Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Facebook har 'hacket' din mobil og taget kontakterne til fange

Facebook har 'hacket' din mobil og taget kontakterne til fange

Facebook har `hacket´sig ind på din mobil og snuppet alle dine kontakter, og gemt dem på din Facebook-profil. Læs her hvordan du sletter disse data igen.

Facebook er gået over strengen når det kommer til indtrængen i folks privatliv, de har nemlig været på besøg i din mobiltelefon og lagt alle numrene ind på din Facebook-profil.

Har du downloadet en Facebook-applikation til smartphonen, så har Facebook automatisk sørget for at kopiere alle numrene over på din Facebook-profil, og koblet dem sammen med dine Facebook-venner.

Du kan finde de tilføjede telefonnumre ved at vælge ‘Konto’ i øverste højre hjørne - vælg ‘Rediger venner’ - og vælg derefter ‘Kontakter’ i venstre side.

Det er tydeligt at se, hvilke numre Facebook har hentet ind for dig, de starter nemlig med ‘1’ den amerikanske landekode efterfulgt af den danske landekode ‘45’ (for danske numre).

Hvorfor Facebook har gjort det, og hvad de skal bruge telefonnumrene til er uklart. Telefonnumrene er dog kun synlige på din profil.

Sådan ser det ud, når telefonnumrene er slettet fra din profil.<br />(Foto: Mobilsiden.dk)
Sådan ser det ud, når telefonnumrene er slettet fra din profil.
(Foto: Mobilsiden.dk)

Sådan sletter du telefonnumrene igen

Føler du dig generet af, at Facebook har kopieret dine kontakters telefonnumre, så kan du slette dem på følgende måde.

I oversigten over 'Kontakter' kan du i højre side vælge, at få dem slettet. Du kan også følge dette link...

Der vil gå noget tid, men Facebook meddeler dig når kontakterne er fjernet igen.

Du skal huske i din mobil-app med Facebook, at slå synkronisering af Facebook-kontakter fra, hvis du vil undgå at telefonnumre igen havner på din profil.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

DX 11-08-2011 19:05:44

Der godt nok mange tumper her på forum. Prøv nu at gå ind på en tilfældig ven på facebook, prøv så at se hvor mange tlf. nr.DU/I kan se på denne ven. Prøv bagefter at kigge med på en vens PC og se så hvor mange af DINE tlf. kontakter han/hun kan se når der klikkes ind på dig.

0 0
Lecter 11-08-2011 22:21:19

Jeg kan se at de har ændret appen, så den spørger efter nummeret når man har logget ind, hvilket er en stor forbedring ifht tidligere.

Før, blev ens nummer automatisk tilføjet til ens profil, uden at gøre opmærksom på det.

0 0
twitboydk 11-08-2011 16:46:56

Hvorfor er det en dårlig ting at tlf. numrene ligger der ?

0 0
Thomas Kristensen 11-08-2011 18:22:37

Jeg vil da ikke have at andre kan se hvilke kontakter jeg har på min mobil
Og ligger det på facebook, så har hele verden adgang til det

Ved godt at man kan fravælge visse oplysninger
Men jeg stoler ikke på Facebook

De indsamler rigtig store mængder data omkring os, og sælger den videre til firmaer
Og det tjener de rigtig mange penge på
Og da det handler om dig om mig, så vil jeg da også have en bid af kagen :)

0 0
11-08-2011 18:01:44

Fordi du ikke har lyst til at skulle skifte nummer fordi en eller anden idiot får fat i det. Jeg har med ovenstående idiotiske funktion meget lidt styr på hvem der har mit mobilnummer. Jeg tror det er under hver tiende af mine kontakter som ikke +145 foran deres nummer.

Og fordi du selv skal kunne bestemme hvilke oplysninger som kommer derind. Jeg kan ikke finde et sted under privatindstillinger hvor det står, del ikke telefonnummer.

0 0
UKR 11-08-2011 16:04:00

Skønt at man har slette sin facebook profil for længe siden. Sådan noget som i overnævnte artikel og alt det andet crap facebook har lavet gennem tiderne. Det gad jeg bare ikke mere. Deres dikator medtoder fik jeg nok af. Håber når Google+ kommer til alle, at de ikke vil kør i samme still som facebook. Men at det er brugeren der udlukkende bestemmer hvad der skal ses på ens profil osv.

0 0
Uncle Bob 11-08-2011 14:47:48

Man har selv kontrol over om ens facebookkonto og telefonbog skal synkroniseres. Folk ved vel godt hvad "synkronisering" betyder. Eller hvad? Man vel forvente at en medarbejder paa en fagwebside goer.

At den skal vinkles som om, at Facebook snager i ens telefonbog i det skjulte, og uden at man har givet lov, og at der er skjulte motiver bag (Hvorfor Facebook har gjort det, og hvad de skal bruge telefonnumrene til er uklart.) kan man saa undre sig over.

0 0
Rune 11-08-2011 23:24:29

Der stå følgen nå man vælger det.

Vil du tilføje billeder, statusopdatering og kontaktoplysninger fra Facebook til Kontakter.

Hvordan for venter du så folk ved den gør det modsatte og lægger ting op på Facebook, som de har ret til at sælge?

0 0
11-08-2011 17:51:29

Nej det har man jo så ikke, når det hele bare bliver lagt ud. Jeg har et tons numre på mine kontakter og dit har mit nummer selvom jeg aktivt ikke(bemærk ikke) har skrevet det under min profil, så ja de snager og lægger ting ud som jeg ikke har givet tilladelse til.

Som UKR skriver så håber jeg også at google+ bliver bedre for FB bevæger sig i en retning af arrogance og dårligere design.

0 0
Uncle Bob 11-08-2011 18:38:11

1. Du styrer selv om din telefonbog skal synkroniseres med din Facebokkonto. Du kan slaa synkroniseringen fra eller til eller begraense den som du lyster.

2. Det hele bliver ikke "bare lagt ud". De kontakter, der eventuelt er blevet synkroniseret med Facebook, kan ikke ses af andre end dig.

3. Du styrer selv hvem der kan se dit telefonnummer paa Facebook.

4. De informationer der eventuelt er blevet synkroniseret kan fjernes igen.

5. Lidt personlig ansvarstagen, ved at saette sig ind i hvordan man styrer deling af personlige oplysninger i diverse apps og netvaerk, er maaske paa sin plads.

0 0
11-08-2011 20:17:27

Jeg kan se at rigtigt mange af mine venner har et +145 nummer, jeg tvivler på at det var meningen det skulle lægge der. Hvis jeg lagde mit nummer ud så ville jeg ikke starte med +145. Hvis folk har svært ved at begrænse deres personlige data på FB så er det først og fremmest en designfejl fra FB's side.

0 0
Korthe 11-08-2011 14:25:10

Det er nu ikke helt sandt. I min profil vises en række numre, alle med det amerikanske 1 foran. Men de fleste af dem er folk, hvor jeg IKKE har haft nummeret i min telefon = hvor folk selv har tastet deres eget nummer ind i Facebook.

0 0
Lecter 11-08-2011 15:44:09

Det er nu ikke sikkert at folk selv har tastet det ind i Facebook.

Når man installerer facebook appen på sin telefon, bliver ens telefonnummer automatisk tilføjet på profilen. Det er rent ud sagt pisse irriterende, at man ikke har bedre kontrol med hvilke oplysninger ens venner kan se.

0 0
DX 11-08-2011 13:24:23

Jeg kan nemlig kun se de tlf nr på de venner der selv har lagt tlf nr på deres profil, resten af mine mobilkontakterca 500 stk kan jeg ikke se. Men i har jo sat jer grundigt ind i tingene her på mobilsiden, så lad os lige få lidt hjælp. mvh.

0 0
11-08-2011 13:38:28

Min viser også de kontakter jeg selv har lagt ind på telefonen... hvilket jeg også har slettet og har slået fra nu. Men det er da bare fint at din ikke gør:-)

0 0
DX 11-08-2011 13:13:17

Hvor er i skarpe her på mobilsiden. Nu vi blive maaaget bange.

0 0