Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Forbrugerombudsmanden kræver stop for 4G-markedsføring af iPad

Forbrugerombudsmanden kræver stop for 4G-markedsføring af iPad

Forbrugerombudsmanden går nu ind i sagen, om Apples markedsføring af The new iPad som et 4G-produkt i Danmark. Websiten skal rettes til, lyder kravet.

Den populære iPad skaber fortsat problemer for producenten selv.

Apple kan se frem til at modtage et brev fra Forbrugerombudsmanden, der ikke mener det er i orden, når Apple markedsfører The new iPad i Danmark, som et 4G LTE produkt, side om side med logoer fra de danske teleselskaber.

- ”Forbrugerombudsmanden har set den måde hvorpå Apple markedsfører den nye iPad, hvor der angiveligt skulle være adgang til 4G. Umiddelbart lyder dette som om det ikke er helt korrekt. Derfor har han bedt Apple rette deres website til, hvis det ikke er rigtigt det der står,” siger Tina Morell, chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden til Mobilsiden.dk.

LYT: Hør interviewet med Tina Morell…

Siden den 23. marts hvor The new iPad kom til salg i Danmark, har Apple brugt 4G LTE betegnelsen, selvom iPad’en ikke kan anvendes på 4G LTE nettet her i landet.

Det fik på Mobilsiden.dk, teleekspert John Strand, Telias direktør Søren Abildgaard og Forbrugerrådets chefkonsulent Martin Salamon, til at kalde Apples markedsføring for vildledende.

Uenighed kan sende sagen ud af Danmark

Apple har nu fået fire uger til at besvare henvendelsen fra Forbrugerombudsmanden.

Hvis Apple erklærer sig uenig, og selv mener markedsføringen sker korrekt, skal sagen overgives til de irske myndigheder, da Apple er registeret i Irland. I yderste konsekvens kan iPad-sagen ende ved EU-Kommissionen, der kan idømme Apple en bøde.

Tina Morell siger videre, at det kan ”tage sin tid”, inden sagen omkring markedsføringen af The new iPad er afsluttet.

Apple er også kommet i klemme i en tilsvarende sag i Australien, og også de norske forbrugermyndigheder, overvejer en henvendelse til Apple.

Det er ikke lykkedes for Mobilsiden.dk, at få en kommentar fra Apple.
 

Læs også:
Vildledende markedsføring af The new iPad
Forbrugerrådet: Apple skal fjerne 4G-betegnelsen fra ny iPad
- Telia er røget i iPad 4G-fælden

Kommentar

x

Opret bruger
Søren D 30-03-2012 09:29:14

Sagen har vel i grunden ikke noget med produktets og netværkets specifikationer at gøre, men derimod om forbrugerombudsmanden i den konkrete sag syntes at producenten i sit salgs materiale vildleder forbrugeren til at tillægge produktet egenskaber det ikke besidder.
Havde man i dette tilfælde skrevet "4G in US and Canada", havde der vel ikke været noget at komme efter og Ipad'en var stadig en fin Ipad, med en super skærm og mulighed for at gå på det Danske 3G netværk? Nu står der så bare 4G og som normalforbruger må man så formode at skidtet også virker/kommer til at virke når man tilslutter det i sit hjem.

0 0
evilguy 30-03-2012 09:50:06

@Søren D: Det var så det klogeste indlæg i hele debatten ;-)

Du mangler bare lige delen med at forbrugerombudsmanden selv har del i sagen. Han har nemlig valgt at anerkende ITUs meget diffuse definition af 4G, og nu er han pludselig vendt 180 grader og begynder at banke på virksomheder, der følger den definition.

Nu gik det lige ud over Apple, men det kunne lige så godt have gået ud over Telia eller TDC, der markedsfører LTE som 4G.

0 0
Søren D 30-03-2012 10:55:37

Men er det ikke sådan at den version af Ipad(3) der sælges nu, aldrig vil komme til at virke med 4G i EU pga. at der benyttes andre frekvenser her? Og så er vi jo lige vidt.

0 0
evilguy 30-03-2012 11:03:30

Jo LTE delen kommer aldrig til at virke, men HSPA+ og DC-HSPA+ vil virke. Alle tre tekniske standarder falder ind under ITUs definition af 4G.

0 0
Mads R 30-03-2012 12:57:24

Bare fordi du bliver ved med at sige det bliver det ikke sandt. ITU har sagt WiMax og LTE er 4G. De har ikke defineret hvornår HSPA må kaldes for 4G endnu.
Den danske forbrugerstyrelse har godkendt at LTE og WiMax må kaldes 4G, men ikke udtalt sig om HSPA på noget tidspunkt.
At den amerikanske telestyrelse, eller hvad den nu hedder, og diverse udenlandske medier acceptere HSPA som 4G, betyder ikke at vi også skal i danmark før forbrugerstyrelsen eller ITU kommer med andre meldinger.

0 0
evilguy 30-03-2012 13:29:59

@Mads R: Hos forbrugerombudsmanden kan man læse følgende : http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Sager-og-praksis/Markedsfoeringsloven/Sager-efter-markedsfoeringsloven/teleomraadet/Brug-af-4G-om-LTE


Da betegnelsen 4G ikke var defineret, og det derfor ikke kunne siges, om LTE var 4G, fandt Forbrugerombudsmanden ikke grundlag for at gribe ind over for selskabets markedsføring, når betegnelsen 4G blev brugt for en teknologi efter 3G, og når der samtidig var tale om en væsentlig forbedring af ydeevne og kapacitet.


Enhver med bare lidt indsigt bliver altså nød til at tolke denne udmelding som værende fjollet.

Enhver teknologi efter 3G, må jo betyde enhver teknologi efter R99 standarden, som er den originale WCDMA standard. Det er den hvor man kun får 384 Kbits download.

Forbrugerombudsmanden giver altså op, og siger at han/hun ikke aner hvad der er op og ned i sagen, og henviser forøvrigt til ITUs definition, som er endnu mere uklar.

Og når du så har læst forbrugerombudsmandens accept af ITUs pressemeddelse, så er vi tilbage til punktet om evolved 3G.

Alle 3G version med HSPA+ eller højere (rel. 7 eller højere) tilbyder langt hurtigere hastigheder, avancerede funktioner såsom lav latency, dual carrier, MIMO osv. osv.
I rel. 11 begynder vi at snakke om hastigheder på over 600 Mbits vha. flere carrier.

Problemet for ITU er at de nyeste udgaver af 3G standarden efterhånden indeholder så mange funktioner som ellers tidligere var forbeholdt LTE og Wimax, at det begynder at blive svært for dem rationelt at kunne sige, at LTE/Wimax er en 4G teknologi, hvis ikke også HSPA+ netværk medtages.

Men lige som mange andre så glæder jeg mig til at branche organisationen engang kommer frem til en løsning.

På den anden side, så minder 4G diskussionen jo om den diskussion om hvornår man må kalde noget for en "HD" TV-udsendelse. Eller den helt klassiske: "hvornår er noget stort"

0 0
Benjamin Jensen 29-03-2012 20:49:37

Telia skulle da godt nok være de sidste til at snakke om vildledende markedsføring. De sælger 4G abb til iPad. De burde sgu da også meldes.

http://telia.dk/ipad

0 0
Kim 29-03-2012 21:06:52

Bare lige så vi er enige om joken - du ved godt det er via usb doongle ik?

0 0
Benjamin Jensen 29-03-2012 22:46:37

Det her er jo ikke en laptop Kim. Det er en iPad! En iPad er ikke udstyret med USB. Jeg ved ikke helt om du er klar over det, for det virker ikke sådan. God griner ;)

Prøv at kigge på hvad linket hedder. Der findes USB adaptere til iPad, men der findes næppe software så det kan fungere med en USB dongle.

Sjovt nok skriver Telia med småt, at 4G kræver 4G hardware. Det gør de på en side, hvor der henvises til Apple.dk hvor man også kan købe abb.

Du har sgu scoret et selvmål Kim. Æblegrød, dum skal man passe på med at skrive. Det kan vende tilbage som en boomerang.

0 0
Kim 29-03-2012 23:10:12

Desuden fungere Telias 4G router son et WiFi adgangspunkt. Do your homework...

0 0
Benjamin Jensen 29-03-2012 23:16:57

Omg...nu begynder du at virke dum. Mac er ikke en iPad. Do your homework.

Ret beset forventer en forbruger vel, når det er mobilt så er det noget man tager med sig.

Indrøm nu at du dummede dig Kim, og lad os komme videre :)

0 0
Kim 30-03-2012 06:45:46

Det er mobilt, det kræver bare adgang til strøm. Og hvis du fortæller mig at en usb doongle ikke kan bruges med en iPad er den da lost.
Langt det meste dataforbrug på tablets kører over WiFi

0 0
Benjamin Jensen 30-03-2012 13:01:36

Lol det er sgu da ikke mobilt, hvis man skal have adgang til strøm.

Burde du ikke vide, at der ikke er USB indgang på en iPad inden du gør nar af mig? Desuden er jeg overbevist om, at det ej heller vil fungere på android tablets, da der ikke er software til det. Hvorfor tror du, at der er så stor efterspørgsel på 4G til tablets? Fordi det endnu ikke findes.

Du vil aldrig kunne komme til at bruge 4G med Telia på en iPad, selvom de tydeligvis reklamere for det.

0 0
Kim 30-03-2012 13:05:17

Jo du kan - via WiFi på deres 4G router...

0 0
Benjamin Jensen 30-03-2012 13:46:40

Den tager jeg med i bilen og i toget, eller når jeg går i parken. Skal bare lige huske at have en lang ledning med.

Du er til grin, jo mere du prøver at bortforklare dig.

0 0
Kim 30-03-2012 14:19:15

"Du vil aldrig kunne komme til at bruge 4G med Telia på en iPad,"

Jo...

Og 90% af alle tablet ejere bruger aldrig andet data end WiFi
http://www.mobilsiden.dk/nyheder/tablet-ejere-bruger-mest-wifi,lid.20308/

0 0
Benjamin Jensen 30-03-2012 15:06:56

Godt klippet. Du bevarede bare ikke det andet. God weekend Kim. Du er tydeligvis uden for rækkevidde.

0 0
Kim 30-03-2012 16:01:58

"Du vil aldrig kunne komme til at bruge 4G med Telia på en iPad, selvom de tydeligvis reklamere for det."

Jo - det er derfor de reklamere for det!

0 0
Benjamin Jensen 30-03-2012 23:35:13

Godt at Telias direktør kan se det, når du ikke kan


http://www.mobilsiden.dk/nyheder/telia-er-faldet-i-ipad-4g-faelden,lid.20405/#cmt_52074

0 0
Kim 29-03-2012 23:06:32

http://telia.dk/mobiltbredbaand/4g-hardware?hardware=Dongle

Mac er vel iOS kompatibelt

0 0
Kim 29-03-2012 21:03:39

Lol, du er sgu sjov Benji, det var lige før at jeg gik på at du var så dum. For det er jo også total vildledende når Telia sælger 4G LTE til laptops der ikke engang er 3G kompatible. Go griner, gamle jas, her troede jeg at du havde alt for meget æblegrød til selvironi...

0 0
JP 29-03-2012 14:26:35

om forbrugerrådet nu har en anden definition af 4G end ITU's.
De har selv tidligere henvist til ITU's definition af 4G, hvad har ændret sig Tina?

http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Sager-og-praksis/Markedsfoeringsloven/Sager-efter-markedsfoeringsloven/teleomraadet/Brug-af-4G-om-LTE

http://www.itu.int/net/pressoffice/press_releases/2010/48.aspx

Eller er det bare forbrugerrådets politik at hænge firmaer ud og vente på at de svare inden man selv går rigtigt ind i sagen?

0 0
Thomas 29-03-2012 22:25:33

Man kan jo undre sig over, at hvis JP et al. havde ret i deres antagelser, hvorfor så Apple erkender fejlen i Australien. Skulle man ikke mene, at Apples advokater ved mere om den slags end JP? Det vil jeg vove at påstå, at der er en vis sandsynlighed for.

0 0
SørenB 29-03-2012 17:40:00

Go cry...

0 0
Kim 29-03-2012 14:36:39

Du bliver ved med at henvise til den artikel, men har du læst den? For der står ikke noget om at de standarder, du påstår, Apple henviser til, er godkendt af ITU som 4G.
Der står at der vil træffes en afgørelse i starten af '12 - det er ikke op til Apple at træffe den afgørelse.

0 0
JP 29-03-2012 14:42:36

", and to other evolved 3G technologies providing a substantial level of improvement in performance and capabilities with respect to the initial third generation systems now deployed"

http://theunlockr.com/2010/12/20/hspa-lte-and-wimax-now-officially-called-4g/

0 0
Thomas 29-03-2012 15:07:52

Hører HSPA+ ikke under "initial" 3G-systemer?

0 0
evilguy 29-03-2012 15:45:09

Nej, de hører ind under "Evolveld 3G"

0 0
Thomas 29-03-2012 16:12:25

Ifølge hvem?

0 0
evilguy 29-03-2012 17:25:29

Der er flere kilder - Google er din ven. Her er en af kilderne: http://www.4gamericas.org/index.cfm?fuseaction=page§ionid=248

0 0
Thomas 29-03-2012 18:03:33

Er der noget specifikt på den side jeg skal kigge efter?

0 0
evilguy 29-03-2012 18:11:50

Se mit svar til Kim

0 0
Kim 29-03-2012 18:43:09

Evolved 3G er ikke automatisk 4G. Desuden er hele HSPA+ snakken noget desperate iClones hiver ind i debatten. Forbruger ombudsmanden i dk, Australien, Sverige og sikkert andre ikke Nord-Amerikanske lande er ude efter er at Apple reklamere for 4G LTE.

0 0
JP 29-03-2012 19:10:47

Jo da den kommer med en væsentlig forbedring over 3G.

0 0
Kim 29-03-2012 21:13:28

det er hverken Apples eller din afgørelse, ifølge dit eget kildemateriale er afgørelsen ikke truffet. Kom igen når den er det, eller din helligdom har kommet med en melding om at det faktisk var det de mente - du fantasere og er fanatisk, vi har lovgivning mod sekter som din.

0 0
JP 29-03-2012 21:45:09

Jo den er hvilket er bekræftet af adskillige medier på nettet.

Prøv at lave en google søgning efter itu hspa 4g og se om du kan finde nogle som tolker det på en anden måde.

0 0
Mads R 29-03-2012 18:23:14

and to other evolved 3G technologies providing a substantial level of improvement in performance and capabilities with respect to the initial third generation systems now deployed.


ITU skriver at der skal være en væsentlig forbedring i kapaciteten før at det kan kaldes 4G.
De har ikke sagt hvilket niveau det skal være udviklet til endnu.
Derfor kan man ikke kalde det 4G før de har færdigbehandlet det.

0 0
JP 29-03-2012 19:09:36

Øh så du mener ikke at der p.t. er en definitation af 4G? Og dermed at det er forkert at kalde noget for 4G?

Acceptere du ikke at ITU har lavet ovenstående definitation af 4G? Fordi den inkludere HSPA+ fordi den en en evolved 3G (ligesom LTE) og kommer med en væsentlig forbedring?

0 0
Mads R 29-03-2012 19:29:26

ITU siger da at LTE og WiMax er 4G, men at de først vil redegøre præcist hvornår man kan kalde HSPA for 4G i start af i år.
Vil i ikke godt komme med noget fakta istedet for jeres egne og diverse mediers definition af 4G.

0 0
JP 29-03-2012 20:37:07

Vil du fremvise et eneste særiøst medie som tolker ITU anderledes?

0 0
Thomas 29-03-2012 20:05:53

Hold dig til at diskutere med evilguy istedet. Du får intet ud af at forklare facts til JP.

0 0
JP 29-03-2012 20:36:15

Det er ikke mig som bare tilbageviser alt med at det er bare nogle tilfældige "medier"

Så vidt jeg kan se tolker samtlige særiøse medier ITU definition som at HSPA+ er 4G.
Kan Mads da vise et eneste særiøst medie som tolker det anderledes?

0 0
Thomas 29-03-2012 22:20:14

Det ved jeg ikke om han kan. Og selvom han fandt en masse sider frem til dig, ville du affeje dem og kalde dem useriøse og istedet henvise til macworld, cultofmac og bruge dem som kilde istedet.

0 0
JP 30-03-2012 20:47:07

hehe.. jeg kan nok ikke overbevise nogen om at cultofmac er et seriøst medie mht. hvilke antenne teknologier hører under hvilke generationer.

Men generelt tolkes ITUs pressemeddelelse som om at HSPA+ nu er 4G

0 0
Thomas 30-03-2012 21:12:30

Jeg vil gætte på, at det er en eller anden Apple-fanboy et sted, der har fundet det og fået det "slået fast", at det er sådan det er. Og det har så spredt sig over det hele.

0 0
evilguy 29-03-2012 18:56:13

@Mads R: Nemlig og ITU henviser til de 3G versioner der ligger FØR release 7. Med release 7 får man en væsentlig højere gennemsnitlig hasithed, lavere latency os. osv. osv.

Man kan vende og dreje dette på mange måder, men faktum er at specielt Amerikanske teleselskaber har benyttes ITUs svage udmelding til at brande sig med "4G". Vel at mærke kun de netværk der benytteer HSPA+ med en downloadhastighed på 21 Mbit eller højere.

Man kan vel også vende det på en anden måde. Hvis LTE er 4G, så er HSPa+ også 4G i.flg. ITUs udlægning. Og da forbrugerombudsmanden sådan set har blåstemplet de danske teleselskabers brug af 4G betegnelsen til LTE med specifik henvisning til ITU, så må et logisk tænkende væsen jo konkludere at HSPA+ også er 4G.

Det handler ikke er noget Apple spil eller andet, som Kim ellers gerne vil have sagen til at dreje sig om :-)

0 0
Thomas 29-03-2012 19:10:47

Jeg har godt læst dit argument før, andetsteds. Jeg har dog ikke set nogen, der har kunnet påvise, hvorfor det lige er release 7, der er spændende.

Det er korrekt, at de amerikanske teleselskaber "snyder" på det punkt, men det i sig selv er vel ikke et bevis for noget.

Og i øvrigt, så er det nu en fornøjelse at møde en 'Apple-mand', der rent faktisk argumenterer for sin sag.

0 0
evilguy 29-03-2012 20:18:50

OG så glemte jeg selvfølgelig lige at pointere at det er fordi man i release 7 begynder at benytte nogle af de samme teknologier, som man f.eks. benytter i LTE. Derfor ordet "evolved". På mange områder, så begynder 3G udviklingen at efter abe nogle af de teknisk features ved LTE. Efter hånden som man kommer op i release 8, 9 og 10, så ser man at der er hentet flere ting fra LTE. F.eks. Dual Carrier og carrier agression (stavebøf), hvor man kan benytte 2, 3 eller 4 carrier på forskellige frekvensbånd, lavere latency osv.

0 0
evilguy 29-03-2012 20:15:38

Apple mand nej tak... med mindre Apple da vil betale mig nogle penge for at reklame for dem. Jeg er altid lydhør over for knitrende pengeseddeler - specielt dollars.

Mht. hvorfor det netop er release 7, så vil jeg henvise til, hvor der er en længere forklaring:
http://en.wikipedia.org/wiki/Evolved_HSPA

0 0
Thomas 29-03-2012 22:19:06

Det er måske mig, der er dum, men jeg kan ingen steder se, at release 7 = 4G.

0 0
evilguy 30-03-2012 09:44:22

Nej, Thomas det står ingen steder, fordi man skal kunne lægge to og to sammen.

Men her er et link, hvor det TYDELIGT fremgår i overskriften (ogs sågar i selve linket) - tilfreds? http://www.tmonews.com/2010/12/hspa-now-officially-4g-according-to-itu/

Så kan vi tage diskussionen omkring kildekritik og hvor upartisk denne hjemmeside er senere.

0 0
Thomas 30-03-2012 10:10:52

Det har jo intet med release 7 at gøre.

Din påstand gik jo på, at alt efter release 7 var = 4G, mens "alt" før det var 3G. Den savner jeg stadig dokumentation for.

At T-Mobile skider på definitionen og kalder deres 3G-netværk for 4G er ikke rigtig et argument for noget.

0 0
Mads R 29-03-2012 19:07:19

Hvor står det at det er alt efter release 7 der kan kaldes 4G.

0 0
evilguy 29-03-2012 20:00:43

@Mads R.

Nogle gange så skal man selv lægge to og to sammen. Det er heldigvis stadigvæk tilladt at tænke selvstændig, selvom vi har fået en rød regering.

Men jeg skærer det da gerne ud i pap.

Første link er til én af de interesse organisationer som beskæftiger sig med emnet. Hvis du ikke kender 4G americas, så kan jeg fortælle, at det nærmeste er en blanding mellem et medie og en interesse organisation.

http://www.4gamericas.org/index.cfm?fuseaction=page§ionid=248


HSPA+ (High Speed Packet Access Plus) is also known as HSPA Evolution and Evolved HSPA. HSPA+ was first standardized in 3GPP Release 7 and standardization has continued through to Release 10. HSPA+ will apply some of the techniques developed for Long Term Evolution (LTE) and allow operators to extend the life of their HSPA networks. 3G Americas initiated proposals at 3GPP to lead the development of the HSPA+ standards which now have received wide scale commitments from operators.


HSPA+ = Evolved HSPA = Evolved 3G


ITUs pressemeddelse
http://www.itu.int/net/pressoffice/press_releases/2010/48.aspx


As the most advanced technologies currently defined for global wireless mobile broadband communications, IMT-Advanced is considered as “4G”, although it is recognized that this term, while undefined, may also be applied to the forerunners of these technologies, LTE and WiMax, and to other evolved 3G technologies providing a substantial level of improvement in performance and capabilities with respect to the initial third generation systems now deployed.

0 0
Kim 29-03-2012 18:03:07

4G nævnes slet ikke i den artikel. Tværtimod står der en del om at HSPA+ kan forlænge levetiden på investeringerne i 3G netværk, og at AT&T har brugt det til at nå 42 Mps. En opsumering vil resultere i at der snakkes om forbedret 3G.

0 0
evilguy 29-03-2012 18:11:40

HSPA+ (High Speed Packet Access Plus) is also known as HSPA Evolution and Evolved HSPA. HSPA+ was first standardized in 3GPP Release 7 and standardization...


HSPA+ = Evolved HSPA = Evolved 3G

0 0
Mads R 29-03-2012 15:57:47

Jeg ved ikke hvad det høre under, og det er der ingen der gør før den endelige definition ligger klar fra ITU i starten af i år.
Hvis den er kommet må i gerne sende et link. Kan ikke finde den inde på deres hjemmeside.

0 0
Mads R 29-03-2012 14:57:08

Bare fordi theunlockr.com skriver det bliver det jo ikke sandt.
Vi bliver stadig nød til at vente til ITU definere det i starten af 2012.

0 0
LukasMendez 29-03-2012 14:13:15

På en måde kan jeg godt se, men det er jo ikke Apple's fejl at det ikke er muligt at bruge 4G i andre lande. I øvrigt har jeg hørt om så mange der ville have 4G på de kommende iEnheder - Men nu lyder det pludslig til at være en dårlig idé!

0 0
Thomas 29-03-2012 14:20:11

Det er da netop Apples fejl, hvis deres markedsføring er vildledende.

0 0
JP 29-03-2012 14:27:28

Næ de handler i god tro eftersom forbrugerrådet selv anvender ITU definition af 4G (eller gjorde det indtil den nye iPad kom frem)

0 0
Mark 29-03-2012 15:31:35

"God tro" - Du siger altså med andre ord at verdens største elektronikgigant ikke vidste, at man brugte forskellige båndfrekvenser i USA og Europa, og INGEN i hele Apple-koncernen nogensinde stillede sig selv det spørgsmål. Selvfølgelig vidste Apple det, og selvfølgelig har de vidst at det ville give komplikationer. Men bøden kan betale sig, når man sælger sine produkter så dyrt :) Det er af selvsamme årsag teleselskaberne kan blive ved med at lave vildledende markedsføring. De tjener flere millioner på det og får en bøde på måske 100.000kr.

0 0
hellas7 29-03-2012 15:55:48

JP du sejler fuldstændig!

Lad være med at fanboy tude her - det er bare 100 % Apples fejl og det skal selvfølgelig rettes.

0 0
JP 29-03-2012 18:30:18

Apple har ikke påstået at LTE virkede i dk, men det gør de andre 4G standarder der er i iPad. Hvilket gør iPad til en 4G device jf. ITU.

At forbrugerombudsmanden så pluselig går sine egne veje og direkte modsiger sine egne tidligere beslutninger (om at følge ITU) kan Apple umuligt pålægges at skulle kunne forudsige.

0 0
Mark 30-03-2012 10:39:15

Der er forskel på hvilke tekniske betegnelser der fremgår i ITU, og på hvad der er god markedsføringskik. Det kan helt sikkert forsvares at man skriver 4G på en enhed der har et 4G-modem. Men så slutter det også der. Apple vil sælge et produkt på det danske marked og derfor må de tilpasse deres markedsføring til det danske marked, og det er der Forbrugerombudsmanden kommer ind i billedet.

Der har stået på Apples egen side, at 4G blev udbudt af alle de fire store teleselskaber i dagene omkring lanceringen. Det blev fjernet et par dage efter. Det Forbrugerombudsmanden brokker sig over, at der står "4G" bag på æsken. Det henleder forbrugeren til at tro, at hvis de har et 4G-abonnement, kan de bruge det sammen. Apple oplyser IKKE om frekvenserne bagpå æsken, og derfor kan man ikke forsvare, at de skriver 4G bag på æsken. Og som jeg har pointere før: Selvfølgelig vidste Apple at den ikke ville fungere i DK.

Så alt i alt: Ja, helt teknisk, sort på hvidt, kan de skrive "4G" fordi der sidder 4G-antenne i. Men det er bestemt ikke god skik og det ER vildledende.

0 0
JP 30-03-2012 20:10:31

De skriver heller ikke 4G fordi der sidder en LTE antenne i. De skriver 4G fordi den understøtter andre teknologier som de/ITU mener også er 4G.
Om så forbrugerombudsmanden acceptere at det også er 4G, må vi vente på i spænding..

0 0
Kim 29-03-2012 18:45:28

Apple skriver at 4G LTE er afhængigt af operatør og dataabbonement. Det passer jo ikke...

0 0
JP 29-03-2012 19:14:09

Hvor skriver de at man kan bruge LTE i Danmark, hvilken side henviser du til?

0 0
Kim 29-03-2012 20:57:49

Apples hjemmeside

0 0
JP 29-03-2012 21:47:53

Hvilken side på Apples hjemmeside påstår de konkret at LTE virker i danmark, jeg har ikke kunne finde det eksempel som du henviser til.

0 0
Thomas 30-03-2012 10:08:31

Ret skal være ret - jeg kan heller ikke mindes, at jeg har set LTE-betegnelsen på den danske iPad-side.

0 0
JP 30-03-2012 20:07:08

Tak, de har været meget påpasselig med undgå LTE på de Danske sider.

De anvender dog betegnelsen 4G (dog ikke på prominent som de anvender LTE på de amerikanske sider). Så hvis de endelig skal have på puklen så er det for at sælge HSPA+ som 4G, ikke for at påstå at iPad understøtter LTE i Danmark.

0 0
Kim 29-03-2012 22:38:45

Det står på dansk for fanden - hvorfor lave en reklame på dansk for produkter til nord-amerika?

JP = Troll

0 0
Kim 29-03-2012 14:39:29

WiMax og LTE er definerede som 4G af ITU. Ikke andre forbedrede 3G standarder der er under behanling.

0 0
Thomas 29-03-2012 15:07:05

Der står intet om HSPA+ i deres pressemeddelelse.

Men hvis sagen er så simpel, så må du jo have fat i Forbrugerombudsmanden og forklare dem, at de tager fejl.

0 0
JP 29-03-2012 18:34:43

Derfor nedenstående spm til mobilsiden om hvorfor de ikke spurte Tina om det. De kan få hende i røret.

Men forbrugerombudsmanden har jo heller ikke kommet med nogen afgørelse de har bare bedt Apple om at komme med en redegørelse..

0 0
Thomas 29-03-2012 19:13:04

Eftersom Apples europæiske kontor ligger i Irland, så har forbrugerombudsmanden ikke ret meget at skulle have sagt. Det er nok derfor, skal du se.

0 0
JP 29-03-2012 19:19:21

Forbrugerombudsmanden har ellers skabt røre i den indtil videre, uden at være kommet med en officiel afgørelse. Og tilsyndeladende ved at modsige sig selv.

0 0
Thomas 29-03-2012 22:21:40

"»Det kan ikke udelukkes, at vi vil tage sagen op og oversende den til de irske myndigheder, fordi Apple er etableret i Irland,« siger chefkonsulent Tina Morell fra Forbrugerombudsmanden til Mobilsiden.dk."

Det er ligefrem snak. Jeg har svært ved at se, hvordan du kan misforstå den udtalelse.

0 0
JP 30-03-2012 20:00:30

Så du påstår at der nu er kommet en endelig afgørelse inden Apple er blevet hørt?

0 0
Thomas 02-04-2012 00:13:45

Det har jeg aldrig givet udtryk for. Stråmandsargumenter er normalt et tegn på, at man ikke har mere at skyde med.

0 0
x