Forbrugerombudsmanden stopper guerilla markedsføring

Teleselskaber og andre virksomheder må ikke længere benytter såkaldt "guerilla markedsføring".

Forbrugerombudsmanden stopper guerilla markedsføring

Vi har tidligere omtalt en ny form for guerilla markedsføring, hvor blandt andet Telenor benytter sig af de nye sociale medier såsom Facebook, til at sprede deres reklamer.

Nu har Forbrugerombudsmanden sat en stopper for en lignende reklame kampagne hos Spar Nord.

Efter henvendelse fra Forbrugerombudsmanden har Spar Nord nemlig frivilligt valgt at stoppe en kampagne, der gik ud på, at få bankens kunder til at anbefale banken til venner via SMS eller e-mail.

Banken lovede kunderne en mulighed for at vinde præmier, hvis de sørgede for at spamme venner og bekendte med bankens reklamebudskaber.

-” En erhvervsdrivende kan ikke omgå forbuddet mod spam i markedsføringsloven ved i stedet at lade andre personer foretage de handlinger, den erhvervsdrivende ifølge loven selv er afskåret fra. Den erhvervsdrivende må således ikke tilskynde kunder til at sende SMS eller e-mails med anbefalinger ved fx at stille en mulig præmie i udsigt”, udtaler Forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Forbrugerombudsmændene i Norden arbejder i øjeblikket på nye fælles retningslinjer omkring virksomheders brug af sociale medier. Disse forventes klar i 2012.

Læs mere om sagen her.

Læs også:
– 
Telenors ansatte udfører hemmelig markedsføring
– Bliver skjult Facebook markedsføring ulovlig?