Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Fem grunde til at Windows Phone indtager smartphone-markedet

Fem grunde til at Windows Phone indtager smartphone-markedet

Man skal ikke undervurdere Microsoft når det kommer til smartphone-markedet, mener et kendt erhvervsmagasin.

Konkurrenterne skal tage Microsofts genkomst på smartphone-markedet ganske alvorligt, mener det anerkendte amerikanske erhvervsmagasin Forbes.

Herunder kan du læse hvorfor Forbes tror, at Microsoft kommer til at skabe røre i smartphone-andedammen.

Forbes-skribenten mener, at mobilkrigen her i 2012 for alvor er under opsejlning – med iPhone 5 i horisonten, Android  4.0 der så småt kommer ud på enhederne nu – samt Samsung, der seriøst bidrager til konkurrencen mod iPhone.

1. Totalt unikt brugerinterface

I modsætning til iPhone og de mange Android copycats ude på markedet, så ligner Windows Phone, ingen anden platform på markedet.

I stedet for et gitter med ikoner benytter Microsoft farverige interaktive fliser, kaldet ”live tiles”, til interfacet.

En Live Tile er både en genvej og en widget. F.eks. kan disse vise tidspunktet for alarmen, hvor mange mails der er kommet, eller hvordan vejeret er.


2. Originalitet er lig med færre patentproblemer


Firmaer som Apple, HTC, Google og Samsung m.f. slås jævnligt om patentrettigheder. Men fordi Microsofts styresystem er originalt og unikt, så forudser Forbes færre rettigheds-problemer.

Det giver mere ro til udviklingen og koster færre økonomiske recurser.


3. Bedre kvalitetskontrol og opdateringer

Microsoft har lært af Apple når det kommer til kvalitetskontrol.

Microsoft tillader ikke producenterne at benytte Windows Phone på hardware, der ikke lever op til en række foruddefinerede standarder.

Microsoft giver heller operatører lov til at opdatere systemet som de selv synes – alle skal følge den samme opdateringsplan, som Microsoft har kontrol over.

 
4. Zune i maven på mobilen
Selvom Microsoft med deres MP3-afspiller Zune ikke for alvor slog igennem, så betyder det ikke, at Zune er glemt.

Zune er nu indbygget i alle Windows Phones, og roses af mange, for at være en ret god musikafspiller.

Zune er en vigtig part af Microsofts ecosystem omkring Windows Phone, ligesom iTunes er det for Apple.


5. Integration med Xbox

Med integrationen mellem Xbox og Windows Phone sætter Microsoft sig i en position, hvor de kan arbejde på, at blive en vigtig spiller inden for spil på smartphones.

Det er uvist om Xbox Live også fremadrettet vil være eksklusivt på Windows Phone.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Mirzad 19-01-2012 23:05:52

Jeg tror jeg hopper med på Windows Phone vognen næste gang jeg skal købe mig en smartphone.

0 0
Michal 19-01-2012 22:16:15

her er lidt +/- ved wp7

Savner lidt et ekstra skrivebord (sider)
specialt hvis man har mange apps.

Det er dejligt nemt at fjerme apps igen, nemmer en på android.

Hurtig marked, men mangler lidt kvalitets app.
Har skrevet til flere firmaer fx. DanskeBank og Etilbudsavisen, begger er stadig i tænke bokse om de skal lave app.

Selve systemet er super nemt at bruge og import fra gmail af kalender og kontaker tager 3min.

Ordbogen er super god, klart bedre en på min gamle desire HD.

Så syndes jeg at kontaker og grupper i wp7 er helt fantastisk, super nemt at sende gruppe sms/mail.

Altid dejligt med outlook
(dog er det stadig ikke lykkedes mig at få auto download at billeder i mail) tip modtages gerne.

også er windowsphone.dk helt fantastisk, her er hjlæp, bedre oversigt over marked og find tlf.
Tjek siden ud giver et fantastisk indblik i wp7.

0 0
19-01-2012 21:56:54

Endnu en sort/hvid analyse med sort/hvide kommentar. Er iOS bedre end Android? Til hvad og hvad med wp? Her er tre styresystemer som hver har noget at byde på, men også mangler.

Problemet for wp er at de skal overbevise folk som ikke læser mobilsiden om at der også er en tredje seriøs spiller. Nokia har i mine øjne bevist de kan lave spændende mobiltelefoner igen, wp derimod synes jeg er for kedeligt lige nu, men jeg køber heller ikke ny mobil det næste års tid.

Men hvad med dem der ikke får deres nyheder fra mobilsiden o.lign. hvordan bliver de gjort opmærksomme på Nokias genopståen? Er en kampagne til en mia nok?

Det væsentlig spørgsmål er ikke længere om der findes gode wp mobiler, men om de kan blive solgt, men markedsføring gider forbes ikke beskæftige sig med i stedet er det bare en smøre som man kunne have læst andre steder.

0 0
Thomas 20-01-2012 09:27:38

Med fare for at få en masse smartphones-brugere på nakken, så vover jeg dog pelsen:

Mange af dem der ikke får deres nyheder fra Mobilsiden og lign., så tror jeg at der er mange, som ikke vidste, at Nokia har været døde.

Derfor er det ikke overraskende, at Nokia stadig ligger højt i salgstal. Det kan selvfølgelig godt være overraskende for (undskyld udtrykket) nørder.

0 0
Thomas 19-01-2012 22:33:23

Hvis du ser tv, åbner hjemmesider, går rundt i byen osv., så vil du se masser af reklamer for Nokia.

Dernæst, så er der word-of-mouth-metoden.

Man skal heller ikke undervurdere, at div. teleselskaber promoter Lumia 800 helt vildt.

0 0
Michal 19-01-2012 14:19:57

Har haft min WP7 i 3uger og må bare sige det spiller. Alt virker bare.

0 0
David 19-01-2012 14:41:29

Nu skal du ikke komme her og være glad for din telefon, så er du fanboy, der er kun ET system der gælder, og det der det med den lille grøne gud. Android brugerne kan hurtigt fortælle dig hvorfor du ikke er glad for din telefon, du skal bare spørge.

0 0
Nikolai 19-01-2012 15:35:04

Hvor er det dog trættende, at der i kommentarerne til hver eneste artikel skal være en tosse (i dette tilfælde David-igen-igen), der absolut vil starte en diskussion op om hvilket OS, der er det bedste.....
Denne artikel handler om fem gode grunde til, at Microsoft kan få succes med deres styresystem.
Ikke en åben invitation til at svine andre styresystemer eller brugere af samme til.

0 0
19-01-2012 14:52:27

Der er da ingen der har snakket om grønne mænd, eller er jeg blind ?

On to topic, glæder mig til at se hvad de forskellige producenter kommer med i 2012. Syntes det har været lidt "kedeligt" indtil nu. Ikke hvad angår WP, men mere hardwaren.

0 0
Kim 19-01-2012 15:50:24

Husk nu på, at hardware ikke er en forudsætning for et godt OS! Det er performance der er interessant, hvad der er inde i dyret er kun noget man (måske) kan blære sig over for sine tech-geek-venner.

Skærmen er helt i top, performance er flydende (uden behov for dual core). Kameraet kunne være bedre, men rygtebørsen vil vide at det bliver bedre når Lumia 900 tilsyneladende skulle ramme Europa, alligevel. Det er det hardware der er behov for at vide noget om. Evt. også lagerplads - alt muligt andet om chipset, dualcore osv er fuldstændigt ligegyldigt.
Det er en komplet misforståelse, at sammenligne hardware på tværs af styresystemmer. Nogle OS'er er kodet på en måde der kræver en masse ellers unødig processorkraft. Andre ikke.

0 0
19-01-2012 15:53:53

Ja, tænker også mere hardware som i udseende osv.. Syntes ikke der er nogle WP mobiler der får mig til at sige, hold da kæft, den skal jeg bare have. Og det bliver den altså nødt til at gøre, Lækkert OS eller ej...

0 0
Kim 19-01-2012 16:07:19

Arh, ok... Så skriv design! ;)

Men det er jo absolut en smagssag. Personligt blev jeg træt at glas og stål i sidste Millenium, hvorfor iPhone ikke tiltaler mig.
SGSII er bestemt heller ikke en designperle i mine øjne, ligesom HTC altid giver mig en legetøjsfornemmelse.
N9'erens design som Lumia 800 så høfligt har lånt, er i mine øjne (og hænder) et rigtigt godt bud på fremtidens design.

0 0
jonasbh 19-01-2012 14:07:57

Alle fem fordele har været gældende siden de første Windows Phone mobiler kom på gaden. Det har endnu ikke overbevidst køberne. Mango har heller ikke gjort det store for salget. Forventningerne til julesalget var skuffende: http://wmpoweruser.com/analyst-survey-finds-2-2-of-christmas-smartphone-buyers-definitely-getting-a-nokia-lumia-800/

0 0
Kim 20-01-2012 16:04:32

Der er ikke nogen tal til at sige om Mango opdateringen har gjort noget ved salget eller ej. Den kom i september, og de friskeste tal vi har er fra Q3 - så hold hestene til vi har Q4 med.
Og husk så stadigt på, at Lumia'erne kun har været ude i 7 lande. Det vil derfor være usandsyligt at der er rykket på markedsandele globalt, især i julemåneden.

0 0
Henrik 20-01-2012 15:05:37

Jep, og rygterne siger at N9 og Symbian Belle devices har solgt langt mere end Lumia'erne.

Jeg forstår det godt, da jeg personligt mener N9 og de nye Symbian Belle faktisk er federe på flere områder.

Men jo, XBox integrationen i WP er en smart ting. Men det er pt. også det eneste jeg kan se det har som er unikt.

0 0
Jonas_a 19-01-2012 17:28:44

Er enig i punkt 2. og 3.
brugerinterface på WP siger mig ikke noget, synes den ser primitivt og kedeligt ud...men det er en smagssag.
Mht. Zune og Xbox vil jeg ikke kalde det fordel, da de gælder kun for dem der bruger eller har brugt Zune, og så dem der ejer en Xbox.

0 0
Hejselbæk 19-01-2012 17:58:07

Jeg tror bestemt ikke, man behøver at have brugt Zune før, for at blive positivt overrasket over den måde Microsoft leverer en musikoplevelse. Hele interfacet er unikt med sans for detaljer, der vil glæde musikelskeren. Og det er de færreste der kender Zune udenfor Europa, da ingen Zune afspillere har været markedsført uden for USA. Mht Xbox tror jeg, du har misforstået det. Du behøver ikke have en Xbox for at spille Xbox Live spil på Windows Phone. Men der er flot integration til Xbox Live universet, hvis man har lyst til det. Ellers er det bare under Xbox hub'en, at du finder dine spil.

0 0
Onkel_Per 19-01-2012 15:55:09

Må nok give dig lidt ret der.
WP blev jo først populær i de danske medier da Nokia fik sig snøvlet færdig med L800!

(og så har de spillet lidt meget fanboy siden)

0 0
Aske Lau Kaiser 19-01-2012 14:07:21

Endelig noget RIGTIG godt om Windows Phone igen... syntes sgu at det var noget tid siden ;)... men Windows Phone slår sgu alle styresystemer efter min mening! Har selv en HTC Mozart og en iPod, og hvilke system vinder hjemme hos mig??? Windows Phone selvfølgelig :)Windows Phone rocks! :P Selv om at iOS er ok.

0 0
Mazzen 19-01-2012 12:33:58

Lyder som om MS virkelig har lagt hovederne i blød med dette, og tror de kommer til at tage en go del af markedsandelen fra Apple og Android.

Men bliver også spændende at se hvordan Android vil udvikle sig når ICS kommer, burde gøre det nemmere og mere attraktivt at udvikler til Android når det bliver det nemmere og mere sikkert.

0 0