Forbrugerrådet: Længere binding er en dårlig ide

Lange bindingsperioder er kun en fordel for teleselskaberne, mener Forbrugerrådet, som gerne så endnu korte bindinger, end de seks måneder, vi kender i dag.

Forbrugerrådet: Længere binding er en dårlig ide

Her i Danmark har vi seks måneders bindingsperiode, når vi køber en ny telefon. Ifølge Telias topchef Jesper Brøckner, betyder det, at forbrugerne ender med at betale overpris for telefonerne.

Han ønsker derfor mulighed for at binde danske mobilkunder i mere end et halvt år, når de køber en tilskudsmobil.

Martin Salamon er økonom i forbrugerrådet, hans opfattelse af den danske bindingsperiode er den stik modsatte:
– “Lange bindingsperioder er alene en fordel for selskaberne, fordi det indebærer, at forbrugerne tager en del af risikoen ved nye produkter. Der medfører, at teleselskaberne ikke behøver at tage sig så meget af kvaliteten af de produkter, som de sælger, fordi forbrugerne er alligevel bundet til dem.”

Han fortæller desuden også, at teleselskaberne forsøger at skabe en situation, hvor forbrugerne skal blive hos udbyderen, uanset hvordan selskabet opfører sig.

Udvalg er uenig

Tidligere videnskabsminister Helge Sander nedsatte tidligere på året Højhastighedskomiteen, som konkluderede, at fremtidens højhastighedssamfund kan fremmes, blandt andet ved at lade teleselskaberne binde deres kunder i mere end et halvt år.

Udvalget er dog blevet kritiseret for at være domineret af erhvervsinteresser, og Forbrugerrådet, som normalt taler forbrugernes sag, var ikke repræsenteret i udvalget.

Forbrugerrådet ser, ifølge Martin Salamon, gerne at bindingsperioden bliver endnu kortere, men medgiver, at der er rigtig gode erfaringer i Danmark med seks måneders binding, hvor det er lykkedes at indføre en masse ny teknologi hurtigt og smertefrit.