Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Er telekonkurrencen i Danmark aflyst?

Er telekonkurrencen i Danmark aflyst?

Markedet har kun tre store mobilspillere. Man kan frygte at konkurrencen er aflyst.

De mindre ”frække børn” i klassen bliver en for en købt af markedets store spillere.

Tele2 er opkøbt af Telenor og bliver på sigt til Sonofon. Debitel er overtaget af Telia , og endnu før det, er CBB købt af Telenor og Telmore af TDC.

Udviklingen kan betyde, at konkurrencen på telemarkedet stækkes, da mobilmarkedets tre store aktører uden problemer kan styre priserne.

Markedsandelene er fordelt således:
1. TDC (40,8 %)
2. Telenor / Sonofon (27,9 %)
3. Telia (24,3 %)
4. Øvrige selskaber (7 %)

- ”Vi mister noget af mangfoldigheden. I en nær fremtid vil kunderne reelt kun have tre teleselskaber at vælge mellem,” siger teleanalytiker John Strand, fra Strand Consult til Epn.dk

Det er kun få år siden, at Telmore og CBB, som de små frække, prikkede til markedet ved at dumpe priserne på sms’er og samtaler.

Samtidig med selskaberne blev opslugt er priskrigene nærmest afbrudt. I stedet har vi set indførelse af kreative løsninger, som samtaler pr. påbegyndt minut. Denne udvikling startede blandt markedets øvrige selskaber, der kun sidder på 7 procent af markedet. Fælles for dem er dog, at de køber mobilnet gennem hhv. TDC og Sonofon. Derfor har et lille selskab, svært ved at tilbyde lavere priser end de store.

3 er eneste net-uafhængige selskab

Blandt de øvrige selskaber, er eneste udenforstående, med eget net, teleselskabet 3. De har en markedsandel på godt tre procent.

Alligevel kan 3 ikke blot dumpe prisen, da de betaler såkaldt interconnect afgift.

Det betyder, at når en 3-kunde ringer til en TDC, Sonofon eller Telia kunde, betaler 3 modtageselskabet et beløb for at aflevere samtalen eller beskeden. Og da hovedparten af samtalerne går fra 3 og ud, pga. 3’s lille markedsandel, kan man ikke blot sætte priserne ned. Samtaler i eget net, fra kunde til kunde, er altså den bedste, men også mindste forretning.

Men 3 har ingen planer om at blive opkøbt eller forlade Dnamark.

- ”Telenors opkøb af Tele2 ændrer ikke ved vores strategi. Vi arbejder fortsat på at få endnu flere kunder. I Januar 2007 havde vi omkring 200.000 kunder i Danmark”, siger PR manager Stine Green Paulsen i 3 til Mobilsiden.dk.

Bekymring hos Forbrugerrådet

Hos Forbrugerrådet er der bekymring at spore.

Telepolitisk medarbejder Thomas Hopp, siger til Epn.dk, at spørgsmålet er, om selskabernes stordriftsfordele kommer kunderne eller aktionærerne til gode. Thomas Hopp frygter også, at selskaberne bremser indførelse af ny teknologi.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies