Forbrugerjurist: HTC som udgangspunkt uden ansvar

Det er som udgangspunkt forhandlernes ansvar, at de specifikationer de oplyser er korrekte. Hvis altså den information de har fået fra producenten er korrekt.

Forbrugerjurist: HTC som udgangspunkt uden ansvar

HTC har globalt ikke været helt enige om, hvilken type skærm deres topprodukt Desire HD er udstyret med. I en række officielle pressemeddelelser, udsendt i forskellige markedsområder, f.eks. Storbritannien, skriver HTC “…bright 4.3” Super LCD display”.

I Danmark skriver de dog LCD, hvilket rent faktisk er den skærm, som Desire HD i virkeligheden har.

Som resultat af den interne forvirring hos HTC, er der opstået forvirring i både medier og web-shops verden over, blandt andet hos TDC og Elgiganten.

Teleekspert Torben Rune fra Netplan sagde derefter, at det altid er HTCs ansvar, at deres forhandlere kommunikerer rigtig information om deres produkter til forbrugerne. Og at forbrugerne kan hæve købet af Desire HD, hvis den er købt under falske forudsætninger.

Nu siger en dansk forbrugerjurist dog, at det som udgangspunkt ikke er HTCs ansvar. Men han siger dog, ligesom Torben Rune, at forbrugerne har ret til at hæve købet eller få afslag i prisen.

Her skriver Elgiganten, at Desire HD er udstyret med en S-LCD skærm. Den fejl står efter Markedsføringsloven som udgangspunkt for egen regning. 
(Foto: Screendump fra Elgiganten.dk)

Den der kommer med oplysningen bærer ansvaret

Søren Iversen er chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden og har speciale i forbrugerjura. Han ønsker ikke at kommentere på den konkrete sag, men fortæller gerne, hvordan juraen generelt ser ud på området.

-“Efter markedsføringslovens §3 om vildledende oplysninger er det som udgangspunkt den, der kommer med oplysningerne, der bærer ansvaret. Så kan man bagefter strides om, hvor de oplysninger kommer fra,” siger han til Mobilsiden.dk.

Dermed er det overordnet forhandlerne selv, der bærer ansvaret, som TDC for eksempel også selv har taget. Med mindre forhandlerne kan bevise, at de har fået oplysningerne om skærmtypen fra HTC selv.

Købeloven mangler
I følge Købelovens §78 har forbrugeren fire muligheder, hvis produktet lider af en fejl. 
(Foto: Screendump fra retsinformation.dk)

Få afslag eller hæv købet

Forbrugerjuristen fortæller også, hvilke rettigheder, man som forbruger har, når man har købt en mobil ud fra forkerte specifikationer.

Ifølge Købelovens afsnit om Mangler, har man som forbruger flere muligheder, hvis produktet har en mangel, fortæller han.

Blandt andet kan man som forbruger bede om et passende afslag i købsummen eller ophæve købet.

Læs også:
Ekspert: HTC vildleder om Desire HD
TDC: Desire HD-kunder kan returnere telefonen