Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   EU vil tvinge Apple til at bruge universel oplader [UPDATE]

EU vil tvinge Apple til at bruge universel oplader [UPDATE]

I morgen vedtages ny lov i EU der vil banlyse Apples unikke opladere.

I mobilbranchens yngre dage levede efterudstyrsmarkedet i bedste velgående, hver mobilproducent havde nemlig deres unikke oplader til deres produktserier, med en kirkegård af inkompatible ladere i kabelbunken til følge.

Mens alle store mobilproducenter frivilligt fandt fælles fodslag i 2009, ved at tage USB stikket til sig som universel platform, gik Apple dog enegang ved at anvende deres eget stik til at overføre strøm og data.

En nyt lovforslag fra EU kommissionen vil rette Apple ind til resten af mobilbranchen, ved at gøre det lovpligtigt at gøre smartphones kompatible med en universel standard.
Bliver forslaget vedtaget i morgen, vil Apple enten skulle slippe på deres egen standard eller opgive det europæiske marked. Christel Schaldemose, medlem af Europaparlementet for socialdemokraterne udtaler til TV2 at det er første gang at EU-lovgivning påbyder en standardoplader til mobilproducenterne - og at det utvivlsomt vil blive vedtaget.

Den nye lov vil træde i kraft senest i 2017, mens Christel Schaldemose bekræfter at lignende lovgivning til tablet og bærbare PC’er er på tapettet.

UPDATE: Lovgivningen er blevet vedtaget i dag og vil træde i kraft fra 2017 af.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Habtus 17-03-2014 17:03:16

Android og Windows brugere, hjælp mig lige her. En iPhone leveres som Walter A skriver med en lader baseret på USB samt et kabel med USB som passer i laderen og lightning i den anden ende til telefonen. Det er altså i princippet en standard USB lader som dog er kraftigere hvis det er til en iPad. Den samme lader kan derfor i princippet bruges til en anden telefon med fx mikro USB, blot med et andet kabel. Leveres en Android/Windows telefon ikke på samme måde med en lader + kabel? Så kan telefonerne leveres alene med kabel men uden lader som kan købes separat. Hvad er så problemet? Det er jo ikke laderne men kablet til telefonen der er udfordringen?

0 0
Habtus 18-03-2014 08:24:15

Så skal der vel bare stilles krav om at ladere skal leveres separat og kan adskilles med kablet. Alle er glade - miljøet spares for en del nye ladere, og producenter kan fortsætte med at bruge det stik de mener er bedst.
Alle er glade :-)

0 0
TF 18-03-2014 12:36:39

Tja det forbud kan vi jo sagtes lave idag uden at tvinge apple folkene til at bruge den dårligere micro usb løsning.

0 0
TF 17-03-2014 19:12:37

Lumia 625 og 520 leveres med lader med fastmonteret ledning, så vidt jeg ved gælder det alle billige lumia modeller.

0 0
Walter A 17-03-2014 15:00:31

Det ville være rart om kravet om at rette ind gik på brugervenligheden og ikke på hvem der har introduceret stikket.

Som bruger finder jeg at Lightning-stikket er væsentlig lettere at sætte i også i mørke end usb-stikket, da jeg ikke skal undersøge om det vender rigtigt.

PS: iøvrigt er Apple's ledninger IKKE fastmonteret på laderen. Alle lade-muligheder der er forsynet med et almindeligt usb-stik kan bruges.
Dette til forskel fra ladere med mini- eller micro-usb stik hvor ladningen ofte er fast forbundet til laderen. Der skal altså bruges en ekstra ledning til at lade fra f.eks computeren. Og både en lader til mini-usb og en til micro usb.

2 0
18-03-2014 09:00:40

EU er da fløjtende ligelad med hvem der har introduceret laderen/stikket. Det handler om at Mobilproduncenterne skulle blive enige om en FÆLLES standard,(en som Apple faktisk selv var med på til at starte med, så Thomas F. der havde de jo rig mulighed for at sige: Hallo, vi har en kanon ide til et stik!) og der blev der så valgt micro-USB. Apple var med ved bordet, de havde deres muligheder for at få tingene i den rigtige retning. Omkring om det vender rigtigt elller ej, så er det da meget smart. en gør det nu ikke til vedens 8. vidunder, vi er sindsygt mange der lever fint uden. Ang. selve ledningen så er der allerede mange der har svaret at langt de fleste i dag levere laderen med separat ledning, og de bruger ALLE sammen micro USB i dag, sammen med genopladelige mus, BT højtalere, BT headset osv osv osv... Der er rigtigt meget der i dag bruger micro USB, DEFOR er et en standard.

3 0
TF 18-03-2014 12:41:01

Hvem siger apple ikke har tilbudt deres stik som standart ?

0 0
Morten Jensen 17-03-2014 17:19:12

Mht. brugervenlighed, så har EU jo valgt den mest brugervenlige løsning der var tilgængelig. Apples lightning stik er jo ikke en mulighed, da det er en lukket, proprietær standard. Den er ikke længere end det.
Og din lovprisning af, at Apple prodcuerer ladere med et almindeligt USB stik er da også helt i skoven. Alle de Android telefoner jeg har haft, der har fulgt en lader med, med et USB stik, og så et et kabel til enten mikro- eller mini USB.
Det er meget muligt, at der er enkelte producenter der har leveret ladere med fastmonteret ledning, men jeg har nu altså ikke set nogen.
Og jeg mener ikke at de første iPhone ladere kom med USB-stik og aftagelig ledning, men det kender jeg ikke nok til iPhones til at kunne sige med sikkerhed. HVornår indførte Apple dette?

2 1
Walter A 18-03-2014 07:02:58

F.eks har min Nokia N97 fra 2010 kablet fastmonteret på laderen.

Og EU øhh. Hvem bestemmer? Eller hvem lever af EU? Lobby-arbejde eller forbrugernes interesser?

0 0
18-03-2014 08:52:58

Nu er der godt nok sket meget siden 2009 (Der hvor de rent faktisk lancerede den), så den halter sq lidt som reference.

2 0
TF 18-03-2014 16:02:24

Jamen så tager vi samtlige billige lumia modeller som også har fastmonterel ledning på lader, er det ok reference ?

0 0
18-03-2014 19:21:45

Og? De gør jo brug af en standard!

0 0
TF 18-03-2014 21:46:18

Du brokkede dig over hans reference jeg kom med en bedre længre er den ikke.

0 0
TF 17-03-2014 19:09:21

Hvor ved du fra at de skulle have spurgt apple om de måtte bruge deres stik som standart ?

1 4
Walter A 18-03-2014 08:06:55

Jeg kom ved et uheld til at give dig en stemme ned. Det skulle have været op.

0 0
TF 18-03-2014 12:42:30

Det er helt ok det er ikke noget jeg kigger på, det system kan snydes med for nemt.

0 0
18-03-2014 19:24:40

Af en der ikke kigger på det, er det godt nok utroligt så meget som du kommentere på det system. Men nej, jeg ville heller ikke gå meget op i det, hvis jeg var dig.

1 0
TF 18-03-2014 21:48:44

Du mener fordi jeg driller din samsung politi ven mirzad med at jeg tog ham i at fuske :-)

0 0
Mads Lerager 17-03-2014 14:04:07

Leverer Apple så ikke bare deres adapter med gratis istedet for at tage penge for den for at rette ind?

0 0
gielsgaard 15-03-2014 10:06:02

syntes der var andre områder hvor det ville være rart med en standart , feks skruemaskiner hvorfor kan man dog ikke lave standart batterier til dem det ville være rart, men tror også på at hvis vi laver standarter på alt stopper udviklingen på produkterne, da der så er en masse mennesker i eu som skal være enige om at ændre på dem, hvad bliver det næste ? skal alt være i millimeter ?

2 0
15-03-2014 13:53:08

selvfølgeligt skal alt ikke være standard, så kan man jo ikke differentiere sig fra konkurrenterne. Men man kunne måske fokusere på lidt vigtigere emner end ladestikket. For det er jo ikke engang laderen de går efter, så dem som syntes at apples lader bare er SÅ FLOT, de vil jo stadigt kunne bruge den. Lige dit eksempel med millimeter, er jo et glimrende eksempel på at RIGTIGT mange ville have gavn af at der kun blev brugt ET system i verden. Jeg har bla. arbejdet i en del år på en maskine der var produceret i forskellige lande med forskellige målsætningssystemer, dette resulterede i at vi skulle have ikke et, men to fulde sæt værktøj, da det både kunne være metrisk, men også tomme mål. Det er sq da helt hen i vejret. Og der er tonsvis af andre ting. Nu var der et paphoved der ikke mente mit argument vedr. hvilke side af vejen man kører holdte, men det mener jeg nu også er et godt eksempel. Første gang jeg var i UK, var jeg ved at blive kørt ned ved den første vej jeg krydsede. Og efter at have talt med en amsse andre, så havde de det på samme måde. Det er selvfølgeligt noget man hurtigt vender sig til, men hver gang jeg er i UK, så tager det lige et par dage at vænne sig til det. Det kunne da være rart hvis englænderne også fik lavet det om. Eller stikkontakter, hold da kæft et gedemarked når man rejser. Får ikke at tale om den spænding der er i kontakten(Heldigvis den samme i EU, mener jeg). Eller hvad med VESA standarden på TV ? Forstil dig at hvis du skulle købe speciel beslag til hvert enkelt mærke til vert enkelt møbel mærke.....Ja der er tonsvis af ting der ville blive meget nemmere med standarder, uden at man mister innovationen.

2 1
TF 15-03-2014 23:21:25

Så man er et paphoved når man påpeger dine fejl, du er da for langt ude, check dine facts istedet for at svine andre til for at rette dine fejl.

0 7
16-03-2014 08:37:29

Nej man er et pap hoved, når man stammer en tråd med ligegyldige idiotiske indlæg der ikke gør andet for debatten end at fylde spalteplads. Og hvor er lige præcis at det er at jeg har påstået at noget var facts? Jeg regner med du hentyder til min snak om venstrekørsel og stikkontakter? Jeg har intet sted postuleret at der standarder på området, men du kan læse mine holdninger om emnet i mit svar til gielsgaard. Og du har endnu ikke i et eneste af dine utallige svar i denne snart meget lange tråd kommet med noget som helst brugbart, andet end trolling.

5 1
TF 16-03-2014 14:51:50

Trolling ej nu må du sku ta dig sammen, men fortsæt du bare med at svine andre til for at påpege dine fejl det er flot.

0 4
gielsgaard 15-03-2014 15:17:38

Nu har jeg ikke iphone , men er stikket i selve opladeren ikke usb ? Hovedsagen er vel at der ikke skal smides en lader i kassen hver gang. Ja N hvis man har arbejdet med maskiner som bliver sammenbygget fra flere verdensdele bliver man skør. Et andet eksempel fra min hverdag et Voss komfur pladen som sidder foran plinten hvor kablet skal monteres sidder med PZ2 skruer , aflastningen til kablet er PZ1 , klemmerne er med lige kærv og skal man sætte komfuret op i højde sidder der den unde lyneme torx, på de helt nye Voss har de dog efter hånden skiftet nogle af skruerne til torx men man skal stadig have 3-4 forskellig skruetrækkere i gang :-)

0 0
søren 14-03-2014 17:25:08

utroligt hvad EU skal blande sig i, har de virkelig ikke andet at få tiden til at gå med, det her drejer sig jo ikke om apple vs android. hvis nogen har så meget imod apple, så lad være med at købe deres produkter, jeg er apple mand og med det valg så må jeg leve med at en lader eller lign måske er dyrere end hvis jeg havde android, men det er mit valg, det er en fri verden, jeg kan bare vælge noget andet.
men lad os vende tilbage til om vi mener at EU skal lovgive om sådanne småting, hvis ja så skal vi da have ansat en masse nye medarbejdere i EU, der er jo en million ting der er forskellige som kan standardiseres, HOV måske sådan kan vi komme arbejdsløsheden til livs her !!.
EU hold snitter fra disse småting, hvis bilproducent A mener at der skal være 4 hjulbolte i et hjul og bilproducent B mener 5 så lad dog det bedste design vinde, det er på den måde verden udvikler sig, når STATEN ( her menes EU ) vil styre alt så syntes jeg at kunne huske historier fra det gamle Rusland.
Nå men dette indlæg er ikke skrevet for at "Hjælpe" Apple, det er skrevet fordi jeg syntes den lovgivning de har lavet, rækker meget længere end at vi kan spare 20 kr på en billader eller lign.

5 3
Per 14-03-2014 14:55:20

Ligemeget om I debattører kan lide det en eller andet stik, handler det på sigt om mange andre ting. Hvis der skal komme mindre skrot ud af det her, er det da en god måde at starte på. Alt tilbehør skal kun produceres i en udgave i stedet for i flere. Det betyder at alle kan bruge de samme docks, anlæg osv osv. Det må da være vejen frem.

6 2
Peter Lyck 14-03-2014 08:53:40

Man kan altid diskutere innovation vs miljø vs standarder. Men Apple har været meget optagede af ikke at bruge standarder, så det er fint de bliver presset nu.

Hvis Apple mener deres lightning-stik er så fantastisk, hvilket det måske er, så burde de måske have været forudseende(ovennævnte sag er ikke ny) og have arbejdet for en usb-standard som minder mere om lightning.

Google bruger deres størrelse til at udbrede teknologi så bredt som muligt. Apple bruger sin størrelse til at skabe en en eksklusiv klub. Uheldigt for Apple så er EU en endnu større og langt mere magtfuld klub som foretrækker standardisering.

Fra nu af kan apple vælge at samarbejde eller lade de andre bestemme, det er essensen af EUs regler.

11 7
TF 14-03-2014 14:19:04

Google bruger deres størrelse til at samle så meget info som muligt om folk så de kan sælge det og opretholde deres position som spam kongen, det er hvad google gør, de gør intet for din og min skyld, de gør det for pengenes skyld.

3 12
Peter Frederiksen 15-03-2014 01:03:40

Og sjovt nok overvejer du at købe en Nexus 5!

Google tjener ikke penge på spam (det virker som om du er hoppet naivt på MS scroogled kampagner), de tjener deres penge på reklamer og det er det der betaler gildet for bl.a. android, maps, Gmail, Blinde mennesker kommer til at "køre" bil, fattige børn i ulande kan få en bedre skolegang med K12 projektet, NFC betaling i transport systemet i Afrika (for at kommer korruption til livs) og meget andet.

Google samler information om brugernes søgninger og interesser for at "skræddersy" reklamer til individuelt til brugerne, f,eks. i sidste uge har jeg lavet mange søgninger på AV receivere bl.a. på en specifik Sony model og det endte med jeg bestilte en AV receiver (sidste) fredag aften pga. en reklame om Elgiganten have "Super weekend" med rabat på Sony AV receiver, som indgik i mine søgninger. (3000kr besparelse i forhold til vejl. pris!).

Bing, Yahoo gør det samme som Google, problemet for Bing og Microsoft er der ingen der gider at bruge det. Bings markedsandel som søgemaskine er under 3%, hvor Google ligger på 87% på verdensplan.

8 0
TF 15-03-2014 12:09:33

Nej jeg har købt en nexus 5 og vel vidende hvad jeg går ind til, der i ligger forskellen, jeg lever ikke i en drømme verden hvor google er en helt der gør alt for vores skyld.

Spam/reklamer det er da det samme, er du sikker på det ikke er dig der er hoppet på noget ;-)

1 7
Peter Frederiksen 15-03-2014 19:58:46

Nej, jeg er ikke hoppet på noget som helst...

Der er en markant forskel på Spam og Reklamer...
http://goo.gl/dkh9sH

7 1
TF 15-03-2014 23:24:42

Vis du selv tror på google er en helgen så fint med mig, men så er det nok ikke mig der er naiv.

0 6
Peter Frederiksen 16-03-2014 00:12:38

Nej, Google er ikke en helgen, men jeg kan nu bedst lide Google, da jeg ikke betaler for deres services...

Hvad er forskellen på M$ og Google?
http://www.youtube.com/watch?v=xGo3C18GBNk

Microsoft Ad
http://www.youtube.com/watch?v=5shr3iitbrU

6 1
TF 16-03-2014 01:20:18

Jo du betaler bare med info som så bliver til reklamer/spam, men fred være med det det er jo næsten en fri verden vi lever i, når EU ikke lige prøver at tvinge folk til underlegne løsninger :-(

0 6
Peter Frederiksen 16-03-2014 01:30:24

Men du svare ikke på hvad forskellen er mellem Google og MS videoerne?

6 1
TF 16-03-2014 02:29:49

Jeg har aldrig sagt der er en forskel på nogen, jeg påpeger bare at firmaer vil lave penge og det er udelukkende med det for øje de gør hvad de gør og det gælder også google.

0 5
Peter Frederiksen 16-03-2014 03:02:21

Nej, men du postulere at Google sælger oplysninger om brugerne? har du et link der dokumentere dette?

6 0
TF 16-03-2014 15:01:52

Lad nu vær det er jo almen viden hvad google lever af.

Men siden vi har dækket det vi startede med siger jeg tak for en sober debat.

0 4
Peter Frederiksen 17-03-2014 08:56:19

Thomas, vi har ikke rigtigt debatteret noget, fordi jeg tror ikke tror faktisk desværre ikke du er i stand til at debattere.

F.eks. skriver du at Google er Spam konge, selvom jeg gør opmærksom på der er markant forskel på Spam og reklamer, Spam kan man komme i fængsel for, samt million bøder.... men alligevel så i din verden er reklamer stadig Spam..
"Spam/reklamer det er da det samme, er du sikker på det ikke er dig der er hoppet på noget ;-)"

Og du er ikke stand til at svarer direkte på spørgsmål? jeg har kunne finde alt muligt data om Lightning stikket, men jeg har ikke været istand til at finde noget om Google sælger bruger information? som du siger er almen viden?

"Men siden vi har dækket det vi startede med siger jeg tak for en sober debat." og hvad har du dækket?

Jeg tror jeg kunne have haft en bedre debat med min kaffemaskine, i det mindste fået en god kop ud af det.

5 0
TF 17-03-2014 10:07:11

Peter vi bliver aldrig enige og jeg har set dig tage denne diskution så mange gange hvor folk har dokumenteret alt hvad du har bedt om og du fejer det bare af bordet fordi du ikke kan/vil tro på at google ikke er den helgen du har gjort dem til.

Jeg hader ikke google eller har noget som helst imod dem pga det de gør og lever af, men for mig er de bare en virksomhed og ikke noget helligt.

0 3
Thomas 13-03-2014 19:38:32

Sjovt som alle der ikke bryder sig om Apple altid skal ind og kommentere og give tumps down på alle artikler som handler om Apple. Jeg forstår det ikke, især ikke det sidste. Det er som om at man bare skal hade. Jeg ved også godt, at der også er folk der skal gøre det samme den anden vej. Men jeg har ikke oplevet det på samme måde. Det er som om at alle der ikke har eller tænker at erhverve sig et Apple produkt, og som "debatere" på disse fora, bare skal hade for hadets skyld. LAD NU VÆRE og nyd nu bare, at der er noget for enhver smag!

Når det så er sagt, så kan jeg godt se ideen med at man forenkler tingene for brugerne. Men det skal og bør ALDRIG være skide EU der skal styrer tingene via lovgivning på den måde. EU er gået hen og blevet en Joke, sådan som de opfører sig overfor virksomheder der arbejder på at innovere og lave noget spændende for enhver smag.
Jeg elsker squ at man kan gå ud på markedet og få noget forskelligt, og at jeg ikke skal købe samme bil, samme hus, samme hund, samme tv (hov skal alle fjernbetjeninger så også være ens), samme mobil eller samme dildo som alle andre!!!!!

17 7
Jonas_a 16-03-2014 13:27:26

Kan man give tumps down på artiklerne?
Jeg kan godt se at folk har travlt med at give hinandens kommentarer tumps down eller op..hvilken jeg synes er ligegyldigt.

0 0
14-03-2014 00:34:18

Hvorfor er det at man hader, bare fordi man udtaler sig negativt om en producent? Hvordan ville verden se ud hvis der ikke fandtes standarder? Bare tænk på stikkontakter, Højre/vensrvenstre kørsel, farver i lyskryds, spændingen i stikkontakten. Antenne teknologier fra land til land. Jeg kunne blive ved i en uendelighed. Det er jo ikke sådan at mobilerne skal være ens eller ligne hinanden. Det er kun laderen, og som der er sagt før, hvis Apple er så glade for det stik, så få fog det til at være standard!

11 2
TF 14-03-2014 00:51:48

Der er ikke en standart for stikkontakter i eu og heller ikke for hvad side af vejen vi skal køre, bare kig på england.

1 12
Kim Rene Jensen 15-03-2014 14:34:47

og er det super, synes du ? Det ville være super at vi kun havde et strøm-stik på jorden.. eller bare i EU... og alle kørte i højre side... Jeg forstår ikke din argumentation.

6 2
TF 15-03-2014 23:27:14

Jeg påpeger bare at N's facts ikke holder vand.

1 6
Ole Theill Sørensen 13-03-2014 20:58:18

Men det er da meget rart, at vi bruger samme type brændstof, ikke?
Og at vi kan bruge samme stik i vægen.

ALLE andre producenter har kunnet finde ud af at standardisere. Apple havde deres fine stik, som der fandtes en million apparater til, så jeg forstår godt at de ikke ville afskaffe deres gamle stik.
Men da de så indførte det nye stik blev jeg sgu skuffet over Apple. Det er (helt seriøst!) medvirkende årsag til at jeg ikke har købt en ny iPad, men en android tablet.
Vi kæmper med pisse dyre kabler i huset, som er ved at gå i stykker, og nu kæmper vi tilmed med at konens iP5 skal bruge et andet stik.
Jeg har fået nok.. Det er en fornøjelse at kunne sætte min android mobil eller android tablet i det nærmeste stik uanset producent.

10 6
Mike 13-03-2014 22:49:06

Ja, det er meget rart hvis industrien går ind og finder nogle standarter. Men det er da ikke noget EU skal ind og regulere.

8 3
Per 14-03-2014 14:20:41

Alle producenter er ellers enige, Apple har også givet deres tilsagn. Men det har ikke betydet at Apple har fulgt den aftale de ellers har lavet med alle de andre, derfor går EU ind i sagen. Kunne da også være rart hvis man kunne bruge hvilken som helt mobil til alle de docks som bliver fremstillet.

3 2
Mike 15-03-2014 13:10:28

Brudt aftale eller ej. Sagens kerne er at EU ikke skal tage virksomhederne frie ret til hvordan du vil udstyrer deres produkter. Så når Apple har lyst til at opfinde et nyt stik telefoner så mad dem gøre det. I forhold til aftalen giver det også mening. Hvorfor skulle bruge et stik der tillader dem færre muligheder end lightning stikket

3 1
Tommy Lindegaard 13-03-2014 20:00:48

Bare lige lidt info: Uden EU ville virksomheder skulle bruge unødigt mange penge på at eksportere til andre EU lande og hver gang man tjener penge i et andet land, ville man normalvis miste penge = færre penge (til udvikling).

Uden EU ville vore kære iPhones eller Samsungs være endnu dyre i Danmark.
(Det betyder dog ikke at alt EU foretager sig er godt, men det er for nemt at hade noget man ikke kender til)

6 5
Søren Winge 13-03-2014 16:17:30

Iden med et fælles lade-stik er god nok. Men i år 2017 skulle der gerne være USB 3.0 eller nyere, og USB 3.0 vil ikke blive kompatibel med ældre USB stik.

0 2
Peter Frederiksen 15-03-2014 01:14:58

Et Micro-USB i en USB3.0 ekstern harddisk, som virker fint bortset fra jeg ikke får 3.0 hastigheder..
https://www.dropbox.com/s/qlha2w8wg1esl8n/2014-03-14%2016.10.12.jpg

USB 3.0 stikket til harddisken ser sådan ud.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Connector_USB_3_IMGP6033_wp_.jpg

0 0
Peter Frederiksen 15-03-2014 01:21:27

PS. man kan også smide et Micro-USB i den kommende Samsung S5 med USB 3.0 (som har det samme stik som min eksterne harddisk)

4 0
13-03-2014 18:43:28

Det er jo egentligt lidt sjovt. Micro USB er "næsten" standard, lige bortset fra dem man ikke må pege fingre af. Mange mener at hvis der er standarder, så er der ingen innovation. Og alligevel er USB nået til version 3.0, og der er allerede snak om den kommende afløser til micro USB'en til mobil telefoner. Nej den nye standard vil formentligt ikke være kombatibel med ældre hardware, men til gengæld vil "næsten" al ny hardware være det. Igen lige bortset fra dem der man ikke må pege fingre af.....

9 3
TF 13-03-2014 18:57:42

Har du ikke en artikkel hvor samesung dummer sig du skal være pigesur i ;-)

0 15
14-03-2014 00:26:21

For det første dummer samsung sig jo ikke, for det andet så er det vidst mere en tråd hvor du endnu engang viser hvor tomhjernet du er. Så nej, jeg har det fint her, hvor der rent faktisk bliver debatteret om facts og ikke bare mudderkastning.

14 3
TF 14-03-2014 14:20:44

Så skulle du nok lige checke dine facts for de holder ikke vand ;-)

0 13
14-03-2014 16:24:10

Nej men det er da i det mindste et forsøg på at debattere, i stedet for bare at lukke en masse lort ud. Hvor i denne eller den anden tråd du henviser til er du kommet med noget som helst konstruktivt? Intet som sædvanligt, kun en masse hånlige nedværdigende kommentarer om folk. Jeg slutter her inden du endnu engang får bragt mit Pis i kog med alt dit latterlige lort.

10 2
TF 14-03-2014 17:28:12

Kære N jeg har da i modsætning til dig bidraget med rigtige facts ;-)

0 11
Rena 13-03-2014 11:01:27

Eneste fordel ved dette er at, min ven kan oplade sin iPhone via PS4 eller min LG lader, men der bliver ikke mindre lader trash af det.

2 2
Naggie21 15-03-2014 23:55:00

Du kan da lade din iPhone fra enhver enhed med USB udgang, du skal bare bruge kablet det passer i din iPhone. iPhones kabler er bare standard USB i den anden ende.

1 1
Per 14-03-2014 14:34:23

Selvfølgelig vil der komme mindre trash, som du kalder det for. På sigt vil det blive sådan, at du vil kunne købe din gadget uden lader. Ladere vil blive tilbehør. Hvis alle fulgte den samme standard, vil der også blive færre af samme vare med forskellige stik, så som docks og anlæg.

1 2
Habtus 13-03-2014 00:00:43

Det giver simpelthen ingen mening. Udover at jeg også mener at lightning stikket er bedst, giver det under alle omstændigheder intet udbytte at fastlægge en standard:
- alle mobiler sælges med en ny oplader. Der bliver således ikke færre, de er bare ens
- der vil ikke være videreudvikling af laderne, da alle skal følge en standard
- man vælger en standard som vil give ringere ladetid på alle iphones

Jeg vil således til at skulle få nye ladere, og kan ikke længere bruge den samme til min telefon og iPad. Og hvad er problemet i øvrigt - iphones sælges med en lille lader m/USB + USB/lightning stik. Laderen kan således være standard så det kun er et spørgsmål om der sidder et Mikro USB eller et lightning stik i den anden ende af ledningen.
Var det ikke også bare smartere at stille krav om at ladere skulle købes separat?

10 8
Per 14-03-2014 14:28:41

Enting er selve laderen. Noget andet er al det tilbehør som andre producenter laver til forskellige stik. Hvis alle mobiler og tablets bruger det samme stik, vil gadgets tilbehør også falde i pris, da producenterne "kun" skal lave dem til en type stik. Apple har bare at rette ind, lige i den her sag, det er alle brugere og producenter bedst tjent med.

0 1
Tommy Lindegaard 13-03-2014 19:53:26

Meningen er lige netop at de fremtidige smartphones bliver solgt uden ladere. I USA er der flere teleudbydere hvor der ikke medfølger en lader i pakken.

Derudover skal man huske at Rom ikke blev bygget på en dag. Hvis producenterne (Apple) allerede nu ved at de skal omstille sig til USB, så har de tid til at forberede sig. Som privatperson tænker man at det må da være nemt at udskifte et stik med et andet, men man skal ikke undervurdere hvor mange ingeniørtimer der ligger i at teste ændringer i nye smartphones.

2 0
Lennon 12-03-2014 23:03:04

Bruger begge stik , og micro USB virker simpelthen gammeldags sammenlignet med Lightning stikket . Det kan godt være at Apple har lavet tvivlsomme tiltag på både den ene og den anden måde. Men deres nye ladestik er efter min bedste overbevisning uden sammenligning markedets bedste .

12 12
DX 12-03-2014 22:05:48

Vi kan sku ikke tage hensyn til Apple , når vi lægger dumbphone + smartphone markeds andelene sammen har de vel under 5% på verdensplan. Her ovre har vi et STOR EU der ved bedst, så ret ind eller bliv væk.

12 9
TF 12-03-2014 22:50:39

Hvorfor skulle man lægge dumbphone + smartphone markeds andelene sammen, det giver jo ingen mening ?

"et STOR EU der ved bedst" den var god :-)

3 12
Peter Frederiksen 14-03-2014 12:54:12

Fordi det ikke kun er Smartphones, men også Dumb og Feature phones som bruger Micro USB til ladning, Apple gik sammen med de andre store players, f.eks. Nokia som den største producent i 2009, hvor Apple tilsluttede sig Micro-USB, men i stedet senere lavede deres eget..

Og det var forventeligt at EU ville senere lovgive omkring dette, ligesom de gjorde med teleselskaber i EU, som først selv får lov til at komme med en løsning på roaming priser, og kan de ikke finde ud af det, sætter EU priserne på hvad det max må koste. Ligesom flyselskaber selv fik lov til at komme komme med løsninger omkring forsinkelser, glemt bagage og erstatninger til forbrugerne, hvilket de heller ikke kunne finde ud af, og EU derefter satte regler og erstatningsbeløber..

Konklusion
Apple kunne desværre ikke finde ud af det og EU banker dem på plads (Igen forventeligt.)

11 2
TF 14-03-2014 14:25:45

Sikke noget pjat DX tog de tal med for at få det til at se ud som om apple har en ligegyldig lille markedsandel, det er manipulation med tal intet andet.

1 10
Peter Frederiksen 15-03-2014 00:08:04

Men ikke desto mindre er det sandt, men til gengæld tjener de mange penge på de 5%

8 1
TF 15-03-2014 12:14:35

Tja folk må jo føle de får noget for deres penge ellers ville de jo ikke betale dem.

1 7
emilernstsen 12-03-2014 18:24:25

Dejligt. Håber det samme snart sker for laptops og stikkontakter.

8 7
12-03-2014 18:03:19

Selvfølgeligt skal de makke ret, folk glemmer helt at de jo er gået med på ideen til at starte med. Og hvis de er så glade for deres lightning stik og det er så innovativt. Så del ud af det, og lav det til standarden. Men det vil de jo heller ikke, for så er det jo ikke "specielt" og de kan ikke tage røven på et eller andet antal millioner mennesker.....

18 15
Kim Rene Jensen 12-03-2014 17:52:37

MHL er en åben standard, ligesom USB, NFC, Miracast, og mange vil nok hævde, at udviklingen (innovation) IKKE hindres af ÅBNE standarder. Mange vil endda hævde, at innovationen hjælpes mere på vej med ÅBNE standarder, og IKKE proprietære LUKKEDE standarder, som Apple og Microsoft er experter i at fremkomme med.. til egen vindings skyld med patentrettigheder osv. MHL er en ÅBEN standard til overførsel af data i alle former bla. video og strøm. MHL anvendes allerede nu af mange Android og WIndows Phone smartphones OG tablets, og MHL er på vej til Chromebook og laptops. Se mere på : http://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_High-Definition_Link

4 7
AS 15-03-2014 06:49:29

Ja længe leve middelmådigheden. MHL = forældet kablet teknologi, Miracast= lukker ned for brugen af afsendende device så man f.eks ikke kan surfe samtidigt. Kan ikke oprette udafhængig stream men kun gør brug af mirroring. Goggle har været nødt til at skabe en konkurrent til atv nemlig chromcast for bare at kunne konkurrer. NFC er stadig på 4-5 år en parantes som sandsynligvis bliver overhalet af bedre teknologi såsom bluetooth le. At mener det er en fordel for forbrugerne at kræve micro usb istedet for apple's lightning er jo direkte dumt hvis man sætter muligheder og bruger venlighed i højsædet. Jeg er sikker på at hvis dit liv afhang af at tilslutte et kabel til en mobil 10 gange i et mørkt rum så ville du vælge Apple's løsning. Der ville du nemlig sætte det rigtigt 10 ud af 10 gange modsat micro usd 5 ud af 10. At hylde middelmådigheden som du gør er ganske forstemmende.

1 2
Peter Frederiksen 15-03-2014 17:23:16

MHL er ikke forældet, det er en teknologi der gør at producenter ikke skal smide et ægte (el. Mini el. Micro) HDMI stik i deres Smartphones/Tablets, men kan puttes i MicroUSB og der med skal man bruge en MHL->HDMI Adapter, samt har de fleste nyere TV/Projekterer og AV receiver produkter har HDMI som understøtter MHL fra 2013, så man slipper for at købe en adapter, men istedet et kabel.

Chromecast er et super og simpelt device og fedeste er den virker med både IOS, Android, Chrome browser (PC/MAC/Linux/Chromebook) og sikkert derfor blevet den mest solgte Gadget i 2013 hos Amazon og Bestbuy.

Mulitidisplay Miracast på Android
http://goo.gl/sMKcj2

Multidisplay (HDMI/som også kunne være MHL!)
http://goo.gl/YkZlg4

6 1
TF 12-03-2014 18:32:50

Der er ingen der snakker om MHL det er micro usb kontra apples lightning stik der snakkes om.

6 11
Kim Rene Jensen 15-03-2014 14:33:07

Der er kun 1 stik på en Android og Windows Phone.. og det er på langt det fleste MHL, der har Micro USB fysiske format. Så jo.. der tales om MHL.. og det er jo netop det smukke i USB-løsningen.. den udvikler sig.. ikke kun opladning men nu også HDMI-kvalitets video + i næste generation et meget stort antal enheder, der kan tilkobles direkte i USB-stikket.. fra harddiske, ekstra RAM til alle mulige enheder eks. mikroskoper i undervisningen osv.
Wikipedia : "here are now more than 400 million MHL products developed by the growing base of more than 200 global adopters (licensees)."
Vær opmærksom på, at Samsung er bag MHL, ligesom de var én af initiativ-tagerne til USB.

3 0
TF 15-03-2014 23:35:36

Men det ændre ikke på at det ikke er MHL vi snakker om, men bare om der skal være lightning og micro usb stik eller kun micro usb stik og længre er den ikke.

0 5
Kim Rene Jensen 16-03-2014 16:07:51

Det er det da, idet mange jo netop anfører overførsel af data/video som en fordel i Apples løsning.. Den er allerede på plads i USB-løsningen også... og endda som en åben standard.

2 2
TF 16-03-2014 16:47:29

Men det ændre ikke på at det intet har med den her EU lov at gøre og derfor er irrelavant i forhold til artiklen.

1 3
John Vinter 12-03-2014 17:38:24

synes det er noget fis.. hvorfor skal alle have samme stik, fordi nu skal det være sådan alle kan "låne" strøm uanset hvilken mobil ?? fuck off... jeg synes det hæmmer udvikling, og vi mennesker lever af udvikling. Iphone stik synes jeg personligt er flot, i forhold til micro usb.
og jeg ikker kæmpe iphone fan, jeg er vild med elektronik, om så det er android eller IOS, så det der fascinere mig er udvikling, og design.
hvad bliver det næste, ALLE mobiler skal som minimum have QHD skærm... hermed vedtaget.. lol
Synes somme tider EU virker som en kæmpe børnehave :)

11 10
Shawn 13-03-2014 13:57:07

Forklar lige hvordan det skulle hæmme udviklingen? Den glæder jeg mig til at høre. Det gør ret mange ting lettere.

1 5
John Vinter 13-03-2014 21:48:37

Sagtens. Udvikling, er nyere ting, som optimere, og ser flotte ud i forskellige design.
forestil dig alle går i ens bokseshorts, selv din kone eller kæreste.. vild fedt ik ? ;)

Udvikling nås ved at fremstille nye produkter som forskellige folk kan lide, som en ny lader eller ny ladeport. Tager jeg f.eks. Iphones lader, så er den flot i forhold til micro usb, men dette er min holdning, og ikke nødvendigvis din, men det er derfor det er ved at Apple har UDVIKLET DEN .... kan gøre tydeligere ? klovn ;)

3 3
Per 14-03-2014 14:43:13

Halløjsa, den er god. " jeg syntes Apples lader er flot" John, prøv at høre på dig selv. Det er da den mest latterlige begrundelse til dato.

3 0
TF 13-03-2014 14:15:48

Tja vis der ikke er penge i at udvikle nyt så bliver det ikke gjort vel, og vis der er en fast låst standart er det jo som en sove pude for alle.

Men nu kan du så fortælle hvordan det fremmer udviklingen ?

4 11
Daniel Jørgensen 12-03-2014 14:20:46

Et rigitgt skridt at tage synes jeg .. Det kan så dog diskuteres om MikroUSB var det rigtige at vælge.
Det er sjovt at læse som Apple folk bliver sure og gale over at de nu ikke længere kan få lov at bruge deres Lightning stik.. Sådan er det jo altså når Apple vælger at være så lukkede som de er. Havde de nu været mere åbne omkring deres standard, ja så kunne det jo have været en mulighed for EU. Men eftersom MikroUSB var Lightning stikket overlegent på dette punkt, blev det jo så valgt istedet.. Så kan Apple lære det!

21 12
Anders Hansen 12-03-2014 12:40:41

Håbløst. Apples Lightning-stik er USB overlegent. Det vender begge veje, har nok pins til kraftfuld docking og overførsel af lossless lyd. Det overfører langt højere hastighed og kan adskille lyd, video, strøm, data osv. på de forskellige pins. Apple vil aldrig gå med til noget så elendigt som USB i en telefon.

21 23
Peter Frederiksen 15-03-2014 23:42:42

Kraftfuld docking!! *lol*

Loseless audio kræver ikke specielt store hastigheder 1,5mbit/s - USB 2.0 480mbit/s

Og lightning er ikke i stand til at overføre et ukomprimeret "raw" 1080P billede....
http://arstechnica.com/apple/2013/03/apples-lightning-to-hdmi-cant-actually-output-at-1080p/

MHL 2.0 kan levere ukomprimeret 1080P, samt nye Sony tablet Z2 og Smartphone xperia Z2 kan levere ukomprimeret 4K opløsning med MHL 3.0/Micro USB

Så jeg kan ikke rigtig se hvor Micro-USB er så elendigt, som du påstår?

6 1
Naggie21 15-03-2014 15:32:52

Men hvad vil du med det? Udover at lade, så bruger de fleste ikke stikket til noget. Lyd, billed og data overføres jo trådløst. Hvis eneste fordel er, at den kan vende begge veje, jamen så overlever jeg i hvert fald fint, at jeg lige skal mærke efter eller kigge på den.

2 1
TF 15-03-2014 23:38:22

Tja selv om du er ligeglad med det er det stadig overlegent idet det kan vendes begge veje og om du vil eller ej er det en fordel.

0 4
Naggie21 15-03-2014 23:47:10

Men er det nok til at gå imod standarden? Misforstå mig ikke, det er da smart, men det alene gør vel ikke, at man holder sig til en lukket standard.

3 1
TF 16-03-2014 01:32:57

Jeg siger ikke nogen skal holde sig til noget jeg er stor modstander af standarter der hæmmer udvikling/inovation og vis det ovenikøbet er den dårligste løsning som micro usb er så er det jo helt tilgrin.

Nej folk skal have lov til selv at vælge den løsning de bedst kan lide det er hvad jeg siger.

0 2
Naggie21 16-03-2014 14:03:29

Vi kan hurtigt blive enige om, at på papiret, så er Lightning bedre end MicroUSB. Men Apple nægter at gøre det en åben standard, så andre også kan bruge den. Dermed kan vi ikke tvinge alle til at tage den bedste, og så må vi jo tage den næstbedste. Dertil kommer, at et nyt kabel til Lightning koster en formue fordi andre producenter ikke må producere dem uden licens. Det er jo komplet latterligt.
Og hvad er det du mener, der er så innovativ ved Lightning. Bruger du dit kabel til noget som helst andet end opladning og måske en gang i mellem data mellem telefon/tablet og PC? Resten gør man jo trådløst i dag. Kablet er efterhånden degraderet til ret opladning, efterhånden som vi får bedre og bedre trådløse teknologier.

2 1
TF 16-03-2014 15:09:15

Det er jo netop det, jeg kan ikke se hvad vi skal bruge en standart på dette område til, EU burde slet ikke blande sig i dette marked.

Innovativt er måske et lidt stort ord men bare det at det kan vendes som man vil er dejligt nemt og rart når man er træt om aftenen og bare vil i seng.

0 2
Naggie21 16-03-2014 17:28:24

Det handler om miljø. Med tiden betyder det jo, at det ikke er nødvendigt at sende en ny oplader med hver telefon længere, da alle har rigeligt af dem i forvejen.
Og det var jo netop ikke der var problemet for dig før. Der var de innovationen? Så hvad passer? Man har ikke rigtig behov for innovation, når man ikke bruger stikket til en skid. Og fordelen for forbrugeren er, at uanset model, så kan man altid låne oplader, om så dem man besøger kun har iPhone eller andet.
Det er især rigtig rart i disse dage, hvor hverken iPhones eller Androids kan holde strøm særlig længe.

3 1
TF 16-03-2014 19:08:18

Jeg har ikke set der er blevet vedtaget noget med at der ikke må sælges ladere sammen med en ny mobil, hvor står det ?

0 3
Naggie21 16-03-2014 22:00:55

Hvor har jeg sagt det? Jeg siger derimod at det med tiden ikke er nødvendigt. Dette var netop også en af argumenterne, da EU indførte den frivillige standard i 2009 eller hvornår det nu var. Jeg, eller EU for den sags skyld, har aldrig sagt, at man ikke må. Derimod at det ikke er nødvendigt. Hvor mange ladere har du måske derhjemme? Jeg har i hvert fald 7 selv, plus 3 tablet ladere. Og vi har altså kun 2 telefoner og 2 tablets. Det er jo en kæmpe miljømæssig fordel, hvis producenterne stopper med at sælge dem med telefonerne. Vi har jo ikke behov for det hver gang. De tør bare ikke gøre det i dag, fordi Apple ikke ved, om du kommer fra en Android, og Samsung ved ikke om du kommer fra en iPhone.
De kunne dog i dag, nøjes med et lægge kablet i æsken. Lader og kabel kan jo som regel skilles ad.

Men du taler stadig udenom. Hvad har stikket med innovation at gøre? Bruger du det da til andet en opladning og måske en enkel dataoverførsel eller to? Og virker det måske ikke lige godt på MicroUSB som på Lightning?

4 0
TF 17-03-2014 10:13:06

Nej jeg bruger det kun til strøm og data men som jeg har skrevet så mange gange er det innovativt idet det i modsætning til micro usb kan vendes begge veje og man derfor slipper for bøvl og besvær

0 1
Naggie21 17-03-2014 13:00:36

Sikke en innovation ;)
Jeg har så heller ingen besvær med MicroUSB. Når et kabel har været brugt i en uge, så får kablet et naturligt buk den ene vej, og så kan man altid mærke, om kablet vender rigtigt, inden man prøver at tilslutte telefonen. Skide smart ikke. Men hvis det er det eneste der irriterer dig ved MicroUSB, ja undskyld, så er der nok mange der mener du går i små sko :)

0 0
TF 17-03-2014 17:43:03

Tja noget behøver vel ikke være kæmpe stort og rede verden for at være innovation, småt kan også være godt og alt hvad der gør hverdagen lidt nemmere er godt vis du spørger mig.

Vis det er at gå i små sko ikke at ville tvinges til noget dårligere end det jeg er vandt til ja så har jeg intet problem med at gå i små sko.

0 1
Naggie21 18-03-2014 09:28:16

Ja, og jeg synes det er et fremskridt, hvis jeg ikke skal tænke på at medbringe en oplader, når jeg besøger venner eller familie, uanset om det bruger iPhone eller Android. Ofte (bestemt ikke altid), så har et hjem man besøger kun det ene eller det andet. Folk der har iPhone og har glemt deres oplader, får et problem hvis de besøger mig. Jeg kan ikke hjælpe dem. Men det samme gælder for mig, hvis jeg besøger en af mine venner, som har iPhone. Det kunne sgu da være skønt, hvis man slap for det pjat.
Og lad os så antage, at man tog det USB-stik i brug, som faktisk kan vendes, ville du så være tilfreds? For det findes, har bare ikke set det blive brugt endnu.

0 0
TF 18-03-2014 12:45:29

Ja så ville jeg være tilfreds.

0 0
Andreas juhl 12-03-2014 12:28:19

God ide med en standard men hellere apple løsning, der både virker på mobil og tablet, nem at bruge, simple og langt smarte end Micro USB der ikke kan bruges til tablet, så man skal ha to typer oplader.

http://www.businessinsider.com/apple-iphone-lightning-vs-micro-usb-2012-9

10 7
Peter Frederiksen 12-03-2014 23:40:48

Fra dit link...

"Basically, if Apple had chosen Micro-USB, the port would only be able to charge and sync the device, not transmit video signals or do other advanced functions. "

Hvilket er noget forbandet sludder...

Samsung har tydeligt bevist man kan banke et FuldHD billede med surround sound , samt en 3 ports USB hub (med f.eks. tilsluttet Ekstern Hardisk, Mus og tastatur) igennem Micro-USB, samtidigt med den lader op i en Smart Dock...
http://goo.gl/xWY3W8

Jeg ved ikke helt hvad du mener med at Micro-USB ikke kan bruges til tablets? kan du uddybe?

15 5
Andreas juhl 13-03-2014 21:28:50

du kan ikke trække nok strøm ud at et micro usb som du kan med apple's stik så lade fx. en Ipad
alle de større samsung tablet jeg har set som Søværnet har valgt at købe bruger ikke micro usb og det er normal tablet.
Micro usb maks kan 1,8 A 9W de fleste tablet bruger 10W og apple stik kan levere 2,1 A 12 W

http://www.pocketables.com/2012/12/hardware-comparison-lightning-connector-vs-microusb-connector.html

1 5
Peter Frederiksen 13-03-2014 23:27:02

Hvilket igen er noget sludder, jeg har en Note 10.1 (2014) med samme lader til en S4/Note3, som er på 2.0A (begge med Micro-USB), samt en Nexus7 (2012) på 2A/10 Watt også med Micro-USB.
Dit link bygger på spekulationer og ikke facts omkring Micro USB...

Facts:
Samsung Lader.
http://www.samsung.com/dk/consumer/mobile/mobilephones/accessories/EP-TA10EWEQGWW-spec?subsubtype=chargers

Nexus 7 lader
http://goo.gl/GKTK2z

Belkin 2,1A micro-USB lader
http://www.belkin.com/us/p/P-F8M667/

RocketFish (Kindle tablets) 2.4A 12W
Return your Kindle to full power with this Rocketfish

10 1
Peter Frederiksen 13-03-2014 23:34:36

(Noget gik galt!)

RocketFish (Kindle tablets) 2.4A 12W
Return your Kindle to full power with this Rocketfish RF-ACF2MK micro USB wall charger, which delivers a 12W, 2.4-amp output that reliably recharges your device's battery. The 3.3' cable provides flexible placement options.
http://goo.gl/3KvWhK

Samsung har ikke brugt 30 pin siden Tab2 Serien og 1. Gen Note 10.1... (2012)

8 1
Andreas juhl 14-03-2014 00:12:57

Okay men derfor er apple stik mere holdbaret og flere pins der giver flere muligheder og vendbart hvilket jeg synes er utroligt lækkert. men det er micro usb på telefoner ikke.

1 4
Peter Frederiksen 14-03-2014 10:27:36

yeah, yeah, but Apple makes the coolest adapters..

Og lightning stikket har ikke flere pins (8 pin), Samsung, Sony, HTC og andre producenter med MHL2.0 i deres produkter kører med 11 pins Micro USB.

11-pin Micro USB MHL 2.0 HDTV Adaptor
http://goo.gl/3X0M6e

Så der er vel flere muligheder i Micro USB?

11 3
Andreas juhl 14-03-2014 13:26:53

http://ec.europa.eu/enterprise/newsroom/cf/itemdetail.cfm?&item_id=3241&lang=da

så downlad Annex II- Technical Annex

Der fremgår det at de ville bruge micro Usb b som har 5 pins til opladning

2 2
Peter Frederiksen 14-03-2014 23:51:39

Ja, og man kan bruge en 5 pins lader til produkter med 11 pins.

4 2
Andreas juhl 15-03-2014 16:35:31

men nu snakker vi jo om en oplader og den oplader de vil bruge giver en udgangspænding og strøm på 5 VDC og 1,5A

1 0
Peter Frederiksen 15-03-2014 18:56:56

Nej, det var nu ikke det vi snakkede om, ellers må jeg henvise til at du læser dine egne indlæg....

Men nu er det link fra EU ikke et bindende dokument, men en hensigtserklæring fra mobilbranchen incl. Apple om at bruge Micro USB som lade stik, alle andre producenter end Apple har fulgt denne hensigterklæring, selv om at industrien ville kunne bruge langt billigere stik specielt i forhold til dumb og feature phones segmentet.

3 1
Naggie21 15-03-2014 15:30:33

Hvad er de I vil med flere funktioner i stikket. Jeg bruger ikke stikket til andet en opladning. Hverken på tablet eller telefon. Vi er vel så langt fremme nu, at resten klares trådløst. Bruger man Android, kan det hele klares med Chromecast, og bruger du Apple, så kan det klares med Apple TV. Musik klarer Apple med Airplay. Der er det lidt sværere med Android, da den ikke har en decideret standard. Men det er vel et spørgsmål om tid. Så vidt jeg har forstået, så burde alle kunne bruge Google Cast i deres docks.
Pointen er mere, at jeg ikke forstår problemet i, at MicroUSB måske ikke har helt så mange muligheder som Lightning, for hvad vil I med det?

0 0
Peter Frederiksen 15-03-2014 21:09:35

Der er det lidt sværere med Android, da den ikke har en decideret standard.

Jo, bluetooth!

2 1
Naggie21 15-03-2014 23:45:35

Bluetooth er noget skrammel til lydoverførsel, da det ikke understøtter lossless.

1 1
Peter Frederiksen 16-03-2014 00:41:59

Nej, ikke hvis man har Tablet/Smart/PC med Bluetooth og understøttelse af APT-X og en Bluetooth modtager eller AV receiver med APT-X
(Hvilket storset de fleste Android Flagskibe har)

aptX Lossless supports high-definition audio up to 96 kHz sampling rates and sample resolutions up to 24 bits

VS.
Airplay
AirPlay uses the Apple Lossless codec exclusively, which means that anything up to CD-quality files will be delivered with no lossy compression. Anything better than CD quality will get downsampled to 44.1 kHz.
Og jeg formoder 16bit...

6 1
Naggie21 16-03-2014 17:39:55

Fair nok, men jeg har bare stadig til gode, at se en enhed der kan modtage det så. Altså højttalere lignende Sonos og Libratone. En ting er hvad der er teknisk muligt, noget andet er, om det er implementeret ordentligt i software og tilhørende hardware.

2 0
Peter Frederiksen 30-03-2014 18:09:17

Jeg må erkende at jeg har taget fejl ved APT-X Lossless i sammenligning med airplay, APT X Lossless er til proffessionelt brug, f.eks. trådløse mikrofoner og andre instrumenter hvor der er brug for trådløs overførelse i ekstrem høj lyd kvalitet.

------

APT-X i Bluetooth leverer det samme , som Airplay kan levere, måske en smule bedre i det at jeg kan spille musik via Creative Apt-X BT Usb dongle i 48 khz fra min PC, men hvor f.eks. kan min S4 spille 44K, min modtager er en Yamaha YBA-11(som kun har Coaxial Digital out), som er sat til en AV receiver.
(afprøvet med 192K og 96K Flac filer)

APT-X kræver at Codec'et findes i Sender og Modtager...

APT-X hardware..
http://goo.gl/8f9ooi
-------

Så vidt jeg har forstået Sonos systemet, bruger WIFI og hverken BT eller Airplay (Der er et link på Sonos hjemme "Gå Trådløs" http://goo.gl/qwzio ). Og har Apps til PC, Mac, Android og IOS.

0 0
TF 12-03-2014 12:27:40

Det er nu lidt sjovt at se androidfansne juble over at apple skal indordne sig og alle skal bruge det samme, jeg trode de elskede inovation, frihed osv men der tog jeg vist fejl.

6 28
Shawn 13-03-2014 13:52:19

Jeg har både Ipad og en HTC One og det her er bare den mest logiske tanke. Hvor ville det være fedt rent faktisk at kunne benytte samme lader.

Og Thomas der er ingen grund til at græde. De fleste Android fans elsker innovation og udvikling. Men de bryder sig ikke om lukkethed og på ingen måder firmaer som ikke vil lave fælles standarter. Der er intet logisk i det Apple gør.

For min skyld på de vælge en hvilken som helst lader. Men vi ved at Apple på ingen måde dele. Det tjener de alt for meget på opladerne til.

11 2
TF 13-03-2014 14:22:35

Wauw skal vi alle dele og side i rundkreds hvor hyggeligt, jeg er sikker på at vi nok skal se masser at inovation og udvikling når man åbenbart ikke må tjene penge på sine opfindelser.

Du er godt klar over at dette EU pjat ikke vedkommer ipad men kun telefoner ikk ?

3 13
Kim Rene Jensen 12-03-2014 12:04:22

Der findes allerede en standard til overførsel af video og strøm i samme stik. Den hedder MHL og er baseret på USB. ALLE andre end Apple anvender denne standard. EU skulle for længst have tvunget Apple til at anvende denne, hvilket allerede er vedtaget for flere år siden UDEN at nogen har gjort noget for at motivere Apple til at efterleve denne beslutning. Der er ingen grund til at have flere "standarder" på dette område, og glem så "UNIKKE". Det eneste UNIKKE er at det er en Apple ONLY løsning, og skal sammen med Thunderbolt, Firewire, Airplay, AppleTalk have samme skæbne.. nemlig DROP DEN ! Vi vil have STANDARDER : Miracast, USB, MHL, NFC.. så alle gadgets, printere, wifi-routere, køleskabe osv. kan tale sammen uden at skulle nærlæse specs. hver gang.Der findes en standard til overførsel af video og strøm i samme stik. Den hedder MHL og er baseret på USB. ALLE andre end Apple anvender denne standard. EU skulle for længst have tvunget Apple til at anvende denne, hvilket allerede er vedtaget for flere år siden UDEN at nogen har gjort noget for at motivere Apple til at efterleve denne beslutning. Der er ingen grund til at have flere "standarder" på dette område, og glem så "UNIKKE". Det eneste UNIKKE er at det er en Apple ONLY løsning, og skal sammen med Thunderbolt, Firewire, Airplay, AppleTalk have samme skæbne.. nemlig DROP DEN ! Vi vil have STANDARDER : Miracast, USB, MHL, NFC.. så alle gadgets, printere, wifi-routere, køleskabe osv. kan tale sammen uden at skulle nærlæse specs. hver gang.

17 12
TF 12-03-2014 12:31:32

Der er ingen der snakker om overførsel af video og strøm, det handler om data og strøm, hvad med at læse artiklen ordenligt før du går amok.

3 26
Kim Rene Jensen 12-03-2014 17:55:06

Video er ikke data eller ???

12 5
TF 12-03-2014 18:37:33

Det drejer sig om micro usb eller lightning stik ikke MHL og alt muligt andet standart pjat, det er vel ikke så svært at forstå.

3 16
12-03-2014 11:54:02

Det kunne være spændende hvis Apple droppede at sælge telefoner i EU.

23 4
Naggie21 15-03-2014 15:12:35

Jeg tror nu mere de vælger at rette ind. Ingen tvivl om, at de mener amerikanerne er deres kernekunder, men et samlet EU er et KÆMPE marked, der trods alt har flere potentielle kunder, end USA har. Det ville være for mange penge, at vinke farvel til. Sagen var noget helt andet, hvis det var lille Danmark der stod og bankede i bordet med det krav. Så tror jeg også bare, at Apple ville sige farvel.

0 0
Hans Jákup Danielsen 12-03-2014 11:52:39

løsning B... apple laver lightning stikket til pulic domain, og alle skifter over til det!
jeg er selv tilhænger af usb, men lightning stikket er genialt og simpelt (for brugeren)
så vidt jeg kan læse, er det ikke apple der skal rette sig til USB, men alle skal rette sig til en universal oplader

dog har der været rygter om et omnidirectionel USB skulle være på vej...

5 1
Michael 12-03-2014 11:34:12

Ja i år 2017. Til den tid findes der kun trådløs opladning. Så er det jo lige meget. ;-)

8 1
Claus Jul Larsen 12-03-2014 11:20:42

Endelig et godt træk fra EU! Denne gang skal Apple indrette sig efter det eller blive smidt ud af EU-landene.

20 15
Kim Rene Jensen 12-03-2014 12:08:06

Enig med Claus Jul... Endelig noget godt fra EU. Få nu standardiseret alle mulige interfaces inkl. fysiske stik. Det er da trælst at have en masse gamle Nokia, Ericsson, Apple og mange flere ladere, der hver især kun kan anvendes lige præcist til den mobiltelefon, som den er leveret med... og gå videre.. få bærbare, tablets, barbermaskiner, radioer, osv. osv. til at anvende samme stik også.....

9 8
Michael Fallwickl 12-03-2014 11:43:39

Efter min mening er det et elendigt træk.
Lovforslager vil kvæle innovation, udvikling i fremtidige teknologier.
Yderligere er Micro USB stikket så upålideligt a det let går i stykker. Opladerne er i sig selv rigtig gode til at gå i stykker.

Har pt. 10 stk opladere liggende som gik i stykker indenfor 2 år.

12 16
Andreas juhl 15-03-2014 16:37:15

Micro usb er ikke holdbaret og slet ikke på en arbejdesplads som søværnet.

1 1
Kim Rene Jensen 16-03-2014 16:05:47

Sludder.. som tidligere officer i hæren, der sagtens kan anvende MicroUSB, også i felten, må jeg katagorisere din udtalelse noget sludder. Apple hører slet ikke til i Forsvaret, idet proprietære løsninger skal undgås, og open source og standarder burde bære et krav til alle indkøb i Forsvaret bla. grundet krav om integration og samarbejde med andre landes systemer. NFC burde på samme måde være et absolut krav til alle Forsvarets indkøb, da denne løsning kan authentikere forskellige løsninger overfor hindanden.

1 1
Steffen M 13-03-2014 11:11:18

Jeg har aldrig ødelagt hverken stik eller opladere -kender heller ikke nogen der har. Så hvis du har ødelagt både flere stik og 10 opladere på 2 år, fortæller det nok mere om dig end om kvaliteten ;-)

8 0
Naggie21 12-03-2014 15:21:45

Hvordan dælen er det lykkedes dig, at smadre 10 på 2 år? Og hvorfor har du dem til at ligge?

13 1
Morten Jensen 12-03-2014 12:38:24

Jeg vil give dig ret i, at det kan påvirke innovationen, og de enkelte virksomheder lyst til at udvikle og forbedre. Men jeg har godt nok aldrig oplevet, at nogle af mine mikro USB stik er gået i stykker.
Og selvom USB er en åben standard, så sker der jo også udvikling på det område, og uden at være 100% sikker så er jeg overbevist om, at Apple er mere end velkomne til at bidrage til den udvikling.

9 2
Hans Jákup Danielsen 12-03-2014 11:54:10

jeg har ikke oplevet en eneste mico USB gå i stykker hos mig... (dog fik knægten smadret selve adapteren engang, men USB stikket var intakt)

6 5
Naggie21 15-03-2014 15:05:48

Heller ikke jeg. Man skal vist være noget klodset, for at smadre sådan en. Og jeg har ellers ikke passet på dem. Under alle omstændigheder, så koster et nyt kabel omkring 10kr. Et nyt lightning kabel koster jo en formue.

1 0