Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Gamle iPhones er et hit på nettet

Gamle iPhones er et hit på nettet

Når nye iPhones og iPads lander i Danmark, skynder vi os at købe en gammel model brugt på nettet. Tendensen handler om mere end penge.

Artikelen er leveret af Newspaq

Hver gang, Apple offentliggør en ny gennemdesignet elektronikdims, retter hele verden øjnene mod de hypede produkter.

Men i stedet for at storme ned i Fona og købe den nye iPad eller iPhone, så suser vi ind på nettet, og køber en gammel udgave brugt.

På Den Blå Avis' hjemmeside, dba.dk, mærker man tydeligt, hvordan relanceringen af nye produkter vækker interessen for de gamle.

 - "Efter den nye iPad blev lanceret i marts, er efterspørgslen på den gamle iPad steget fra 600 daglige søgninger til 1.600 daglige søgninger. Det er en meget voldsom stigning på utroligt kort tid," siger Simon Karsø, kommunikationschef hos dba.dk til Newspaq.

Når nye apple-produkter rammer de danske hylder, stiger antallet af gamle produkter, der er til salg, også på dba.dk.

 - "Den gamle iPad ligger typisk på en pris, der er 1.000 kroner billigere, end hvis man købte den fra ny. Så når nye produkter lanceres, så stiger både udbud og efterspørgsel hos os," siger Simon Karsø.

Hvis man hele tiden skal eje de nyeste produkter fra Apple, så skal man skifte telefon, musikafspiller, computer eller tablet med få måneders mellemrum.

En tendens i forbrugsmønsteret

At investere i de gamle produkter, når de nye rammer gaden, er et udtryk for en mere generel tendens i den måde, vi forbruger på.

Det fortæller trendforsker Kirsten Poulsen fra Firstmove til Newspaq.

 - "De seneste år er vi begyndt i højere grad at bruge vores ting op, før vi skifter dem ud for på den måde at skåne miljøet", siger Kirsten Poulsen.

Hvis man stadig gerne vil være med i det teknologiske kapløb, men samtidig skåne omverdenen, giver det mening at investere i nyere brugt elektronik.

 - "Selv om man køber det brugt, så er Apple-brandet stærk at iscenesætte sig igennem. Når vi vælger et gammelt produkt og køber det brugt, så får man både symbolet og samtidig følger man tidsånden forbrugermæssigt," siger Kirsten Poulsen.

Da Apple i uge 30 lancerede den nye iPhone 4, steg antallet at ugentlige søgninger på 'iPhone' fra 8.500 til 20.000.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Simon Kjær 22-03-2011 21:36:38

Hvordan bliver man det? Og geniale konklusioner ellers...

- "De seneste år er vi begyndt i højere grad at bruge vores ting op, før vi skifter dem ud for på den måde at skåne miljøet", siger Kirsten Poulsen -

Hverken mig eller samtlige af mine bekendte bruger tingene op for at skåne miljøet? :D Det er for at få mest ud af produktet før vi smider penge efter noget nyt. Er det en påstand, eller er det et faktum som hun har konkluderet ud fra en undersøgelse?

Og så fik hun da også lige mærket apple forbrugerne.
- Når vi vælger et gammelt produkt og køber det brugt, så får man både symbolet og samtidig følger man tidsånden forbrugermæssigt -

Køber de fleste herinde ikke telefonen på baggrund af hvad den kan? Dens, "lækre specs"?
Hvilken idiot (jeg ved nogle få eksisterer), køber et gammelt produkt for symbolets skyld?
Dem der køber for symbolets skyld, køber da netop det nyeste for at flashe det?

0 0
Lasse Olsen 21-03-2011 20:05:25

Hehe, det var da ret så indlysende?? Når apple er så hypet som det er, så er dette jo en selvfølge...??

Det er virkelig selvforstærkende, når der et nyt produkt som folk vil eje, så tjekker man hvad man kan få for sin nuværende "gamle"??? Lur mig om ikke mindst hver 2 søgning er folk der ejer en i forvejen og skal se markedet an inden de fastsætter pris på deres egen??

0 0

Om brug af cookies