Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Forbrugerombudsmanden: Apple overtræder loven

Forbrugerombudsmanden: Apple overtræder loven

I visse tilfælde trækker Apple penge uden iPhone- eller iPad-brugerens accept i form af kodeord. Et brud på loven, siger Forbrugerombudsmanden.

Apple har forsøgt at gøre det nemt at handle i App Store med korte intervaller uden at skulle taste sit kodeord igen og igen.

Ifølge Forbrugerombudsmanden er det imidlertid et brud på flere lovgivninger, herunder Markedsføringsloven, skriver Politiken.dk.

Problematikken bliver taget op i aftenens udgave af Kontant på DR1.

- "Et af de helt store problemer er, at forældrene ikke har været oplyst om, at der er femten minutter, hvor man bare kan klikke løs og købe forskellige virtuelle ting. Det fremgår ikke tydeligt nok," siger Forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Når man tager en iPhone eller iPad i brug, er den allerede indstillet til, at indtastning af ens kodeord ved download fra App Store efterfølgende giver adgang til 15 minutter uden password-tjek.

Det betyder eksempelvis, at forældre har oplevet, at de har downloadet et spil til børnene, hvorefter de små poder kan købe ind på livet løs uden kodeordet.

- "Det er selvfølgelig ikke acceptabelt, at spillene indrettes på en sådan måde, så børnene fristes til at købe den slags ting, og at forældrene får regninger af den her størrelse. Det skal vi have styr på," siger Henrik Øe.

Forbrugerombudsmanden har allerede været i dialog med Apple igennem flere år. Han mener imidlertid ikke, at der er blevet foretaget de nødvendige ændringer, så nu vil han tage sagen op med sine kollegaer i EU i forsøget på at lægge større pres på Apple.

 

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Benjamin Jensen 10-04-2013 15:29:10

Det er egentligt underligt, for sidst jeg havde en Android telefon der var der ikke som standard kode på. Det skulle man selv aktivere. Men det nævner fjolser som N jo intet om i denne tråd - i stedet snakker han om noget helt andet.

Jeg undrer mig også over, at man slet ikke bringer dette emne op i kontant, nu hvor der er mindst dobbelt så mange android telefoner på markedet, som der er iPhones.

Nu er jeg bestemt ikke nogen ultra liberalist, der mener at man altid skal stå til ansvar for egne handlinger, hvis man har været en smule dum. Men der er altså også grænser!

Jeg blev så harm, da jeg så Kontant i går. Forældrene....sjovt nok skolelærer og skoleledere, kan åbenbart ikke finde ud af at opdrage deres børn til at forstå, at det ikke er i orden at bruge løs af penge.

Min søn er i dag 7 år, og da han første gang havde fat i en iPad, spurgte han mig om hvad det her betyder...jeg måtte fortælle ham, at det var noget der kostede ægte penge, og det skulle han ikke bruge.

Siden da har han spillet på iPad hver dag, og han er fuldt ud klar over hvad der koster penge, og hvad der ikke koster penge. De børn vi så i fjernsynet var vel op til 9-11 år gamle, og det kan virkelig undre mig at de ikke ved bedre. Børn lærer at læse allerede som 6-7 årige, og hvis de ikke kan forstå eller læse det, må skolelærernes og skoleledernes børn være dummere end gennemsnittet - eller også er de det selv. Jeg hælder dog mest til det sidste!

0 0
10-04-2013 20:32:12

Dit store fjols, nu er du ude af busken igen. Og straks er du i gang med at svine folk til... Du er simpelthen det dummeste væsen jeg nogensinde har "mødt". Jeg snakker ikke app store kontra Google play, men mandens dobbelt moral. Jeg har altid sagt at det ikke gør noget man tænker lidt selv, men det har klaphatte som dig jo altid rakket ned på. Men nu er det pludseligt helt ok, at man ikke skal kunne ligge hjernen inden man bruger sin mobil.

0 0
Benjamin Jensen 11-04-2013 12:42:24

Så kender vi dig igen lille troll ;)

0 0
Thomas Larsen 10-04-2013 16:14:41

Det skal man ikke længere, men N nævner det ikke fordi det er ikke hvad han hentyder til, han svarer bare tilbage på den trolling som Thomas starter i de forskellige tråde om sikkerhed ved at påstå at support for 3. parts app er et sikkerhedshul som Google ikke har lukket, skønt det er en valgfri mulighed som standard er slået fra (og ikke til, som i dette tilfælde)

Det er dog heller ikke selve sikkerheden af in-app køb der er under kritik her, men bare at den standard har en 15 minutters carte blanche uden at gøre brugeren opmærksom herpå.

Til forskel for google

0 0
Benjamin Jensen 10-04-2013 17:35:00

Ja, det kan kun være en klovn som N, der begynder at blande andre debatter ind i andre tråde fordi han er pigesur. Det har jeg skam også prøvet mange gange før med N. Han kan være pigesur i mange dage, hvis ikke man lige mener det samme som ham!

Det passer jo heller ikke, at man giver carte blanche til køb i 15 min. Ordvalget er i hvert fald ikke korrekt. Jeg bruger selv in app køb, og hvis man køber noget i et program, kommer der en tydelig pop up frem, hvor der står, om man vil bruge f.eks 7 DKK på dette in app køb.

Jeg vil nu heller ikke sige, at det er specielt svært at slå til, så den kræver adgangskode hver gang. Men det irriterer mig, at Apple skal have skylden for, at børnene så trykker 100 gange på købet efterfølgende - ja, det må hende i fjernsynet have gjort, for ellers kan det ikke lade sig gøre. Det er sgu et spørgsmål om opdragelse. Vi er sgu blevet et samfund, hvor vi har en masse curlingbørn. Gad vide om de kommer til at tage ansvar for noget som helst som voksne?

0 0
10-04-2013 20:35:14

Hold kæft en kæmpe nar du er. Hvorfor fanden skal jeg svines til?

0 0
Thomas Larsen 10-04-2013 18:17:04

Nu er Thomas jo notorisk for at gøre netop dette, men jeg synes da det er relevant at spørge ham hvorfor han mener noget er gældende for iOS og andet er gældende for Android. Men nok om det.

Men det er lige netop en carte blanche, det er da ligegyldigt om man kender til beløbet, det relevante er jo at det lige netop er en (godt nok tidsbegrænset, medmindre køb fornyer timeout) blanko check.


Men jeg er da enig i at det er spørgsmål om opdragelse, men jeg vil da sige at lige netop den der med at man bare har 15 minutter er ret uhensigtsmæssig.

Den burde, efter min mening, virker på den her måde:

Du vil købe noget, du skriver password ind, hvis du bare trykker "Ok", så skal du stadigvæk skrive det ind næste gang.

Men der er også en checkboks der siger "Lad mig foretag køb inden for minutter", og så tager den så fra den indstilling der.

0 0
Benjamin Jensen 11-04-2013 12:41:39

Thomas Larsen>> Altså nu kan jeg godt lide den med 15 min, og det kan de fleste mennesker. Apple har jo også lavet det om i iOS6, så man ikke skal taste password ind, hvis man opdaterer eller installere programmer man tidligere har installeret. Det synes jeg er rigtig godt. Men hvis jeg ikke synes det, så laver jeg det bare om, så den skal kræve adgangskode for alt - ligesom hvis jeg ikke vil have mit 7 årig barn til at surfe, så slår jeg også denne del fra. Mulighederne er der i hvert fald - det kræver bare et minimum af intelligens, som de fleste har - bare ikke alle, og det er så dem vi skal høre om.

Der er også nogen der bliver narret af Nigeria breve, og så er vi nogen der aldrig hopper på det.

0 0
Thomas Larsen 11-04-2013 13:43:57

Jep, det er også derfor jeg siger at man sagtens kan forene funktionalitet med sikkerhed.

Nu låner du jo din telefon/tablet til dit 7-årige barn, og lad os nu sige du i den omgang vil købe et spil til ham.

Som det er nu, så skal du gå ind og slå indstillingen fra, låne enheden ud, få den tilbage, og så skal du slå indstillingen til igen.

Det jeg forslår er en lille boks du kan markere ved password indtastningen(som du alligevel skal lave), og hvis du så fx. har sat en timeout på fx. 30 minutter så hvis du markerer boksen så gælder timeouttet på 30 minutter.

Hvis du ikke har markeret boksen så skal du indtaste password igen næste gang.

Derfor vil du aldrig have brug for at ændre indstillingen, så det ville ikke bare være mere brugervenligt, men ville også løse det centrale problem i historien.

0 0
Benjamin Jensen 12-04-2013 12:57:49

Han var nu kun 5 år, første gang han begyndte at spille på min iPad. Dengang forstod han det også det med pengene.

Ja, man kan lave mange forskellige muligheder. Hvis jeg kender Apple ret, så vil de gøre det så enkelt som muligt, og ikke give alle de valgmuligheder som flere typisk ikke vil kunne finde ud af alligevel.

Så vil der bare blive klaget over, at de skam har trykket på den knap som du omtaler...eller de ikke anede hvad den var til. Undskyldningerne vil ingen ende tage, når folk skal bortforklare deres dumheder. :)

Muligheden for at indtaste password hver gang der laves en handling i App store er allerede til stede - og den er temmelig idiotsikker. Man skal bare lige slå den til ;)

0 0
TF 10-04-2013 20:51:34

Ja jeg kunne så sige det samme kan i ikke tage jeres lille kamp selv og så holde os andre udenfor tak

0 0
Thomas Larsen 10-04-2013 16:15:49

fra Google*

0 0
ladjo 10-04-2013 11:48:15

Vi kloge hoveder har skaffet vores forældre en Æblefon, de lader så vores børn (Deres børnebørn) spille på den, da de jo også låner vores ...foner. Så pludselig er der en regning til der skal betales…

Det er ikke go´ skik at omgå markedsføringsloven!
Apple er bare ikke vandt til den fra andre lande. MEN ukendskab til loven har aldrig været en undskyldning i Danmark, vel.

Apple skal bare rette ind. Længere er den ikke!

De mangler jo ikke penge til det, kun viljen… (http://www.mobilsiden.dk/nyheder/nyt-apple-hovedkvarter-dyrere-end-ventet,lid.26736/ )

0 0
Brylle 10-04-2013 13:45:28

enig. apple skal bare rette ind og der er ingen gode undskyldninger for det svineri.

0 0
TF 10-04-2013 13:27:37

Vis i virkelig var kloge hoveder havde i nok hjulpet med at lige trykke på indstillinger og sætte sikkerheden op på den.

Det havde i vel også gjort vis det var en android mobil.

0 0
FrkLarsen 09-04-2013 17:30:30

Synes der er 2 ting i det her. Det absolut utiltalende i at det overhovedet er muligt at købe for flere tusind kr i børnespil.
Og den anden side(som jeg snart er kraftigt irriteret over): Gør dog noget selv. Det er så simpelt at gå ind i indstillinger og så undersøge hvad man egentlig har med at gøre. Og hvad mulighederne er. Man går ind i indstillinger>generelt>begrænsninger og slår muligheden for at købe i spillet fra. Og man kan instille kodeords anmodningen til straks, i stedet for 15 min.

0 0
Benjamin Jensen 10-04-2013 17:42:11

Det er også utiltalende at Dalgårds Tivoli er så dyre, når de nu bruger underbetalt polsk arbejdskraft, men det afholder da ikke forældrene fra at sende deres børn op i deres rutschebaner. ;)

Det samme gør sig jo gældende her. Når et spil bliver installeret fra App Store, får man en besked om at der er in app køb i programmet. Men det får jo ikke forældrene til at lade være med at installere spillet til deres små poder!

Det er først når dumhedens fælde klapper - så kan de tude i fjernsyn og andre medier.

0 0
Mike 09-04-2013 19:34:39

Jeg troede at folk købte apple fordi de IKKE skulle gøre noget selv.

0 0
TF 09-04-2013 20:25:32

Det skal man som standart heller ikke med mindre man selvfølgelig har bestemte mindre justeringer der skal forretages som feks extra sikkerhed vis man har børn og det tager ikke mange sekunder at gøre (jeg ordnede det selv på et par sekunder før min datter brugte min ipad første gang), men nogen mennesker syntes bare det er nemmest at gå rundt med hovedet under armen frem for at bruge det, mit gæt er at det netop er de mennesker der skal tude lidt for åben skærm i aften i kontant.

0 0
Mike 09-04-2013 23:20:22

Ok. Hvorfor er det så ikke standard indstilling? Måske fordi apple, ulovligt, kan score kassen, på alle "fjolserne" der ikke er så dygtig som dig.

0 0
Benjamin Jensen 10-04-2013 16:07:40

Mike>> Det er standard indstilling, at man ALTID skal indtaste koden når man køber. Indenfor de næste 15 min har man så fri adgang til at købe nyt, og det er hvad disse børn har gjort.

Forældrene har så slet ikke holdt øje med hvad de har gjort efterfølgende.

0 0
TF 10-04-2013 00:06:16

Og jeg har ikke sagt nogen er fjolser, den må stå på din regning.

0 0
Mike 10-04-2013 00:35:30

Ja undskyld. Du sagde ikke fjols. Men at folk har hovedet under armen. Og tuder for åben skærm. Ja det er jo noget helt andet. :-D

0 0
FrkLarsen 10-04-2013 01:41:25

Det kan da umuligt kræve det helt store Einstein gen at trykke på indstillinger. Og man må formode at hvis man køber en mobil, så kan man også læse. Apples indstillinger er enkle og logiske og lette at finde rundt i. Det handler jo ikke om fjolser. Det handler om at tage ansvar og bruge hovedet. Og at man bliver træt af at folk råber og skriger og brokker sig og nærmest forventer at blive båret rundt. Godnat til alle og sov godt!

0 0
TF 10-04-2013 00:03:44

Spørg apple.
Personligt syntes jeg det er helt ok det ikke er standart da der jo er langt flere der ikke har brug for indstillingen end dem der har og den er så simpel at sætte op at alle kan gøre det vis de vil, eksempel min mor havde ingen forstand på ipad/iphone og satte sikkerheden op på under 2 min uden min hjælp så min datter kunne lege med den.

0 0
09-04-2013 23:18:02

Så man må gerne bruge hovedet når det drejer om app store. Men ikke når det drejer sig om at aktiverer muligheden for at installere 3rd parts apps i android? Nogle er din logik lidt skævt......

0 0
TF 09-04-2013 23:57:36

Det her drejer sig om en indstilling på enheden intet andet og at google har sikkerheds problemer har intet med sagen at gøre.

0 0
10-04-2013 14:44:23

Nej nej....Største delen af alt skrammel bliver fundet i 3. parts app stores uden om google play. Så man skal som bruger ind og gøre noget aktivt for at installere en sådan app....Men det er jo selvfølgeligt noget helt andet, når bagsiden prydes med et æble......

0 0
Thomas Larsen 10-04-2013 00:40:46

Det samme gør sig gældende for brugen af 3. parts apps, og at Apple har sikkerhedsproblemer har intet med sagen at gøre.

0 0
TF 10-04-2013 13:23:11

Prøv at holde dig til emnet og lade være med at snakke udenom.

0 0
Thomas Larsen 10-04-2013 15:50:47

Prøv at holde dig til emnet, nemlig at Apple har et sikkerhedshul, og lad være med at snakke udenom.

0 0
TF 10-04-2013 17:36:48

Drop nu dit pjat det her drejer sig om en simpel indstilling og intet andet, det er ikke et sikkerhedshul på nogen måde.

Er der forresten lukket for inapp køb som standart i android, det er ikke for at starte en android vs ios diskution men bare for at få info om android.

0 0
Thomas Larsen 10-04-2013 17:52:50

3. Parts apps er bare en simpel indstilling (som standard er slået fra), dette var i dine øjne et sikkerhedshul.

Hvordan kan et større sikkerhedshul, ikke være et sikkerhedshul? Det er sort snak.

Der er som standard adgangskode verifikation på Play Store.

0 0
TF 10-04-2013 18:19:14

Det er så ikke et sikkerhedshul i min verden så det bliver vi ikke enige om.

Tak for info.

0 0
TF 09-04-2013 19:21:45

Ja men vis nu folk brugte hovedet ville de jo ikke have nået at brokke sig over :-)

0 0