Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Flere detaljer om Nokia Lumia 900

Flere detaljer om Nokia Lumia 900

Nokia næste flagskib hedder Lumia 900, mener en techblog. Nu er der angiveligt flere detaljer i omløb.

For et par dage siden kom nogle billeder, der viser en Nokia-smartphone fra teleselskabet AT&T, i omløb. Nu bliver disse fulgt op med en række specifikationer.

Ifølge Pocketnow.com skulle der være tale om ”Nokia Ace” med kodenavnet ”Eloko” – der skulle ende med det kommercielle navn Nokia Lumia 900.

Processoren skulle være på 1,4 GHz (Qualcomm) mens den 4,3 tommer store WVGA-skærm skulle være af typen ClearBlack display (AMOLED).

Nokia Lumia 900 vil have en vægt på 160 gram, 18 gram mere end Lumia 800, mens enheden forventes at være 12 millimeter tyk.

Kameraet er på otte megapixels.

Pocketnow.com angiver ikke hvor oplysningerne om produktet stammer fra. Det er derfor også vanskeligt at afgøre, hvor valide informationerne er.

websitet BGR.com tales om en mulig lancering af Nokia Lumia 900 her i begyndelsen af 2012.

Foto: Pocketnow.com
Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Kim 05-01-2012 09:42:40

... lysår bagud..? I forhold til hvad, hvorfor?

0 0
Henrik 05-01-2012 11:46:59

Det kunne jeg også godt tænkte mig at vide. Altså jo, Lumia'en er lidt bagud ifht. Nokia's egne andre modeller. F.eks. kan Nokia 701 med Belle en hel del flere ting end Lumia'en med Windows Phone.

I forhold til de andre konkurrenter, er der umiddelbart kun det at den ikke har dual-core, hvilket faktisk ikke er nødvendigt. De mange Android devices der har dual-core, kan ikke finde ud af at udnytte det ordentligt alligevel.

0 0
BallonPedro 05-01-2012 18:29:58

Det kommer med ICS, så er der bedre understøttelse for dualcore og hardware acc.

men hvad med din PC? Hvor mange af dine programmer gør brug af din dual- eller quadcore? Men man har det alligevel fordi det er "lidt fremtidssikret" og kommende programmer vil gøre ordentlig brug af det.

0 0
Tommy 05-01-2012 19:17:43

bortset fra at man med en smartphone har den i ca 12måneder. En pc gennemsnitslevealder er mellem 3-5 år der er lidt en forskel :)

Dual core er kun interessant i smartphones som bliver brugt til spil (samt selvfølgelig også gfx). Til alt andet er det ligegyldigt. Lumia 800 har flere gange vist at den er mere flydende end nogen andriod og bestemt på højde med i4s...

0 0
Michael 09-01-2012 21:38:30

Citat: "En pc gennemsnitslevealder er mellem 3-5 år...".

Det var ikke længe. Min har foreløbig - helt uden problemer - holdt i 7 år!

0 0
Tommy 10-01-2012 11:17:13

min hp elitebook har også holdt 8år, men jeg har fået en anden i mellemtiden, så den første er bare server/media player.

Da jeg skrev 3-5år er det hvad producenterne selv angiver af tal. Dermed ikke sagt at der bliver udskiftet senere eller hurtigere, men det er jo en personlig sag (med mindre enheden går i stykker)

0 0
Thomas 10-01-2012 13:19:25

Elitebook-serien blev først introduceret i 2008.

0 0
Allan 10-01-2012 07:28:15

Michael, det er godt for dig, men en virksomhed regner typisk med 3-4 år mellem pc udskiftninger og det er nok heller ikke helt skævt for en stor del af private forbrugere (i gennemsnit).

0 0
Kim Harder 10-01-2012 09:42:05

Virksomhed kan der nemt gå op til 7 år i mellem udskift. Privat skifter jeg 2-3 år.

0 0
BallonPedro 05-01-2012 20:55:17

Jah, det er selvfølgelig rigtigt nok.

Tror det er selve OS'et der er opbygget på en anden måde der gør det mere flydende.

iOS er jo også tit ret flydende og det har jeg læst at det er noget med at alt power er dedikeret til når du berører skærmen. Android kører en masse i baggrunden. Måske derfor det er nødvendigt med kraftigere mobiler for at køre Android tilfredsstillende?

0 0
Katron 05-01-2012 02:02:33

Personligt er mit maks også nået ved 4" skærm. Alt større end dette gør bare mobilen irrieterende, så snart man ikke lige bruger den.

Det er da muligt man får nogle sukkende blikke fra kvinder, når man om sommeren render rundt med sin kæmpe smartphone i shortslommen, men hvis man nu bruger speedoes, så er det sku svært at snige sådan en fætter med i lommen...

Nu er det stadig kun rygter, og jeg vil tro at en evt. L900 bliver designmæssigt som L800. Altså at man vælger at udnytte kant til kant skærmen, for at mindske telefoens størrelse. Alt andet ville være tåbeligt. Bliver designet udnyttet, vil jeg tro at de kan slippe afsted med en 4.3" skærm, uden telefonen bliver meget større end en E7.
L800 er jo faktisk en snøft mindre end N8'eren der har 3.5" skærm. Og har N9 ikke en 3.9" skærm i samme størrelse plasthus??

0 0
Allan 05-01-2012 07:51:21

Så vidt jeg ved, så er grunden til, at N9 har en 3,9" skærm, at skærmen i princippet er højere, da hele skærmen udnyttes til at vise indhold, hvorimod den nederste del af L800 bruges til de faste WP-knappen - så vidt jeg ved er skærmene i L800 og N9 lige store, men størrelsen måles forskelligt (pga forskelligt udnyttelsesareal), derfor den fysisk set samme størrelse for L800 og N9.

0 0
Frederik 04-01-2012 14:19:05

Fordi Microsoft stadig vælger at der skal være ens opløsning på alle WP7 modeller, så betyder det jo at selvom skærmen er større, så får du ikke noget ekstra ud af den. Kun en optisk dårligere opløsning og en mere kornet tekst.
Det er også derfor at jeg har holdt mig fra HTC Titan. Det er spild af tid og penge :-)
Jeg håber MS snart ændrer dette.

0 0
Thomas 04-01-2012 14:52:52

Sjovt - anmelderne er uenige med dig. Titan har fået masser af ros, fordi Metro UI'et bliver endnu lækrere når tilesne bliver større.

0 0
Frederik 04-01-2012 15:02:05

Jamen agree to disagree så.. jeg har ved flere lejligheder prøvet Titan og sammenlignet med min Omnia 7.. jeg vil mene at 4" er maks i forhold til opløsningen på 480x800.

Men køb du dig bare en stor telefon så :) hver sin lyst.

0 0
Thomas 04-01-2012 15:12:02

Nej, jeg er egentlig enig med dig. Min pointe var nu mest, at stort set alle der har prøvet Titan mener, det er fremskridt med skærmstørrelsen.

Jeg holder mig nu også til min Omnia 7 indtil videre :)

0 0
Kim Harder 04-01-2012 12:05:04

Hvad mon Nokia har gang i, det ligener ikke Nokia, at lade mobiltelefonen vokse på den måde, tænk hvor stor den ikke er når vi når til Nokia Lumia 1200, så er det en tablet computer i stedet for :-)

0 0
Tommy 04-01-2012 12:24:36

900sereien er topmedellen

og hvorfor skulle Nokia ikke give kunderne der gerne vil have store mobiler en Nokia model?

0 0
Kim 04-01-2012 12:36:13

Ah, men der er sgu noget en 900'er skal leve op til. For at kunne måle sig med sin forgænger, bør den i det mindste have et tastatur - hvem fanden er det der har fundet på, at det skal være så fantastisk med en stor flot skærm, som man så kan sidde og daske løs på?

0 0
Allan 04-01-2012 12:47:04

Kim, sådan havde jeg det også (dvs. ønskede et rigtigt tastatur a la Nokia E7, E75, E90), men kun indtil jeg fik min Nokia Lumia 800 - tastaturet på skærmen i Windows Phone er så godt, at jeg ikke rigtigt ønsker mig et fysisk tastatur mere. I forhold til min N8 (både med og uden Swype) er min fejlrate på Lumia 800 drastisk formindsket, nok som resultat af en kombination af, at skærmen er tættere på glasset (dvs. tasterne sidder der, hvor man tror de sidder, også selvom skærmen er tiltet lidt) samt den gode ordbog, der selv retter slåfejl - det virker rigtigt godt.

Og så er det nemt at skifte skrive-sprog på Lumia 800 (jeg skifter ofte mellem 3 forskellige sprog) - der er en dedikeret sprog-knap ved siden af mellemrumstasten, hvor det på N8 var ret besværligt at skifte sprog, hvilket i praksis betød, at man ikke skiftede sprog og var nødt til at slå korrektur fra og skrive alt pinligt korrekt.

0 0
Kim 04-01-2012 13:04:23

Jeg er jo vant til at have mit tastatur i N900 - og swype blev jeg uvenner med ved første forsøg. Min N8 kaldte mig "jerk" da jeg ville skrive "hej" bare fordi jeg havde glemt at ændre til dansk ;)

Men jeg ville gerne have den fulde skærm og et fuldt keyboard, som f.eks E7 også har. HAr svært ved at se det fantastiske i at bruge halvdelen af skærmen på et keyboard :)

0 0
Allan 04-01-2012 14:28:28

Kim, jeg er enig med dig i, at E7 hardware-mæssigt er tæt på perfekt. Det med at skærmtastaturet på en såkaldt Smartphone (dvs. med fuldskærm touch) tager halvdelen eller mere af skærmen er ikke godt - en E7 med Windows Phone må være næste projekt for Nokia ;-)

0 0
Henrik 04-01-2012 11:36:04

En rigtig amerikaner telefon, kæmpe stor så de tykke KFC fingre kan være der. Ikke lige mig.

0 0
Gordon 04-01-2012 12:06:54

Og så fik vi lige en lands-racisme kommentar fra en wienerbrøds bleg-fed dansker.
Sådan Henrik, du gør dit land ære.

0 0
Henrik 04-01-2012 13:24:43

Kan du ikke tage lidt gas? Snøft snøft :-p

0 0
John 04-01-2012 12:19:20

Man bliver nok hurtig sur hva' :)

0 0
Tommy 04-01-2012 10:15:07

Personligt synes jeg 4,3" er for stor da man så ikke har ordentligt greb om telefonen når man skriver sms/mails med en hånd.
Derudover kunne det være fint hvis der kom en dual core. Pt har jeg ikke selv WP, men hvis der skal komme krævene spil til platformen er dualcore nødvendig (samt mere ram). Og spil er utrolig nødvendigt hvis MS' økosystem skal fungere optimalt med xbox sync ect. Det vil hvert fald gøre det hele mere interessant med tiden, så det ikke kun er fruit ninja man kan synce med sin xbox profil.

Jeg er ikke selv den store gamer, men dette er vejen at gå og vejen som MS skal vinde kundernes hjerter med. WP systemet er også ganske fint, men der mangler nogle apps for at kunne konkurrere fuldstændigt med ios og andriod - dog er kvaliteten af apps til WP langt større end på de to andre platforme og det i sig selv er jo også et stort plus!

0 0
BallonPedro 04-01-2012 11:39:54

Så vidt jeg er orienteret, så understøtter WP ikke dualcore endnu? Men hvis det understøttes i næste opdatering, så ville det være fedt med dualcore i mobile allerede.

Og må sige at WP kører utroligt flydende med singlecore, modsat mange Android modeller.

0 0
Thomas 04-01-2012 15:10:42

Der findes et Mango-build hos producenterne, der understøtter dual-core, så i princippet er der ikke noget i vejen for, at Nokia kommer med en dual-core telefon om nogle måneder, hvis de er klar.

Det samme gælder Samsung, HTC og de andre.

0 0
Tommy 04-01-2012 12:20:27

Det er også kun pga spil at jeg mener der bør være dual core, og ja pt understøttes dual core ikke :)

0 0
Kim 04-01-2012 13:22:56

Onde tunger vil jo vide, at dualcore understøttelsen alene er forsinket for at Nokia kunne komme i gang med at forsøge sig med det, uden Samsung eller HTC nåede at komme først :)

0 0
Tommy 04-01-2012 14:44:19

Well, de skal vel også have noget ud at deres MS-samarbejde. Det lyder dog lidt underligt da Nokia jo bare køber cpu'erne fra andre producenter...

0 0
Kim 04-01-2012 15:09:08

Jaja, men de har jo lige skiftet leverandør. Og jeg håber da der er mere til det, end bare at smide en ny CPU i :)

0 0
BallonPedro 04-01-2012 08:55:01

Havde virkelig set meget frem til en eventuel Lumia 900, men det her skuffer desværre.

Skærmen er endlig blevet i en ordentlig størrelse i forhold til Lumia 800, men da skærmen ikke går ud til kanterne på mobile bliver den jo ALT for stor. På billedet der sammenligner ser det jo helt galt ud.
Hvis bare skærmen fyldte hele det sorte/blanke felt ud på Lumia 800 ville den være perfekt.

At den så vejer 160g er bestemt også en dealbreaker for mig, især når min nuværende med 4,2" kun vejer 117g.

Kæmpe øv. Havde virkelig sat mig for at give Nokia og WP7 en chance, men må indstille mig på at også min næste måbil bliver en Android.

0 0
Michael 09-01-2012 21:35:36

Hmm..., så længe du ikke skal købe en taske til den men kan have den i inderlommen - hvad er så problemet...?!

0 0
Peter 04-01-2012 13:35:15

He he, 12mm, den kan jo slå en mand ihjel.

0 0
Thomas 04-01-2012 10:12:34

Måske det bare er mig, men hvis det er en dealbreaker, at den vejer 50g mere (det er stadig kun spekulation, remember?) og at der ikke er edge-to-edge skærm (hvilken telefon har det?), så har din begejstring for WP nok ikke været specielt stor i forvejen.

0 0
BallonPedro 04-01-2012 12:04:48

Jeg er skam begejstret for WP og når jeg nævner at vægten er for stor på denne måske kommende 900, så er det fordi der findes flere mobiler i den størrelse som vejer det mindre.

Og det er jo ikke ligefrem fordi deres plastikkabinet vejer vildt meget.

Er stadig frisk på WP, men måske fra en anden producent. Hvis Samsung lavede noget ala deres SGS2 med WP var det måske noget.

Er bare villig til at give Nokia en chance, da jeg altid har været Nokia-mand. Lige indtil de ikke kunne følge med mere.

0 0
Thomas 04-01-2012 13:07:49

Tænker det måske er det store batteri, der gør det.

Men jo, en SGS2 med WP ville da være lækkert. Eller evt. bare adgang til Focus S :)

Anywho, så lød det måske også hårdere end det var ment.

0 0
Freijs 04-01-2012 13:06:44

Hop ind på pocketnow.Com og læs den relevante artikel for billedet. Det er udelukkende et "mock up " baseret på frigivne oplysninger. Så tror nærmere du skal se det som en sammenligning af total størrelse kontra lumia 800.

http://pocketnow.com/windows-phone/more-nokia-lumia-900-ace-details-revealed

0 0
Allan 04-01-2012 09:23:38

Philip, jeg ved ikke helt, hvad du ved om Windows Phone, men dine udtalelser viser, at det nok ikke er særligt meget.

Skærmbilledet ER større end det, du tror ud fra billedet i denne artikel. Når der i Windows Phone er valgt mørk baggrund ser man ikke, hvor stor skærmbilledet reelt er - hvis der i stedet var valgt lys baggrund på mobilen til dette billede, så ville man kunne se, at det du mener er et KÆMPE problem med en ALT for stor mobil nok nærmere er et non-issue. Men det er jo et nogenlunde frit land vi lever i, så du kan vælge, hvad du har lyst til, men gør det ud fra seriøse overvejelser, det bliver du nok mest tilfreds med i længden.

Jeg synes Lumia 900 (HVIS det er en Lumia 900 vi kigger på) ser spændende ud, men det er lidt skuffende, at der ikke er valgt en "ramme-løs" overgang mellem skærm og kabinet som på Lumia 800 men i stedet tilsyneladende en "gammeldags" løsning a la N8.

0 0
BallonPedro 04-01-2012 11:59:55

Min erfaring med WP er ikke det helt vilde. Har kun prøvet det nogle gange og det ser virkelig lovende ud.

Synes bare når man ser Lumia 800, så har den en fin størrelse, men skærmen er lige lille nok i forhold til dens størrelse.

Når man så ser billedet ovenover hvor 900'ern på papiret har en passende skærm, men er vokset uforholdsmæssigt meget, så ødelægger det det lidt. Bla. ser det ud til at der er brugt ekstremt meget plads på et kamera og logo?!?

Og som du nævner, så er det lidt synd med N8 overgangen. Det var lige så pænt lavet på 800'ern.

0 0
Exert 04-01-2012 10:41:06

"Skærmbilledet ER større end det, du tror ud fra billedet i denne artikel"
Hmmm det er nu meget tydeligt, hvad der er skærm på billedet, selv om der er sort ramme, så mon ikke Philips problem er et reelt problem for ham baseret på "seriøse overvejelser"...

0 0