Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   EU kan tvinge Apple til at bruge MicroUSB

EU kan tvinge Apple til at bruge MicroUSB

Ny aftale kan tvinge Apple til at fjerne den smarte, vendbare lightning-connector som de bruger i deres iOS enheder.

Lige siden den oprindelige iPod har Apple gjort brug af den daværende 30-pins connector, som vi alle så godt kender fra tidligere iPhones, iPads og iPods.

Da Apple introducerede iPhone 5, betød det et farvel til den gamle connector, der nu var udskiftet med en lille, vendbar lightning-connector. Som tidligere beskrevet så udgik Apple aftale om implementering af MicroUSB, ved at tilbyde adapter som tilbehør. 

Ny lov kan betyde nyt stik
EU har nu lavet udkastet til en aftale, som skal kræve, at alle mobilproducenter skal samarbejde om en fælles standard for ladestik, der kan bruges til alle telefoner. Det skriver Yahoo News.

På trods af Apples lightning-connector, så bruger de fleste smartphone-producenter allerede MicroUSB til både ladning og dataoverførsel. 

Det kan altså snart blive realitet for Apple, da udkastet til lovgivningen så tidligt som Marts 2014 kan vedtages i Europaparlementet. Sker det, så har de deltagende lande 2 år til at få lovgivningen implementeret i deres nationale lov. 

Herefter har telefon-producenterne et år til at få implementeret stikket i telefonerne. 

For mange kokke..
Fremtiden kan altså blive vanskelig for smartphone-producenter, der ikke kan få lov at udvikle det de selv tænker som bedste løsning, fordi en lovgivningen vil tvinge dem til at arbejde sammen med andre uden samme tankegang. 

Dog kunne et muligt bud på en fælles standard være den vendbare og forbedret USB vi tidligere har beskrevet her på Mobilsiden.dk. Eller at Apple lægger adapteren, som i skrivende stund koster 149 kr. i Apple Store, med i kassen som standard. 

Er sikker på, at der er mange tilbehørsproducenter, som ville blive kede af hvis stikket igen ændrer formfaktor på den populære æble-mobil. 

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Martin J 08-01-2014 20:02:37

Damn Thomas F, få dig nu lige et lille liv. Du er inde på alle artikler der bare har noget svagt med apple at gøre, og bruge ja guderne må vide hvor lang tid på at diskutere med alle mulige, om hvor godt du synes om apple og hvor meget alt android sucks. Løb dig da en tur engang imellem eller få dig en boksebold, så du kan komme af med nogen aggressioner.
Martin out.

0 0
Morten Jensen 24-12-2013 12:10:05

Så længe Apple kræver royalties for brugen af deres lightning stik (eller vist chippen i stikket?), så bliver det forhåbentlig ikke et stik, som EU vil tvinge alle producenter til at bruge.
Jeg har aldrig prøvet Apple's Lightning connector, men det er garanteret et bedre stik end micro USB. Men hvis det skal blive en standard for alle producenter, så skal det gøres royalty-free. Og det bliver det nok næppe.
Så derfor må EU jo vælge det bedste alternativ, nemlig micro USB.

Jeg har fuld forståelse for, at Apple ønsker at implementere en bedre standard i deres produkter, og hvis EU for held med at få gennemtrumfet denne fælles standard, så kan Apple jo frit fortsætte med deres lightning port, de skal så blot også have en micro USB port, så telefonen kan lades med et micro USB stik.

0 1
25-12-2013 19:50:38

Fuldstændig enig. Tror ikke at der er mange der ville brokke sig hvis lightning blev standard, men det bliver vist først når helvede fryser til is.

1 0
TF 25-12-2013 22:04:11

Ja vi må nok nøjes med en underlegen standart, men det er android folk jo vant til :-)

0 4
26-12-2013 07:58:13

Hvad kan dit lightning stik på en mobil, som Micro USB ikke kan. Altså lige bortset den vanvittigt hjernekrævende ting at dreje det 180, hvis det ikke passer? Derudover er USB folkene jo faldet for folkets piveri og laver en ny der også kan vendes på begge leder.

2 0
TF 26-12-2013 11:11:44

Ja du skriver jo selv forskellen på de to stik og dermed også at micro usb er underlegent :-) men som sagt det er i jo vant til :-)

0 3
26-12-2013 16:31:14

Og som jeg skriver, så kan min hjerne arbejde i 3 dimensioner. Så jeg har intet problem med at skulle vende et stik :-) Men rent funktionelt, og egentlig også det jeg spurgte til, kunne du ikke komme med noget konstruktivt (men det er vi jo vant til)

2 3
TF 26-12-2013 23:33:54

Jeg har kommet med fordelen og en fordel er nok til at man kan kalde noget overlegent, men leg du bare børnehave som du plejer jeg stopper her.

1 1
27-12-2013 08:27:04

Kom nu videre med det børnehave pjat, det er snart ved at være trættende at hører på, især når du ikke er en pløk bedre selv. Men du svarer jo ikke på det jeg spørger om, hvad er fordelen, hvis du ser bort fra det nærmest kosmetiske vendbare ved stikket?

1 0
TF 27-12-2013 15:27:34

Jeg har svaret dig, det kan vendes og det er en fordel og det er derfor overlegent om du vil eller ej.

0 1
27-12-2013 20:37:00

Fint, så er vi på det klare med det :-)

0 0
Andreas juhl 22-12-2013 23:35:10

Så længe micro USB ikke kan trække nok effekt til tablet, så skal man ha to oplader, så synes jeg Lightning stikket, er væsentligt bedre da det kan bruges til smartphone og tablet så man kan nøjes med en oplader :)

1 0
Lennon 22-12-2013 17:26:52

Apple har lavet mange forkerte valg . Men Lightning stikket er altså ikke en af dem . Har både android og Apple enheder og var godt knotten da Apple introducerede Lightning stikket pg ikke micro USB . Men må bare indrømme at Lightning er mærkbart mere brugervenlig end micro USB , som nu pludselig virker forældet .

1 0
Jesper Nielsen 21-12-2013 22:18:11

Jeg forstår simpelthen ikke al den ballade omkring laderne.
Apples lader, såvel som de fleste andre bruger USB-standarden.
Den eneste forskel fra Apple til de andre er, at Apple anvender et proprietært stik i den anden ende af ledningen.
Du kan snildt lade en HTC eller en Samsung med en Apple lader. Det kræver blot en USB til microUSB ledning. Omvendt kan man også lade en iPhone med en HTC lader. Man skal bare bruge den medfølgende ledning til iPhonen.
Hvad er problemet?
Apple har designet deres mobil, så den kan mountes på stikket stabilt nok til at man kan betjene telefonen i en dock.
Det er da ikke underligt, at Apple ikke vil adaptere MicroUSB. Det er et decideret dårligt stik. Alt for spinkelt konstrueret.
Problemet er altså ikka, at man skal kassere sine gamle ladere. Det er jo kun et spørgsmål om en ledning, som kan købes løst.
Desuden - Der er sq ingen iPhoneejere, med respekt for sig selv, der vil tages levende med en lader til en Samsung ;o)

Der er design til forskel.

5 4
Claus Jul Larsen 22-12-2013 20:03:06

Det er lidt sjovt at se, at når man stikker et stik ind, som ikke er Apple, så popper der op at stikket ikke er gyldig! LOL

1 2
22-12-2013 14:00:16

Tror nok at de desperate iphone ejere blandt kollegaerne de sidste par uger godt kunne have overlevet at der stod Samsung på laderen, bare de havde fået noget juice. Men ak, der var ingen der kunne hjælpe dem og deres iphone. Der er jeg så heldig at mus, kameraer og mange andre mobil producenter bruge en STANDARD og kan uden problemer glemme min lader (har den alligevel aldrig med)

1 5
Da Nizzel 21-12-2013 16:24:56

Hvis Apple laver en connector som kan lade over microUSB, men skal bruge et rigtig lightning stik for at kunne overføre data, så kan de jo få det som de vil.
Det er godt nok let at finde en lader, nu hvor alle producenter (ikke Apple) har skiftet til microUSB.

0 0
Claus Jul Larsen 21-12-2013 12:36:28

Hvis de finder ud af en standard, så synes jeg at det er fint, at telefonerne sælges UDEN opladere eller som et valgfrit tilbehør. Alle kender godt til det med mange opladere fra gamle telefoner som slet ikke kan bruges til noget som helst. Det er spild af ressoucer.

0 4
TF 21-12-2013 14:17:49

Så nu er det for miljøets skyld, lige før var det fordi du var træt af at spørge efter opladere til apple folket, hvad er den næste undskyldning ?

2 5
Claus Jul Larsen 21-12-2013 19:13:14

Altså Apple-Thomas: Det var en pointe med at en standardisering ville gøre det nemmere for os for at finde opladere - men det vil Apple jo ikke! Glemmer du din oplader, og spørger blandt Android folkene - tror du det vil være irriteret? :-)

2 2
TF 21-12-2013 23:55:50

Fint så har du det vel også ok med at det bliver apples stik der bliver standart eller hva ? Du og miljøet får jeres standart og vi får alle det bedste stik så alle vinder :-)

Det der barnlige apple-thomas pjat må du godt droppe og diskutere pænt og sagligt

1 2
Claus Jul Larsen 22-12-2013 20:01:01

Det har jeg da ikke noget imod, men EU vælger sikkert det stik, som langt de fleste bruger - nemlig USB.

1 2
TF 22-12-2013 21:51:08

Tja vis de da ikke kommer til fornuft og dropper deres pjat

0 3
Mathias Grundtvig Andreasen 21-12-2013 05:47:47

Hvorfor vil Apple have deres egen standard? Money, plain and simple. Hvis de havde en usb port ville de ikke kunne tage penge for licensing af accessories til deres produkter.
Burde Apple have lov til at lave deres egen connector? Ja, så længe den tilbyder noget standard connectoren ikke gør så syntes jeg det er fair.
Med det sagt syntes jeg godt EU kan kræve at en adapter bliver inkluderet med telefonen, især når Apple har vist at de ikke har et problem med at kræve en latterlig premium på deres accessories.

6 1
Gammelpot 20-12-2013 21:21:42

Nu skal forslaget jo ikke indføres før omkring 2017 så mon ikke de har tid til at blive enige om noget fornuftigt....

3 1
TF 20-12-2013 23:32:19

Lad os håbe det og måske de i EU ligefrem finder ud af at det mest fornuftige er bare at blande sig udenom.

1 6
Claus Jul Larsen 21-12-2013 12:34:44

Ja og vinderen er Apple og taberen miljøet. Klap lige hesten

2 3
TF 21-12-2013 14:13:04

Forklar lige hvormeget estra miljøet belastes af at der findes 2 lader typper :-) er der muligvis andre steder der hurtigere og nemmere kan gøres noget for miljøet ?

2 6
Claus Jul Larsen 21-12-2013 19:14:32

Jeg har omkring 15 opladere her og kan ikke bruge dem alle fordi de har forskellige stik. Skal jeg virkelig smide dem ud? Det er især de gamle Nokia opladere som virker fint, men bare fordi stikket ikke passer, så kan vi ikke bruge dem :-(

2 2
TF 22-12-2013 00:03:09

Men det er sjovt nok kun apple du er efter så du må indrømme det lugter lidt af at du bare har et problem med apple og er skide ligeglad med miljøet

Med apple kan man købe en adapter og vupti så virker deres lader med din og min mobil, sådet eneste apple skal tvinges til er at inkludere denne adaptor i salgspakken og så er problemet løst.

1 5
Claus Jul Larsen 20-12-2013 18:17:42

Enig! Standardisering er bedst - jeg er sgu træt af at spørge efter oplader til Apple-folket. Micro USB (og nyere) er vejen frem og Apple skal sgu tvinges til at acceptere det da langt de fleste devices bruger micro USB. Ligthing er måske smart, men det er forsent nu.

8 7
Svend Ole Jungersen Nielsen 20-12-2013 17:01:01

Fedt nok at man tvinges til at bruge et stik der så i fremtiden skal igennem en lovgivning hvis det skal skiftes grundet udviklingen. Det er er sq smart !! Næste bliver vel at de skal have de samme dimensioner osv. så de kan bruges i samme holder. Benytte de samme covers osv.

Det er agurke balladen om igen !!!

6 5
Osman Akar 20-12-2013 16:00:17

Det er da nemmere at bruge Apples lightning stik. Det er sku da de andre mobil producenter der skal skifte til lightning stik. Den kan man jo ikke sende forkert i mobil enheden
Tænk jer om EU

8 17
Desperate 20-12-2013 15:15:35

Eneste problem er at MicroUSB efterhånden er for tyk til de tynde mobiler. Så det kunne godt være at EU lige skulle vente på næste generation USB-stik - som i øvrigt også er vendbar.

6 3
Søren Resbo 20-12-2013 12:56:54

I don't always read the applenews on mobilsiden.dk, but when I do, I *facepalm*!

6 4
Urbanus 20-12-2013 12:33:50

"Fremtiden kan altså blive vanskelig for smartphone-producenter, der ikke kan få lov at udvikle det de selv tænker som bedste løsning, fordi en lovgivningen vil tvinge dem til at arbejde sammen med andre uden samme tankegang.
Dog kunne et muligt bud på en fælles standard være den vendbare og forbedret USB vi tidligere har beskrevet her på Mobilsiden.dk. Eller at Apple lægger adapteren, som i skrivende stund koster 149 kr. i Apple Store, med i kassen som standard.
Er sikker på, at der er mange tilbehørsproducenter, som ville blive kede af hvis stikket igen ændrer formfaktor på den populære æble-mobil."

Det var dog den værste gang farvet ordgejl jeg længe har set her på siden. Er I blevet betalt af Apple for at skrive den slags vås??!!

Sandheden er jo at Apple bevidst har prøvet at forhindre udviklingen af en fælles standard til alle forbrugeres bedste - alene for at beskytte deres egen forretning, og for at kunne tjene styrtende med penge på at sælge tilbehør til 150-200 kr. der burde koste en 20'er.

En fælles standard for stik er ikke bare en stor miljøgevinst, men vil være en kæmpegevenist for alle mobilbrugere. Hvis mikro-USB ikke er godt nok, så kunne man jo gå ind i arbejdet om en forbedret næste generation af mikro-USB. Men der er kun én vinder ved Apples enegang, og det er sjovt nok (som altid): Apple!!

25 7
David 20-12-2013 14:16:14

Jeg håber godt nok ikke lightning stikket skiftes ud med USB. Jeg kan godt lide lightning stikket, det virker mere stabilt, det passer i det tilbehør man har investeret i, og er langt lettere at sætte til telefonen i mørke, når man skal sove. Jeg HADER at EU skal blande sig i sådan nogle småting.

10 14
Søren Resbo 20-12-2013 12:54:39

Jesus christ ja, for en gang bavl!
Seriøst Morten, enten så er du i lommerne på apple, ellers har du virkelig ikke meget indsigt i mobilverdenen.
Godt skrevet Urbanus.

16 8
TF 21-12-2013 05:48:14

http://m.youtube.com/watch?v=ncWc91wejvo det forklare måske hvorfor i ikke ser tingene ens :-)

0 0