Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Event: N8 brugt som filmafspiller til biograflærred

Event: N8 brugt som filmafspiller til biograflærred

Nokia forsøger at slå en verdensrekord og bruger N8 som verdens mindste afspiller af biograffilm på det store lærred.

Nokia N8 er en af de første mobiltelefoner med HDMI-udgang, der kan overføre film og billeder i meget høj kvalitet.

Derfor har Nokia arrangeret et medie-stunt, og forsøgt at slå en verdensrekord.

I Malmø i Sverige afspillede Nokia N8 i den forgangne uge biograffilmen Prince of Persia: Sands of Time på et biograflærred, der er 51 meter bredt og 28 meter højt, svarede til 3.200 fjernesyn på 40 tommer. 1.400 mennesker var mødt frem til fremvisningen.

Forsøget er nu indsendt til Guiness World Book of Records, der tager stilling til, om Nokia bliver indehaver af verdensrekorden.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

29-09-2010 21:27:10

Jeg har kritiseret N8 for ikke rigtigt at levere noget interessant til smartphonemarkedet ud over måske et godt kamera.

Jeg er enig med Ove Andersen i "øhhh" og så vil jeg da endnu engang tilføje min skuffelse med Nokias tilgang til funktioner. Hos Nokia sælges et ultra mobilt apparat med en bunke ledninger(adaptere).

Nokias tilgang til trådløs er flere kabler, de fleste andres er færre kabler.

0 0
peter 29-09-2010 22:29:33

Ja du har nævnt det nogle gange at du hellere vil have UPnP (tror jeg du mener). Jeg kan bestemt godt se at det giver mening. Problemet med UPnP er bare at det ikke er bedre end den klient du har, som regel dit fjernsyn. Jeg har selv et fjernsyn med UPnP klient i og min NAS kan agere UPnP server. Problemet er bare at mit fjernsyn ikke kan afspille andet end et fåtal af formater. Så i praksis kan jeg ikke bruge det til noget. Så hvis N8 skal bruges med UPnP så skal dit fjernsyn kunne afspille de formater der ligger på din N8. Alle der har prøvet og afspille forskellige film på sin computer for 5 til 10 år siden ved at det var et codec mararidt. Det er de mararidt der er tilbage med UPnP endda i langt højere grad da man ikke bare kan installere det codec der mangler i sit fjernsyn. Så efter min mening er UPnP så godt som ubrugeligt, i hvert fald i det her tilfælde.

Med et HDMI kabel så har man ikke de problemer, det kan benyttes næsten med alle TV (efterhånden).

I øvrigt så understøtter N8 faktisk UPnP så du har den mulighed hvis du har en klient der kan afspille de pågældende formater.

0 0
30-09-2010 09:50:58

Jeg forventede faktisk at N8 understøtter UPnP, men det ændrer ikke ved mit syn på deres fokus.

Nokia er verdens største mobilproducent, de har indgået et samarbejde med verdens største chipproducent intel(produent af Wifi). Hvis Nokia ikke vil gå forrest for UPNP, især i en situation hvor de virker lidt gammeldags, og dermed hæve fremme standarden, så er de i den grad ringe til at udnytte deres dominans. Nokia burde gå forrest i kampen for det mobile og det trådløse, det mener jeg ikke de gør med en sådan kampagne.

Jeg kan godt se mulighederne med HDMI udgangen, men jeg mener bare det er en forældet tilgang til det mobile samfund og det gennemsyrer hele firmaet og N8.

0 0
peter 30-09-2010 14:04:07

Det er simpelthen bare så meget noget vrøvl du skriver! Indrøm det dog mand! Du tog fejl. Du fik kritiseret Nokia for ikke at kunne noget men som de rent faktisk kunne.

Du kan da ikke mene at Nokia ikke må promovere deres kablede løsning, men istedet skal promovere deres trådløse løsning. En løsning som vil være ubrugelig for langt de fleste folk. Det vil da bare forvirre folk!!

@PeterL igen igen igen igen - igen har du fuldstændig forkert fat i det. Måske synes du ikke selv det er pinligt, men jeg gør på dine vejne!

0 0
30-09-2010 21:01:13

Jeg skriver ikke noget om hvad nokia må eller må, hvis de vil promovere deres kabler så er det deres sag, jeg har bare svært ved at se sammenhængen mellem en masse kabler og stik og en smartphone i 2010.

Min desire bruger usb indgangen som både data indgang og til opladning og så er der et stik til høretelefoner, det er alt. Det er ikke fuldkommen trådløst men det går da i den rigtige retning. Jeg tror fremgangsmåden som er brugt på min Desire er standard på mange smartphones i dag(inklusive iphone).

Men til peter og Henrik, hvilke nye revolutionerende funktioner tilfører N8 til det mobile samfund?

0 0
Henrik 30-09-2010 23:50:20

Nokia'erne har iøvrigt kunnet lave tråds sync og overførsel via f.eks. Bluetooth siden N95. Desiren har i kraft af Android også trådløse sync funktioner. Fint og frejdigt. iPhonen er lidt en anden historie, der kan man ikke ret meget sync halløj uden kablet.

Anyway, N8eren har både kablet og trådløse muligheder. Så brugeren kan bestemme selv. Det kan vel næppe være en dårlig ting.

"Men til peter og Henrik, hvilke nye revolutionerende funktioner tilfører N8 til det mobile samfund? "

Hmmm, der er nok ikke rigtig nogle revolutionerende ting, det er primært evolutionære ting - en helvedes masse praktiske ting og en hel del eksisterende ting som er gevalig forbedrede ifht. tidligere modeller.

Som den anden Peter sagde, så er USB OTG nok det tætteste på en revolution, fordi det gør at N8eren i "princippet" kan erstatte laptoppen eller netbook'en på rejsen af åbenlyse grunde.

Jeg kunne også godt tænke mig, at vide hvad der er specielt revolutionerende ved Desire eller f.eks. iPhone4 ifht. til deres tidligere modeller.

0 0
01-10-2010 17:17:23

Lad os starte med at kikke på det i påstår er N8's revolution, en USB port som gør at jeg kan droppe laptoppen eller netbooken på ferien? N8 har en lille skærm og intet tastatur, så den kan højest blive et supplement ikke en erstatning. I øvrigt på lige fod med N8's konkurrenter.

Hvad er revolutionerende ved Desire og iPhone4, reelt intet, men de skulle heller ikke bevise noget revolutinerende nyt, kun evolution, begge er roste velfungerende platforme.

N8 derimod sælges som en revolution, der skal konkurere med iphone, hvilket er underligt eftersom N8 modsat iPhone er meget lidt minimalistisk.

Derimod skal N8 sammenlignes med iphone1, HTC magic, Google Nexus og de første WP7 telefoner som skulle/skal bevise at de kan noget spændende som konkurrenterne ikke kan/kunne.De kom/kommer alle med en ny brugerflade altså interaktion.

Hvis N8 ikke kan levere en konkurrencedygtig brugerflade, så vil jeg alene på den faktor betragte den som en fiasko. Her er lidt læsestof om N8

http://politiken.dk/tjek/digitalt/telefoni/ECE1072850/nokia-n8-skal-smadre-iphone/

Tag et kik på de links der er i artiklen til anmeldelserne og tag et kik på hvad de skriver om UI'en.

0 0
Henrik 02-10-2010 14:16:14

"N8 derimod sælges som en revolution, der skal konkurere med iphone, hvilket er underligt eftersom N8 modsat iPhone er meget lidt minimalistisk."

- Nej, den gør ikke. Den sælges som en god kamera smartphone til relativ billige penge. That's it. Hvis man ikke kan lide den, køb en anden.

Folk der køber iPhone, kan lide det minimalistiske, fint. Folk der køber andre smartphones, gør det som regel fordi de IKKE nødvendigvis vil have minimalisme. Mange Android ejere bruger timer på at installere hackede ROMs osv., det gør man ikke hvis man er til minimalisme, vel?

Jeg vil ikke have minimalisme, jeg kender Symbian ud og ind og jeg vil have rå funktionalitet til en fair pris, og det gir N8 mig i rigelige mængder, end of story.

Politiken's historie er det samme bullshit, som man altid får fra den kant. De citerer en række US medier, som altid har et horn i siden på Nokia (det er jo ikke amerikansk, det er de onde Europæere ;-)) og som altid finder "et eller andet" der bare er super nederen, som en forkælet lille understimuleret knægt der famler efter anerkendelse. Rent faktisk at lave en rigtig grundig test og køre alle tingene igennem - aldrig! Gizmodo, Engadget osv. - når de laver sammenlignings tests, skynder de sig at starte mindst 10 apps op der kører i baggrunden hvorefter de tester kameraet, og så brokker de sig over at det hakker. Bare et eksempel på sindssyg bias. Gør de det samme med Android devices? Næ.

For Politiken's vedkommende - Det er jo også billigere bare at skrive efter. De skal jo spare de stakkels dagblade ;-)

Kan man ikke lide N8/Symbian^3's brugerflade, fint. Køb noget andet. Jeg (og mange) andre har det fint med den, så jeg er sgu ligeglad med hvad Politiken og andre iTågehorn måtte skrive.

0 0
peter 02-10-2010 16:16:34

Jeg er fuldstændig enig med dig Henrik. Nokia påstår ikke N8 er nogen revolution.

Nokia har heller aldrig påstået at N8 har en brugergrænseflade som kan sammenlignes med iPhone lirede UI. De har tværtimod gang på gang fortalt at de med S^3 fokuserer på funktionalitet og hastighed og først med S^4 får UI'en den store overhaling.

Så PeterL, dine forventninger er et tydeligt tegn på at du lever under en sten og øjensynlig slet ikke følger med. Desuden er sørgeligt som du kommer med påstande som er helt henne i vejret og som tilbagevises af flere af os. Du vælger så slet ikke at forholde dig til at du var fuldstændig forkert på den, men vælger bare at komme med nye forkert påstande. Hvis du ikke begynder og forholde dig til vores argumenter og erkende når du tager fejl så er der jo ikke nogen grund til at vi argumenterer. Så kan vi jo ligeså godt nøjes med at påpege at du tager fejl uden at forklare hvordan.

0 0
02-10-2010 18:28:10

"Nokia is back"!!!! Nokia har kørt stemningen op til at N8 skulle være Nokias vej tilbage til smartphone segmentet, dermed kilden til mine forventninger, så jeg har ikke levet under en sten tværtimod så har jeg via en eksterne henvisning kraftigt antydet at alt hypen omkring N8 bare har været kilden til endnu en skuffelse fra Nokia. Endnu en såkaldt smartphone fra Nokia med en masse funktioner, men en UI der i den grad er designet af folk der lever under en sten. En UI som muligvis appelerer til nogle technørder, men hvor ville det være trist for Nokia hvis de ikke kan nå en bredere målgruppe i fremtiden.

M$ har med WP7 vist(endnu ikke bevist) at det er muligt at lave en original brugerflade som en konkurrent til Android og iOS. Nokia derimod er som en flok Hobitter der ikke forstået at komme ud af en tidslomme. Det viser øvrigt de engelske anmeldelser med alt tydlighed. Så har i bevist noget, nej. Har jeg bevist noget, måske, jeg har under alle omstændigheder kilder(fundet via politikken) som bakker mine påstande op. To anmeldelser er ikke nok til at sige noget endeligt, men det er bedre end ingenting(=jeres påstande).

Og har de så fokuseret på hastighed med S^3, mulighvis, men de har ikke formået at sælge det med de pinlige skrivebordskift man kan se på videoklip og læse om i anmeldelserne. Dette er et perfekt eksempel på at Nokia lever under en sten.

Velkommen til virkeligheden, den består af massemedier og globale anmeldelser,

S60 var i øvrigt grunden til at jeg droppede Nokia, jeg kan acceptere at en billig mobiltelefon ikke er hurtig, men der er ingen undskyldning for at have en brugerflade fuldkommen uden logik. Nokia solgte mig en billig smartphone og skræmte mig væk fordi den var dårlig at betjene. Nu har jeg prøvet HTC sense og så længe Nokia fortsætter med fumle rundt med brugerfladen er jeg ligeglad med hvor mange funktioner de smider i telefonerne, jeg kommer ikke tilbage.

0 0
Henrik 02-10-2010 19:37:36

"En UI som muligvis appelerer til nogle technørder, men hvor ville det være trist for Nokia hvis de ikke kan nå en bredere målgruppe i fremtiden."

- Ja uha, med 260.000 solgte devices om dagen, så appelerer de ikke særligt bredt. Du giver jo ingen mening.

At du ikke kan lide S60, er det første du har sagt i lang tid som gir mening. Du synes at UIen er rodet, det synes jeg så ikke. Men altså, det er jo præcis en smagssag.

Så tillykke, og hold du bare ved dit Android device. Så vil jeg glæde mig over min nye awesome N8 ;-)

0 0
03-10-2010 12:19:00

Bemærk det er ikke kun mig der siger det, anmelderne siger det samme(negativ omtale fra the guardian er ikke ligefrem en pragnende start) og det er det er jo nok ikke ligefrem noget der fremmer salget.

Deres samlede salgstal er ikke ligefrem interessante. Nokia laver meget andet end symbian og s60 produkter.

Og går salgstallene så op eller ned? Et enkelt tal siger intet i forhold til om noget er meget eller lidt. Dog ser indtægterne ud til at gå ned, det er jo ikke godt:
http://www.nokia.com/results/Nokia_results2009Q4e.pdf

Og angående N8, nu må vi jo se om den bliver awesome eller en ny n97.

Med så meget konkurrence har Nokia formentligt ikke råd til mange flere n97'ere.

0 0
Henrik 03-10-2010 13:18:06

Min fejl jeg var ikke tydelig i min formulering, de 260.000 om dagen er selvfølgelig Symbian smartphones.

De samlede salgstal er gået op for Nokia, men det er i et smartphonemarked hvor selve markedet er vokset meget de seneste år, og set med de briller har Nokia naturligvis været under pres.

N8eren er ikke en ny N97, det kan jeg garantere dig for - det var prototypen allerede alt for god til. Du har ret i, at endnu en N97 ville være dumt.

Og så til sidst, Nokia har altid fået negativ omtale i mainstream medierne og US blogs. Det er ikke nyt, og noget der kun har lille betydning. Hvor mange gange er der ikke såkaldte selv-udnævnte "eksperter" der har spået Nokia og Symbian's død over de sidste 3 år? Og de har taget gang på gang, fordi de igen og igen undervurderer Nokia's scale.

Og en anden ting, så er der altså det faktum at Ovi Store har godt og grundigt overhalet Android Market som kommercial app store. Det er fakta.

0 0
03-10-2010 21:29:24

Det eneste link til en amerikansk side i politikens artikel er engadget som har en artikel om forskellen på N8 og iphones kamera. Personligt mener jeg de klarer sig godt begge to dog ser N8 ud til at være bedre.

Og Ovi store, at de har større kommerciel succes har formentligt noget at gøre med de manglende betalings apps fra google i rigtigt mange lande, det kan nå at ændre sig nu hvor Android har åbnet for betalings apps i flere lande.

Jeg vil give dig ret i at dem der har spået Nokia og Symbians død har været for optimistiske(desværre også med Symbian), hvem de så end er? Nokia er lidt for store især fordi de har mobiltelefoner uden for smartphone segmentet.

Ikke desto mindre er det begrænset hvor meget mediestorm de kan holde til, så uanset om du kan lide anmelderne eller, hvis Nokias smartphones får ris i de store medier(fx the Guardian) og alternativerne herunder WP7 får ros, så tror jeg Nokias smartphone eventyr kan ende meget snart. SE har med X10 mini/pro et reelt alternativ til billige smartphones fra Nokia og der skal nok komme flere i takt med at hardwaren bliver billigere.

0 0
Henrik 03-10-2010 22:42:14

Mediestorm eller ej, så kan man bare konstatere at bruger-reviews ifht. anmelder-reviews ofte er _meget_ langt fra hinanden, også ifht. anmeldelser af konkurrenterne.

Det kunne tyde på en hvis bias fra mange anmelderes side.

Faktisk er det eneste device som mere eller mindre er entydig udskældt, også blandt mange brugere, N97.

0 0
Henrik 03-10-2010 22:52:08

Ang. Android Market vs. Ovi Store, så har Android stadig _lang_ vej. Husk, Ovi er ude i over 190 forskellige lande, så der er langt igen. Plus, Android Market har temmelig mange problemer, ikke bare med basal betalingsadgang, men betalings-metoderne generelt.

En liste af Android Markets problemer opsummeret:

1. Ingen operatør-billing, kun Google checkout m. kreditkort.

2. Ingen in-app purchases overhovedet.

3. 24 timers money-back til brugere er et direkte turn-off for udviklere der skal leve af app stores.

4. Fragmentering. Der er så store kompatibilitets-forskelle mellem selv high-end Android modeller, at det er ret besværligt for en udvikler at garantere at en app virker på alle.

5. Pkt. 4 ville ikke være katastofal, hvis bare Android Market gav udviklerne mulighed for at styre hvilke devices der fik deres app at se. Altså at man som udvikler kan sætte check-marks udfra devices og/eller OS version/branch man ved virker med ens app.

Jo, der er lang vej igen. Men det kommer selvfølgelig nok en dag. Men imellem tiden har Ovi opbygget endnu mere momentum - lige nu går det stærkt, uanset hvad du eller andre måtte håbe på.

0 0
03-10-2010 21:19:19

Det eneste link til en amerikansk side i politikens artikel er engadget som er temmeligt amerikansk of som har en artikel om forskellen på N8 og iphones kamera. Personligt mener jeg de klarer sig godt begge to dog ser N8 ud til at være bedre.

Og Ovi store, at de har større kommerciel succes har formentligt noget at gøre med de manglende betalings apps fra google i rigtigt mange lande, det kan nå at ændre sig nu hvor Android har åbnet for betalings apps i flere lande.

Jeg vil give dig ret i at dem der har spået Nokia og Symbians død har været for optimistiske og med MeeGo håber jeg at Nokia kommer med et reelt alternativ til Android, WP7 og iOS. Hvis jeg var Nokia fanboy så ville jeg vente på MeeGo, frem for at smide omkring 4000kr efter en Nokia nu.

0 0
peter 30-09-2010 22:19:34

Men du startede med at kritisere N8 for ikke og have UPnP og det har den. Er vi enige om at du tog fejl?

Ud over usb og stik til høretelefoner som din Desire har så har N8 hdmi stik så du kan få billed og lyd digitalt ud i op til 720P. Noget som din Deire ikke kan. Jeg forstår ikke hvor du vil hen? Du skriver at de få stik på din desire er at gå "i den rigtige retning". Hvis du med det mener at der er tale om færre stik end tidligere og at det er godt? For en HTC produceret G1 har kun et usb stik og ikke andet. Men der vil de fleste nok sige at den mangler et stik til høretelefoner. Hvorfor har din Desire så stik til høretelefoner når du bare kan bruge stereo bluetooth?

Den eneste måske revolutionerende funktion er muligheden for at agere usb host, dvs. det at man kan sætte en memmory stik til din N8. Men ellers er der ikke noget revolutionerende, den fungere bare langt bedre end de tidligere topmodeller fra Nokia. Men hvad kunne din Desire som var revolutionerende da den kom frem? Jeg vil mene den intet revolutionerende nyt kunne. Det er bare en god velfungerende telefon i de fleste henseender - men intet revolutionerende.

0 0
Henrik 30-09-2010 11:15:03

Så du synes, at det er for dårligt, at den understøtter begge dele og ikke bare UPnP?

Det giver jo bare total meget mening.....øøøh...

Og så iøvrigt til oplysning - så har N8 også den almindelige analoge TV-udgang som man kender fra alle de ældre modeller. Så der er faktisk hele 3 forskellige (direkte) måder man kan hook'e den op på.

0 0
30-09-2010 14:00:21

Jeg skriver ikke den er dårligt, jeg skriver det er en forældet tilgang, forstået på den måde at Nokia prøver at omfavne alt og ender med en mobiltelefon med mange ind og udgange og en bunke adapterne. Jeg vil ikke kalde det for dårligt, men N8 er bare endnu en mobiltelefon fra Nokia. I bund og grund har jeg svært ved at se den er innovativ.

0 0
Henrik 30-09-2010 16:14:34

Ja jeg kan godt se, at det er meget meget forældet, at give folk alle muligheder istedet for bare een.

Jeg kan også se, at det bare er super innovativt, at bruge sidste års kamera-tech, præsentere wifi-video konference som "magical", og en, indrømmet høj opløselig, men ellers ret ordinær TFT skærm.

Jep, "hold different" :-p

0 0
Henrik 29-09-2010 23:04:35

BAZINGA!

Jep, og udover dette, er der jo altid muligheden for at smække N8eren til med USB eller over BT 3.0 og bare suge direkte fra filerne. Den har jo som sagt et rigtigt _fil-system_, i modsætning til "visse andre" devices ;-)

0 0
30-09-2010 09:32:55

Det har de da alle sammen. Spørgsmålet er bare hvor tilgængeligt det er....

0 0
Henrik 30-09-2010 11:12:00

Det er korrekt. Men noget der ikke er tilgængeligt eller meget vanskeligt tilgængeligt er ubrugelig. Det har selveste Steve Jobs jo lært os ;-)

0 0
peter 29-09-2010 12:42:06

Nej der er da intet vildt i det her men det er da et fint PR stunt for at promovere deres kommende N8. Sådan lidt ligegyldige men sjove PR stunt er der mange som bruger og det er godt at se at Nokia har taget sig lidt sammen og kommer ordentlig ud til folk med kampagner.

0 0
Henrik 29-09-2010 14:05:17

Ja, det er jo præcis det samme Apple gør. Det virker jo åbentbart.

0 0
Kim Harder 29-09-2010 12:40:06

Sjov Happening, men mon ikke der er andre mobiltelfoner, som kan det samme, når alt kommer til alt.

0 0
Tobias Nordahl 29-09-2010 11:44:24

Jeg kan ikke rigtig se formålet i denne artikel. Der er jo intet stort i det - overhovedet, som Ove Andersen kommer ind på :-)!

0 0
Ove Andersen 29-09-2010 11:11:29

Hvis den kan spytte en film ud af en HDMI udgang (lav/høj definition?), så er telefonen vel ligeglad med om det vises på en 10" skærm eller en 10.000.000" skærm? Det var noget andet om den spyttede filmen ud i 4K opløsning. Ved vi hvad den aktuelle opløsning var?

0 0
Henrik 29-09-2010 12:12:56

Opløsningen ud, når N8 er sat til HDMI er 1280x720 pixels, så det er helt "normal" single-HD.

0 0