Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Er Swype hot or not? Vi har testet om det virker

Er Swype hot or not? Vi har testet om det virker

T9 er på vej ud, til fordel for Swype. Vi har prøvet den nye input-metode. Kan man vænne sig til det?

Swype er den nye teknologi til skrivning af SMS’er, mails, statusopdateringer med mere på mobilen.

Med tiden vil T9 blive erstattet af Swype, ifølge virksomheden bag Swype, som også stod bag T9. Men der er endnu ikke mange telefoner, der har fået indbygget Swype, og slet ikke på dansk.

Jeg har fået dansk Swype på min Samsung Galaxy S, og har brugt nogle dage på at skrive med den nye teknologi.

Med Swype skriver man, ved at lade fingeren glide fra bogstav til bogstav på et fuldt tastatur, uden at løfte fingeren fra skærmen.

På den måde gætter Swype, hvilket ord du mener.

Meget få tast

En stor fordel er, at du ikke behøver at lave mellemrum. Når man har skrevet et ord, kommer der automatisk mellemrum, når man skriver igen.

Eneste undtagelse er efter punktummer. Her skal du selv lave mellemrum, hvorefter Swype selv regner ud, at starte med stort bogstav.

Hvis systemet ikke er helt sikker på, hvad du mener, kommer en liste frem med foreslag. Hvis du bare vil vælge det øverste, er der ingen grund til at gøre noget, bare skriv det efterfølgemnde ord, eller tegn. Ellers vælges ordet fra listen.

Enkelte problemer

Nogle gange kan der være problemer med ord med dobbelt bogstaver, som for eksempel "weekend" eller "kommer". Men det er småting.

En fejl i det danske system er dog, at Swype per default skriver enkeltstående i med stort. Ligesom man gør på engelsk. Det er irriterende. Med lille i.

I starten synes jeg det var besværligt at skrive længere ord, som for eksempel "Facebook" eller "integration", fordi man skal huske, hvor alle bogstaverne ligger på tastaturet. Men efterhånden, som jeg har vænnet mig til at bruge Swype over et par dage, er det ikke længere et problem.

Alt i alt

Hvis du skal skrive et ord, der ikke findes i ordbogen, kan du vælge at skrive normalt, altså løfte fingeren mellem hvert bogstav. Fremover ligger ordet i ordbogen og kan skrives via Swype-metoden. Smart.

Jeg er overrasket over, hvor præcis systemet er. Langt de fleste gange - vi snakker mere end ni ud af ti gange - rammer den det rigtige ord, uden overhovedet at vise en liste.

Jeg er ligeledes positivt overrasket over, hvor godt jeg synes, det virker, og især hvor hurtigt det føles naturligt.

Swype er vist uden tvivl fremtiden.

Læs også:
Nu kommer Swype

Video: Se hvordan det virker

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

betterov 19-01-2012 23:54:02

Har lige fået ovenstående telefon - og synes bestemt, Swype er smart.. men jeg kan ikke tilføje nye ord til ordbogen...

I brugsanvisningen på telefonen, står der, man skal trykke på det indtastede ord, og derefter trykke på den meddelelse, der vises - så vil ordet automatisk blive tilføjet ordbogen... MEN der kommer IKKE nogen meddelelse, jeg kan trykke på.. og det er ikke nok at trykke på ordet i ordvalgslisten.. Og det er bare vildt irriterende! Nogen der kan hjælpe?

0 0
Daniel 15-06-2011 20:25:21

hot! ville sådan ønske apple kunne acceptere denne nye skrive metode!

0 0
Christoffer 28-11-2010 22:21:53

nogen der ved hvordan swype aktiveres jeg har været inde på swype indstillinger og kigge og alle mulige andre steder uden held.

0 0
Adem 19-08-2010 17:08:28

Virker perfekt, men man skal lige vænne sig til det :P.. Var lidt svært i starten, men det bliver hurtigere nemmere :D

0 0
Christoffer 18-08-2010 15:20:17

skal den hentes på Android Market eller gennem en opdatering?

0 0
May Frederiksen 18-08-2010 16:08:09

Hej Christoffer, Swype blir tilgængelig via en opdatering. Alternativt kan denne app hentes via Android Marked: http://www.mobilsiden.dk/tips/sadan-far-du-swype-pa-android-mobilen,lid.12348/
Vh. May, mobilsiden.dk

0 0
khndenmark 07-08-2010 05:41:05

Har lige købt den nye Galaxy, men det viser sig til min store overralskelse at Swype ikke findes på dansk. Jeg har købt den hos 3 mobil, hvad gør jeg nu? Kan man downloade den på dansk? Skulle 3mobil ikke have informeret om det? Er der nogen der kan hjælpe mig....
Hilsen Klaus

0 0
May Frederiksen 11-08-2010 10:45:41

@ khndenmark: opdateringen af Samsung Galaxy S, der giver mulighed for at bruge Swype på dansk, er desværre ikke officielt frigivet endnu. Så det er ikke en fejl, eller noget 3mobil burde have oplyst. Der er ikke andet at gøre, end at vente på opdateringen.
Vh. May, mobilsiden.dk

0 0
Schødts 30-07-2010 10:16:16

fandt ud af at jeg også på en eller anden mærkelig måde har fået dansk swype på min galaxy.. nyt spørgsmål... hvor aktiveres det, så jeg kan bruge det når jeg skriver sms'er?? har kun fire forskellige indstillinger. qwerty, 3x4 håndskrift 1 & 2..

0 0
May Frederiksen 30-07-2010 12:32:08

Hej Schødts, hvis der er Swype på din telefon, burde du inde i en SMS kunne holde fingeren på tekstvinduer, hvorefter der popper en menu op, hvor du kan vælge input-metode. Her vil du kunne vælge Swype.
Vh. May, mobilsiden.dk

0 0
Jan 29-07-2010 10:15:13

Tusind tak! lige det jeg ledte efter.

er en hærdet sms skriver og har haft rigtig mange forskellige mobiler (kun med qwerty/kun med t9) men swype slår sku begge.. genialt man kan stave forkert så retter den det for dig, mellemrum er også muligt at sætte på automatisk.. bliver mere og mere glad for det for hver dag.

0 0
Jan 28-07-2010 14:28:32

Jeg har en ny galaxy, denne har dansk swype på.
Har ikke installeret noget specielt.

Er faktisk overrrasket over hvor godt swype er, nogengange så mangler der nogen ord, hvilket er skide irriterende, når "tilføj ord" funktionen er gemt lidt væk.

0 0
May Frederiksen 28-07-2010 15:18:11

Hej Jan, "tilføj ord"-funktionen virker egentlig bare ved, at du skriver som var det et almindeligt tastatur - altså løfter fingeren mellem hvert bogstav. Så bliver ordet automatisk tilføjet.

Tak for dit bidrag om, at de helt nye Galaxy'er er opdateret :).
Vh. May, mobilsiden.dk

0 0
Schødts 27-07-2010 11:47:18

hey. Du skriver at du har dansk ordbog på din galaxy S. hvilken firmware bruger du og hvor har du hentet det?? har prøvet at kigge på nettet efter dansk swype uden at finde det. Håber I kan hjælpe..

0 0
May Frederiksen 27-07-2010 14:27:19

Hej Schødts, vi tester løbende forskellige updates af firmware, men det er desværre ikke noget, jeg kan fortælle noget om. Sikkert er det dog, at Galaxy S får dansk Swype med tiden. Du må bare lige væbne dig med lidt tålmodighed endnu :).
Vh. May, mobilsiden.dk

0 0
Exert 27-07-2010 11:43:57

Det ser smart ud når det sådan demonstreres med en video, men jeg synes nu stadig, der er et par problemer med denne teknik. Problemer som er større end antydet i denne artikel.

For det første oplever jeg problemer, hvis jeg har fugtige hænder, og mit "swype" hen over skærmen derfor ikke er så gnidningsfrit. Det er selvfølgelig et hardwareproblem, men et temmelig frustrerende et af slagsen.

Mit andet problem er, som det også er nævnt i teksten, når jeg skal skrive lange ord. Her skal man helst have styr på hele ordet, inden man starter på ordet. Det ser lige pludselig ikke så smart ud, når man leder efter bogstaver, der gemmer sig under den hånd, man ikke kan løfte fra skærmen. Det går efter min mening ud over flowet, at man sådan skal stoppe op, inden man begynder på et ord, i stedet for at lade stavningen komme til en, mens man skriver ordet.

Ovenstående problemer kan løses hvis man bruger en stylus, så måske kan Swype udløse et stylus comeback? Jeg tror det ikke, og det er næppe målet med Swype.

Det bliver spændende at se udviklingen, men jeg håber ikke det er noget, der stopper videreudviklingen af "områdetast på QWERTY" (altså der hvor man ikke behøver at ramme særlig præcist) og compact QWERTY.

0 0
May Frederiksen 27-07-2010 14:31:15

Hej Exert, tak for din kommentar. Jeg tænker på, hvilken mobil du har? Du er ikke den eneste her i tråden, der nævner fugtige sommer-fingre som et problem, men jeg må sige, at det overhovedet ikke er et problem på Galaxy S - hvilket kunne tyde på, som du selv skriver, at det er et hardwareproblem.
Vh. May, mobilsiden.dk

0 0
Jesper 27-07-2010 00:07:40

Swype er baseret på et fuldt QWERTY tastatur, mens T9 er baseret på det gamle alfanummeriske tastaturer. Kan ikke helt se hvordan det ene udelukker det andet.

De fleste telefoner med touch skærm giver allerede i dag brugerne mulighed for at skifte mellem QWERTY og alfanummeriske tastaturer. Så kan man selv bestemme hvad der bekommer.

0 0
Anders W 26-07-2010 21:21:32

For os der er lidt for fumlefingrede på en touch skærm, der er swype rigtigt godt.

Jeg har kørt med SlideIT på min N1 nogen tid da de var de eneste der havde dansk ordbog. Og selvom den endnu ikke er perfekt, så mener jeg at det fremtiden for mig.

Jeg laver meget færre fejl, og det går derfor hurtigere at skrive beskeder og lign. på min telefon.

Dog er jeg sikker på at der findes en hel del mennesker derude der kan skrive meget hurtigere på en NumPad/T9 end med swype.

Så behold begge dele, indtil en af dem ikke bruges mere :) ... bør gøre alle glade.

0 0
Xlander 26-07-2010 16:56:30

Har kørt med det en 14 dages tid og syntes det går for langsomt med at skrive,et andet problem er at her om sommeren så har jeg altså utrolige svedige finger og det køre altså ikke særligt godt på min Desire,så er tilbage på QWERTY.

0 0
Bjørn Clemensen 27-07-2010 10:43:07

Swype på Desire? :)

0 0
Simon 26-07-2010 16:42:40

...men hvorfor skal ting som fungerer skiftes ud. Altså fint nok der kommer en ny måde at skrive beskeder på, men skal det nødvendigvis afløse noget andet?
-Som man måske kan høre- tilhøre jeg den gamle "sms type" som holder meget af T9. Der er kommet mange nye måder at skrive på de seneste år, men jeg vender altid tilbage til T9. Her er skrive hastigheden efter min mening helt i top. Så ikke thumbs up herfra :)

0 0
Christian 26-07-2010 19:54:32

Ja, gud forbyde at man udvikler nye ting! Lad os bare bibeholde fastnettelefonen og VHS maskinen nu hvor vi er i gang...

0 0
BSG 11-08-2010 09:11:43

og for ikke at glemme den gmale skrivemaskine :)

0 0