Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Fire ting iPhone 6 skal indeholde for at følge med konkurrenterne

Fire ting iPhone 6 skal indeholde for at følge med konkurrenterne

Fire bud på ting iPhone 6 skal indeholde, hvis Apple skal følge med konkurrenterne.

Lad mig starte med at konstatere, at den seneste iPhone 5S er en fantastisk god telefon, der opfylder de flestes krav til en moderne smartphone.

Alligevel var iPhone 5 og senere iPhone 5S/C lidt af en skuffelse da de blev præsenteret - Der manglede lidt for at udløse wauw-effekten totalt.

Flere steder på nettet gives der bud på specifikationer og features, som iPhone 6 bør indeholde, hvis brugere og anmeldere skal få opfyldt deres hedeste drømme. Nogle realistiske, andre blot flyvske futuristiske tanker.

Her giver vi et bud på, hvad iPhone 6 som minimum bør indeholde, for at kunne følge med konkurrenter som Samsung, LG, HTC, Huawei og Nokia.

Stor, større, størst!

Note, Phablet eller Max – kært barn har mange navne, men fælles for betegnelserne er en overdimensioneret smartphone, der størrelsesmæssig lægger sig mellem en smartphone og en tablet.

Apple har endnu ikke præsenteret et sådan produkt, men hvis de skal gøre sig forhåbninger om at tage andele på et marked, der ikke længere kan betegnes som en niche, så er det nu amerikanerne skal komme ud af skabet.

Apple mangler en phabletenhed med en skærmstørrelse på over 4,5 tommer, som kan konkurrere med for eksempel Samsung Galaxy Note og HTC One Max.

Full HD skærm

Samsung har allerede gjort det med deres Samsung Galaxy S4 – lanceret en smartphone med full HD skærm på 1920x1080 pixels(441 ppi)
Apple halter bagefter med iPhone 5S, der har en opløsning på 1136x640 pixels(326 ppi).

Hvis Apple for alvor vil lægge sig i førerposition, skal iPhone 6 have en skærmopløsning, der kan konkurrere med fremtidige produkter fra Samsung, der formentlig vil give skærmen et hak endnu højere opad, når Samsung Galaxy S5 formentlig præsenteres i løbet af en måned eller to.

Top shots

Kameraet i iPhone 5S gør det rigitg godt. Faktisk er det et af de bedste i sin klasse. Men det kan blive endnu bedre – Bedre på områder, hvor konkurrenterne allerede har bevæget sig ind.

Konkurrenterne har alle et kamera med et højt antal pixels, hvilket dog ikke alene er et udtryk for god billedkvalitet, men giver nogle udvidede muligheder.
Apples iPhone 5S har 8 megapixels, mens Samsung Galaxy S4 har 13 megapixel og Nokias topmodel 1020 har 41 megapixel.

Det vil derfor gøre den kommende iPhone 6 godt, hvis den kunne få et lidt større antal megapixel, billedestabilisering og en forbedret billedsensor. Det ville sende Apple endnu højere til tops, på et område hvor de har fat i noget rigtigt.

Fart på WiFi

Næste generation af WiFi(802.11ac) er allerede en del af både HTC og Samsungs topprodukter, hvorfor det i den grad kan undre, at Apple ikke har implementeret det i iPhone 5S. Det er et absolut must i en kommende iPhone 6.

WiFi med betegnelsen 802.11ac, også kaldet 5G WiFi giver teoretisk mulighed for dataoverførsel på op til 1,3 Gbps, mens 802.11n kun rammer 450 Mbps. Det vil altså sige en markant forøgelse af datamængden på up- og download, mens telefonen er forbundet til et WiFi-net.

Vores forudsigelse er dog, at 802.11ac kommer i iPhone 6, da Apple har valgt at indbygge det i den seneste udgave af MacBook.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Linne 26-01-2014 15:15:01

Omkring artiklen.. hvis både bluetooth, NFC og alt muligt andet, giver mulighed for at betale, køre i bus/tog og meget mere, hvorfor skal det ene så udelukke det andet? Jeg bruger selv NFC HVER dag. Tænde/slukke for BT og wifi, autogenerere beskeder og tjekke nyhederne:-) fungerer kanon og der er ingen tvivl om jeg vil bruge det, som betalingsmiddel, så snart det er muligt. Jeg synes da også det er fedt, hvis jeg kan bruge andre betalingsformer. Pt. Har iphone ikke NFC, men mon ikke de får det sneget i telefonerne med tiden??, tror jeg de bliver nødt til. Nej jeg er ikke iphone hater. Har en lumia 925 (kanon tlf:-) ) privat, en android tablet og en iphone 4s som arbejds telefon:-)

2 0
Linne 26-01-2014 15:04:56

@ N og Thomas F.

Helt ærligt drenge.. al respekt for i har jeres meninger, men kan i ikke skrue en smule ned for blusset??

Jeg synes det er fantastisk at læse alle de kommentarer på de forskellige artikler, men det begynder at blive, en smule, trivielt, at i to skal diskutere evig og altid. Der skal være plads til at diskutere.... bare ikke HVER gang. Det er telefoner og anden teknik, der skrives om og ikke svaret på de sidste to menneskers overlevelse på jorden.

4 0
Mikael Jørgensen 24-01-2014 13:07:45

Mon der kommer en Iphone med Android? :-D

3 2
jn 22-01-2014 14:41:02

Forfatteren insinuere at iphone6 skal lege "catch-up". For mig ligner det mere den omvendte situation hvor konkurrenterne annoncerer nye topmodeller med 64bit, fingeraftrykslæser, guld, osv.

Det giver ingen mening med en højere PPI, det ved apple udmærket godt, derfor de ikke hopper på det åndsvage spec-ræs.

Man kan argumentere for at det ville give mening at lancere en iphone med større skærm. Formentlig kommer de med en ultratynd iPhone Air 4" med masser af batteri, og en iPhone Pro ~5".

Nogen her der kan forklare hvorfor det er så vigtigt med mere end 8 MP kamera? Min TV skærm har ca. 2MP (fullHD), min laptop/mobil ca. 1MP, og ultraHD har ca. 8MP. Hvad skal man bruge fx 20MP til? Zoom?
Så vidt jeg er orienteret giver færre MP bedre lysindtag netop fordi hver pixel er større.

8 1
Kim Jensen 21-01-2014 20:00:26

En smartphone til 4000+ dkk må forventes som standard at have følgende interfaces :
- NFC (authentikereing bla. til printere, tags (eks. Nik&Jay), fladskærme , betalingsterminaler).
- MHL (standard oplader med data)
- Miracast (overførsel af data direkte til alle nye fladskærme)
Iphone har INGEN af ovenstående.

7 6
TF 22-01-2014 00:18:11

Hvor meget tror du den normale mobil bruger (det store flertal) kommer til at bruge disse ting ? Det lyder mest som noget nørder får brug for ( ikke ondt ment er selv en nørd ).

4 4
Kim Jensen 22-01-2014 02:16:15

MHL bliver MÅSKE et lovkrav fra EU.
NFC er i stigende grad implementeret i mange devices, men stadig noget usyndlig... men kommer bla. i alle nye fladskærme til hurtig parring af smartphone og fladskærm.
Miracast er helt nyt.. men kommer i alle nye Samsung, LG, Sony, Panasonic fladskærme.
Såh... det sker.. og især NFC vil blive et brugerkrav i løbet af 2014.

4 2
TF 22-01-2014 04:49:58

Hvad skal vi bruge MHL til når man kan overføre trådløst ?

NFC har vi jo haft i langtid, det ser stadig ikke ud til at der sker noget der rigtigt rykker og flere og flere vil have en ægte trådløs løsning som er på vej fra flere sider bla. Apple selv.

Miracast lyder fint men så vidt jeg kan se er det næsten bare airplay med et andet navn.

Noget helt andet er at du slet ikke svarede på mit spørgsmål :-)

5 6
Kim Jensen 23-01-2014 11:53:17

Du har jo åbenbart selv alle svarene.
MHL er en oplader/overførsel standard, der er på vej via krav fra EU.. udover at alle andre anvender samme stik bortset fra APPLE.
Miracast er en STANDARD, der er indbygget i ALLE fladskærme fra 2014. Airplay er APPLE´s eget koncept ligesom Firewire, AppleTalk, Ibeacon osv. osv. var/er det.. APPLE ONLY + nogle 3de parts leverandører. Der kommer ALDRIG Airplay direkte i Samsung, LG, Sony og Panasonic fladskærme.
NFC vokser i omfang hver eneste dag UANSET om Apple er med eller ej. Apple ønsker Ibeacon i stedet.. deres eget.. Der kommer dagligt nye produkter med NFC ombord.. Mange Wi-Fi printere har/får NFC for hurtig authentikering af enhederne. Så lige nu er der måske ikke så mange, der anvender det.. men det kommer... USB var heller ikke en succes fra start.. og i dag.. ???

2 3
Peter Frederiksen 23-01-2014 15:39:42

@Kim

Jeg tror du forveksler Mobile High-Definition Link (MHL)og Micro USB...

MHL er en standard teknologi som hvor der benyttes 5 leder til at banke et FuldHD billede med 7.1 lyd til TVet, mod HDMI 19 leder, hvor formålet er for mobiler er mindre stik og tyndere ledninger... Forudsætningen er at TV også skal kunne understøttet dette...

Men når man køber en MHL adapter som f.eks. til en Samsung S4 er det MHL adapteren som laver signal om til HDMI og ikke TVet.
Og MHL der er ikke noget krav om at det skal være et MicroUSB stik og det er heller ikke et krav om at Micro USB skal have MHL...

EU vil gerne have at alle producenter bruger MicroUSB....

6 0
22-01-2014 11:32:49

NFC har netop den force at du skal helt tæt på, her tænker jeg på sikkerhed. Og det bliver ikke det reklame spam helvede, som du jo selv er meget bange for.....

4 3
TF 22-01-2014 15:23:16

Så nu er du pludselig bekymret for sikkerhed og reklamer :-D

Vis du kigger rundt på nettet og lytter til folk så er det bare mest en ægte trådløs løsning man ser folk efterspørger og de er jo klar heldigvis.

Og vis du virkelig er bange for sikkerheden så gør som mig behold det gode gamle chip dankort ;-)

0 1
22-01-2014 19:53:58

Reklamer, ja da. Jeg får heller ingen af dem, det er jo dig der påstår at jeg gør :-) og sikkerhed er da helt sikkert i min interesse, det er bare det at vi to har forskellige synspunkter hvad angår sikkerhed på forskellige OS.

Og for butikkerne bliver det et rent helvede at skulle kontrollerer/administrere trådløse løsninger ala mobile Pay. Det ville så nemt kunne fuskes med, for slet ikke at tale om hack af apples ibeam eller vad det nu hedder....

1 1
TF 22-01-2014 21:43:31

Vi får at se hvilken løsning der vinder, jeg satser på dankortet overlever denne gang også :-)

1 3
22-01-2014 23:43:31

Helt sikkert. En ting vi kan blive enige om, så længe Apple ikke er med, så bliver det ikke til noget. Det er der sq for mange Apple disciple til.

1 2
TF 22-01-2014 23:50:36

Og ligemeget hvilken løsning apple vælger vil sammy fårene brokke sig over den og svine den til :-)

2 5
23-01-2014 07:14:55

Ja lige så meget som isheep gør det :-)

2 2
TF 23-01-2014 19:33:37

Vis mig lige hvor disse "isheep" brokker sig over NFC bare fordi samsung har valgt denne løsning ?

2 2
24-01-2014 07:18:25

Der er da ingen der brokker sig over apples løsning fordi det er Apple der har "lavet" den. Diskussionen går da på NFC kontra iBeacon/BT BLE, eller en sameksistens.... Men du skal jo selvfølgelig gøre alle til Apple haters.....

1 2
TF 24-01-2014 08:25:34

Jeg gør ingen til noget de ikke er, men dig og dine sammy venner har jo gang på gang vist at i er hatere (du har selv sagt du ønskede apple konkurs bla.), men vi prøver lige igen: Vis mig lige hvor disse "isheep" brokker sig over NFC bare fordi samsung har valgt denne løsning ? Og husk lige det var dig der startede med dit "Apple disciple" også kendt som hater pjat, det var ikke mig der startede, det var DIG og kun DIG.

2 3
24-01-2014 15:28:59

Århhhh så skal vi i gang med du siger, jeg siger, øv bøv børnehave....Lige om lidt får jeg så af vide at jeg lyver.....

Men here we go. Apple disiple udtalelser gør mig til hater, men: Og ligemeget hvilken løsning apple vælger vil sammy fårene brokke sig over den. Det gør ikke dig til hater?

Angående den med apples konkurs, så har du efter så mange diskutioner endnu ikke fattet i din lille hjerne, at den udtalelse var en provokation/sarkastisk udtalelse mod en der netop kaldte mig hater. Og jeg skal ikke vise dig noget. Der er jo ikke nogen der brokker sig over iBeacon fordi apple promoverer den. Men du må da også gerne vise mig et sted hvor der er en person der syntes at ibeacon er noget lort fordi det er apple der kommer med det....Hver evig eneste gang at der laves en artikel onkring hvad folk gerne kunne tænke sig på den "nye" iphone og folk skriver NFC, så skal de sables ned. Og hvis man tilfældigvis siger negative ting om ibeacon/BT BLE så er man jo hater.

3 1
TF 24-01-2014 18:02:17

Du kan komme med alt det ævl du vil vi ved alle at du er og bliver en hater og at du dummede dig da du skrev "Ja lige så meget som isheep gør det :-)" fordi du ikke kan finde en eneste der har noget imod NFC pga samsung valgte den løsning.

Og med hensyn til hvem der har en lille hjerne ja så er det ikke mig der dummer mig konstant og skriver usandheder for at fremme mit had vel, :-)

Nu vil jeg lade dig få den sidste kommentar for jeg er færdig med at ustille dig for denne gang :-)

1 5
24-01-2014 19:34:53

Oh lille Thomas. Hvor har du været dygtig til at udstille denne Apple hater. Men tak fordi jeg fik det sidste ord. Det er nemlig ekstremt vigtigt for mig. Så kan jeg nemlig vise at det var mig der vandt diskussionen...

1 1
Mathias 21-01-2014 17:17:09

Er meget enig i nogen af tingende.

1. Ja men ikke kun den skærmstrøelse, men en 4 tommer, 4.7 tommer, 5.7 tommer. Så de for alvor kan komme ud og stjæle tronen...

2. Tror vi skal forvente noget som vil ramme ipad mini's opløsning. Selvfølgelig med forskelle på skærm størrelsen.

3. Jo flere mp er ikke altid bedre, da det kan forbedres vi fx paint.net på 0.5.

4. Det er ikke lige det vigtigste jeg synes der skal komme.

Og vil så lige tilføje en 5'er.

5. Bedre batteri.

og den meget vigtige ting et bedre design (hvis det muligt :D)

0 0
Arthur 21-01-2014 19:46:58

Du kan ikke forbedre dit MP med noget software. Mener du at behandle billeder i photoshop, lightroom osv?

I så fald, er det jo lidt et tab. Hvis man køber et produkt med et godt kamera, så bør du ikke have behov for at "retouche" dine billeder. Medmindre du naturligvis er pro/semi-pro. Men der bruger du jo nok hellere ikke din telefon som dit primære kamera.

0 0
Per 21-01-2014 13:26:13

Lobodilsen: Der findes allerede nogle mini udgaver fra Samsung og Sony, som sagtens kan måle sig med Iphone 5S. Billederne på diverse Iphones, er ikke noget at råbe hurra over, så her kan de også godt forbedre sig.

Til Jan C: højere opløsning betyder ikke nødvendigvis dårligere batteritid. Det er baggrunds belysningen som afgør om du dræner batteriet eller ej.

2 1
Jan Christensen 21-01-2014 16:13:51

Ingen tvivl om baggrunds belysning er den største synder.
Men opløsning har bestemt en betydning.

Betyder nok ikke det store da batteri tiden generelt er blevet rigtig god på smartphone

0 0
Jan Christensen 21-01-2014 16:06:52

Må erkende jeg har til gode at se en mini udgave måle sig med iphone 5s

Når vi snakker kamera er iphone langt foran
se evt testen fra so ein ding

1 2
Arthur 21-01-2014 19:55:24

Jan Christensen

Ohh wow! So ein ding siger at iPhone 5S kamera er bedre i mørke end Nokia Lumia 1020... OG hvad der er mere tragisk er at du tager det seriøst?! OMG!

Gør mig en tjeneste. Prøv at købe en Lumia 1020 og sig at iPhones kamera er bedre derefter.

1 2
David 23-01-2014 08:08:23

Jeg har en Lumia 1020, og har haft det i noget tid, og jeg har taget en del billeder. Faktisk synes jeg at med auto indstillinger, tager iPhone 5S i mange tilfælde bedre billeder. Når jeg bruger blitz bliver billederne overbelyste og gule. Lumia 1020 har i nogle tilfælde, mulighed for at tage billeder en iPhone 5S ikke har. F.eks. til koncerter hvor man er langt væk, eller helt mørke rum, hvor billederne kun belyses af blitzen. Det er også meget sjovt at man kan stille lukkertiden. Men alt i alt vil jeg mene at iPhone 5S er bedre for de fleste.

1 0
Jan Christensen 21-01-2014 21:36:21

Det er en blindtest:-)
På den måde kommer man uden om testernes personlige holdning til mærkerne
Der bliver testet

3 0
Onkel_Per 22-01-2014 21:46:26

Testen var jo "farvet" af testerne egne præferencer, da de selv brugte iPhone til daglig!

2 3
TF 22-01-2014 22:10:36

Hvordan kan en blindtest være "farvet" ? Er du sikker på det ikke er dig der er lidt for "farvet" ;-)

4 2
Onkel_Per 22-01-2014 22:57:55

Da jeg ikke direkte har vist at have en holdning til testens resultat, er jeg nok ikke "farvet"!

1 3
TF 22-01-2014 23:53:15

Du svarede ikke på mit første spørgsmål, hvordan kan en blindtest være "farvet" ?

2 2
Onkel_Per 23-01-2014 00:27:17

Sikkert fordi det svar allerede var givet før du stillede spørgsmålet!

2 4
Jan Christensen 23-01-2014 20:08:57

Er du helt væk?
Det er jo en blindtest
Så ergo kan du ikke være farvet af et bestemt mærke

2 1
Onkel_Per 23-01-2014 20:59:44

Er du?
Jeg påstår jo ikke at resultatet af testen er forkert!
Men man vil altid være påvirket af af det man omgiver sig med til dagligt. Ergo vil man bevist eller ubevist være "farvet" i sine konklusioner.

2 2
TF 23-01-2014 21:52:17

De to der dømte konkurrencen i si ein ding var fotografer så og vi ved mig bekendt ikke hvad mobil de har til dagligt, faktisk virkede de ikke ligefrem glade for at iphone vandt.

Skal vi ikke lukke den her med at sige du sagde noget vrøvl og så er den ikke længre ?

3 3
Onkel_Per 23-01-2014 22:23:05

Jo, det ved vi godt ;-)
Så der kom ikke noget vrøvl herfra!
Men som du ønsker, så lukker vi den da bare her.

2 2
TF 24-01-2014 00:55:36

Ahh vi behøver ikke lukke den for min skyld, det var nu mere et tilbud til dig om ikke at køre mere i din fejl.

3 3
Onkel_Per 24-01-2014 11:21:12

Selvfølgelig vil du gerne give det tilbud :-) det er jeg da ikke i tvivl om!
For du kan jo ikke påvise en direkte fejl fra min side, for det vil jo bare være en påstand fra din side ;-)

2 3
TF 24-01-2014 18:05:49

Din stakkel fejlen er jo blevet påvist for man kan jo ikke være farvet i en blindtest :-)

Men bliv du bare ved :-)

2 4
TF 24-01-2014 20:18:17

Ville du ikke mere ? Eller nøjes du bare med at trykke "syntes ikke om" fra nu af :-D

1 2
Steffen M 24-01-2014 22:08:20

Fordi et par klaphatte når frem til en konklusion i Sonnys Apple Show behøver det jo ikke være den evige sandhed. Andre fotografer når frem til andre resultater. Læs denne test:

http://www.gsmarena.com/six_way_camera_shootout-review-998.php

Apple på en 5. plads ud af 6.

1 1
TF 24-01-2014 23:40:22

Vis du nu læser lidt så vil du finde ud af at vi ikke diskutere om sonnes show nåede til den "rigtige" konklusion men om man kan vær farvet i en blind test.

Men udover det hvor skulle din undersøgelse være mere "rigtig" end DR's ?

0 1
Steffen M 25-01-2014 00:07:08

Hør nu her -der diskueres ikke kun om man kan være farvet i en blindtest. Der er en som i et indlæg her 'fastslår' at iPhonen er bedre fordi de siger det i SoEin Ding...
Jeg påviser så bare at andre blindtest når frem til en anden konklusion.
Mon ikke sandheden er, at de nye telefoner er så gode at der næsten ingen forskel er. Derfor skal man lade være med at konkludere at en er den bedste bare fordi man har set en test... Folk har en tendens til kun at tale om de test som underbygger deres egne meninger og ignorere andre.

0 1
TF 25-01-2014 22:22:26

Det var ikke den debat per og jeg var igang med så du har skrevet til den forkerte person så.

0 1
Onkel_Per 21-01-2014 18:48:59

"Når vi snakker kamera er iphone langt foran"
Naaaaa, ikke længere (allerede!) skulle lige bruge et par billeder i halvdårlig belysning. iPhonen kune ikke engang stille skarp. Det kunne en ældre Sony Xperia heldigvis.

2 3
labodilsen 21-01-2014 14:36:58

Samsungs mini modeller kan ikke måle sig med iPhone5s. jo på papiret ser specs rimelig ens ud, men det er ikke det samme som at den reelle bruger oplevelse er på samme niveau.
Sonys Z1 Compact ser tilgengæld spændende ud, og jeg glæder mig til at læse nogle reviews af den.

mht. til kamera, så er vi enige i at det kan forbedres, men ikke nødvendigvis kun ved at tilføje flere pixels.

ps. jeg er ikke iPhone fan, har selv en Lumia520 pt, som fungere ganske fint, og min næste mobil bliver sikkert en 1020 udelukkende pga. kamera.

5 0
Jan Christensen 21-01-2014 16:07:54

Helt enig Sonys Z1 Compact lyder meget spændende

0 0
Jan Christensen 21-01-2014 12:17:17

Kan ikke se hvorfor den skal være større
Tror det skræmmer mange køber væk
jeg skiftede selv fra htc one til iphone 5s pga
størrelsen.

Hvis højere opløsning betyder dårligere batteritid
ser jeg heller ikke fidusen i det

billedestabilisering ja tak
men flere megapixel???

Hurtigere wifi kan ikke lige se behovet

2 3
Mike 21-01-2014 13:48:49

Som Per også skriver, kan man få en telefon med lille skærm og samme spec. som iphone, men til en meget lavere pris.

Og med hensyn til opløsning, så kan en Lg g2 med fuld HD, og fuld blus på lyset, holde strøm i 1½-2 dage.
Den er lidt større end iphone, men skærmen er meget større pgr. lille ramme.

1 0
labodilsen 21-01-2014 14:46:02

Til sammenligning kan min sølle Lumia520 med 4" skærm holde strøm i optil 5 dage, ved moderat brug.
1½-2 dage er ikke en batteri tid jeg ville prale af.

2 0
21-01-2014 15:09:49

Men hvilken opløsning ? 380.000 pixels vs 2.000.000 pixels. Det er 5,5 gange flere at holde styr på.......5 dage er ikke noget at prale af, min nokia C5 holder batteri i op til 2 uger......

1 4
labodilsen 21-01-2014 15:19:57

Hvilket bringer os tilbage til Jans første udtalelse:

"Hvis højere opløsning betyder dårligere batteritid, ser jeg heller ikke fidusen i det"

ps. Nokia C5 er en Champ!

4 0
21-01-2014 22:00:19

Det kan du have ret i. Men reagerede også mere på fin sammenligning af G2 og din lumia :-)

1 1
labodilsen 21-01-2014 11:13:00

Jeg er ikke enig i nogle af punkterne.

1. Rigtig mange køber iPhone, netop pga. den har en god størrelse, og samtidig ikke er en langsom mobil. jeg overvejer selv en iPhone som næste mobil, da det er eneste mobil pt. der har en lille størrelse samtidig med gode specs.

2. 326ppi burde være nok til alle :). ser ikke nogen fordel i en højere PPI.

3. Så hellere at de forbedrede den nuværrende teknologi, istedet for at sælge på tal som højere pixel antal. selvfølgelig vil en Sony 20.7mpx Sensor med downsampling til 5-8 mpx være godt. men det høje mpx i seig selv gør det ikke bedre alene.

4. Hvor mange mobiler kan reelt donwloade med mere end 100-200mbit når det kommer til stykket?.. hvad gør den ekstra teoretiske hastighed så, hvis mobilen ikke kan udnytte det?

Alt i nævner her er kunstige salgs-boostere, for at sælge en mobil på specs, frem for bruger oplevelsen.

12 6
Urbanus 21-01-2014 11:06:46

NFC!!

Det er efterhånden ved at blive en joke at Apple stædigt nægter at tage denne teknologi til sig. Men hvis Apple skal tages seriøst (hvilket man selvfølgelig kan diskutere), så er de nødt til at være med her også!

11 9
David 21-01-2014 13:51:03

Prøv at list alle de gange i dit liv, du har brugt NFC.. Det giver mening at finde på noget smartere.. Noget ala mobilepay, hvor man kan klare betalingen, uden at skulle fysisk til en terminal.

7 3
Peter Frederiksen 23-01-2014 23:22:39

@David

Og hvad vil du gøre hvis din Mobil løber tør for strøm?

1 0
David 24-01-2014 10:40:17

1. Så kan jeg ikke huske at det nogensinde er sket. Men det gælder også når jeg køber tog billetter og andet.

2. Jeg vil bruge mit almindelige kort, hvordan vælger jeg i øvrigt hvilket kort jeg vil betale fra, hvis min telefon er løbet tør for strøm ,eller i det hele taget med NFC?

0 1
24-01-2014 15:12:27

Mange NFC implementeringer er passive....Altså præcis som dit kort...

2 0
Onkel_Per 21-01-2014 18:43:25

Mange bruger faktisk NFC flere/mange gange om dagen uden at tænke over det.
Mange nøglesystemer med brikker er opbygget med NFC.

3 4
TF 22-01-2014 00:10:09

Mon ikke der menes hvor du har brugt NFC med din mobil ;-)

3 3
Onkel_Per 22-01-2014 21:50:55

:-) Jo, det mente David sikkert da han skrev det! Men egentlig svarede jeg jo bare på det skrevne ;-)

4 5
TF 23-01-2014 21:54:35

Hmmm du viste hvad han spurgte om men valgte allegivel at svare noget helt andet, det er svært at tage dig seriøst :-(

2 2
Lecter 21-01-2014 15:54:16

Hver dag i bussen...

2 1
Jan Christensen 21-01-2014 16:09:26

Bruger selv periodekort app
Er der nogen fordele evt rabat ved at bruge nfc?

0 0
David 22-01-2014 12:15:26

Ja, jeg mente giv mig en liste over de gange du har brugt NFC i mobilen. Jeg er enig i at NFC er smart i kort, nøgler osv, hvor man i forvejen skal forbi en fysisk terminal/enhed. Det er bare fjollet at man skal være bundet fysisk af NFC på en telefon. Forestil dig f.eks. at du sidder på en cafe, og vil betale, hvor stå i kø ved en terminal, hvis du bare kan betale med noget mobilepay agtigt.

4 0
Onkel_Per 22-01-2014 22:11:18

MobilePay er helt sikkert noget af det smarteste vi har set indtil nu.
Men jeg tror ikke et system bygget på en transmissionsløsning kan klare det alene.
Jeg kunne da sagtens forestille mig at bruge NFC i kiosken, supermarkedet, bus/tog når man ikke har behov for periodekort ...

1 0
David 23-01-2014 08:05:04

Jeg tror ikke på NFC, så tror jeg mere at vi kommer til at se Bluetooth LE. Men lad os nu se :)

1 1
Peter Frederiksen 24-01-2014 00:17:41

@David

Jeg ved ikke om du har bemærket at de fleste Supermarkeder har skiftet deres Dankort terminalerne ud med en lille smart og hurtig sag.

"NFC-betalinger kræver nye terminaler i butikkerne, og de er da også på vej, ikke mindst i de store dagligvarekæder.

Fra Coop, Dansk Supermarked og SuperBest lyder meldingen, at udskiftningen er i fuld gang.
SuperBest-butikkerne vil være klar med den nye teknologi i indeværende år, i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma er alle terminaler NFC-klar om et års tid, og i Netto, Føtex og Bilka sker udskiftningen løbende frem til slutningen af 2014.

Om halvandet års tid vil de fleste butikker altså have teknologien til at tage imod betalinger via mobiltelefonen."
http://goo.gl/za4stW

2 0
David 24-01-2014 09:49:55

@Peter, jo det har jeg, og bankerne har også bebuddet at der vil komme NFC i kredit, og det bruges allerede i nøgler osv. Men det betyder ikke at det er særligt smart til telefonen, og jeg tvivler på at vi kommer til at se NFC i forbindelse med mobilbetaling.

2 1
Peter Frederiksen 26-01-2014 00:07:56

"Den digitale tegnebog fra Nets kommer i første omgang til Android og senere til Windows-telefoner. IPhone-ejere må vendte lidt, da der endnu ikke findes iPhones med NFC-understøttelse, som Nets' løsning forudsætter.

Den danske løsning bliver i øvrigt kompatibel med den kontaktløse betalingsformer Visa payWave og Mastercard PayPass, som allerede bliver anvendt flere steder rundt om i verden, blandt andet i Storbritannien."

Samt "Længere ude i fremtiden er det meningen, den digitale tegnebogsløsning fra Nets også skal kunne rumme andet digitalt indhold som billetter, rejsekort, elektroniske nøgler (eksempelvis hotel-nøglekort), sygeforsikringskort, kørekort og forskellige typer fordels- og medlemskort."
http://goo.gl/rRh612

Så Jo NFC mobilbetaling kommer....

1 0
Onkel_Per 23-01-2014 12:01:05

Der er sikkerheden kontra transmissionsdistance vist ikke god nok i BLE!

1 2
David 24-01-2014 09:50:57

kan du dokumentere din påstand? Jeg føler ikke sikkerheden er god nok i NFC, uden at jeg gider dokumentere det. Så nu står BLE og NFC lige ;)

0 2
24-01-2014 15:15:27

Al kommunikation kan hackes. Da NFC kun virker på afstande hvor jeg har både sender og modtager i syne, vil det unægteligt være MEGET nemmere for mig at bedømme om det er en polsk svindler jeg betaler til eller supermarkedet...

1 1
TF 24-01-2014 18:12:58

Hvor langtid tror du der går før østbanderne finder en fin lille løsning på at snyde NFC, de snyder med dankortterminaler og der er fysisk kontakt ovenikøbet så hvor svært tror du NFC så er ?

0 2
24-01-2014 19:31:55

Hvad er procent delen af alle kreditkort transaktioner på butiksterminaler der har været hacket i 2013? Lur mig lille Thomas, om det ikke er en sindsygt latterlig lille promille......

1 1
TF 24-01-2014 20:24:47

Svindel er svindel og det sker og det kommer det også til med NFC, intet system er perfekt og der er desværre folk der lever af at snyde og svindle.

0 2
24-01-2014 23:36:19

Jeg har ingen steder proklameret det ikke vil ske. Jeg har bare sagt at jeg sætter min lid til NFC.

1 1
TF 24-01-2014 23:44:00

Gør du det så sætter jeg min på dankortet og mobilepay som allerede er en succes og som ingen i nu har kunnet give mig en seriøs grund til at udskift med nogen anden løsning.

0 2
24-01-2014 23:43:47

Derudover så er den eneste reelle artikel du har kunnet finde omhandlende kopiering af magnetstriben på et dankort. Det må man sq sige er ved at være en ekstremt forældet teknologi. Men godt du kunne finde lidt snask, du er dygtig lille Thomas ;-)

1 1
TF 24-01-2014 23:50:48

Er magnet striben der stadig og kan den stadig bruges ? Jeg sagde der var svindel med alle løsninger også dankort og både i butik og i hæveautomater har jeg dokumenteret det ?

Kom igen knægt :-D og lad vær med at spille smart når du ikke har noget at heve det i ;-) det er sku ved at være kedeligt at udstille dig :-)

0 2
25-01-2014 07:40:51

Bruger du magnetstriben? Jeg gør ikke, artiklen er 8 år gammel. Den er ældre end iPhonen, der er satme sket meget. så lille Thomas, jeg kommer gerne igen og lader mig udstille af fjolser som dig.

1 0
TF 25-01-2014 22:26:43

Jeg brugte den så sent som igår idet chip læserenikke lige virkede i fakta og det er under 4 md siden der var store problemer med 2-3 varehuse samtidig der var ramt af et dankort svindel nummer så kom igen fjols :-)

0 2
25-01-2014 22:45:35

Wauw så fordi du brugte den i går bruger vi den alle. Sikken logik. Selvfølgelig vil der være fusk med det, men sikkerheden er stadigt meget stor. Større en ved trådløs overførsel. Og mange af de guder metoder i dag, er jo at aflure pinkoden der tastes ind på terminalen, dette gør man jo ikke med NFC, da det som regel foregår på mobilen. Men nej men kan selvfølgelig ikke sikre sig mod at man kommunikerer med falske terminaler, det er bare så meget nemmere at sætte en falsk trådløs op, for slet ikke at differentiere på trådløs data. Og i din kommentar til ham den anden angående priser på udstyr.... Er du lam? Hvad tror du det vil koste at fylde en butik med iBeacons kontra en terminal med NFC? Kom igen fjols!

1 0
TF 25-01-2014 23:12:23

Jeg blev bedt om dokumentation for at der kan svindles med dankort og det har jeg givet, at du ikke har brugt magnetstriben er ikke det samme som alle ikke bruger det, den bruges flittigt.

Jeg har aldrig sagt at dankort ikke er sikre end ibeacon det må være noget du fantaser dig til som du plejer, jeg tror som du kan se længre nede mere på en løsning med dankort og mobilepay som jeg også er over bevist om er den sikreste, billigste og nemmeste løsning, vis du kan komme med dokumentation for din NFC løsning er billigere, sikre og nemmere end min løsning så er jeg imponeret så der er en udfordring til dig og resten af NFC fansne (også ibeacon fans for den sags skyld) handsken er hermed kastet :-)

0 1
25-01-2014 23:40:31

Jeg har ikke bedt dig om dokumentation på om man kan svindle med dankort da det jo er sket mange gange. Og kan vi så ikke lige hurtigt blive enige om at langt de fleste transaktioner med dankort foregår med chippen, eller er du uenig i det? Og denne diskussion handler om NFC kontra iBeacon, ikke ting der allerede er her. Og via du så glad for dit dankort, så forstår jeg slet ikke hvornår du har set dig så sur på NFC. Det er jo mere eller mindre samme funktionsmåde, dog bare et kort mindre.

1 0
TF 26-01-2014 00:00:51

Nej det havde onkel per.

Nej og jeg har aldrig sagt der skulle være et problem med chippen tværtimod jeg svarede bare per på om der kunne svindles med dankortet og det kan der idet der stadig er magnetstribe på.

Jeg har ikke set mig sur på NFC jeg argumentere bare for at der er bedere og billigere løsninger og det derfor er spild af penge (også mine) at indføre NFC.

Og igen vis du kan komme med dokumentation for din NFC løsning er billigere, sikre og nemmere end min løsning så er jeg imponeret for det tror jeg ikke du kan :-)

0 1
26-01-2014 10:46:58

På den lange bane er prisen underordnet, da butikkerne alligevel skifter deres terminal fra tid til anden. Du kan ligge alle dine plastik kort på hylden, det burde mindst spare dig for en stor pung ;-) eftersom du skal taste en kode på din egen enhed vil det unægteligt blive mere sikkert. Og nu hvor vi taler om sikkerheden på betalingskort. Der blev i 2013 lavet over en milliard transaktioner på dankort. Så kan de par hundrede tilfælde jo ikke udgøre nogen stor sikkerhedsrisiko i det store billede....

1 0
TF 26-01-2014 16:01:06

Min pung består at et dankort, et sygesikringskort og rejsekort så den slipper jeg ikke for og det er der heller ingen andre der gør, jeg kan i modsætning til svagere begavede godt holde hånden for når jeg taster min kode, så op påhesten igen for de sølle argumenter får jo ingen til at skifte til NFC

0 1
26-01-2014 22:06:14

Jo jeg slipper for min, og det er der helt sikkert også andre der gør. Eller i det mindste som jeg skrev, gør den mindre. Men det er jo egentlig heller ikke essensen her. Det handler om at vi er nogle der syntes at NFC vil gøre vores hverdag meget mere simpelt, da vi ikke skal slæbe rundt med alle de plastik kort. Hvis du gerne vil beholde dem, så gør det. Jeg skal ikke sælge dt til nogen, og hvis du bare læser lidt i den tråd her, så er vi rent faktisk en del der allerede bruger det. Og jeg elsker simpelthen at du tror du kan undgå at blive scammed fordi du dækker af når du taster koden :D Det viser jo egentligt meget godt hvor meget du egentligt er inde i tingene ;D Jeg gider ikke argumenterer mere for det ene eller andet. Behold du mobilepay og dit dankort, jeg rykker videre når NFC betalinger kommer.

1 0
TF 26-01-2014 22:36:54

Jeg har ikke set nogen i denne tråd der aktivt bruger NFC i mobilen, hvor er de ?
Ja alle dem der ikke har et sygesikringskort, rejsekort osv osv slipper for en pung for der er jo mange der ikke har sådanne kort også i deres pung ;-)

0 1
26-01-2014 23:58:52

Måske 3. gang er lykkens gang ? "det burde mindst spare dig for en stor pung ;-)"

Behøver jeg skrive mere? Og jeg har ikke rejsekort. Så jeg kan nøjes med mit cover til mobilen, hvor der er plads til kørekort og sygesikring. Slam, et styks pung integreret med min mobil. Og som peter linker til og skriver om, snart bliver det bilen, huset, sygesikring you name it, der blive proppet der ind. Så er man fri for alverdens lort man slæber rundt på.

0 0
TF 27-01-2014 02:14:17

Så er der jo også plads i dit cover til et kreditkort og mere har de fleste ikke brugfor og vupti så er NFC igen bare spild af penge og tid at indføre :-)

0 1
27-01-2014 10:05:49

Det har du ret i, for nu. MEn du læser slet ikke hvad det er jeg skriver. Der er jo også et sikkerhedsaspekt i det. Hvis de nakker din pung, så er de i gang. HVis de nakker din mobil skal de først have den hacket, og så have hacket app'en...Og det bliver jo ikke dyrere, tingene er der jo allerede. Men som sagt, behold du dit dankort og din mobile pay. Så bruger jeg NFC når det kommer....

0 0
TF 27-01-2014 14:06:11

Og når de så efter et par minutter har hacket/kigget dig over skulderen og set din kode så er du virkelig på røven ;-) men held og lykke med dit NFC VIS det kommer en dag og så vil jeg nyde min løsning som er her og virker super godt :-)

0 1
Peter Frederiksen 26-01-2014 03:17:04

Jeg har fundet en artikel BLE VS NFC som svare på dine spørgsmål.

http://goo.gl/dqG9BJ

Hans pointer bliver underbygget i et studie om BLE VS. NFC
http://goo.gl/8mghCY

1 1
TF 26-01-2014 16:03:27

Jeg kan ikke se hvor der står noget om hvor NFC slår min løsning i dine links ?

0 1
TF 25-01-2014 22:27:33

Og prøv at følg lidt med i hvad der foregår i verden og ikke kun i din osteklokke ;-)

0 1
25-01-2014 22:48:58

Sorry ser ikke tv2 Østjylland, er ikke sådan en verdensmand som dig.....

0 0
TF 25-01-2014 23:20:36

Sjovt du ved det var tv2 østjylland der havde lavet indslaget for det er rigtigt og det havde jeg ikke skrevet så vidt jeg kan se ;-)

0 1
25-01-2014 23:33:24

Hvis du prøver at læse teksten i dit link inden du bliver paranoid ;-)

0 0
TF 25-01-2014 23:54:20

Ja det er et link til tv2 ØST og tvsyd, prøv selv at læse ;-)

0 1
26-01-2014 10:41:35

Du har ret :-) læste det sammen med tv2 syd som noget jysk. Så passer det pludselig også meget bedre med Slagelse :-D

0 0
TF 25-01-2014 23:16:37

Det blev også bragt på tv2 ;-) kan du tage den kanal i osteklokken ?

0 1
Onkel_Per 24-01-2014 18:34:21

Og hvilke terminaler er det der snydes med. Dem der står ubevogtet ud til vej og gader, eller dem der er placeret inde i forretningerne?

0 1
TF 24-01-2014 18:47:35

Begge dele snydes der med der har været eksempler på begge.

0 1
Onkel_Per 24-01-2014 19:49:10

:-) Det må du jo så kunne finde dokumentation for :-)

0 1
TF 24-01-2014 20:16:04

Arrr det er vist almen viden for folk der ser nyheder osv men ok vi kan ikke alle være så godt informerede så her er lidt http://www.tv2east.dk/emne/emne/dankortsvindel og http://www.tvsyd.dk/artikel/19558:230-kunders-Dankort-afluret-i-Kvickly-butik
Se når jeg siger der er dokumentation for noget så passer det ;-)

0 1
Onkel_Per 25-01-2014 09:44:06

Der var jo en grund til smiley'erne :-)
Så kunne du jo lige finde et par sikkerhedsbrud af din "perfekte løsning". ;-)

0 0
TF 25-01-2014 22:35:34

Som jeg har sagt før er der intet der er 100% men idet mindste kan jeg finde dokumentation for mine påstande og ævler ikke om folk der er farvede i blindtests :-D
Det ændre ikke på det er en bedere løsning end NFC og billigere da alt er klar til det så der skal ikke invisteres noget fra butikkernes side der i sidste indstans koster for os kunder, men kom med dine vise ord om hvorfor NFC er så meget en bedere løsning og dokumenter din påstande vis du kan :-)

0 1
Onkel_Per 26-01-2014 17:29:46

Det der må vist stå for din egen regning Thomas.
Jeg har vist ikke på noget tidspunkt påstået at NFC er sikre end Dankort. Så kan ikke se det så kommer til at kræve dokumentation ;-)

0 0
TF 26-01-2014 17:46:53

Jeg bad om dine vise ord om hvorfor NFC er bedere end min løsning og jeg venter stadig, men det er jo typisk dig at svare på noget andet end det folk spørger om og bede folk om dokumentation er du nok den sidste der skulle spille smart om ikk ;-)
Måske du skulle stoppe før du gør dig selv mere tilgrin ;-)

0 1
Onkel_Per 26-01-2014 19:09:03

Thomas, Thomas, Thomas for s....øren. Du forsætter jo bare med at komme med påstande om at man skal dokumenterer på noget som DU har bragt ind i samtalen.
Denne gang med en påstand fra din side om at jeg åbenbart mener at "NFC er en bedere løsning end min løsning".

Hvis jeg på noget tidspunkt skal/får behov for at dokumenterer noget. Vil det da først ske i en situation hvor jeg har behov fra at underbygge de(n) mening/holdning/fakta jeg har argumenteret for.

0 0
TF 26-01-2014 20:25:43

Ha ha du kommer med så meget l... Men når det gælder har vi jo set du intet har at bakke det op med :-D
Hold du dig hellere til at snakke om farvede blindtests :-D

0 1
Onkel_Per 24-01-2014 11:30:22

Ja, det kan jeg godt. Det er jo bare at finde beskrivelse/dokumentation på nettet. Det er jeg sikker på du også sagtens selv kan klare!

Men hvis vi så i som det mindste, kan enes om at der er ingen eller meget lidt sikkerhed i de to systemer.
Så vil jeg påstå at sikkeheden ved brug af NFC vil være størst. Da du der rent fysisk kan sikre dig på grund af den korte transmissionsdistance i NFC.

1 1
TF 24-01-2014 18:09:24

Nu bad han jo dig om det så kom med det.

0 2
Onkel_Per 25-01-2014 09:36:53

Nu fik David jo svar.
Og så længe han selv ikke "gider dokumentere det". Så synes jeg da han har fået så meget han kan forlange her!

0 0
Onkel_Per 24-01-2014 18:30:16

Så læs dog svaret fra både N og jeg har givet lige her over, Thomas F!

Der ud over tror jeg da på at David sagtens kan klare at finde den rette dokumentation på nettet.
Det er jeg dog ikke helt sikker på alle kan!

0 2
TF 24-01-2014 18:49:02

Nej du kan iværtfald ikke finde det kan vi se :-)

0 1
TF 23-01-2014 19:39:34

Hvilket bringer os til den perfekte løsning nemlig mobilepay og et dankort, mobilepay er perfekt til restaurenter osv hvor man sider og der er afstand til hvor man skal betale og intet slår dankortet i butikker osv, vis det så er så vigtigt for folk med NFC så kan vi da smide den chip i dankortet som med rejsekortet.

0 1
Jan Christensen 21-01-2014 12:18:26

Jo hvis NFC bliver udbredt håber jeg Apple får det.

1 3