Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Forudbestil Nokia N9

Forudbestil Nokia N9

Nu kan du sikre dig et eksemplar af Nokia N9.

Hvis du vil sikre dig et eksemplar af Nokia N9, kan du allerede nu forudbestille mobilen, blandt andet hos 3 og Telia.

Den 23. september kommer Nokia N9 i butikkerne, med det helt nye styresystem MeeGo.

Nokia N9 har en 3.9 tommer ridsefri skærm, og er støbt i ét helt stykke gennemfarvet polycarbonat. N9 har et otte megapixelkamera med Carl Zeiss optik, stemmestyret GPS navigation, og en browser med HTML5-understøttelse og en hastighed på op til 14 Mbit/s.

Nokia N9 kommer fra starten i sort med 64 GB hukommelse, og senere i cyanrød og magentablå med 16 GB hukommelse.

Du kan forudbestille Nokia N9 hos 3 her, og hos Telia her.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Thomas 05-10-2011 09:46:03

Skriv din kommentar til artiklen her..

0 0
David 04-10-2011 14:44:28

Hej, er der nogen der allerede har købt en N9?

Kompasset i min N9 ser ikke ud til at virke, jeg har downloadet "Compass" i Marked, og nålen står helt stille i nord der sker intet når jeg drejer telefonen.

jeg har kontaktet Telia og de siger at hvis jeg indleverer den, skal den rep. (14 dage) fordi Nokia har den definition på DOA at man ikke skal kunne lave opkald fra den, hvis det havde været en iPhone havde jeg fået en ny i butikken, fordi hos Apple er den DOA uanset hvad der er galt (det er Telias ord).

Men inden jeg indleverer den ville jeg være fantastisk glad, hvis nogen gad prøve at starte Compass op og se om det virker på deres N9.

0 0
Tommy 04-10-2011 15:47:16

Min N9 reagerer fint...

0 0
David 04-10-2011 16:03:39

Jeg må have den til reparation.. øv :(

0 0
Kim 04-10-2011 17:41:09

Nederen. Syntes dog det virker mærkværdigt at den ikke er DOA - og endnu mere at Apple (der jo per definition ikke laver fejl) skulle have bedre vilkår end Nokia. Sikker på han ikke bare prøvede at prakke dig en Ip4 på ærmet?

Prøv evt at kontakte Nokia Danmark selv, f.eks. via facebook. De plejer at være rimeligt fornuftige.

0 0
David 04-10-2011 18:06:03

Hej Kim

Jeg har ringet til Nokia Danmark, de kan ikke gøre så meget. Så lige på det område har Apple åbenbart bedre vilkår. Man kunne forestille sig at Nokia sparer på det område? Ærgerligt er det i hvert fald at skulle undvære sin spritnye mobil i ugevis.

Men den er sgu lækker, jeg har taget min gamle telefon i brug igen, og jeg sidder allerede og swiper på den, men der sker selvfølgelig ikke noget. Men det er vildt så meget bedre swipe er end en fysisk knap.

0 0
Kim 04-10-2011 18:49:51

Hehe, hvis det er en N8 er der vist en swipe-app derude der kan redde dig lidt ;)

Men det virker nu stadigt meget underligt på mig, når man kender lidt til Apples normale klagebehandling.
Jeg har også svært ved at se hvor meget man skulle kunne spare. Jojo, der er noget hardware og noget, men inden man har været hele den logistiske mølle igennem og nogen rent faktisk har tjekket den, der er taxameteret jo også løbet derop ad.
Dertil kommer negativ omtale. Jeg kan naturligvis ikke lave en eksakt cost/benefit, men tror den ville gå meget godt break-even, hvis du bare havde fået en ny.

Anyways, så må jeg jo tro på dig :)

0 0
David 04-10-2011 18:52:22

"Anyways, så må jeg jo tro på dig :)"

hehe.. du er velkommen til at kontakte Telia, hvis du er i tvivl :)

0 0
Kim 04-10-2011 20:06:18

hehe, du må ikke misforstå mig - det er Apple jeg ikke stoler på, længere end jeg kan kaste en Ipod med ringefunktion ;)

0 0
Thomas 05-10-2011 09:45:53

Kan den ikke flyve rimeligt langt :-) :-)

0 0
Kim 05-10-2011 11:00:26

Alt er relativt (med undtagelse af sætningen "Alt er relativt"), den kan jo nok flyve længere, end man kan kaste en dværg. ;)

0 0
Thomas 06-10-2011 13:38:42

Så er pakken ankommet der hjemme, det bliver en god aften.. :-)

0 0
David 05-10-2011 10:14:36

Sjovt nok.. men lige nu er det Nokia jeg gerne ville kyle af helvedes til.. :P

0 0
Thomas 04-10-2011 15:46:15

Virker kompasset i Maps? Jeg kan huske at appen havde en fejl på min N8...

0 0
Tommy 26-08-2011 18:12:13

Jeg snakkede i dag med en TDC leder der sagde at de også ville få N9, men først i november og vist kun i den lille version med de to farver cyan og magenta.

Det er sgu opløftende for os der ikke er helt lune på 3 og telia. Jeg har selv 3 og er ikke imponeret af når man skifter mellem 3g og 2g (som man gør lige så snart man kommer ud af storkøbenhavn)

0 0
Katron 25-08-2011 22:43:18

Så er N9'eren bestilt, så nu kan den næste måneds tid kun gå for langsomt.

Men hvad pokker så med min snart 1 år gamle N8. Er vildt glad for den, og med de fede opdateringer nokia smider på gaden nu, så kan jeg næsten ikke nænne at sælge den.

Men nå, det kan være at det problem løser sig selv, når jeg får N9'eren i hånden.

0 0
David 26-08-2011 08:27:20

Hej Katron

Jeg må sige at jeg er imponeret at du tør, jeg går og overvejer det samme, mine bekymringer går på disse ting:

Det er en ny gui, ingen har før præsteret at levere en helt ny gui i første forsøg, som ikke krævede en del finpudning før det var rigtigt lækkert. Hvis det var Nokias nye primære OS (hvilket jeg synes at det burde) var dette jo ikke noget problem. Kan man f.eks. låse orienteringen i webbrowseren?

Er du sikker på GUI'en.. Der er 3 hjemmeskærme, hvor dette multitasking view spiller en stor rolle. Hver hjemmeside du åbner bliver til en app på denne skærm. På min iPhone har jeg tit rigtigt mange sider åbne som jeg slider i mellem i Safari, og åbner nye løbende. På N9 vil det betyde at mine apps bliver "gemt" i mellem disse hjemmesider, er det fedt i længden.

Man må jo nok antage at de fleste store kommercielle virksomheder ikke laver apps til MeeGo/QT i fremtiden, når Nokia er kommet helt over på WP. Vil det så virke ordentligt med at køre Android apps?

Har du haft nogen af disse bekymringer, eller andre? det er alligevel en del penge at smide på bordet.

Til alle der svarer, hold det gerne fri for fanboy kommentarer fra alle lejre :)

0 0
Katron 28-08-2011 20:38:35

Ak David. Jeg fungerer meget simpelt hvad N9'eren angår.

I første omgang har jeg blot ladet mit impuls gen råde mig.
Ved syn af de første testvideoer på nettet, var min tanke, at sådan en må jeg have.

Jeg vil tippe at man kan låse orienteringen i browseren, men ved det faktisk ikke. Nu bruger jeg så heller ikke min mobil til at surfe meget på nettet, så det er knapt så væsentlig en faktor for mig.

Jeg er ikke helt sikker på at en ny åbnet side, betyder at den gamle bliver lukket ned som endnu en app. Jeg formoder at dette virker nogenlunde som i Symbian anna, hvor man blot åbner nye vinduer, og kan bladre mellem dem, direkte i browseren. Dermed ment at når browseren er åben, kører den som et enkelt program, ligemeget hvor mange vinduer der er åbne i browseren.

Det med app's er nok lidt et sats. Dog er jeg ikke nervøs de første års tid, for der er virkeligt kommet ryk i OviStore, hvor der igen er en meget stor tilgang af app's. Alle nyere app's er lavet i QT, og vil eftersigende være tilgængelige til såvel MeeGo som symbian. Hvad Android app's angår, er der ligeledes mange QT app's, som også vil kunne bruges. Tvivlen ligger så i, om google vil gøre dem tilgængelige for MeeGo users, hvilket jeg egentligt tvivler på. Heldigvis er disse app's til at finde andre steder, men det vil nok være lidt bøvlet, og bør bestemt ikke være et argument for at købe den.
Udover dette findes der jo Alien Dalvik, som også gør N9 i stand til at køre Android app's. Dette er dog heller ikke et salgsargument, da Android app's gennem Alien Dalvik, ikke er lavet direkte til MeeGo, hvilket i nogle tilfælde kan betyde, at en Android app, ikke vil køre optimalt på MeeGo, hvis den overhovedet vil virke.

Da MeeGo understøtter HTML5, vil jeg formode at fremtidige app's kodet i HTML5, vil være tilgængelige til MeeGo.

Men i bund og grund, så er det mit impulsgen, der fik mig til at trykke på bestillingsknappen.

Jeg har dog selv nogle bekymringer. Da jeg er nokia fanboy, vil jeg på din opfordring, holde mig fra at udtale mig for meget om Android / IOS.
Jeg har dog prøvet begge dele, men er havnet med tilbage ved symbian / Nokia. Nok mest grundet mine vaner. Nokia virker immervæk som de altid har gjort. Alting ligger de samme steder, og alting ligner sig selv.
Havde en HTC Legend meget kortvarrigt. Den blev jeg seriøst uvenner med. Jeg er dog ikke i tvivl om at Android er nået langt siden, men den Legend skræmte mig fra at prøve Android igen. Jeg har købt en iphone til min datter, som jeg har skulle hjælpe hende en del med. Selvom brugerfladen virker lækker på iphone, så er der for mange ting den ikke kan, som jeg bruger i hverdagen. Den kan sikkert godt, men jeg er ikke intresseret i at skulle udskifte alt mit elektronik til apple produkter, for at kunne fremvise, synkronisere, høre musik, navigere o.s.v. Alt for mange øv'er til at det er en mobil for mig.

Min tvivl omkring MeeGo og N9, ligger mest i den daglige funktion mellem mobil og pc. Er det muligt at copy/paste musik, film, dokumenter o.s.v uden at skulle bruge et softwareprogram. Vil dette kunne gøres som jeg kender det fra Symbian.
Kan man via Nokiasoftware på sin pc, stadig sms'e, mms'e, maile og høre musik gennem pc'en, når blot mobilen er tilsluttet??
Vil den kunne afspille samme filformater som Symbian 3??
Vil man kunne smide undertekstfiler direkte ned i filmmappen, for at få tekster på sine film, ligesom Symbian 3.

Jeg har valgt at lade tvivlen komme N9'eren tilgode, og tager eventuelle problemer som de dukker op.

Jeg er ikke så bange for supporten af MeeGo. Selvom det ikke er Nokia's primære system, så har de aldrig nogensinde svigtet et solgt produkt, hvad opdateringer angår. Jeg tvivler på dette ændrer sig. Skulle de droppe MeeGo helt, så vil det være om så lang tid, at jeg sikkert har købt ny mobil alligevel.

Multitasking burde fungere suverænt på N9 med 1 Gb ram. Min N8 har ligesom N900 256 Mb ram, og allerede her virker det fortrinligt. Dog er der som på N900, en grænse omkring 25 - 30 åbne programmer. Når man runder 20 programmer, begynder N8 at virke lidt tung, og åbner man yderligere, begynder den at leve sit eget liv. Jeg formoder at dette ikke vil være et problem med N9. N9 har desuden en fiks funktion, hvor app's der ikke er brugt i længere tid, automatisk lukkes. Det gør N8 ikke. Hvis man ikke afslutter programmer og app's, så ligger de bare i og hober sig op i baggrunden, og pludseligt når mobilen virker lidt død i det, kan man se i oversigten at der kører 20+ programmer.

0 0
Thomas 13-09-2011 08:39:41

Får vi lige en update når du modtager telefonen.? :-)

0 0
Katron 28-08-2011 20:48:54

Og forresten.

Nu bruger jeg min pc derhjemme som dropbox, via webdav klienten på min N8.
Vil dette være muligt fra N9, eller skal man til at installere en dropbox app, som på android??

Med 64 Gb, formoder jeg at man med MeeGo er skiftet til et filsystem, der understøtter store filer. 32 Gb mobiler er baseret på .EXT2 eller Fat32, og har en grænse på 3.2 Gb. Med 64 Gb burde den nød være knækket, så det vil være muligt blot at lave en .ISO fil af sine DVD'ere, og afspille dem direkte på mobilen. Her er det dog en mangel at N9 ikke har HDMI stik, noget jeg har brugt utroligt meget på min N8.
N9 har dog stadig TV-out via jackstikket, men det virker lidt fjollet, hvis man nu kan afspille HD materiale i store filer.

0 0
Henrik 28-08-2011 23:31:43

DLNA.

0 0
Katron 29-08-2011 12:59:09

DLNA er desværre ikke ensbetydende med, at det hele bare kører problemfrit. Det er meget svært at få til at virke på feks. iphone.
Da jeg rodede med det på iphone, skulle man så godtnok også købe app's for funktionen, det er muligvis ændret siden, men kan sagtens være det der var problemet. Det er ihvertfald svært at få DLNA til at fungere på et device, hvor der ligger begrænsninger i kompabiliteten.
Da MeeGo er baseret på Linux, har jeg et håb om at den vil være nem at integrere med min medieafspiller/NAS server, som også kører Linux (Popcorn Hour). Det var lidt kringlet selv med Symbian 3, men det lykkedes dog, efter installation af WebDav server app på Popcornen. Nu har jeg fuld adgang til den både via Wi-Fi og 3G. Vil dette også kunne lade sig gi sig med N9'eren. Det formoder jeg, men frygter at man ikke kan.
Jeg håber at N9 er kompatibel også med NTFS, eller mindst .EXT3, således jeg måske endda kan få adgang til alle computere på hele mit hjemmenetværk via 3G.
Og så håber jeg på at når N9 bliver tilsluttet mit trådløse netværk, så vil den dukke op på alle computere, således man kan se indholdet af delte mapper i mobilen, på alle netværksdevices. Det kan man ikke med N8. Jeg kunne sjovt nok med min helt gamle N95, men den funktion blev fjernet sammen med overgangen til NTFS filsystemet.
Jeg håber en helt masse, men er bange for at jeg bliver skuffet på mange af områderne. Det der er trælst er, at langt de fleste af mine forhåbninger til N9, vil blive indfriet med WP Mango. Dette ændrer dog ikke at jeg bliver nødt til at eje en N9.
Vejen frem er ikke aplikationer. Vejen frem er vist af Nokia sidenhen apple. Ting fungerer bedst, hvis kompabiliteten er integreret fra starten. Apples problem er blot at man så skal have apple produkter, og selv her er der stadig lidt begrænsninger i form af bluetooth og manglende kombabilitet.
Android løser alt med aplikationer, og det huer mig ikke.
Symbian havde næsten nået målstregen, da de i S60 3'th edition faktisk var kombatible med alle gængse standarder, som alle elektronikvirksomheder brugte. Dette blev dog skrinlagt, da der dengang ikke var den store interesse for smartphones, som derfor betød at pc verdenen rykkede fra smartphoneverdenen.
Som bekendt er smartphoneverdenen så rykket vildt. Det irrieterer mig dog, at man forsøger at bygge bro mellem disse 2 verdener i form af app's. IMO er en aplikation et kompromis, hvor broen dog bliver bygget, men der er ikke adgang for alle typer færdsel.
Nokia har med symbian 3 bygget bro mellem windows pc'ere, Linux og selv apple. Der er fri adgang på broen, men kun for folk med en doktorgrad i IT.
Jeg tror at MeeGo lader folk med mindre uddannelse, få adgang på broen, men er dog sikker på at med WP Mango, så er der slet ikke behov for broen mere.
Det jeg blot satser på med N9'eren og MeeGo, er at den bro ikke bliver bygget så dårligt, at den kolapser efter kort tid.
Som tidligere nævnt, så tror jeg det næppe, for Nokia har aldrig ladet et produkt helt i stikken.
Nokia har altid givet software support 3 år frem, efter den sidste telefon er solgt i en serie.

0 0
Henrik 29-08-2011 13:07:40

Ok, jeg har ikke prøvet N9 endnu (andet end overfladisk et par minutter...men wow :-) ).
Men ifht. DLNA - Nokia PlayTo på N8 virker ihvertfald meget meget godt. Men du har ret, der er ihvertfald nogle TV apparater som ikke understøtter standarden ordentligt, og der er det rigtignok en fordel at have et kabel som bare virker.

0 0
Tommy 13-09-2011 10:46:46

Henrik (og David). Nokia Play to er skrevet i qt så det er næsten 100% sikkert den virker på Hammatan/N9.

0 0
lars 26-08-2011 09:40:16

Jeg har personligt også bestilt den.

Mht UI'en, så er den ikke så langt fra UI'en i min N900. Her har man samme multitasking view, jeg er personligt meget afhængig af det. Det er noget af det jeg savner mest ved Android, det overblik man har. Som jeg ser det, er det UI'en på N9 blot en forbedring af det fra Maemo 5.

Du skal sammenligne f.eks. web-browsing på N9, med at du åbner en side i en tab, som man f.eks. gør i FF eller Chrome. Ved ikke du mener med at de bliver gemt?
Åbner du mange sider på N9, vil du i multitasking viewet blot se siderne. Du kan vælge at lukke dem, eller åbne dem. De ligger i hukommelsen, så bliver altså ikke gemt i den forstand.

N9 har 1gb ram i forhold de 256 N900 har, multitasking på N900 fungerer fantastisk, men når en grænse ved omkring 25 - 30 åbne applikationer. Her siger rygterne at N9 sparker N900 totalt udover siden på det punkt.

Der er allerede en del applikationer tilgængelig for N9 og af ret god kvalitet også. Men nej der er ikke 50000 som til f.eks. Android. Det jeg personligt har behov for, er integration til forskellige services. Det klarede N900 fantastisk, det ser endnu bedre ud på N9.

Mht det at afvikle Android applikationer på N9, mener jeg ikke man skal sætte næsen op efter. Ifølge de rygter jeg har hørt, er det meget usansynligt det overhovedet kommer. Så man skal efter min mening ikke købe N9, i forventningen om at man kan afvikle Android applikationer på den.

0 0
Tommy 26-08-2011 10:17:11

enig med lars i stort set alle punkter. Problemet med Alien dalvik er at det er fx google der skal give tilladelse til at man kan komme ind på deres android marked så der er en del benarbejde der skal laves - men det er da muligt at der vil komme flere apps til meego pga dette program.

Jeg har været så heldig at prøve N9 i ca 30minutter og jeg var sgu solgt! Jeg gider dog ikke have den i sort, men gerne i blå så jeg venter med at købe...

0 0
David 26-08-2011 12:56:23

Tommy.. lidt ærgerligt med Android apps. Der ER jo nogengange værdi i at kunne få apps forskellige steder fra. Det kunne være fra lufthavnen, der hjælper een med at finde gaten, netbank app osv osv.

0 0
lars 26-08-2011 14:27:12

Noget som tilgængel er et faktum, er at de applikationer der bliver lavet til Symbian 3 platformen. Er nemme og portere til Meego/Harmattan, der er allerede mange som er porteret.

Så jeg tror kun det er nogle ret specifikke apps der vil mangle.

Jeg har da et par stykker fra iPhonen som jeg savner på Android.

Personligt, mangler jeg ikke nogen. Men hvad pøblen mangler må tiden vise :-)

0 0
Tommy 26-08-2011 18:09:27

altså alle de app som er lavet i QT (de fleste symbain apps) behøver man slet ikke gøre noget ved for at den kan køre på meego.
Jeg har kigget en del på meego-developer forums og der er masser at aktivitet så jeg ser ikke noget problem med apps.
Den eneste app jeg mangler til min N8 kontra min HTC Desire, som jeg har i skuffen, er til netbanken.

Derudover så har Nokia jo bestilt 300 af de mest gængse app der er til andriod/iOS men ikke til symbian så jeg er forstrøstningsfuld. - De bliver i øvrigt kodet i QT så de gælder også til meego.

0 0
Henrik 26-08-2011 15:28:42

Præcis. Faktisk så er det nemmere, at portere en iPhone OpenGL 2.0 app til Symbian^3/Qt og Meego Harmattan end det er til Android. I kid you not.

0 0
Henrik 26-08-2011 13:06:19

Hmmmm....med en fuld browser er det vel en smal sag. Alle har vel web-services?

0 0
Kim 26-08-2011 13:31:46

Ja jeg har heller ikke savnet apps til min N900. Men derud over så er MeeGo jo ikke skrinlagt. Flere andre producenter end Nokia har vist interesse, og med Motorola købet kan alternatibver til Android virke interessante.

Intel kører jo også udviklingen videre - og der går rygter om et nyt Nokia MeeGo device i '14 :)

0 0
David 26-08-2011 12:54:13

Lars.. med gemt mener jeg skjult i et hav af websider.. Lad os antage at jeg har 15 websider åbne, det vil så optræde på multitask viewet på samme måde som Apps.

0 0
Kim 25-08-2011 23:03:45

Jeg har løst det problem - jeg har bare 3 aktive tlf abb! Eller dvs et arbejdsnummer, et privat og et svensk fordi jeg bor i Sverige...

Det kan godt være det ikke var et godt råd alligevel - men kan man ikke få 3 simkort hos 3? Også selvom man ikke smider det ene i en Ipad og det andet i mobilt bredbånd (som jo er nytteløst med den rigtige tlf)?

0 0
David 24-08-2011 09:35:13

Jeg er spændt på om der er mange der køber den her telefon, og i givet fald om det ændrer noget for Nokia mht Meego hvis den bliver en succes.

0 0
Thomas 12-09-2011 15:30:53

Dette er en bid af fremtiden… om et år eller 2 er det ikke telefonens OS som bestemmer hvilke apps du har adgang til, men hvilke teknologier den er i stand til at udnytte. Her tænker jeg primært på HTML5 som stille og roligt bliver mere og mere omfattende. Telefonen vil stadig have bruge for x antal apps som integrerer dybt med telefonen, men 90 % af apps vil kunne køre som Web apps som er 100 % os uafhængige, det handler udelukkende om at have en Browser som understøtter hele protokollen. Læg mærke til hvordan N9 behandler hver åben internet side på lige fod med en åben app, som placeres i multitasking winduet hvilket betyder at du ikke skelner imellem apps og åbne hjemmesider/web apps/apps når du bruger telefonen. Dette er en kæmpe fordel for udviklerne da de så slipper for at lave en separat app til de forskellig platforme. For øvrigt er browseren i Nokia N9, uden sidestykke, den bedste HTML5 browser med en scorer på 283 +14 på html5test.com . Det bliver spændende at se hvad der sker..

0 0
David 12-09-2011 16:47:42

"For øvrigt er browseren i Nokia N9, uden sidestykke, den bedste HTML5 browser med en scorer på 283 +14 på html5test.com"

Hvad mener du med at den er uden sidestykke? er den ikke bare på højde?

Safari i iPhone 4 får f.eks. 296+9

https://picasaweb.google.com/lh/photo/zbmmrGm1gMHAAxStNrRdig?feat=directlink

0 0
Thomas 13-09-2011 08:29:40

Det var bare en info.. men multitasking konceptet er da uden sidestykke, når det tænkes web apps...

0 0
David 13-09-2011 11:13:38

Jeg er faktisk også lidt ked af at de sløjfer wigdets, jeg ved godt at multitasking skærmen erstatter det til en vis grad. Men jeg har satme brugt lang tid på at finde og opsætte wigdets præcist som jeg vil have dem på min N8 :P

0 0
David 13-09-2011 10:10:04

Enig.. Det er godt tænkt, dog vil jeg gerne se det i praksis, hvad sker der f.eks. hvis jeg har 20 sider åbne, vil det så "floode" min multitasking skærm.. Jeg overvejer meget kraftigt at opgradere min N8 med en N9, jeg har været inde og trykke bestil flere gange, og så alligevel ikke gjort det. Men det er en super spændende telefon, og webkit 2 kører jo fantastisk på iPhone 4.

0 0
Tommy 12-09-2011 18:49:20

Det er meget sødt du bruger en beta-browser for at få så høj en score, men hvis man kigger lidt på gennemsnittet af de færdig udviklede browsere, så får iOS (4.2 & 4.3) 210+7 som jo er meget lavere:
http://html5test.com/results-mobile.html

N9's gennemsnit på 255+14(gamle "beta" browser)og 283+14 med den browser der er den færdigudviklede er sgu helt hærdeligt og slår opera.
Opera er den jeg normalt bruger - og det er da helt tydeligt at min kærestes iOS 4.3 browser ikke når Opera til sokkeholderne - og N9's er åbenbart endnu bedre. Det kan da kun blive epic!

0 0
David 12-09-2011 18:59:57

Jeps.. iOS 5 er en beta, men én der er tæt på release. N9 browseren kører på webkit motoren, som jo er et open source projekt startet af Apple til deres Safari browser. Dejligt at se at at Apple bidrager til branchen på den måde, det synes jeg er positivt. Og det er også positivt at webbrowserne bliver så kapable som er gør, så vi kan få webapps i stedet for 4-5 forskellige app versioner til forskellige OS.

0 0
Kim 24-08-2011 10:10:26

Nokia (Elop) er ikke interesseret i, at N9/MeeGo bliver en kommerciel succes. Og ved at holde den væk fra markeder som Indien, Tyskland, UK og US vil salget ikke blive stort nok til at kunne gøre en forskel.

0 0
NK 24-08-2011 11:20:42

Windows Phone har en markedsandel på 7% i Tyskland og 2% i USA. I og med at det er WP Nokia satser på, er det nok nemmere kun at have et styresystem.

http://wmpoweruser.com/windows-phone-7-crosses-2-market-share-in-usa-has-7-of-german-market/

0 0
Henrik 24-08-2011 12:29:18

Nemmere, men ikke nødvendigvis klogest.

Der er flere grunde til, at de fleste fabrikanter har mere en eet OS. Nokia satser iøvrigt ikke udelukkende på WP, det er simplelthen forkert (lad nu være med at kun at læse Gizmodo og Engagdet - de fatter kun hvad der sker i USA).

Udover at Symbian kommer til at eksistere i nogle år endnu, så er S40 OS ikke noget der droppes lige foreløbigt. Hvad Nokia går i USA og så i resten af verdenen er to meget forskellige ting - og kan ikke sammenlignes.

Desuden har Nokia en hvis interesse i, at "bilde" de amerikanske medier ind, at nu hedder alt WP7, fordi det er vigtigt for MS, og fordi USA markedet, som er operatør-domineret, har svært ved at håndtere ret mange OS'er.

Men realiteten (og resten af verdenen) er en anden.

0 0
Kim 24-08-2011 14:03:24

Hmm... Well, har hestens mund ;)

Colin Giles: We will use Symbian to introduce competetive products that offer more choice at affordable prices to people all over the world, especially here in Asia-Pacific.

We will launch more phones on Symbian. And we will deliver more updates to Symbian.

We will continue to invest in the Asia-Pacific region to support and work with local developers to deliver locally relevant apps to make using the Nokia smartphone even better.

We will continue to make the experience more and more competitive so that buying a Symbian smartphone means buying one of the best smartphones in the market.

Colin Giles:
To conclude, I want to reflect on one thing. When our CEO Stephen Elop announced our new company strategy just six months ago, he highlighted one major goal for our company – to get back to doing what Nokia does best - making great mobile products.

I hope you will agree that with these announcements today, that is exactly what Nokia is doing.

0 0
Kim 24-08-2011 13:06:28

Ja det har du ret i, USA er et særskilt marked, og burde ses som sådan. Men AL Elops kommunikation har jo været, at det var det vigtigste marked, hvorfor han jo også "brændte" Symbian platformen ned. Den kommunikation har helt sikkert taget markedsandele i resten af verdenen også, da ingen jo vil købe en døende platform. Vi Nokia nørder læser lidt længere, og ser bla. af Symbian udfases over en årrække - det gør den almindelige forbruger ikke.

Og det forklarer heller ikke hvorfor, at Tyskland, UK og Inden skal snydes for MeeGo.

0 0
Henrik 24-08-2011 16:09:09

Elop's USA fokus er til at brække sig over, og hans "burning platform"-nonsens skulle have givet ham sparket. MEN aktionærne og bestyrelsen var i panik og måtte handle. Elop har dog een kvalitet som den gamle CEO ikke havde - fokus på execution, og det kan man godt mærke, på den gode måde. Men hans strategi sutter røv.

0 0
Kim 24-08-2011 17:02:33

Enig.

0 0
Kim 24-08-2011 11:57:40

Hvilket er et vanvittigt dårligt argument, på et tidspunkt hvor Nokia har brug for alt det salg de kan få.
Der er jo en del kunder der ikke nødvendigvis vil tvinges over på WP7 platformen. Og LG, HTC og andre klarer sig fint med flere platforme - det er jo dem der driver WP7 frem.

0 0
Kim 22-08-2011 15:47:16

http://telia.dk/n9/

0 0
Tommy 22-08-2011 15:15:48

cyan er blå, magenta er rød. Af andre primære farver er sort, som i dog har rigtgt, og gul(men den sidste farve kommer n9 vidst ikke i)

;)

0 0
Kim 22-08-2011 15:33:18

hehe - regnbuetelefonen måtte jo kommme på et tidspunkt ;)

0 0