Gamle iPhones er et hit på nettet

Når nye iPhones og iPads lander i Danmark, skynder vi os at købe en gammel model brugt på nettet. Tendensen handler om mere end penge.

Gamle iPhones er et hit på nettet

Artikelen er leveret af Newspaq

Hver gang, Apple offentliggør en ny gennemdesignet elektronikdims, retter hele verden øjnene mod de hypede produkter.

Men i stedet for at storme ned i Fona og købe den nye iPad eller iPhone, så suser vi ind på nettet, og køber en gammel udgave brugt.

På Den Blå Avis’ hjemmeside, dba.dk, mærker man tydeligt, hvordan relanceringen af nye produkter vækker interessen for de gamle.

 – “Efter den nye iPad blev lanceret i marts, er efterspørgslen på den gamle iPad steget fra 600 daglige søgninger til 1.600 daglige søgninger. Det er en meget voldsom stigning på utroligt kort tid,” siger Simon Karsø, kommunikationschef hos dba.dk til Newspaq.

Når nye apple-produkter rammer de danske hylder, stiger antallet af gamle produkter, der er til salg, også på dba.dk.

 – “Den gamle iPad ligger typisk på en pris, der er 1.000 kroner billigere, end hvis man købte den fra ny. Så når nye produkter lanceres, så stiger både udbud og efterspørgsel hos os,” siger Simon Karsø.

Hvis man hele tiden skal eje de nyeste produkter fra Apple, så skal man skifte telefon, musikafspiller, computer eller tablet med få måneders mellemrum.

En tendens i forbrugsmønsteret

At investere i de gamle produkter, når de nye rammer gaden, er et udtryk for en mere generel tendens i den måde, vi forbruger på.

Det fortæller trendforsker Kirsten Poulsen fra Firstmove til Newspaq.

 – “De seneste år er vi begyndt i højere grad at bruge vores ting op, før vi skifter dem ud for på den måde at skåne miljøet”, siger Kirsten Poulsen.

Hvis man stadig gerne vil være med i det teknologiske kapløb, men samtidig skåne omverdenen, giver det mening at investere i nyere brugt elektronik.

 – “Selv om man køber det brugt, så er Apple-brandet stærk at iscenesætte sig igennem. Når vi vælger et gammelt produkt og køber det brugt, så får man både symbolet og samtidig følger man tidsånden forbrugermæssigt,” siger Kirsten Poulsen.

Da Apple i uge 30 lancerede den nye iPhone 4, steg antallet at ugentlige søgninger på ‘iPhone’ fra 8.500 til 20.000.

Sidste nye om temaet

Som sagen vendes og drejes, kommer der nye vinkler om emnet. mobilsiden gik et skridt videre. 9/3/2011 tunede vi igen ind på emnet med sagen om Rygte: Apple holder iOS 5 og MobileMe-event i april – Klik her. Seneste nyt om emnet finder du her.