Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Forbrugerrådet: Teleselskaber skal ikke opkræve penge fra Fup-opkald

Forbrugerrådet: Teleselskaber skal ikke opkræve penge fra Fup-opkald

Teleselskaberne kan ikke opkræve penge fra de mobilkunder, som rammes af fup-opkald, ifølge Forbrugerrådet.

Mobilkunder risikerer ufrivilligt at ende med en højere telefonregning, hvis de ringer tilbage til de udenlandske numre, som i disse dage foretager fup-opkald til danske mobiltelefoner. Det skriver Politiken.dk.

Bag de numre er en række uidentificerede svindlere, som tjener penge når mobilkunderne ringer tilbage. Kan nummeret identificeres som et fupnummer, så slipper forbrugerne ofte for at betale.

Dog har teleselskaberne ikke altid styr på, hvilke numre svindlerne ringer fra. Hvilket kan betyde forbrugerne får en forhøjet regning.

-”Det kan koste fra 5 til 50 kroner ekstra per minut at ringe til sådan et fup-nummer,” siger Stine Green Paulsen, kommunikationschef hos 3, til DR Nyheder.

Chefkonsulent i Forbrugerrådet, Martin Salamon, siger mobilkunder skal bruge deres sunde fornuft og ikke ringe tilbage til et udenlandsk telefonnummer, som de ikke kender.

Skulle det alligevel ske, så bør regningen for disse fup-opkald aldrig være forbrugerens ansvar.

-”Bolden ligger hos teleselskaberne. Det er deres ansvar at beskytte kunderne mod de her opkald. Det kan på ingen måde være meningen, at forbrugerne skal ende med regningen,” siger Martin Salamon til DR Nyheder.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Brian 25-09-2012 07:46:07

Det virker ikke på Jer som om I har teenagere i huset. De tænker ikke før de handler idet en kromosom i hjernen, der hedder (check lige det nummer der ringede inden du ringer det op) bliver udviklet langt senere i livet. Det betyder, at de helt uforvarende kommer til at ringe op.
Det allersmarteste ville jo være, at når man siger nej til udenlandstelefoni, så kan man heller ikke få opkald fra udlandet. Så er man også fri for at teenageren napper en anden telefon og ringer nummeret op ;-)

0 0
FrkLarsen 25-09-2012 14:47:03

Jeg synes heller ikke at folk er hjernedøde hvis de ringer tilbage. Det kan man faktisk nemt komme til af 100 forskellige grunde. Dit eksempel med teenagere f.eks. Man kan vente en opringning og tro det var den. Mange har familie(incl jeg) i udlandet, der ikke reagerer over nummeret. Man har travlt og det man har hørt/læst om svindelen er røget helt bagerst i hovedet osv osv. Jeg kan bare ikke lide den tone som bliver anvendt, som om det er telefonselskabets problem. Hvorfor er det det? Det er deres problem hvis de ikke blokerer numrene i takt med de får kendskab til dem. Og det ville være en velkommen service at man ikke betalte. Men det er i udgangspunktet mit problem.

0 0
FrkLarsen 25-09-2012 05:00:31

Jeg fik et opkald forleden nat på min 3 mobil. Jeg sad og læste nyheder på mobilen. Det gik enormt hurtigt. Den nåede lige at ringe så blev der lagt på. Det var et 370 nummer, og der var 11 cifre ialt. Så vidt jeg kunne finde frem til i landekoder kom det fra Litaun. Jeg kan ikke forstå hvad mobil selskabet skal blandes ind i det for. Det er jo mig der "angribes", uden 3 har nogetsomhelst med det at gøre. Jeg ringede ikke tilbage. Jeg var egentlig mere bekymret for hvordan de har fået mit nummer, da jeg hemmeligt nr. Helt hemmeligt, med adresse udladelse osv. Og jeg opgiver aldrig mit nummer på nettet. Tænker på om de har hakket sig ind hos 3. Jeg aner ikke hvordan de(svindlerne)gør. Det var faktisk det mest ubehagelige.

0 0
Carsten 24-09-2012 20:53:47

Så nu skal teleselskaberne til at bekoste opkald, forbrugeren helt frivilligt og af egen vilje har foretaget?

Det ligner jo slet ikke en glidebane ;o)

0 0
Naggie21 24-09-2012 16:20:35

Det kan sgu da ikke være selskabernes skyld, at man ikke tjekker nummeret inden man ringer tilbage?
enhver ved sgu, at hvis det ikke er et +45 nummer, så er det et udenlandsk. Det er tilladt at have hjernen tændt hele tiden!!

0 0

Om brug af cookies