Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Forskning: Nokia på klar førsteplads

Forskning: Nokia på klar førsteplads

Nokia er den mobilproducent der bruger flest forskningspenge - faktisk over otte gange så meget som HTC.

Nokia brugte i 2010 over 21 milliarder kroner på forsking. Det fortæller flere internationale medier.

Den finske producent ligger på en klar førsteplads, når det kommer til hvor mange penge der går til forskning -og researchafdelinger.

Samsung ligger på en solid andenplads, mens HTC og Apple henholdsvis "kun" brugte et stykke over to milliarder og fire milliarder.

Både Symbian og infrastrukturssamarbejde med Siemens fylder godt i Nokias budget.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Henrikmand 04-02-2011 09:04:15

En meget stor del af forskningsressourcerne bliver selvfølgelig brugt på hardware, hvilket er ens for alle producenterne.

Men på softwaresiden er der stor forskel. Nokia har sat sig for at udvikle det hele selv, mens fx. HTC kan koncentrere sig om deres eget UI, eller hub, der lægges ovenpå Android eller WP.

Apples forholdsvis lave forskningsomkostninger kan måske forklares med, at selskabet udvikler mange andre ting også, og at udviklingsomkostningerne til et UI kan deles ud på flere typer produkter.

0 0
Villiam 04-02-2011 11:13:07

hvilke mange andre ting udvikler apple udover deres mac systemer, iphone's og gadgets ?

hvor imod nokia laver utroligt meget andet end mobiler.

nej apple kører design vejen, og ikke udviklings vejen, derfor bruger de ikke så mange penge.

0 0
Allan 04-02-2011 13:43:50

Nu er sådanne tal ret svære at sammenligne i absolutte tal - en mere brugbar sammenligning ville være forskningsresourcerse som procent af omsætning (R&D OPEX / Revenue).

Så vidt jeg ved er de tider hvor Nokia lavede "utroligt meget andet end mobiler" vist stort set overstået, hvis du tænker på dæk og gummistøvler og den slags. I dag er Nokia en fuldblods telekommunikationskoncern og laver stort set ikke andet.

En stor forskel på Nokia og Apple er, at Apple i princippet kun skal lave software til een model (OK, måske er der et par under-modeller, hvis man regner iPad, 3GS og 4 som under-modeller), hvorimod Nokia har over hundrede modeller på programmet, som alle helst skal virke nogenlunde ens, men som i sagens natur ikke alle kan have ens indmad (i hvert fald ikke så ens som Apple's relativt få modeller). Jeg siger ikke at Nokia's dermed kan retfærdiggøre den højere udgift, men jeg påpeger blot en væsentlig forskel.

0 0
Villiam 04-02-2011 14:38:21

og så er der lige spørgsmålet, hvor meget æble er der egentligt i deres produkter ? bare den nye iphone 5 får cpu'en produceret af samsung. der var vidst også samsung som lavede skærmen til iphone 4. dvs idag betaler du rent faktisk kun for det brugte æble på bagsiden. hvis prisen så kom ned i en fornuftig og normal pris, så kunne man se ordentlig på det igen.

0 0
Shawn S. Ø 05-02-2011 10:02:29

Ja men det som du peger finger af hos Apple gør alle de andre jo også!! så hvad er forskellen?

0 0
Villiam 04-02-2011 14:34:19

tv, digitale modtagere, fjernstyringer, netbooks. bare for at nævne nogle eksempler. dæk og gummistøvle delen er vidst død for længst fra deres side.

0 0
Allan 04-02-2011 15:03:38

TV og digitale modtagere stoppede Nokia med for nogle år siden. Fjernstyringer ved jeg ikke hvad du mener med, men jeg tror ikke Nokia laver noget i den stil. Netbooks har du ret i, men fokus er netbooks med mobilnet indbygget, dvs. det falder ind under telekommunikation...

0 0
04-02-2011 10:21:51

Du har ret, google fremgår jo ikke af artiklen, for hvor mange penge bruger de på Android(og anden forskning).

Desuden har jeg svært ved at se hvorfor det er så skidt at HTC "kun" bruger 2 milliarder, det er trods alt en mobilproducent som først er blevet store de seneste 2 år hvorimod Nokia har været store i over et årti.

Og en sidste kommentar, på hardwaresiden går det udemærket for Nokia, men at bruge adskillige milliarder på udvikling af software og ende op med Symbian, det virker godt nok som spild af penge.

0 0
KimDotDK 04-02-2011 11:07:00

Nu er Symbian jo ikke det eneste de har udviklet på.. Ved ikke om du har set det, men der kommer noget der hedder MeeGo også. Skal ikke kunne sige det, men tænker at der måske er røget et par kroner til det lille projekt også.

0 0
04-02-2011 14:41:50

@Kim jeg ser frem til Meego, men indtil det bliver udgivet, så ved jeg(og andre) jo ikke om det er en god investering eller spild af penge. Men du har ret der er nok blevet brugt en del mia. på Meego, men det er vist også nødvendigt.

0 0
04-02-2011 07:35:44

At så mange andre producenter har så mange patenter, når de bruger så lidt på research....De må godt nok have nogle kvikke hoveder, sarkasme sluk...

0 0
Webhiker 04-02-2011 16:12:47

Nokia er da en af de mobilproducenter, der har flest patenter mht. mobilteknologi. Apple derimod "låner" lidt her og lidt der og kalder det deres eget.

0 0
Shawn S. Ø 05-02-2011 11:35:25

Hvilken patenter har Apple "lånt" fra og kaldt sit eget?

0 0
Allan 05-02-2011 12:47:57

Shawn, prøv at google "apple nokia sue" og begynd at læse...

0 0
Shawn S. Ø 05-02-2011 13:13:41

Jeg syntes da at du skal komme med konkrete kendelser eller er det du siger jo varm luft.
Så lad os se alle de steder de har "lånt"

Og der findes jo utallige anmelderlser mellem Nokia, Apple, Android, Google, Microsoft og et utal andre. Det er helt normalt og kun en brøkdel er der noget i.

Lige mellem Nokia og Apple er stillingen vist nogenlunde lige he he

0 0
Shawn S. Ø 05-02-2011 13:18:13

Og lavede lige den her på Google

"Nokia sues Apple" 289.000 resultater
"Apple Sues Nokia" 1.180.000 resultater

Som sagt tror jeg at stillingen er meget lige mellem de 2.. men den er alligevel sjov he he

0 0