Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Forbrugerrådet kritiserer teleselskabernes markedsføring

Forbrugerrådet kritiserer teleselskabernes markedsføring

Når teleselskaberne skriver “op til” foran den bredbåndshastighed du køber lover de reelt ingenting. Det var ikke gået i andre brancher, mener Forbrugerrådet.

Teleselskaberne markedsfører i stor stil deres bredbåndsløsninger med et “op til” foran hastigheden. Men det spænder ben for gennemsigtigheden, mener Martin Salamon fra Forbrugerrådet.

"Det stiller kunderne ringere, og det giver selskaberne meget friere mulighed for at udskyde investeringer i og opgraderinger af nettet. Ingen kan komme efter dem, for de lover jo ikke noget," siger Martin Salamon til Computerworld.

Men kunderne får sjældent den “op til”-hastighed der står på produktet ude i virkeligheden.

Gik ikke andre steder

Telebranchens brancheorganisation Telekommunikationsindustrien mener dog, at det øger gennemsigtigheden, når der står “op til”, idet forbrugerne bliver gjort opmærksom på, at det ikke altid er muligt at levere den hastighed.  

Men det er ikke nok, mener Martin Salamon fra Forbrugerrådet, der siger teleselskaberne bør fortælle kunderne, hvad det præcist er de betaler for. Den var ikke gået i andre brancher, mener han.

-"Man kan jo overføre 'op til' til andre produkter og så vurdere, om man så havde lyst til at købe dem," siger han.  

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Martin Jensen 24-08-2011 21:39:59

"Vil du vinde, må du snyde, så'n er det" det viser sig at holde stik, så mange steder, telebranchen er et godt eksempel. Det kræver SÅ meget tid at gennemskue hvilket abonnement man skal vælge

0 0
BloodweiserDK 23-08-2011 17:48:40

Mange sælgere skulle informere deres kunder bedre, når de sælger mobilt bredbånd. De fleste kunder forventer at få den fulde hastighed på mobilt bredbånd, fordi de måske har haft en adsl linie før.

Som kunde bør man også undersøge dækning på forhånd, eller kontakte mobilselskabets tekniske afdeling, for nærmere detaljer med dækningen. Mange butikssælgere er provisionslønnet og det kunne tænkes de vægter det højere end kundens behov.

0 0
Thomas Kristensen 23-08-2011 20:20:41

Jeg har faktisk i længe undret mig over at de måtte gøre det

Eksvis. Jeg har været 3 kunde i mange år efterhånden, og med deres mobilbredbånd, så lover de op til 21 Mbit (Og med små bogstaver skriver de at man for en hastighed mellem 1-6 Mbit
Og der er jo langt mellem 6 Mbit og 21 Mbit

Med mit mobilbredbånd har jeg aldrig kunne måle den til mere end 8.4 Mbit
Hvilket jo også er fint, men så syntes jeg de skulle skrive det, istedet for at skrive noget andet

Og på mobiltelefonen der har jeg aldrig kunne kommer over 5Mbit
Det ændrede sig dog da jeg fik min HTC Sensation.
Med den kan jeg komme op på 13 Mbit

Det er jo lidt det samme som hvis man køber et abb. med 6 timers tale og fri sms
Men man for kun op til 6 timer og op til 1.000 sms
Den med mælken i første post, var faktisk rigtig god :)

Men det hele handler jo om markedsføring, og når man så brokker sig til teleselskabet, så giver de brugerne skylden, ved at sige at den lave hastighed skyldes at der er mange bruger på det pågældende mast. Men det er jo ikke kundernes skyld, og når de opgradere til at kunne kommer op på 21Mbit, så burde de da først sørge for at den kan håndtere de mange brugere :)

0 0
Gabriel 23-08-2011 15:25:56

Det kunne være en idé, kun at betale for den eksakte hastighed kontra forbrug. Derved fremkommer også et konkurrence moment mellem selskaberne. 4G teknologien er også yderst interessant, I og med kabelteknologien bliver mere eller mindre overflødig (thedering).

0 0
Rene 23-08-2011 14:52:58

Tror det er en af de sager hvor vi som forbruger godt kan få det 100% korekt og hvad vi betaler for, men at mange vil opleve en forringelse i deres produkt hvis firmaet bliver tvunget til at skulle holde hvad de lover i alle tilfælde.

0 0
23-08-2011 15:23:43

Jep, nu går jeg ud fra at der er tale om mobilt bredbånd og det er jo lidt svært at sige hvad hastigheden er på en bredbåndsforbindelse som typisk ikke befinder sig det samme sted lang tid af gangen. Desuden har de fleste selskaber dækningskort, så de har jo oplysningerne tilgængelige.

0 0
patrick lønquist 23-08-2011 13:58:54

Køb en mælk. der er op til en hel liter i den!

0 0

Om brug af cookies