Forbrugerrådet: Mobilselskaber smugler prisstigninger ind

Danske mobilkunder bør ikke risikere at få en ekstraregning for at ringe til servicenumre, lyder det fra Forbrugerrådet.

Forbrugerrådet: Mobilselskaber smugler prisstigninger ind

Det er ikke i orden, når danske teleselskaber opkræver ekstra for kundernes opkald til 70-numre i stedet for at trække minutter i den taletid, der er inkluderet i abonnementet.

Sådan lyder reaktionen fra Forbrugerrådet, som kritiserer selskaberne for at snige prisstigninger ind.

– “Det er lidt specielt det der med at begynde at ekskludere bestemte numre. Det er jo bare en måde at smugle prisforhøjelser ind ad bagdøren. Hvad bliver det næste – at man tager en 50 eller 60-nummerserie og gør den ekstra dyr?,” spørger Martin Salamon, chefkonsulent hos Forbrugerrådet, ifølge business.dk.

Ifølge sitet er det kun hos Telenor ud af de fire største teleselskaber, hvor kunderne kan vide sig sikre på, at de inkluderede timer i abonnementet også dækker servicenumre. Hos 3, Telia og TDC kan kunderne ende med en ekstraregning.

– “På mit dankort står hovednummeret til Danske Bank. Jeg har da ikke overvejet, at det skulle koste mere at ringe dertil, og at det ikke er inkluderet i min mobilpakke,” siger Martin Salamon.

– “Hvis det virkelig er standarden, så er jeg overrasket. Så bør erhvervsvirksomhederne overveje at bruge nogle andre nummerserier.”