Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Erhvervsfolk bruger ikke mail på mobilen

Erhvervsfolk bruger ikke mail på mobilen

Skærm og tastatur er for småt, og det er alt for kompliceret at sætte op. Sådan lyder begrundelserne for, at kun otte procent af erhvervsfolk i Danmark anvender mobil e-mail på ugentlig basis.

Skærm og tastatur er for småt, og det er alt for kompliceret at sætte op. Sådan lyder begrundelserne for, at kun otte procent af erhvervsfolk i Danmark, Norge og Sverige anvender mobil e-mail på ugentlig basis.
Skærm og tastatur er for småt, og det er alt for kompliceret at sætte op. Sådan lyder begrundelserne for, at kun otte procent af erhvervsfolk i Danmark, Norge og Sverige anvender mobil e-mail på ugentlig basis.

Nokia og Telia har i fællesskab gennemført en kvantitativ undersøgelse af erhvervsfolks brug af e-mail på mobiltelefonen.

I undersøgelsen er 750 erhvervsfolk fra Danmark, Norge og Sverige blevet spurgt til deres brug af mobil e-mail.

De danske adspurgte i undersøgelsen kan bekræfte, at de bruger e-mail hver dag, og 81 procent mener endvidere, at det er vigtigt at have adgang til sine e-mails på hele arbejdsdagen. Men når man spørger, hvor mange der bruger mobilen til at tjekke og sende e-mails, er procentdelen overraskende lav. Kun otte procent benytter i dag mobil e-mail på ugentlig basis.

Dette er interessant set i forhold til, at mange af de adspurgte tilbringer meget tid væk fra kontoret, hvor man kunne forestille sig, at de ville ty til mobil e-mail for at holde sig opdaterede.

25 procent arbejder væk fra kontoret mellem otte og 15 timer om ugen, mens hele 13 procent arbejder væk fra kontoret mere end 16 timer om ugen.

Prisen kan også være en vigtig begrundelse for, at erhvervsfolk ikke bruger mobil e-mail så meget, som man kunne forvente af mennesker, der ofte er væk fra kontoret.
Prisen kan også være en vigtig begrundelse for, at erhvervsfolk ikke bruger mobil e-mail så meget, som man kunne forvente af mennesker, der ofte er væk fra kontoret.

Interessen er stor, men de bruger det ikke

Selvom erhvervsfolk i Norden tilsyneladende tjekker e-mail på mobilen i langt mindre grad, end man kunne formode, når man ser på antallet af timer, de er væk fra kontoret, viser undersøgelsen, at mobil e-mail har stort potentiale i fremtiden. 40 procent af de adspurgte tilkendegiver nemlig, at de vil komme til at anvende mobil e-mail indenfor det næste år.

Desuden viser det sig, at de mennesker, der først har fået øjnene op for mobil e-mail, mildest talt er vilde med det. Hele 73 procent af dem, der bruger mobil e-mail i dag, vil gøre det endnu mere i fremtiden.

Nokia og Telia har valgt et kvantitativt udgangspunkt for deres undersøgelse. Derfor er det svært at give en entydig forklaring på de paradokser, som undersøgelsen opstiller.

Hvorfor bruger de forretningsfolk, der rejser meget og har brug for adgang til e-mail hele dagen, ikke mobil e-mail? Og hvorfor skulle de erhvervsfolk, der ikke bruger e-mail i dag, pludselig skulle få lyst til det indenfor det næste år?

Hvad skal der til?

Måske kan en del af forklaringen være, at nogle erhvervsfolk stadig ikke har en mobiltelefon til rådighed, der understøtter internetadgang. Det kan være nærliggende at tro ud fra den betragtning, at 30 procent af dem, som ikke anvender mobil e-mail i dag, ville ønske de kunne gøre det ved kundebesøg.

For at komme med andre bud på, hvorfor folk ikke anvender mobil e-mail i bred udstrækning endnu, kan vi vende blikket mod de barrierer, som de adspurgte selv nævner.

51 procent mener, at tastaturet på mobilen er for lille, mens 43 procent nævner skærmens størrelse som en barriere. 24 procent nævner endvidere, at mobil e-mail er alt for kompliceret at anvende, mens kun 22 procent nævner sikkerheden som et problem.

Hvis vi forholder os til besvarelserne, er der noget at tage fat i for både teleselskaberne og mobilproducenterne. Begge kunne gøre en indsats for at gøre det nemmere at sætte mobilen op til e-mail, og producenterne må arbejde på bedre skærme og tastaturer.

Hos Telia tror man desuden, at prisen kan være en vigtig begrundelse for, at folk ikke bruger mobil e-mail, selvom det ikke fremgår eksplicit af undersøgelsen - en betragtning, som vi kan tilslutte os på Mobilsiden.dk. I øjeblikket er det pænt dyrt at tjekke e-mail på mobilen – særligt hvis man bruger det ofte. En problematik, som Telia lover at gøre noget ved inden udgangen af indeværende år.

Læs også: Nye priser på datatrafik via mobilen!

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies