ingen NFC

Tror det er slut for Nokia, hvis de ikke opper sig.

0 0
Kristoffer 26-10-2011 23:48:52

Nu har jeg selv heft fat i N9'eren med Meego (som forresten er ganske genialt efter min mening) og man marker ikke rigtig at den er "så" tyk som den reelt er, ikke engang med den MEDFØLGENDE bumper, og så kører den helt flydende med sin single core og siden WP ikke understøtter dual core er der da absolut ingen idé i at proppe det i og forøge prisen?

0 0
Nygaard 27-10-2011 08:36:21

Det er som om ingen af jer der argumenterer for, at en singlecore CPU er rigeligt, ikke har forstået en brik af hvad det drejer sig om.
OS'et skal nok køre flydende. Det gør Android også på en tilsvarende CPU.
Der hvor dual og quadcore kommer ind i billedet, er når der skal køres en eller flere tunge applikationer SIDELØBENDE med OS'et = der kommer de nye NOKIA'er til at halte gevaldigt sammenlignet med konkurrenterne.

0 0
Allan 27-10-2011 10:10:30

@Nygaard: Det lyder nu mere som om du ikke har forstået en brik, hvis du mener at en Dual Core mobil vil assigne OS'et til en kerne og en app til den næste kerne - sådan fungerer det (forhåbentligt) ikke i Android...

0 0
Bo 26-10-2011 20:25:34

WP understøtter ikke dual core, og derfor ville det være underligt, hvis Nokia havde lanceret en dual core telefon til WP.

Men, hvorfor vil du have dual core? Du vil gerne have en hurtig telefon, hvor det hele kører flydende og uden at hakke, ikke? Jamen ved du hvad, det behøver WP slet ikke dual core for at gøre. Det kører fuldkommen flydende på en 1 GHz single core CPU. :)

0 0
Cebastian 26-10-2011 20:32:59

Min telefon fra sidste år kører sjovt nok også flydende.. hvor vil du hen? :) Det er rigtig fint de laver gode telefoner, men det vil ikke ændre på at en dual core kører en smule hurtigere i alt. (; Ser frem til WP med dual core, se hvad MS ellers kan komme på med Nokia ombord.

0 0
evilguy 26-10-2011 19:38:24

Smag og behag... prisen betyder meget for mig.
Jeg har tilladt at låne lidt tekst fra en af Engadgets debatører, som udtrykket min holdning meget godt:

I find it very entertaining to check the comments and watch Android fanboys trying to mock Nokia for not having the same hardware specs on their phones to match the latestg offers on their OS. Yet, they can never explain why with all those great specs, Android, even ICS, still has laggy graphical performance across the whole OS (less in ICS, individual apps don't suffer this as much)

So, Nokia had the chance to jump into the android wagon, and build better spec'ed phones, but they choose another way. At first, by looking over the surface, you might think they choose the wrong OS, one with fewer apps, one with fewer market share and userbase, but then you make a second mistake and look at the pricing and location for release of these new phones and you still don't understand nokia's decision to favor Windows Phone instead of others.Look at their primarily focus: India, China, the next billion... Apple and the top of the android phones don't sell well in Latin America, Asia and some parts of Europe (don't get me wrong, they do sell, pretty good for a single phone, but compared to the amount of phones sold by other manufacturers that make cheaper handsets, it's a very BIG difference), so they're targeting these markets with a phone that's easy to use (as all nokia phones are, something that couldn't be with android) and has absolutely no LEGAL ISSUES (patent trolling?, more like patent stealing, GOOGLE).If you're dissapointed that these devices aren't high end, it's ok, but look their primary target for release and you'll understand. They never mentioned the US, because the preferences are different, and they never said there won't be any more phones (remember Elop's quote about releasing a new phone every 3 months)Granted, You can say you don't like it, but this has a great potential to be the rise of Nokia and Windows Phone starting on the markets that they can address better first: the mid-range and lower. Chassis 2 of Windows Phone will bring an opportunity to replace the cheaper handsets (Asha and others) OS with WP and make that ecosystem even bigger and more attractive, here is where you should ask: ¿what can Apple or Android offer in these price segments?, well, Apple can offer nothing, for they are focused only on the higher end. Android? good look trying to make ICS run smoothly in a phone with less than 800 Mhz CPU, less than 512 ram...
Small moves, people, if you underestimate Nokia, you clearly miss the chance to make a smarter choice.

0 0
Allan 27-10-2011 08:25:18

@evilguy: Du (og Engadget) har nok fat i noget af det rigtige. Læsere her på mobilsiden har det med at glemme, at der er andet i (mobil-)verden end high-end smartphones.

Det er da fint at Apple kan sælge 1 million nye iPhones om dagen i et par dage efter lancering, men Nokia sælger konstant 1 million mobiler om dagen - ikke mange til læsere af mobilsiden, men der er andre købere derude.

Jeg tror på, at Nokia/Microsoft kan være en seriøs konkurrent til Google og Apple, og jeg er spændt på hvordan mobil-OS-landskabet ser ud om ca. 2 år :-)

0 0
Mazzen 27-10-2011 07:22:39

HTC Legend, en af de mest fejlfri android telefoner.

0 0
Onkel_Per 26-10-2011 18:01:56

Dem jeg kender som var "Nokia-fanatikere" har forlængst skiftet til Android og iPhone. Og de lader ikke til at komme tilbage i folden.

Tror løbet er kørt for år tilbage.

0 0
26-10-2011 17:22:48

Der er lang vej op til tronen. Google og Apple vil formentligt ikke sidde og se passivt til hvis Nokia(og m$) begynder at få succes, modsat hvad Nokia og m$ gjorde.

Det store spørgsmål for især m$ er om de kan finde ud af at relancere sig selv for ellers tror jeg ikke Nokia får stor succes.

Personligt tror jeg Nokia havde fået større succes med Meego, for så var de ikke blevet så afhængige et andet firma.

0 0