Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Forvirring om Froyo-opdatering til HTC Desire

Forvirring om Froyo-opdatering til HTC Desire

Ifølge flere teknologiblogs på nettet har HTC lovet, at en række af deres mobiltelefoner bliver opdateret til den nyeste Google Android-version. Problemet er blot, at oplysningerne på nettet, ikke nødvendigvis er korrekte. Vi fortæller hvad der er 'op og ned' på sagen.

Mange brugere af internettet tager indholdet på nyhedssites og blogs meget alvorligt, uden at tænke synderligt kritisk over indholdet.

Særligt omkring emnet forbrugerelektronik bugner nettet af rygter, tanker og "måske-viden". Selvom det er interessant læsning, er oplysningerne langtfra altid sande og korrekte.

Det seneste eksempel på sådanne løse rygter er en såkaldt "officiel udmelding" fra HTC om, at stort set alle mobiltelefoner som de har på markedet i 2010, vil blive opdateret til Googles nyeste version af styresystemet Android - kendt som 2,2 Froyo.

Mange mobilinteresserede har stor fokus på denne opdatering, da den i forhold til tidligere versioner, indeholder en række nye funktioner.

Hvornår er noget officielt?

Siden "nyheden" blev publiceret på androidcentral.com er den gået verden rundt, og næsten hver gang har indholdet fået en ekstra opstramning. Selv Ekstra Bladet og en række andre danske websites bringer historien. Men en historie bliver ikke mere rigtig af, blot at blive gentaget mange gange.

Omkring Froyo opdateringen til HTC's produkter er det helt store problem, at medierne fremsætter en angiveligt officiel kommentar, uden at have navnet på den talsperson i HTC, som fremsætter denne.

Mobilsiden.dk har i flere dage forsøgt at dobbelttjekke informationerne fra de andre medier og blogs, men uden held.

Mobilbrugerne kan altså ikke regne med, at oplysningerne om at blandt andet topmodellen HTC Desire, indenfor kort tid, vil blive opdateret til Android 2,2 (Froyo) er korrekte.

Overfor Mobilsiden.dk ønsker HTC ikke hverken at be- eller afkræfte de mange spekulationer, om eventuelle opdateringer af produkterne.

 - "Vi har ingen kommentarer til fremtidige lanceringer af produkter eller software opdateringer – men vi kommunikerer annoncerede nyheder direkte til interesserede via e-club www.htc.com/dk/eclub”, udtaler, Peter Frølund, nordisk salgs- og marketingdirektør i HTC.

Opsummering af HTC/Froyo-sagen

Det er godt en uge siden Google annoncerede, at udviklerne og mobilproducenter verden over, kunne få adgang til den nyeste Android-udgave - kendt som Froyo 2,2.

Efterfølgende kogte nettet over med forventeringer, kommentarer og spekulationer. I kølvandet på dette fremkom denne kommentar på blandt andet androidcentral.com, der blev angivet som værende officiel fra HTC:

"Hvis din mobil blev lanceret i år vil vi højst sandsynligt tilbyde en opgradering til FroYo-versionen. Dette inkluderer populærer modeller som Desire og Droid Incredible, samt de længe ventede mobiler Evo 4G, MyTouch Slide, og flere kommende modeller. Vi vil offentliggøre en komplet liste over mobiler og datoer, så snart vi er tættere på at lancerer opdateringerne. Vi følger Google og vores andre partnere nøje, for at sikre, at vi så tidligt som muligt har mulighed for at levere en komplet og solid Sense-oplevelse på FroYo. Vi forventer at frigive alle opdateringer i anden halvdel af i år, men kan endnu ikke være specifikke."

Kommentaren kommer fra en anonym kilde, og derfor kan mobilkøberne verden over på ingen måde regne med, at indholdet er korrekt og bekræftet.

Den samlede konklusion er altså, at HTC ikke har meldt ud, at deres produkter inkl. HTC Desire, vil blive opdateret med Android 2.2. Omvendt har de heller ikke sagt, at det ikke vil ske.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Sune 02-06-2010 14:17:01

Jeg er træt af disse sammenligninger med biler, fjernsyn, forskellige windows-systemer og mælk. Vi snakker her om en telefon.

Der har i mange år været tradition for at "De mere avancerede telefoner" eller smartphones er blevet løbende opdateret, simpelthen fordi at OS-softwaren tilbyder brugeren så mange funktioner, at den er omstændig at udvikle. Omstændighed er fy-ord hos markedsførings- og salgsafdelingen, der faktisk arbejder på at få telefonen på markedet istedet for at den ligger og bliver perfektioneret i udviklingsafdelingen til al evighed. Det er omtrent de nøjagtigt samme koncepter og problematikker indefor alt softwareudvikling, og det medfører naturligt at der er fejl i mange softwareproduker der ender på hylderne i butikkerne. Derfor lappes; eller patches, disse stykker software tit løbende efter at produktet ER solgt...det samme sker også for mange af de mere avancerede telefoner.

Hvis HTC har tænkt sig at bryde med denne opdateringstradition for avancerede telefoner så er det jo helt op til dem. MEN så kommer de også til at miste en bestemt (lettere nørdet) del af deres kundegruppe. Det kan sagtens være at det ikke har den større betydning da de andre segmenter i målgruppen sikkert er ligeglade med opdateringer.

Så er vi jo bare nogle der ved, at det IKKE er HTC, som vi skal kigge efter næste gang. :)


PS. Jeg har forresten et Samsung fladskærms-TV i den lavere mellemklasse. Softwaren i dette TV er blevet opdateret 4 gange i det år jeg har haft det, og ca. 10 gange i alt siden modellen blev lanceret.

0 0
Dan Riis 02-06-2010 09:20:48

Tror ikke at HTC har i sinde at opdaterer deres Android telefoner med nye versioner af Android.
Så selvom Nexus1 er stort set den samme telefon som Desire, er det nok mere deres politik.
Husk på at de nok skal bruge en del mere tid på at tilpasse deres telefoner end Google gør pga de smider Sense ovenpå Android.
Men vi kan da altid håbe at HTC får nogen over nakken, og begynder at passe deres kunder - ISÆR når de lover, men ikke holder!

Mht Ulrik Damm.. Ja selvfølgelig opdaterer de deres Windows telefoner. De har med garanti forpligtet sig overfor Microsoft at opdaterer deres Windows telefoner konstant fordi stort set alle firmaer kun bruger Windows telefoner idag.
I mit tidligere firma nægtede de at bruge andet end HTC Windows telefoner.
Tror du at mit tidligere firma ville lægge en krone hos HTC hvis de var ligeglade med at opdatere deres Windows telefoner?
Nej så havde de fundet et andet mærke der var seriøs.

Hvis jeg nogen siden skal sætte nogen penge i HTC Android igen, skal HTC melde klart ud at de har tænkt sig at opdaterer deres telefoner eller de ikke vil. Enten eller. Sony har lovet at X10 og Mini får 2.1, Samsung har gjort det med deres Galaxy - senest har de lovet Galaxy S får 2.2.
Svære er det faktisk ikke.
Jeg vil gerne have HTC. De laver nogle fede telefoner, men deres håndtering af kunderne efter købet lever slet ikke op til standarden på deres telefoner - desværre

0 0
Ulrik Damm 02-06-2010 02:20:40

Selv efter at have haft adskillige HTC (og qtek) smartphones nu i mange år, kan jeg ikke genkende noget af det øvrige i denne tråd. Er lige skiftet fra TouchPro2 - født med WinMo6, men kort efter mit køb, lå en opdatering til WinMo6.5 klar til download/installation. I maj var der igen en opdatering bl.a. med ændringer til bruger-interfacet, og senest en sikkerheds opdatering vedr. Java og en anden vedr. en bug i Facebook galleri funktionen.
Selvom jeg nu er skiftet til Desire, forventer jeg da samme fine betjening, selvom HTC's software leverandør for Desire's vedkommende nu er google....så mon ikke der også ligger Froyo på min Desire, inden jeg skal videre i gadget-ræset? Jeg har ikke grund til at tro andet :-)

0 0
Lecter 02-06-2010 08:16:21

HTC har endnu ikke opgraderet en eneste af deres Android telefoner til en nyere android version, så du skal nok ikke glæde dig for tidligt :)

Desire er hardware-mæssigt tæt på Nexus1, som allerede kører Froyo, så måske bliver denne telefon den første ?

0 0
Lars Bjerregaard 15-06-2010 14:55:27

Du siger: "HTC har endnu ikke opgraderet en eneste af deres Android telefoner til en nyere android version, så du skal nok ikke glæde dig for tidligt :)"

Jeg synes godt nok der er mange på dette forum der blæser varm luft ud. Hvad kalder du f.eks. det der ligger på http://www.htc.com/dk/support.aspx ?

0 0
Mad_Viking 15-06-2010 15:23:56

Er ikke helt sikker på hvad det er du henviser til men tror det som Lecter hentyder til er at HTC ikke har opdateret fra f.eks. 1,5 til 1,6+ eller 1,6 til 2,1+.
Det jeg kan se på den side du henviser til er en mindre opdatering med ikke en opdatering til en nyere android version.

Måske lige passe lidt på med det varme luft medmindre jeg ikke har set en opdatering. (Og hvis jeg har er du velkommen til varm luft :) )

0 0
Dan Riis 31-05-2010 11:53:57

Er konklusionen ikke at HTC har et problem med at være troværdige?
Jeg var meget begejstret for min Magic, men meget skuffet over at skulle vente 5 måneder på en basal fejl som ÆØÅ på T9 tastaturet.
Hvorfor skuffet? Sonofon og HTC lovede mig næsten når jeg havde fyldt på strøm på telefonen, ville fejlen være rettet. Jeg ved ikke med jer, men jeg lader ikke min telefon i 5 måneder før jeg tager den i brug.

Min kone ville gerne have en Hero, så den købte jeg til hende, men da de endnu engang løb fra deres egen aftale med opdateringen, røg både Hero og Magic. Mistede al respekt for dem.

Skal de opdatere? NEJ! Men så lad være med at lov det, men JA hvis de gerne vil have mig som kunde.
Jeg forlanger ikke at de skal opdatere deres telefoner i 2-3 år med de nyeste versioner af Android, men et år efter telefonen er lanceret kunne være rigtig god kundeservice der gjorde at JEG gerne købte deres ellers rigtige fede produkter!

Samligning med billedrørs tv, og fladskærme, samt Vista og Windows7 er altså lidt langt ude.

Når vi snakker opdatering af Android svare det jo ikke til at gå fra Vista til Win7, men at som at Microsoft kommer med opdateringer til Vista samt gør Vista bedre for at give deres kunder en bedre oplevelse, og være sikker på at deres kunder køber Win7 når Microsoft smider et NYT styresystem på market.

Når Google engang beslutter sig for at laver Android 2 - ja så bliver jeg da ikke skuffet hvis de ikke giver det gratis ud til gamle telefoner.

Nå lidt meninger herfra. Synes det er æreligeligt at HTC håndterer tingene som de gør.
De skulle måske kigge Apple lidt over skulderen lige præcis på dette punkt! De skider ikke på deres kunder på netop dette punkt. At de så gør på andre punkter, er så en helt anden snak :-)

Mvh Dan

0 0
Mobilsiden.dk 28-05-2010 18:56:33

Lige et provokerende spørgsmål (står for egen regning og ikke Mobilsiden.dk)...

Hvorfor skal en mobilproducent bruge tid på at opdatere et produkt, hvis det som sådan virker fint nok? Et faktum er, at MEGET få personer, opdaterer mobiltelefonen.

Hvis du køber en computer med Windows Vista har du ikke ret til gratis opdatering til Windows 7. Køber du en bil har du ikke ret til opdateringer af systemsoftwaren i motoren. I min GPS får jeg da heller ikke gratis kortopdateringer - og dét selvom 20% af vejnettet i Europa ændrer sig hvert år.

Så hvorfor er det, at mobilproducenterne absolut skal bruge tid på at servicere gamle produkter der virker...?

0 0
Mad_Viking 31-05-2010 09:53:12

Det skal de heller ikke men vi kan jo se at der er nogen som gør det: http://www.mobilsiden.dk/?aId=11638 og så endnu med et gratis spil oveni!
Og syntes altid Nokia har været gode til at opdateret deres mobiler.
Hvilket også kan ses med alle de nyere mobil som har fået gratis navigation.
Jeg har selv en Maigc, som jeg fik lovet (fra HTC ansatte) en opdatering til inden for kort tid som ville åbne for TDC Play. Der gik da næsten et år inden den kom.
Jeg har altid været Nokia fan, men blev fanget af Magicen men syntes ikke HTC er særlig gode til at serivcere deres kunder efter kunderne har købt en af deres telefoner!
Meget skuffet herfra.

0 0
Lecter 29-05-2010 09:51:09

Det skal de heller ikke nødvendigvis. Jeg tror dog det vil blive et vigitgt salgs parameter i fremtiden på Android telefoner.

Det største problem med manglende opdateringer fra HTC, er jo at deres telefoner IKKE virker optimalt fra start. De er simpelthen fyldt med fejl, som de burde rette meget hurtigere end de gør idag.

HTC's totalt skandaløse håndtering af Magic æøå fejlen, hvor alle der henvendte sig blev henvist til Google er et af de bedste eksempler på deres manglende support. Der gik 5 måneder før de rettede fejlen.

På HTC Legend er der flere fejl, som burde være rettet for lang tid siden.

3G fejlen, som gør at man pludselig mister forbindelsen og skal slå 3G fra/til før det virker igen. Alle som har henvendt sig får det samme standardsvar: "Vi har ikke hørt om denne fejl før og kan ikke gøre noget før der er flere kunder som henvender sig"

Jeg bruger min telefon som primær internetforbindelse vha. af usb eller wifi tethering, og kan ikke bruge min Legend til dette. Jeg er nødt til at sætte mit SIM kort i min gamle Magic hver dag når jeg er hjemme.

Fejlen med manglende lys i knapperne på Legend: Jeg ved at mange har henvendt sig med dette problem. Vi får igen det samme svar: "Vi har ikke hørt om denne fejl før og kan ikke gøre noget før der er flere kunder som henvender sig"

0 0
Robin Lilfelt 30-05-2010 12:29:20

Lecter, ved du om der også er alvorlige fejl som dem du nævner med Legend på Desire?

0 0
Kasper Siggaard 30-05-2010 15:40:20

Har heller ikke oplevet de fejl på min Desire, må jeg indrømme.

0 0
Mobilsiden.dk 30-05-2010 15:50:54

På redaktionen kan vi heller ikke melde om de fejl der beskrives i forhold til Legend.

0 0
Lecter 30-05-2010 23:48:14

Problemerne er beskrevet af flere. Både på mobildebat og på udenlandske sites som f.eks XDA.

Mht. til 3g forbindelsen der forsvinder, har HTC bedt mig om at prøve med et andet sim kort og gerne fra en anden udbyder.

Har hørt om Desire og Nexus1 ejere med samme problem.

0 0
Steen Hillebrecht 30-05-2010 20:49:30

Jeg har også en Legend og kan godt genkende flere af de fejl.
Oplever desuden også fra tid til anden, at jeg ikke kan ringe op. Eller nærmere sagt. Jeg prøver på at trykke ring op, og så sker der ikke noget - før der er gået 1 minut eller sådan.

Også den mistede 3g-forbindelse (eller i det hele taget mistet forbindelse, der først kommer tilbage efter genstart) genkender jeg fra min. Det er helt fedt at se det på skrift, så man ikke går og tror man selv er idiot.

Har heller ikke haft succes med internetopkobling med telefonen som modem. Så jo, den er ikke helt forkert.

Og jeg tror ikke, det er sundt for HTCs omdømme, når sådanne eksempler kommer frem, og de så ikke gør noget ved det.

SÅ KÆRE HTC: KOM NU PÅ BANEN1

0 0
Søren 30-05-2010 14:37:39

@Robin - Jeg har ikke oplevet noget på min i hvert fald, og har ikke hørt om nogle der skulle have de problemer...

0 0
Kasper Siggaard 28-05-2010 22:00:55

Well hvis du køber windows Vista går jeg stærkt ud fra at du ønsker at få opdateringer og service pakker med til systemet du har betalt for. Vi snakker ikke om Windows 7 opdateringer, vi snakker normale opdateringer. Det er fint nok at mobilproducenter ikke supportere deres produkter til evig tid, men der burde være en minimumsperiode, særligt når et system som Android udvikler sig med den hastighed det gør, og man ikke kan få alle produkter på Android Market medmindre man har den seneste version af systemet.

Det handler vel bare om at sige til sig selv, at en smartphone er noget helt andet end en regulær mobiltelefon, som ikke er nær så afhængig af opdateringer.

Endvidere handler det vel også bare om at levere en god service til sine kunder, og skabe merværdi til sine produkter... det giver da sig selv.

0 0
28-05-2010 19:09:11

der er da ingen som har sagt det skal være gratis,da der er tale om et helt nyt styre system,nu ville det jo heller ikke skade miljøet hvis de fleste kunne bruge deres telefon mere end et halvt år,det er da heller ikke alle som udskifter Pc'en når der kommer et nyt styresystem,og hvis det som sådan virkede fint nok,kan det undre med alle de indlæg i diverse foraer,vedr fejl og mærkelige hændelser.

0 0
Steen Hillebrecht 28-05-2010 17:41:53

Tja... Vi diskuterer jo sådan set HTCs kundestrategi.
Her kan de selvfølgelig vælge flere veje.

Ser man på deres største konkurrent på smartphonemarkedet, så er det jo nok Apple, der har formået at opbygge en uhørt grad af kundeloyalitet.

HTC er nu med deres produkter nået op i en lige, hvor der er basis for at få entusiastiske kunder, der vil være en enorm markedsføringsressource, hvis HTC spiller deres kort rigtigt. Jeg er i hvert fald begejstret for min Legend. Den fedeste telefon jeg nogensinde har haft - også federe end den Ipod touch, jeg tidligere supplerede telefonen med.

Så jeg kan muligvis hverves. Men hvis det er Ericsson, Motorola og Google der kommer hurtigt med opdateringer, så kunne jeg godt tænkes at teste nye mærker næste gang.

Så jeg har svært ved at forestille mig, at HTC vil gå efter den hurtige gevinst. Vi skifter jo alligevel vores telefoner ud en gang om året eller sådan. Så til den tid skal HTC have vist sig værdig til genkøb.

Mit bud er, at Hero-sagen kommer til at indgå i HTCs interne uddannelse om, hvordan man ikke bør gøre i fremtiden.

Så jeg bevarer optimismen og glæder mig til 2.2

0 0
Søren 28-05-2010 15:38:20

Jeg har et gammelt samsung billedrørs tv stående på loftet, hvornår kommer samsung og opgradere det til en fladskærm?? Damn you, Samsung! ... Nå, det sker nok ikke nej, underligt...

Så come on, hvis i vil ha en "ny" telefon, så køb dog en NY telefon!!! Jeg har pt en desire, og jeg vil da blive glad hvis den bliver opdateret! men vil ikke blive skuffet hvis den ikke gør... så venter jeg da bare til htc kommer med en ny telefon, med 2.2 installeret, og så køber jeg den... Sådan plejer det at foregå når der er nye produkter...

0 0
vonGoldschmidt 28-05-2010 16:25:48

Nu er der altså forskel på en opdatering af hardware og en opdatering af software.
Men synes nu også, at det er mest frustrerende at de ikke kan melde klart ud, om opdateringerne kommer eller ej

0 0
28-05-2010 15:48:16

Ja Søren,du har ret,det brugerne kræver er en ny tlf,kunne HTC istedet for at træde vande,og holde folk hen bare melde ud,såre simpelt,hvor svært kan det være at sige "i får ikke mulighed for upgrade"

0 0
28-05-2010 12:54:27

Hvad foregår det hos HTC,hvori ligger problemet i at melde klart ud?? Hvem sagde at Apple var lukkede de har da trods alt meldt ud hvilke af deres enheder som kan opdateres med ver.4.0

0 0
Ove Andersen 28-05-2010 10:31:24

Ellers har vi jo heldigvis vores venner på xda-developers.com og modaco, så en rooted telefon kommer nok hurtigt kunne køre Froyo ordentligt. Der er vist lidt bugs med bluetooth, kamera og højtaler eller mikrofon lige nu, så vidt jeg ved.

0 0
Michael Fallwickl 28-05-2010 09:18:20

Tror Peter Frølund har lært lektien, om at man ikke skal stå frem i fuld opmærksomhed med pressedækning, og begynde at love at der vil komme en opdatering til Heroen, hvilke der så alligevel ikke kommer.

Efter min mening burder Peter Frølund fyres på gråt papir som konsekvens for alle de gange han har stået foran pressen og lover i et interview at der kommer en opdatering.
HTCs og Peter Frølunds troværdighed er lig nul, selv deres support er galde for at love at der kommer en opdatering til Hero, hvilke der åbenbart ikke gør.

Ringe support og buggy software gør det til en dårlig oplevelse af at være en kunde hos dem.

Til dem som har købt Legend og Desire vil jeg sige til dem at de ikke skal sætte næsen op efter at HTC vil give dem opdateringer til deres telefoner.
Vi Hero og Magic ejere er pænt skuffede over HTC's mangel på support og kommunikation.

0 0
28-05-2010 09:41:42

Med den Amerikanske Sprint Hero opdateret, ser det ud til de kommer med den meget snart til den europæiske version af Hero'en. Softwaren skal trods alt tilpasses mange sprog i europa.

Peter Frølund har mistet alt sin troværdighed, ja. Men er det ham der bestemmer deadlines og release datoer for udrulning af opdateringer til HTC's produkter i hele europa, nej vel?.
Manden har højst sandsynligt fået datoer fra andre steder i virksomheden, så det er nok længere inde i virksomheden der skal renses ud.

Fremover bør de nok holde kortene tættere på kroppen.

Magic ejere blev aldrig officielt lovet en update, men vi Hero ejere er meget skuffet, ja.

0 0
Morten R. Hansen 28-05-2010 11:21:35

Som tidligere Magic-ejer kan jeg da ikke være skuffet....?! Før jeg endte med Desire i hånden, fik min Magic da opdateret et par gange... senest med Sense!!!

0 0
Nikolaj S. 28-05-2010 08:52:42

Come on, hvornår lærer I det! HTC ønsker jo ikke at opdatere deres telefoner før folk har købt nummeret nyere. Tag eksemplet med Hero. Folk har købt Desire og Legend, men jeg vil æde min gamle hat på, at opdateringen til Android 2.1 på Hero har været klar siden ultimo 2009. HTC skal tjene penge, og det gør de kun ved at folk køber nye telefoner. Det er ikke hokus pokus, for det handler kun om penge, penge og penge.

0 0
28-05-2010 09:25:02

HTC Hero er den første telefon de har lovet at opdatere med Android, det gik galt ja. Men det er da for tidligt at dømme dem før vi ser hvordan det går med Legend og Desire, som de begge har lovet at ville opdatere. HVIS de gør dette med vilje er det bestemt ingen effektiv måde at tjene penge på i det lange løb, det er jeg sikker på HTC er meget bevidst om. Derfor er jeg også sikker på de har lært meget om forløbet med Hero. Har selv en Hero, men er bestemt ikke sikker på min næste telefon bliver en HTC.

0 0
Mobilsiden.dk 28-05-2010 09:53:35

Hej Magnus,

Nu har jeg dækket Hero-sagen lige fra starten - og nu er Desire så kommet med på "min blok".

Men inden en høne bliver til fem fjer må jeg lige rette dig.

Du skriver:

Men det er da for tidligt at dømme dem før vi ser hvordan det går med Legend og Desire, som de begge har lovet at ville opdatere.


HTC har IKKE lovet at de vil opdatere Legend og Desire med Android 2.2. Det er netop det, at denne artikel handler om.

Det citat at andre tech-site bringer, er ikke et bekræftet citat fra HTC, da der ikke er noget navn på - og da de efterfølgende ikke bekræfter det.

Derfor: Der er ingen som har lovet denne update... Omvendt har de jo så heller ikke sagt det modsatte.

0 0
vonGoldschmidt 28-05-2010 09:08:59

Synes at have hørt den der et par gange nu. Frygter lidt den bliver sand, men omvendt tænker jeg også, at hvis HTC 'bare' vil sælge telefoner, så er det en rigtig god strategi for dem at opdatere Desire, Legend og de telefoner, der nu kommer ud her i året.
Det er jo trods alt nye telefoner, og de vil vel gerne have salg i dem hvertfald det næste år til halvandet år.

0 0