Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Forbrugerrådet: Teleselskaberne slører priserne

Forbrugerrådet: Teleselskaberne slører priserne

Priserne for telefoni er uigennemskuelige, og branchen slører priserne overfor kunderne, mener Forbrugerrådet.

39 øre pr. minut løber med opmærksomheden i markedsføringen, mens opkaldsafgiften på 50 øre lever en mere skjult tilværelse.

Derfor ved mange kunder ikke, at en samtale på f.eks. to minutter, ikke har kostet de 39 øre i minuttet, men derimod 64 øre, og det er lidt for kreativt, mener Forbrugerrådet, ifølge Jyllands-Posten.

- "Det er en måde at sløre, hvad telefoniydelser koster. Man fokuserer opmærksomhed på minutprisen, og så hæver man den reelle pris overfor forbrugerne", siger Martin Salamon, som er Forbrugerrådets teleekspert.

Torben Rune fra telerådgivnings-virksomheden Netplan mener, at 40 procent af alle mobilopkald er under 10 sekunder.

Med en minutafregnet pris på 39 øre og en opkaldsafgift på 50 øre, vil de 10 sekunders samtale koste 89 øre.

Læs også:
 - Se hvor meget du betaler i opkaldsafgift
 - Opkaldsafgiften giver milliarder til teleselskaberne
 - Ministeren vil stoppe opkaldsafgiften

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Jesper Søgaard 08-02-2010 10:46:22

Jeg kan følge forbrugerstyrrelsen langt hen ad vejen og de har gjort et flot stykke arbejde for at få telefonpriser og abonnementspriser gjort gennemskuelige, men her synes jeg de overreagerer.

Det er ikke det samme som at gå ned i byen og købe en liter mælk og det tror jeg folk har forståelse for. En pris på 39 øre og opkaldsafgift på 50 øre er da et kanon tilbud til folk der har lange opkald. Man behøver ikke gøre folk dummere end de er - og hvis de er for dumme til at læse betingelserne i et abonnement inden de tegner det så har de nok godt af en lærestreg.

Ydermere så tror jeg nu nok at de personer der vægter minutprisen i et mobilabonnement som værende den vigtige faktor ikke har opkald på kun 10sek.

0 0

Om brug af cookies