Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Første indtryk: Dag 3 med Nokia N85

Første indtryk: Dag 3 med Nokia N85

Redaktionen er begyndt at vænne sig til Nokia N85. Men som i alle forhold opstår der akavede situationer...

Billede taget med N85 i makro-tilstand.
Billede taget med N85 i makro-tilstand.

Efter tre dage med Nokia N85 er det ved, at stå helt klart og tydeligt: N85 er virkelig den rette efterfølger til N95. Glem N96'eren, så er det sagt.

Digitalkameraet har fået fem megapixels, hvilket klarer sig rigtigt godt. Billedkvaliteten er ikke, som på topmodellerne LG Renoir og Sony Ericsson C905, men for en telefon til 3.500 kroner uden abonnement, er det godt klaret.

Autofokusen er imponerende hurtig, og som sagt gælder det også billedbehandlingen. Men til trods for hurtigheden, er der altså ikke mangel på kvalitet.

Hvis man vil kigge nærmere på nogle eksempler, kan man downloade en zip-fil med uredigerede billeder her...

Musikkvaliteten er heller ikke værst. De fleste musikgenrer lyder godt, og med den gode skærmkvalitet oveni, kunne N85 være rigtig god til trailers, filmklip eller for den sags skyld hele spillefilm.

<strong>Læs også:</strong> <br />  - <a href=N85: Første indtryk - Dag 1
 - N85: Første indtryk - Dag 2" />

Andre småting...

Alting er desværre ikke helt i top. Der er nogle småfejl og rettelser, hvor Nokia er galt på den.

Det største eksempel er lade-sticket. Hvorfor er Nokia nu igen gået væk fra deres normale standard-stick? Nu går strømmen gennem usb-sticket, som så også passer til datakablet og lignende. Det er bare lidt fjollet, når N85-brugere med høj sandsynlighed er tidligere Nokia-brugere med en standard Nokia-lader.

Oveni det kommer Bluetooth-delen, som bare ikke virker optimalt. Tingene er blevet bedre siden den første mobil med Bluetooth, men det er overhovedet ikke brugervenligt. Man kan blive helt hidsig af bare, at skulle overføre et enkelt billede til computeren. Godt der medfølger et datakabel.

Så er der lydjusterings-knapperne på siden. Når nu man afspiller video, så vender skærmbilledet automatisk 90 grader, så man får bredformat. Men reagerer knapperne ikke på, og i stedet for, at op er til højre, og ned til venstre, er det lige omvendt. Meget forvirrende.

Det er småfejl som disse, der gør at man godt kan hidse sig op over N85, men telefonen er nu stadig i top kvalitet. Batteriet ser også ud til, at have rigtig gode standbytimer. Men vi får at se om, det positive opvejer det negative, når Mobilsiden.dk kommer med den fulde anmeldelse i næste uge.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

katharina 31-10-2008 11:59:55

Jeg er helt enig med dig i at de må til at bestemme sig. Det er efterhånden et godt stykke tid siden de producerede 6500 Classic, efterfølgende har det stort set ikke været andet end de meget dyre modeller (8800) der har fået micro-usb som oplader. Indtil videre er det da bare til irritation, at de bliver ved med at skifte.

0 0
Jeanette 31-10-2008 10:05:04

Som de øvrige fatter jeg heller ikke din modstand mod USB-ladning. Flere og flere produkter lades op via USB-stikket, så chancen for at man har et USB-kabel liggende til det formål er stort. Har man ikke det, er det betydeligt billigere at købe et ekstra USB kabel end at købe en ekstra oplader. Og har man kun det ene kabel, der følger med, ville jeg hellere rende rundt med det kabel i tasken fremfor en tung strømforsyning. Jeg ser kun store fordele ved den type opladning.

0 0
Mathias Maimann 31-10-2008 11:41:19

Hej Jeanette,

Tak for din kommentar.

Som jeg fortæller i en af de ovenstående kommentarer, så er jeg ikke imod miniUSB, samt at have den som standard. Jeg giver dig fuldt ret, men før jeg er tilfreds, skal standarden være gennemgående.

Mvh
Mathias

0 0
Clemens 30-10-2008 17:42:09

Nu har jeg ikke haft Nokia N85 i hånden, men da den kører på en let opdateret udgave af S60 3rd edition kan jeg ikke lade være med undre mig over kritikpunkterne på N85.

Hvad skader det, at de ændrer ladestikket. Det gør da tingene meget lettere for brugeren, at der kun er ét stik at holde øje med - det er garanteret også sådan at når man tilslutter med kabel, så lader telefonen op samtidig.
Det er jo let i en større strategi om at mobiler skal have et universalstik, og jeg er ret sikker på, det er blevet besluttet at det er et mini-usb, der bliver standard..

Og hvad er problemet med Bluetooth? Jeg har en N95 8GB og jeg oplever ingen problemer. Den finder enheder, den registrerer og det er nemt at oprette automatisk forbindelse osv.

Og jo, jeg ser godt irritationsmomentet ved afspilning af film, men jeg kan ikke se at disse bagateller er nok til ligefrem at hidse sig op over..

Bare min mening..

0 0
Mathias Maimann 31-10-2008 09:42:20

Hej Clemens,

Omkring ladesticket, har jeg forklaret min frustration i ovenstående kommentar. Det handler kort sagt om, at Nokia skal bestemme sig.

Jeg sidder selv med en N95 ved siden af, og den virker da også fint. Men jeg kan kun tale ud fra nu 4 dages erfaring med N85, og Bluetooth virker ikke optimalt. Det er hvad jeg har oplevet, og det må jeg reagere på.

Du kalder det selv bagateller, men for mig er de stadig irritationsmomenter, hvilket fjerner det perfekte fra helhedsoplevelsen. Jeg skriver dog stadig, at N85 er i top kvalitet til trods for den "fejl" :-)

Mvh
Mathias Maimann, Mobilsiden.dk

0 0
JB 30-10-2008 17:41:16

Undskyld mig, men i mine øjne er det måske lige i overkanten at du hidser dig op over at Nokia har taget skridtet ind i det 21. århundrede og har fundet ud at opladning (og alle andre forbindelser) gennem usb-porten er vejen frem. Ligesom på Nokia 6500 i øvrigt.

Der er et hav af fordele ved at benytte USB-porten, fremfor traditionelle opladere. Bl.a. er det langt mere miljøvenligt.

Mobilsiden.dk har såmænd også været inde på dette emne tidligere. Men hvordan skulle du også vide det - du arbejder der jo kun? :o)

http://www.mobilsiden.dk/index.php?aId=4945
http://www.mobilsiden.dk/index.php?aId=3684

Og hvad er pointen med at skrive

"Det er bare lidt fjollet, når N85-brugere med høj sandsynlighed er tidligere Nokia-brugere med en standard Nokia-lader." ?

Fordi du har en gammel oplader liggende i skuffen, så må Nokia ikke ændre på opladningsmetoden for nye telefoner eller hvad?

Måske skulle du bare give den N85 videre til en kollega, du er vist ikke helt klar til den slags moderne tingester endnu. ;o)

0 0
Mathias Maimann 31-10-2008 09:38:21

Hej JB,

Jeg er desværre bare ikke den eneste, der ikke har opdateret årtusindskiftet ;-) Frustrationen kommer efter, at jeg et par dage forinden havde testet Nokia 6600 Slide med det "gamle" ladestick.

Hvis man skal gøre noget til standard, skal det bruges i alle produkter. Det øjeblik Nokia har flere miniUSB-stick som ladestick end det traditionelle ladestick, så skal jeg nok "tage skridtet" efter.

Ellers forbeholder jeg mig retten til, at hidse mig op over forskellige typer stick :-)

Mvh
Mathias Maimann, Mobilsiden.dk

0 0
JB 31-10-2008 10:59:17

Hej Mathias

For at gøre noget til standard, er man jo nødt til at starte et sted. De kan jo ikke ændre konstruktionen i samtlige modeller fra den ene dag til den anden??

Jeg finder det meget komisk at du fremlægger det som om at en ny teknologi skal være integreret i mere end 50 % af deres modeller, før du anerkender den. :o)

0 0
Mathias Maimann 31-10-2008 11:39:55

Hej igen,

Selvfølgelig skal Nokia starte et sted. Men når man starter på noget, så gør man det også gennemført. Hvis Nokia havde sagt, okay, fra nu af er alle stick miniUSB, så havde jeg været tilfreds. Men det er tydeligt, at Nokia ikke har gjort sådan.

Jeg er ikke imod miniUSB - det ville være fantastisk med en gennemgående standard. Men så skal den også bare være gennemgående.

Mvh
Mathias

0 0
JB 31-10-2008 11:54:26

Hej igen

Jeg tror det er nemmere sagt end gjort. Det handler jo om at hele konstruktionen i mange eksisterende modeller skal laves om.

Men mindre man konstant går rundt med to forskellige Nokia modeller på sig, og de to modeller har hver deres lade-form, kan jeg ikke se at det skulle være et irritationsmoment i det daglige.

Det er jo ikke anderledes end at nogle har en Nokia, andre har en Sony Ericsson og andre igen har en Samsung osv... Det er også forskellige ladeformater. Ville de så også få kritik fordi de benytter et andet ladeformat end Nokias? :o)

0 0
Mathias Maimann 03-11-2008 10:48:12

Undskyld det sene svar.

Sony Ericsson ville også få kritik, hvis de blev ved med, at bruge to forskellige typer stik, selvom de havde sagt, at én af dem ville blive droppet.

Jeg holder stadig fast i, at manglen på en fast standard er irriterende. Men du/I har helt ret i, at miniUSB er fremtiden ;-)

Mvh
Mathias

0 0