Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Et klip i kørekortet for håndholdte samtaler

Et klip i kørekortet for håndholdte samtaler

Kører man i bil og snakker i telefon uden et headset, skal det koste et klip i kørekortet. Det mener 65% af danskerne i hvert fald ifølge analyseinstituttet Norstat.

Kører man i bil og snakker i telefon uden et headset, skal det koste et klip i kørekortet. Det mener 65 % af danskerne i hvert fald ifølge analyse instituttet Norstat.
Kører man i bil og snakker i telefon uden et headset, skal det koste et klip i kørekortet. Det mener 65 % af danskerne i hvert fald ifølge analyse instituttet Norstat.

Det er i forvejen ikke nogen hemmelighed, at mange bilister snakker i telefon imens de kører – uden headset vel at mærke.

For nogen tid siden kunne vi konstatere at antallet af bøder, der gives til folk, som ikke bruger headset i trafikken er steget markant. (Læs eventuelt Bilister snakker i mobil som aldrig før).

Så det lader ikke til, at en bøde på 500 kroner har den præventive effekt, som man kunne have håbet på. Thomas Troglauer, som er forskningsassistent ved Danmarks Transportforskning, siger til Søndagsavisen, at ”de steder i verden, hvor man har forbudt brugen, har det haft korttidseffekt. Efter et år er det oppe på samme niveau igen”.

Men ifølge resultater fra analyse instituttet Norstat, er vi danskere ved at være trætte af det. Hele 65 procent af os mener nu, at det skal koste et klip i kørekortet at køre i bil og snakke i håndholdt mobiltelefon samtidig.

Thomas Troglauer nævner også, at det allerede er dokumenteret, at det er belastende at benytte mobiltelefoner under kørslen.

Dog nævnes der ikke noget om, hvor meget det skulle hjælpe at tage et headset på og snakke løs. Det tager vel under alle omstændigheder en del af koncentrationsevnen at benytte mobiltelefonen under kørsel. Den største forskel er vel blot, at man har begge hænder frie. Men hvis man alligevel ikke holder øje med trafikken, betyder det jo ikke noget.

Danmarks transportforskning arbejder i øjeblikket på en rapport, som skal sammenholde problemer og ulykkestal forårsaget af mobilsamtaler. Så når den kommer, kan det være, at vi med større sikkerhed kan konstatere, hvilke forhold der gør sig gældende ved brugen af mobiltelefoner under bilkørsel.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies