Fastmonteret GPS er en dårlig rabat

Bilforhandlerne lokker i finanskrisen kunderne med ekstraudstyr som navigation. Men generelt er det en rigtig dårlig rabat, mener en bilauktion.

Fastmonteret GPS er en dårlig rabat

Finanskrisen gavner salget af fastmonteret GPS i bilerne. Sådan fortæller Pioneer i et brancheblad for elektronik. Men bilkøberen skal ikke uden videre acceptere tilbudet.

Producenterne af fastmonteret navigationsudstyr har været voldsomt presset de seneste år på grund af mobile navigationsenheder, hvis salg alene mellem 2006 og 2007, steg hele 75 procent. Derfor benyttes finanskrisen til, at sælge indbygget navigation, som en del af udstyrspakken i nye biler.

 – “Vi har fået aftaler med Opel og Toyota, som monterer i de biler, de sælger på grund af krisen. Alene ordren til Toyota gælder 400 Avensis og vel at mærke til normal pris”, fortæller salgschef i Pioneer Danmark, Michael Wulf til branchebladet Digitalt.

Autocom: Få rabatten i kontanter

Fremgangen af fastmonteret bilnavigation hos Pioneer undrer bilauktionsfirmaet Autocom.dk. De mener, at der må være tale om et isoleret tilfælde, og ikke en generel markedstendens.

Overfor Mobilsiden.dk gør Autocom opmærksom på, at pengene skal findes et sted.

 – “Intet i denne verden er gratis. Når bilimportører sælger biler med gratis navigation, er det en anden måde at give rabat på. Når en sådan rabat allerede er givet fra starten, bliver der langt mindre for kunden, at forhandle med bilsælgeren om”, siger Morten Holmsten, salgsdirektør i online bilauktionen Autocom.dk

Han gør opmærksom på, at det vil være langt bedre, at få hele rabatten i kontanter. “Så kan kunden selv gå ud og købe f.eks. en Tomtom-topmodel og samlet set, spare flere penge”.

Løse GPS-enheder fås i dag til under 1.000 kroner.