Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Forhandlere: Apple er de værste

Forhandlere: Apple er de værste

En undersøgelse blandt norske it-forhandlere giver Apple bundkarakter for både leveringstid, service og pris.

Apple har igennem de seneste år fremvist fremgang i salget af både iPhones, iPads og Mac-computere, men forhandlerne i Norge af disse produkter er ikke lige så begejstrede for samarbejdet med Apple, som kunderne er for produkterne.

En ny undersøgelse, som det norske blad IT-bransjen har foretaget blandt 788 forhandlere, placerer således Apple på en soleklar sidsteplads.

I 7 af de i alt 11 spørgsmål scorer selskabet bundkarakterer.

Ifølge vg.no gælder det blandt andet kategorierne "leveringstid og pålidelighed" (iPhone), "Returnering, garanti og problemløsning efter salg" (Mac), "pris i forhold til kvalitet" (iPhone) og "fortjeneste på produkter og tjenester" (Mac).

Ifølge Ingeborg Flønes, direktør for forbrugerservicen i det norske Forbrugerråd, er det ligeledes et problem for Apple-kunderne, når forhandlerne er utilfredse.

- "For når butikken har vanskeligheder med leddet bagved, ser vi, at det ofte bliver vanskeligt for forbrugeren komme igennem med sin sag," siger hun til vg.no.

Apple bliver dog tildelt en førsteplads ved et af undersøgelsens punkter. Forhandlerne udpeger iPhone som det mest salgbare produkt.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

evilguy 31-08-2011 08:37:07

Godt man ikke bor i Norge. Når ikke engang direktøren for det norske forbrugerråd forstår juraen bag reklamationsretten, så er det skidt. Norge har regler der ligner de danske og en reklamationssag er ALTID en sag mellem køber og sælger. En leverandør til sælgeren har ikke noget med sagen at gøre - uanset om leverandøren er HP, Apple, Nokia eller whatever...

0 0
spawn 31-08-2011 09:48:48

Hun har ingen problemer med at forstå reklamationsretten, hun pointerer bare det faktum at hvis producent/leverandør leddet er dårligt til at leve op til sine forpligtelser overfor forhandlerne, så er forhandlerne også mere tilbøjelig til at være dårlige til at leve op til deres forpligtelser overfor slutkunden. Det har intet at gøre med hvad rettighederne er eller hvordan de skal forståes. Når det bliver besværligt for forhandleren vil de naturligt være mere tilbøjelige til selv at være besværlige overfor kunden, da forhandleren så får øgede omkostninger ved administrationen af reklamationssager.

Et velfungerende producent/leverandør led som fungerer uden besvær og ekstra omkostninger for forhandleren sikrer også en velfungerende forhandler service overfor kunden.

Så når Apple får sidste pladsen i noget så vigtigt som disse forhold, så er det helt afgjort et reelt problem som selv Apple fanatikere burde anerkende istedetfor at snakke udenom med fjollede angreb på forbruger rådet ;)

0 0
evilguy 31-08-2011 10:33:37

Jep, det har jeg forstået. Men faktum er jo at reklamationsretten INTET har med en leverandør at gøre, det er slet ikke en del af "ligningen".
Reklamationsretten er udelukkende en sag mellem køber og sælger. Selvom om ens leverandør er en idiot, så ændre det ikke på forholdet mellem køber og sælger.

0 0
Jesper 31-08-2011 10:38:18

Næ, det gør det ikke, men hvis producenten er mere velvilligt indstillet på at rette de fejl, som deres produkt besidder, så er det også lettere for sælger, at yde en god og kvalificeret support til køber.
Når Apple så stiller op med en holdning, der siger, at der ikke er fejl på deres produkter, eller at det er brugerens egen skyld, så gør det det jo ikke særligt nemt for sælger!

0 0

Om brug af cookies