Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Facebook og annoncørerne vil eje din smartphone

Facebook og annoncørerne vil eje din smartphone

Kommentar: Med Facebook Home skal Android-brugerne være forberedte på, at lægge deres liv i hænderne på den multinationale virksomhed. Hvor meget vil du afgive?

.
.

Siden lanceringen af Facebook i december 2004, er brugerantallet steget ligeså hurtigt, som holdningen til vores privatliv er skredet.

Hvem kunne for otte år siden forestille sig, at folk verden over, ofte uden omtanke, delte deres inderste tanker med offentligheden, flankeret af billeder med personer i prekære situationer tilføjet præcise data om, hvor i verden man har været?

Læg så oven i dette, den enorme mængde af informationer om vores færden, der trackes og gemmes på centrale servere, formodentlig uden nogensinde at blive slettet - altså slettet sådan HELT rigtigt, og ikke bare forsvundet fra den del af Facebook, som du selv har adgang til.

Facebook har gang på gang taget en lille bid af vores privatliv - og nu sker det igen. Sandsynligvis uden ret mange af de godt 1 milliard brugere rigtigt lægger mærke til det.

- Forklaring: Dette er Facebook Home

Et slide fra præsentationen af Facebook Home, som viser hvor meget tid folk bruger på Facebook.
Et slide fra præsentationen af Facebook Home, som viser hvor meget tid folk bruger på Facebook.

Mobile enheder får magten

Tiltaget Facebook Home, præsenteret den 4. april 2013, vil give Android-brugerne en helt ny oplevelse. Dine venner vil være tæt på dig. Telefonen har ikke længere applikationer som omdrejningspunkt, men dine venner, lød meldingen fra grundlæggeren af Facebook Mark Zuckerberg, da produktet blev fremvist.

I virkeligheden handler det om det faktum, at mere og mere internetadfærd sker fra mobile enheder. Denne udvikling er Facebook nødt til at være en del af, hvis ikke de skal syne hen, som en gammeldags webtjeneste, uden føling med brugernes adfærd.

55 procent af danskerne mellem 16 og 74 år brugte i 2012, ifølge en rapport fra Danske Medier, deres mobiltelefon til internettjenester. 

Dette underbygges af en anden rapport. Denne viser, at i 2010 brugte 19 procent af befolkningen over 15 år deres telefon til internetadgang. I 2012 var tallet steget til 48 procent. Tallene kommer fra DR Medieforskning, og intet tyder på at udviklingen stopper.

Danskerne brugte i 2012 over 20 millioner timer per måned på Facebook. Til sammenligning gik der godt 19 millioner timer på Google.dk og omkring 3 millioner timer på EB.dk. Så Facebook har som medie en kæmpe magt.

Det første kig på HTC First med Facebook Home

Unikt for annoncører

Da Facebook Home var en realitet belønnede aktiemarkedet Mark Zuckerberg og hans team med nogle procent på aktiekontoen. Investorerne har nemlig hidtil haft vanskeligt ved at tro på Facebooks evne til at tjene penge på de mange brugere, men Facebook Home giver en helt ny adgang for annoncørerne.

Facebook Home gennemsyrer Android helt fra startskærmen – nærmest det første og sidste brugerne ser på telefonen, hvilket er helt unikt for dem med reklamekronerne.

Fremover kan annoncørerne kontakte Facebook-brugerne direkte på smartphonen – uden en applikation skal åbnes først. Med andre ord, smartphonen bliver et levende reklamevindue, der i øvrigt bliver i stand til at samle bunkevis af informationer om brugernes adfærd – og såvel position, som mobilbrug.

Det er ganske sandsynligt, at den målrettede annoncering der matcher brugernes adfærd, vil fortsætte i Facebook Home. Så smartphonen bliver altså en enorm reklameplatform for Facebook – og med Facebook Home, er selskabet også i stand til at holde konkurrerende tjeneste væk fra hjemmeskærmen.

Facebook laver en trojansk hest

I starten er Facebook Home en mulighed som Android-brugerne selv kan vælge, ved at hente applikationen. Men Zuckerberg har sagt, at Home er den fremtidige Facebook-oplevelse, så mon ikke den nuværende app bliver afviklet inden for nær fremtid.

Med andre ord. Du har ikke et valg – andet end at acceptere det nye tiltag, sådan som du også accepterede alle Facebooks tidligere ændringer.

- "Vi vil forvandle så mange telefoner som muligt til Facebook-telefoner. Det er, hvad Facebook Home handler om,” har Facebook stifteren sagt.

Facebook laver en trojansk hest på Android – uden ret mange opdager det. iPhone-brugerne er indtil videre sluppet for dette, da Apple ikke tillader dyb integration fra tredjepartsudviklere.

Inden du installerer Facebook Home, så gør op med sig selv, hvor meget af dit liv, du vil lægge i hænderne på Mark og hans investorer.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Exert 09-04-2013 16:24:06

Men Zuckerberg har sagt, at Home er den fremtidige Facebook-oplevelse, så mon ikke den nuværende app bliver afviklet inden for nær fremtid.

Det mener jeg ikke, der er nogen grund til at tro. De kan jo ikke lave launcher-tricket på iPhone og Windows Phone, så der vil under alle omstændigheder være frakmentering og forskellige måder at opleve Facebook på. De vil stadig være interesseret i de android-brugere, der ikke ønsker en facebook-launcher.

0 0
Jakob 07-04-2013 15:28:10

Kunne ikke drømme om at have Facebook som mit primære system. Facebook er fint som en app, men at skulle køre alt via facebook kommer aldrig til at ske.

Det er virkelig make it or break it for facebook med dette, og at udface deres app's belt, blir virkeligt at skyde sig selv i foden.

0 0
TOCA 07-04-2013 12:40:12

Facebook, Google, M$, Yahoo.......... De gør det alle sammen, de holder øje med, hvad du laver, når du er online, reklamerne på de sider, du besøger, er tilpasset dig, ud fra hvilke andre sider, du besøger ofte, selv søgeresultater er tilpassede efter dine interesser, og det er jo rart, for så får jeg ikke reklamer for babyartikler og når jeg søger på f.eks. et land, så ligger rejse reklamerne længere nede end nyhederne. At der så er nogen, der kan misbruge oplysningerne til, at lave en bog om mit liv, det kan jeg nok ikke slippe for, med mindre jeg helt dropper internettet og mobiltelefonen, samt flytter til et sted, hvor der ikke findes overvågnings kameraer.
Vi må bare håbe, at der er nogen, der holder øje med dem, der holder øje med os, så informationerne ikke bliver misbrugt alt for vildt.

0 0
Torben 07-04-2013 12:04:01

(udmærket artikel, John!)
For "mange år siden" var jeg med på Facebook i et halvt års tid. Og så lukkede jeg ned for den.
Det meste jeg "modtog" var mere eller mindre ligegyldige ting. Og da jeg fornemmede at Facebook ikke findes for min skyld, men for nogle få milliardæres skyld, så sagde jeg stop.
Hvis flertallet indså det, og stille og roligt undlod at lade sig Facebook-voldtage, så blev vi måske fri for dette "bigbrother"-overgreb. Ikke mindst medierne, DR, TV2 og aviserne ligger under for dette milliard-firmas overgreb, utrolig nok.
Men, ligesom mange andre stedet, så hersker også her laveste fællesnævner for journalister.

0 0
Kim 09-04-2013 17:05:40

åååh... min Facebook er jo lallende amatører i forhold til de eneste der kan få en smule i klemme, nemlig Google.
Google kan miste annonceindtægter, men tapper dig for nøjagtigt de samme informationer og mange mange flere.

http://s1.static.gotsmile.net/images/2012/06/13/x3lxv_133957405769.png

0 0
07-04-2013 06:53:05

At en artikel omkring reklamer Osv kommer på en side, der selv har verdens mest irriterende reklame i toppen. Og vel egentlig også tjener sine penge på reklamer.

0 0
Busterladestangen 06-04-2013 15:17:58

Først og fremmest en interessant artikel. Jeg var indstillet på at prøve det, men er blevet mere påpasselig nu hvor du, John, rejser spørgsmålet om hvad det betyder mht. data-logging.

Hvordan annoncering er implementeret, vil jeg vente med at kritisere, før jeg har set det i praksis. Umiddelbart er jeg ikke så bekymret for spam..

Men det "holistiske" aspekt i at gøre telefonen endnu mere "social by design" er ikke dumt, synes jeg. Altså på samme måde som Windows Phone 7 også har gjort det, ved at kæde alting sammen i "personer" (billeder, profiler, sociale netværk m.m.)

0 0
carsten guldhammer 06-04-2013 12:15:57

nej det er ikke noge jeg kunne finde på at bruge

begrundelse:

min oplevelse af at være facebook bruger er at facebook er mere eller mindere ligeglade med deres kunder (læs brugerene), det giver sig udslag i at når jeg anmelder en person eksembelvis, så er det mit indtryk at der ikke bliver gjort noget som helst ved det fra det såkaldte facebook team.
det giver sig også udtryk i at jeg / man bliver tæppebombet med alle mulige og umulige reklamer som jeg / man gentagende gange har sagt nej til og som jeg har begrundet med hvorfor jeg ikke ønsker disse reklamer (trykket eksembelvis villedene eller utroværdig ved de valg mulighedder jeg får når jeg beder om ikke at få en eksembelvis dating reklame vist) men ligegyldigt hvor mange miliarder gange jeg frabeder mig at få en reklame vist, så bliver nøjagtigt den samme reklame ved med at fremkome igen og igen og igen og igen.

mit indtryk er at facebook er en pengemaskine hvor du de tjener pengene ikke får en fucking skid ud af at stille reklame til rådighed for facebook og deres anoncøre..

til sidst synytes jeg at der mangler muligheden for at klikke på en "syntes ikke om" på lige fod som man har lov til at klikke på en "syntes om"

og desuden syntes jeg der er alt alt alt for lid eller faktisk ingen muligheder for at brugerne kan komme med idere til nye ting til at udvikle facebook, det kunne jo vær at alle de "dumme" brugere kunne sidde med en ide til systemet (læs "dumme" brugere som ironisk)

0 0
Kim Christiansen 06-04-2013 08:19:56

Men at de lige frem kommer til at eje mit liv, er da vist at male fanden på væggen. Facebook dummede sig, lige som ALLE andre firmaer, efter min mening, ved at lade sig blive børsslaver og nu skal pengene tjenes, gerne med så meget profit som tænkeligt muligt. Det bliver en hård balance at holde. Den mellem indtjening og reklamer og så brugeroplevelsen. Dog er det værd at huske på, at Facebook home kun er et stykke software som kan fjernes igen og du har der efter en helt almindelig Android mobil. Det gælder også htc first telefonen. Så på den måde er der intet der som sådan låser folk i økosystemet.

Men det er da en god lejlighed for at slå endnu et slag for Google+, de fleste af os som er blevet træt af reklamerne på facebook er flyttet der over.

0 0
FrkLarsen 06-04-2013 04:14:35

Gider ikke kommentere den helt gennemskuelige manøvre fra Facebook. Men jeg har længe tænkt på om markedet der betaler enorme summer for at blinke vinke alle steder med banner reklamer, også de pesonificerede, får ret meget ud af det. Om de selv bliver ædt i stedet for at æde folk. Ligemeget hvor man læser er folk enormt irriteret over alle reklamer. Jeg personlig ser dem aldrig, jeg er automatisk(som mange andre helt sikkert)blevet mester i at håndtere dem. Hvis der er en der er sindsvag provokerende, og lægger sig over det man skal læse, læser jeg nogen gange hvem det er, og de ryger så på listen over steder jeg ikke kunne drømme om at handle. Jeg tror ikke helt på at værdien af reklamerne er så store som det virker når de omtales. Jeg har købt et premium til mobil(iPad)til JP. Så kan jeg logge ind, og læse uden blinken og agressiv opfindsomhed. Bruger ikke Facebook. Har aldrig haft profil. Har altid synes det var de unges sted. Og det synes jeg stadig. Uden forældre, bedstemor, skolelærer, politikere etc.

0 0
Robert 06-04-2013 03:28:51

Godt med en kritisk artikel John. Det er vigtigt som forbruger at fortælle hvornår vores grænse er nået. Eftersom jeg ikke engang har den normale facebook app på min computer så bliver det her heller ikke til noget.

0 0
Nuller 05-04-2013 17:28:02

Hvis man fremover skal have FB Home på sin mobil for at kunne bruge FB fra mobilen, så er jeg da heldigvis færdig med det pjat. Det er lige langt nok over stregen efter min mening.

0 0
Sibix 05-04-2013 16:41:29

De skal jo tjene penge på reklamer på en eller anden måde. Er dog allerede træt af de sponsoreret posts i mit feed, det er dårlig stil at "kamuflere" reklamer på den måde. Hvis de begynder at pushe det længere ud på telefonen så man oplever det ved normalt brug, så er det helt sikkert 1 stjerne og afinstalleret. Håber folk bliver trætte af FB og hopper over til Google+ i stedet som er en langt langt bedre platform, men som ingen bruger og derfor er der ingen der bruger det :(

0 0
TF 06-04-2013 22:46:04

FB er lavet for at samle info om en og målrette rekvalmer mod en og hvad tror i google+ er lavet for at gøre ? I tror da vel ikke at google er skabt for at være flinke og gøre godt her i verden, nej de er skabt af samme grund som FB nemlig for at tjene penge.

0 0
Allan 07-04-2013 08:23:06

Fuldstændigt korrekt, Thomas. Google+ ser lige nu ud til at blive mest brugt af de skarpsindige, der mener, at de har gennemskuet facebooks reelle intentioner og derfor har de skiftet til Google+ - men det er jo bare det samme i en anden indpakning. Same shit... :-(

0 0
Kim 09-04-2013 09:24:13

Ud over at Googles netværk er laaaaaaaaaaaangt mere finmasket end FB's, også efter Home.

Alt hvad du fortager dig på en Google tjeneste logges, om du ser Fitty Cent eller skøre kattekillinger på Youtube, om du skriver til din mor at du overvejer en rejse til New York via Gmail eller om du søger på homosodonecropedofili-videoer i Google.

0 0
Allan 09-04-2013 11:31:16

@Kim, det skulle vist have været sodosadopedonekromatokropofegist-videoer, hvis jeg ellers husker mine Monrad&Rislund tekster korrekt... ;-)

0 0
Kim 09-04-2013 12:02:21

Hver sin smag - sex med døde dyre drengebørn's videosøgninger bliver også logget ;)

0 0
Ole Christensen 06-04-2013 10:19:51

Google+ som ingen bruger..
Jeg bruger ikke andet! Og hold kæ.. hvor er det fedt. ;-)

0 0