Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Galaxy S4 har ingen FM-radio - her er forklaringen

Galaxy S4 har ingen FM-radio - her er forklaringen

Samsung Galaxy S4 kommer uden indbygget FM Radio. Læs forklaringen her.

S4 har ingen FM Radio. (Foto: John G. Pedersen).
S4 har ingen FM Radio. (Foto: John G. Pedersen).

Alle smartphones i Galaxy S-serien har FM Radio, med undtagelse af den helt nye Galaxy S4.

Årsagen skal findes i en bevidst beslutning fra Samsungs side, baseret på forbrugernes adfærd, der nu er mere fokuseret på at være digital, skriver Sammobile.

- ”Vores undersøgelser har vist, at køberne er fokuseret på at lytte til musik via sociale netværk eller på YouTube. Vores flagskibsmodel er rettet mod forbrugere der benytter digitalt indhold via de moderne formater og kanaler,” lyder det fra Samsung i Rusland.

Med andre ord, så mener Samsung at køberne af Galaxy S4 er moderne digitale forbrugere, der ikke er specielt interesseret i den gammeldags FM Radio.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

CJ 05-05-2013 19:36:39

Skriv din kommentar til artiklen her..

0 0
BSG 03-05-2013 12:01:48

Hvem har brug for en radio i en hypermoderne smartphone? det klarer TuneIn Radio meget bedre.
Jeg har havt mange smartphones gennem tiden, og jeg må sige, at SG4 overgår alle uden undtagelse.
Og designet er intet mindre end brilliant.

0 0
TF 05-05-2013 17:23:19

Hvad gør du så hvor der ikke er datadækning ?

Hvad er der godt ved designet, er det det billige tynde plastik eller at den ikke kan holde til bare en tur på jorden vis den rammer på siden :-(

0 0
CJ 05-05-2013 19:38:58

Kan ikke svare for BSG, men hvis jeg er et sted uden dækning læner jeg mig tilbage og nyder det :-)

0 0
BSG 06-05-2013 18:50:47

Den geniale, smukke, lette og stærke plastik, der gør at den tåler at lande ikke kun på jorden, men også på asfalten, også om den rammer med siden, har allerede prøvet det.

Stik den :)

Ellers er svaret det samme som hos CJ :)

0 0
Holker 29-04-2013 19:09:44

Hvilken skal jeg vælge. Bare kom med jeres input :) Gerne en begrundelse. Og dem der har samsung galaxy s4, føles den som en high-end eller bare noget billigt plastikfis fra BR?

0 0
Anker 01-05-2013 19:03:12

Jeg sidder med en HTC One. Jeg kommer fra iPhone 5, og det er ingen hemmelighed at det har været Apple man skulle vælge hvis man godt kan lide lækkert design udført i lækre materialer, men nu kom HTC One, og den passer perfekt til mig, da jeg et stykke tid gerne har ville prøve android, men synes bare ikke der har været nogle telefoner der har henvendt sig til mig. Men Det gør One, og så synes jeg den er super hurtig, endda hurtigere end iPhone 5 når man navigere rundt i systemet. Og så ikke at glemme den sprøde skærm, puha det er lækkerier ;-). Samsung S4 er også super fed, men hvis jeg sulle vælge den, ville det kun være for dens skærm, hvorimod jeg synes One byder på flere af de lækkerier end S4. Det er også stort set den holdning, der er blandt anmeldere.

0 0
Phoenix 30-04-2013 00:47:06

Mine grunde til at jeg valgte galaxy S4 (og har den nu) er bl.a

- Var ligeglad med det her famøse omtalte design som betyder ufatteligt meget for mange, uden at tænke på ulemperne som f.eks iphone5 har haft, at de bliver sindssygt grimme pga. ridser i løbet af KORT tid. Så af samme grund tiltalte plastikdelen mig egentligt fint !

- Mulighed for SDkort i S4, samt rent faktisk at kunne skifte batteri i S4 hvis det skulle føles slidt på et tidspunkt som nu engang sker hvis man har sin mobil i lidt tid, når det sker med HTC one så er den færdig da den er lukket.

- JEG føler ikke det er at stå med en BR-smartphone... overhovedet ! Er YDERST tilfreds med S4.

- Kameraet i S4 skulle afaik være bedre end HTC one.

Flere grunde at nævne, men lige nogle stykker :)

Uanset hvad er mit indtryk at du vil blive glad for hvad end du vælger, personligt synes jeg bare der mere og hente i S4 end ONE. (og nej er ikke HTC modstander, stor fortaler for dem normalt, og deres ONE er også fed)

0 0
Thomas Kristensen 01-05-2013 19:36:58

Der er 2 år reklamations ret, så hvis batteriet dør inden da, så går det nok. Hvor mange har lige en mobil længere end et år, og der skal batteriet med sikkerhed nok holde. Med 64GB hukommelse så kan jeg ikke se pointen med SD kort :)

Jeg er til HTC, har haft mange af deres mobiler og er aldrig blevet skuffet. Jeg har en 5 måneder gammel One X, men den bliver også skiftet ud med en HTC One om 2-3 måneder :)

Det eneste der taler for Galexy for mit vedkommende er at den er oplåst bootloader, det gør det mere root venlig, og det kan være en fordel for personer som jeg der rooter og installere custom rom. Men det betyder ikke at jeg har haft problemer med at roote mine HTC mobiler :)

Mht. FM radio, så har jeg ALDRIG brugt den, så kan ikke se problemet med at samsung fravælger det. Når jeg vil høre radio så bruger jeg TuneIn, så må man bare leve med at der er udfald en gang imellem :)

0 0
Phoenix 01-05-2013 20:20:59

Well ?

Fordi du ikke har en mobil til 5k længere end et år er det jo ikke et kraftigt argument i sig selv ?

Tror nu nok der en del udover den fanatiske del der har dem i lidt længere tid end et år, ved med sikkerhed jeg ikke køber en ny om et år efter et køb af S4 til 5k nu.

Men sådan er vi forskellige, og er som sagt IMO komplet sagen udenfor :)

Anyways 64? Afaik så har HTC one "kun" 32GB, hvilket personligt ikke er nok til mig.

Jeg er på INGEN måde modstander af HTC, og forguder dem lige så meget som Samsung, men lige her har de ikke imponeret mig lige så meget som S4 gjorde - men det var marginaler der afgjorde det skal det siges.
Læst sindssygt meget om begge så var egentligt et svært valg indtil til sidst ;)

Lige hvad angår FM radio så jeg også fløjtende ligeglad.

Jeg svarede blot vedkommende der ønskede grunde til den ene frem for den anden :)

Og kan kun fortsat sige jeg på ingen måde fortryder mit valg af Galaxy S4, den er virkelig gennemført IMO.

0 0
Jesper 29-04-2013 13:15:57

Jeg forstår ikke helt Samsungs logik her. De propper telefonen med sensorer der sandsynligvis aldrig vil blive brugt til noget i praksis. Man kan jo nævne i flæng:
Barometer, hygrometer, "hall sensor" (det ved jeg ikke engang hvad er), gestik sensor, og sikkert mange flere.
Bevares, der er sikker mange der her vil sige at "mere er bedre fordi mere er mere end mindre". Og det er helt i orden - jeg kan acceptere argumentationen. Men hvorfor så fjerne FM radionen?

Fordele ved FM-radioen:
- Dækning over hele Danmark
- Bruger væsentligt mindre batteri end en åben dataforbindelse
- Gratis (betalt over licensen for alle væsentlige kanaler)
- Redaktørudvalgt indhold (omkostningerne ved at tænde for radioen er lig nul, man skal ikke tage stilling til hvad man vil høre eller have forberedt playlister m.m.m.)

Ulemper ved at inkludere FM-radio:
Tjah, det tilføjer vel et par øre til produktionsprisen...

Siden alle andre producenter er i stand til at inkludere en FM-radio, så kan det jo dårligt være en ingeniørmæssig udfordring at inkludere den.

0 0
29-04-2013 13:50:41

Hvis du nu et øjeblik hopper med på deres koncept: Life companion, så er de sensorer jo ikke helt ligegyldige, da de jo fortæller noget om dig og miljøet omkring dig. Om du kan bruge det til noget eller ej er så noget andet noget. Btw en hall sensor er en sensor der registrerer magnetiske felter, den skal fortælle om dit smart flip cover er lukket eller åbent....

0 0
Jesper 29-04-2013 14:38:46

Fair nok - med ordentlig software kan de sikkert blive meget fine at have. Kan nu stadig ikke forstå hvorfor de så ikke også kunne finde plads til en FM-radio. Når de endda har fundet plads til en infrarød sender (også en teknologi fra det forrige årtusinde).

Med hensyn til hall sensor, så troede jeg ikke at Samsungs smart flip cover var magnetisk? Jeg synes jeg har set nogle videoer hvor det flaprer rundt i vinden.

0 0
29-04-2013 14:49:47

De har to, det almindelige og så det med vinduet i. Og tror nu ikke at det er teknologien i radioen der gør det, men mere den pointe, at der er for få der rent faktisk bruger den radio...

0 0
Jesper 29-04-2013 15:59:12

Men nu er resten af telefonen jo gennemsyret af funktioner der på ingen måde er mainstream og som sandsynlgivis kun vil blive brugt en promille af slutbrugerne på daglig basis (eksempelvis scroll med næsen...). Så hvis Samsung reelt havde en strategi om at holde et simpelt udtryk ved at at snitte funktioner væk, så er det mystisk, at den eneste funktion de har fjernet er FM-radioen. Alt det andet har jo fået lov at blive.


Men nu er det vel også tydeligt at jeg er stærk tilhænger af det gode gamle FM-bånd, og jeg kan selvfølgelig bare lægge mine penge i en anden butik - og det vil jeg selvfølgelig gøre. Min pointe er bare at Samsungs forklaring ikke forklarer noget som helst. Det er blot en serie af vokaler og konsonanter der er kastet sammen - og som af en eller anden grund af havnet på Mobilsidens forside.

0 0
CJ 29-04-2013 22:16:53

De par gange jeg har overvejet at høre FM radio via tlf eller mp3 afspiller har jeg altid droppet det fordi jeg ikke gad række ud efter hovedtelefonerne. Selv om jeg egentlig synes det er ok har jeg aldrig brugt det?? Måske har de fundet ud af at det er ganske få der bruger denne mulighed.
Jeg lytter til musik på TuneIn ganske jævnligt. Havde jeg ikke været nødt til at bruge hovedtlf for at høre FM var det sikkert blevet til noget :-)

0 0
Trentors 29-04-2013 12:36:07

Tja jeg bruger aldrig radioen. Måske fordi at det kræver man bruger antenne i det medfølgende headphones og de er aldrig særlig gode.

Og så er der jo TuneIn. En FM-radio er gammel teknologi og burde slet ikke være nødvendigt mere.

0 0
29-04-2013 13:32:15

Nej, det burde det ikke... men det er det desværre:-)

0 0
Torben 29-04-2013 12:09:57

Dette gælder altså også for Samsung 3 4G versionen og ja, det er lidt ærgeligt.

Til gengæld er prisen for data via radio meget begrænset 1 ½ er ca. 10 Mb og det er jo ikke alverden. Det vigtigste er bare at have en operatør som har god signaldækning over hele landet, fordi radioapps er der rigeligt af og også i god kvalitet :)

0 0
erikrn 06-05-2013 17:58:37

Hej
Kan du venligst nævne mig en god radioapp
da jeg savner radioen lidt på min G S4

erik

0 0
Thomas Larsen 29-04-2013 13:16:29

Jep, det er nok mere et spørgsmål om at det ville være åndsvagt at have en ekstra SKU bare for at vi kan få FM Radio.

Det er mere grundet pres fra diverse patent trolls og carriers i usa at vi ikke få det, eneste forskel er bare at de ser ud til at have "sørget" for at deaktivere det i den "typiske" EU-version, sikkert så man håber det ses som et "træk" baseret på brugeren, og ikke et rent retsligt/carrier spørgsmål som det i virkeligheden er.

0 0
29-04-2013 11:44:39

Den udvikling synes jeg er super ærgelig. Jeg hører primært radio til og fra arbejde. Efter jeg er skiftet fra en Galaxy S3 til en Nexus 4, så er jeg tvunget væk fra FM radio og til streaming i stedet(TuneIn). Desværre så hopper radioen ud 15-20 gange i løbet af min transporttid (35 minutter i Københavnsområdet), så det er bestemt ikke optimalt. Det er sådan noget der kan få mig til at tage en HTC One fremfor en Galaxy S4:-)

0 0