Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Flest klager over Teleselskabet 3

Flest klager over Teleselskabet 3

3 er det selskab, som kunderne har sværest ved at blive enige med, når der opstår problemer. Det viser en ny opgørelse over klagesager i 2009.

Teleselskabet 3 tegner sig for den største mængde klager, set i forhold til kundeantallet. Sidste år blev det til 4,7 klagesager for hver 100.000 kunder.

Det viser 2009-rapporten, som Teleankenævnet netop har offentliggjort.

De fleste sager, der ender hos Teleankenævnet, handler om fortolkning og ændring i aftalevilkår, samt dataforbrug og klager over regninger for udlandstelesfoni.

Særligt dataforbug er kommet i fokus hos de kunder som klager. I 2008 var der kun to klager på dette område, men i 2009 steg klageantallet til 25 sager.

Der er færrest klager over sen fakturering og spærring for f.eks. 90-numre.

3: Det går ikke skidt for os

 3 mener ikke, at de 21 sager i ankenævnet er et generelt udtryk for mange problemer med kunderne i selskabet.

- "Det går ikke skidt for os. Det er jo forholdvis få sager vi har, set i forhold til, hvor mange kunder vi reelt har. Derfor synes jeg egentlig ikke klageandelen er særlig høj. Men naturligvis havde det været bedst, slet ikke at have klager," siger kommunikationschef Stine Green Paulsen fra 3.

Hun bemærker, at ingen af sagerne i Teleankenævnet er afgjort imod 3. Enten har 3 fået medhold, eller også er der indgået forlig med kunden.

Selvom det ville være lettest at give kunderne ret i alle klagesager, mener 3 ikke det er vejen frem.

- "Jeg tror ikke klager helt kan undgås, fx når der er uenighed om en regning. Vi sælger en vare og den skal vi have penge for. Det skal ikke være sådan, at de kunder som troligt betaler deres regning, skal stilles ringere end de kunder, som ikke gør", slutter Stine Green Paulsen.

Telenor har færrest klager

På Teleankenævnets liste er TDC nummer to, mens Telia placerer sig på en tredjeplads.

Det selskab som har færrest klager i forhold til størrelsen på kundedatabasen er Telenor, der kun fik 1,2 klager i 2009 pr. 100.000 kunder.

Kunderne kan indbringe en sag for Teleankenævnet, når det ikke længere er muligt at opnå enighed med kundeservice-medarbejderne. Afgørelsen af teleselskabet skal være skriftlig, før den kan behandles af Teleankenævnet.

På mobilområdet behandlede nævnet i 2009 i alt 143 klagesager.

Fordelingen fra Teleankenævnet

Her er antallet af klager som er indkommet på TDC, Telenor, Telia og 3, som er de fire selskaber i Danmark med eget mobilnet.


PlaceringSelskabKlager i 2009*Klager pr. 100.000 kunderMarkedsandel**





1.3214,76,4 %
2.TDC532,5429,9 %
3.Telia221,6619,0 %
4.Telenor181,2620,5 %

* = Årsberetning 2009, Teleankenævnet, mobil-sager
** = IT- og Telestyrelsen, Telestatistik - første halvår 2009

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Tina 03-08-2010 16:15:15

Jeg afleverede min telefon den 24-3-2010 og har lige hentet den i dag, da jeg har haft mange ting at se til og faktisk havde glemt den.
Det var 3 gang den var til reparation og jeg skulle have en ny, jeg fik tidligere en besked om at telefonen var bøjet og fysikoverbelastet og at hvis jeg svarede på sms´en ville telefonen blive lavet, jeg valgte at lade være med at få telefonen lavet og bare få den tilbage som den er. Jeg var så inde at hente den i dag, men skulle lige pludselig betale 275 kr for at få den tilbage, de mener at det dækker ikke deres garanti, og bagefter at sony ericsson ikke vil betale det. Det kan da ikke være rigtig at man skal betale de penge for at få telefonen repareret når garantien stadig gælder, og oveni alt det var ekspedienten ikke særlig høflig at snakke med. så nu har jeg skrevet til forbrugerrådet.
det kan jo ikke passe at de finder på noget andet for at de ikke skal give mig en ny telefon. 3 gang havde de heller ikke nogen telefon jeg kunne låne så jeg blev faktisk nød til at købe en anden, da jeg ikke selv havde nogle der virkede.
jeg synes virkelig der burdes gøres noget ved den måde de er på.
Jeg har aldrig i mit liv hørt om at en telefon kan blive bøjet indeni og hvis det virkelig var det hvorfor sagde de det så ikke bare første gang ?

0 0
morten79 09-03-2010 16:55:18

Kommer ikke bagpå mig at det er 3 der har flest klager pt. Deres service er blevet elendig. Opsagde mit abonnement hos dem den 26/6_2009 og fik også en bekræftelse på at det var opsagt. Herefter opdage jeg pludselig på min konto at de stadig træk 49 kr om måneden selvom mit nr var opsagt.
Jeg ringede til dem og de beklagede fejlen og jeg skulle nok få mine penge tilbage. Jeg slettede dermed dem fra min konto så der ikke blev trukket flere penge og dette var et klogt valg for i Dec måned fik jeg så endnu en regning på 49 kr og så ringede jeg til dem igen og de beklagede endnu engang og lovede de nok skulle får styr på det. Dette forsatte både i januar og feb. måned hvor de også truede mig med at bringe min sag for inkasso hvis jeg ikke betalte. Jeg ringede så til dem igen og efter en ventetid på 45 min kom jeg igennem og fik samme smøre igen hvor de sagde undskyld og der skulle nok komme styr på det. Så åbnede jeg min postkasse idag og der lagde der så endnu en regning og en trussel om inkasso så jeg ringede endnu engang og forklarede dem at mit abonnement var opsagt og jeg havde snakket med dem mange gange før, fik samme svar igen hvor de undskyldte mange gange og de lovede der nok skulle komme styr på det. Er der virkelig så svært at fatte for dem at jeg har opsagt det hele den 26/6-2009. Skal aldrig nogensinde have 3 som telefon selskab igen.

0 0
Morten 17-09-2012 17:30:54

Dette kan jeg godt forstår morten.. Jeg er gammel medarbejder hos 3. Og det er det største plattenslager firma i dk. Forstår ikke ghvorfor der ikke har været flere sager i medier omkring dem. Problemet starter ude hos de stakkels sælger i forretningerne, det bliver presset til at snyde kunderne i flæng for at opnå nogle salgstal. Blandt andet ved at skrive flere abbonnementer på kontrakten med med småt, hvorefter kunderne hæfter for det. Dette skulle de gøre pga. Når en televirksomhed for lov til at sælge bla. iphones i Dk skal der fremvises en hvis kundemasse overfor apple for at få lov til dette" Resultatet er at mere 1/5 faktisk er nr. der ikke bliver brugt og kunderne ikke er klar over det betaler for. Jeg blev fyret fordi jeg kørte for mange sager mod sælgerne, fordi jeg godt var klar over at der skete bedrageri.
Også når kundene ville opige deres nr. ligesom dig, var det en retningslinjikke at skulle oplyse omkring hvor mange internet og mobil nr. kunden havde, blot det nr. der var aktivt. Da det var de færeste kunder der tjekkede deres pbs og i dit telfælde har det så været det samme, du framelder din pbs i god tro i at dit abbonnement er opsagt, men så kører andre nr. videre for så at gå til inkasso.

0 0
tim 09-03-2010 14:06:20

jeg har indtil for ca 6 måneder siden været en meget tilfreds mobilkunde hos 3, og jeg har brugt rigtig mange penge på mobiler hos dem. Det der fik bægeret til at løbe over var da min HTC HD for 3 gang indenfor 2 måneder var til reparation/opdatering hos 3 fordi man ikke selv kan opdatere den. Alle gange blev jeg tilbud en oldgammel LG lånemobil, den første var ikke brugbar en 24 timers opladning holdt en time og næste gang ville de slet ikke låne mig en mobil. og det er simpelthen for ringe at man køber en mobil til ca 3000 kr hos dem og så reparer de ikke fejlene og kaster en 4-5 år gammel mobil i nakken af en som den forrige låners sms beskeder stadig er i.
Nu har jeg telenor og de har en superservice ingen problemer og en god lånemobil og hurtig reparation.

0 0
David 09-03-2010 12:59:25

Der blev i 2009 afgjort 21 sager om 3 – heraf var de 11 klager, stammende fra tidligere år, som Teleankenævnet først har behandlet i 2009. Kun 10 af de afgjorte sager var altså indbragt for Teleankenævnet i 2009.

Det sætter et helt nyt syn på sagen i mine øjne.

0 0
Henrikmand 09-03-2010 08:45:27

Som erhvervskunde hos forskellige teleselskaber, er det underligt nok et HELT andet billede, der tegner sig.

Mine personlige oplevelser giver en helt anden rækkefølge.

Spørgsmålet er så, om det skyldes de enkelte selskabers fokus på henholdsvis privat- og erhvervsmarkedet, eller om erhvervskunder ikke får deres sager ordnet gennem ankenævnet.

0 0
ztyle 08-03-2010 19:29:44

I teksten står følgene:

Særligt dataforbug er kommet i fokus hos de kunder som klager. I 2008 var der kun to klager på dette område, men i 2009 steg klageantallet til 25 sager.


men i skemaet står der at Teleankenævnet har fået 21 klager om 3
dvs.
25 ud af 21 (119%)af klager er om dataforbrug

0 0
Mobilsiden.dk 08-03-2010 20:15:01

Hej ztyle. Det teksten henviser til er det samlede antal klager, ikke hvad der er klaget over i henhold til 3.

0 0

Om brug af cookies