Forbrugerrådet kritiserer teleselskabernes markedsføring

Når teleselskaberne skriver “op til” foran den bredbåndshastighed du køber lover de reelt ingenting. Det var ikke gået i andre brancher, mener Forbrugerrådet.

Forbrugerrådet kritiserer teleselskabernes markedsføring

Teleselskaberne markedsfører i stor stil deres bredbåndsløsninger med et “op til” foran hastigheden. Men det spænder ben for gennemsigtigheden, mener Martin Salamon fra Forbrugerrådet.

“Det stiller kunderne ringere, og det giver selskaberne meget friere mulighed for at udskyde investeringer i og opgraderinger af nettet. Ingen kan komme efter dem, for de lover jo ikke noget,” siger Martin Salamon til Computerworld.

Men kunderne får sjældent den “op til”-hastighed der står på produktet ude i virkeligheden.

Gik ikke andre steder

Telebranchens brancheorganisation Telekommunikationsindustrien mener dog, at det øger gennemsigtigheden, når der står “op til”, idet forbrugerne bliver gjort opmærksom på, at det ikke altid er muligt at levere den hastighed.  

Men det er ikke nok, mener Martin Salamon fra Forbrugerrådet, der siger teleselskaberne bør fortælle kunderne, hvad det præcist er de betaler for. Den var ikke gået i andre brancher, mener han.

-“Man kan jo overføre ‘op til’ til andre produkter og så vurdere, om man så havde lyst til at købe dem,” siger han.