Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Forbrugerrådet: Længere binding er en dårlig ide

Forbrugerrådet: Længere binding er en dårlig ide

Lange bindingsperioder er kun en fordel for teleselskaberne, mener Forbrugerrådet, som gerne så endnu korte bindinger, end de seks måneder, vi kender i dag.

Her i Danmark har vi seks måneders bindingsperiode, når vi køber en ny telefon. Ifølge Telias topchef Jesper Brøckner, betyder det, at forbrugerne ender med at betale overpris for telefonerne.

Han ønsker derfor mulighed for at binde danske mobilkunder i mere end et halvt år, når de køber en tilskudsmobil.

Martin Salamon er økonom i forbrugerrådet, hans opfattelse af den danske bindingsperiode er den stik modsatte:
- “Lange bindingsperioder er alene en fordel for selskaberne, fordi det indebærer, at forbrugerne tager en del af risikoen ved nye produkter. Der medfører, at teleselskaberne ikke behøver at tage sig så meget af kvaliteten af de produkter, som de sælger, fordi forbrugerne er alligevel bundet til dem.”

Han fortæller desuden også, at teleselskaberne forsøger at skabe en situation, hvor forbrugerne skal blive hos udbyderen, uanset hvordan selskabet opfører sig.

Udvalg er uenig

Tidligere videnskabsminister Helge Sander nedsatte tidligere på året Højhastighedskomiteen, som konkluderede, at fremtidens højhastighedssamfund kan fremmes, blandt andet ved at lade teleselskaberne binde deres kunder i mere end et halvt år.

Udvalget er dog blevet kritiseret for at være domineret af erhvervsinteresser, og Forbrugerrådet, som normalt taler forbrugernes sag, var ikke repræsenteret i udvalget.

Forbrugerrådet ser, ifølge Martin Salamon, gerne at bindingsperioden bliver endnu kortere, men medgiver, at der er rigtig gode erfaringer i Danmark med seks måneders binding, hvor det er lykkedes at indføre en masse ny teknologi hurtigt og smertefrit.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Erik jensen 24-07-2010 13:50:18

Med den teknologiske hastighed som vi ser i dag er en smartphone og telefon allerede dybt forældet efter max 6 måneder, og at amerikanerne utroligt nok stadig har 2 års binding er fuldstændigt vanvittig. Det siger mere om USA end om resten af verden.

6 måneder binding må siges at være mere end rigelig, og så kan vi udskifte til en nyere model så snart en sådan er på gaden til glæde for producenterne og forbrugerene. Formnetlig bruger vi også mere data til glæde for teleudbyderen

Nogle af de store teleudbydere som her udtaler sig, skal vist kun være glad for at vi er tvunget benytter deres utroligt dyre netforbindelser i min. 6 måneder. Det skæpper under alle omstændigheder godt i kassen.

Teleudbyderne er nogen Fanden har skabt, og de skal heller koncentrere sig om at få rejst nogle flere master, (Læs samarbejde med andre udbydere) sætte priserne ned og få det gjort gennemskueligt hvad man betaler for, få gjort noget seriøst ved den ikke eksisterende kundeservice og så ellers bare klappe i.

Først når det er på plads, gider vi måske at lytte til deres beklagelser.

0 0

Om brug af cookies