Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Globalt svindel-netværk står bag malware-app

Globalt svindel-netværk står bag malware-app

En fup-app har tilmeldt adskillige Android-brugere til overtakseret sms-tjeneste. Sporene fører rundt i hele verden.

Det seneste stykke tid har mange Android-brugere oplevet problemer med en app, som udgiver sig for at være noget andet, end den i virkeligheden er.

Den er nemlig ikke en softwareopdatering eller lignende - det er et stykke malware, der inficerer telefonen. Ét forkert tryk og brugeren er blevet tilmeldt en overtakseret sms-tjeneste.

Fup-nummeret er ikke blot udspekuleret, men også omfattende. Ifølge computerworld.dk strækker problemet langt ud over Danmarks grænser, og bagmændene trækker spor, som minder om et edderkoppespind.

Det er således mange af de samme firmanavne og email-adresser, der går igen, når de dyre sms-tjenester verden over bliver tjekket efter i sømmene.

Du kan læse meget mere om bagmændene via Computerworld.dk.

Umiddelbart synes Google at have reageret ved at fjerne den skadelige app fra Google Play, men den hærger stadig via de såkaldte airpush-bannerreklamer i allerede installerede apps.

Læs også:
- Teleselskaber blokerer sms-tjeneste i fup-app

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Benjamin Jensen 26-05-2012 00:42:40

Hurra for det frie valg til at blive lænset for penge. Det må vi alle hylde ;)

0 0
26-05-2012 10:05:23

Så er det jo godt du har Apple til at bestemme for dig. Vi andre bruger bare hovedet, men ja det er jo dejligt med det frie valg.

0 0
Footiefan 26-05-2012 13:29:08

"Vi andre" - det dækker så åbenbart ikke over dem der er blevet ramt = alle bruger ikke hovedet ;-)

0 0
27-05-2012 08:28:29

Ja "alle" dem der er blevet ramt. Der er nemlig en hel overflod, især hos telia. Folk der henter 225% batteri forbedringsapps, chinese teens, osv.... De er sq selv uden om det.

0 0
Benjamin Jensen 27-05-2012 23:40:42

N du er jo typen der aldrig bruger hverken firewall eller antivirus, for du stoler på dit vid.

Bare ærgerligt når man bliver inficeret via bannerreklamer via flash, eller der bliver afviklet ondsindet kode på en webside.

Du er også typen der aldrig har haft virus, for du har jo aldrig brugt antivirus. Alle os på mobilsiden kender jo din intelligens, så vi ville selvfølgelig stole på dit intellekt.

0 0
27-05-2012 23:53:06

Ja, det er da i hvert fald større end dit!

0 0
Benjamin Jensen 28-05-2012 20:16:36

lol det var da godt nok et snappy comeback der gjorde mig mundlam!

0 0
28-05-2012 22:34:09

Ja det er jo forskellen på dig og mig. Du skal komme med dum smarte bemærkninger, jeg ved ikke hvorfor, og er egentligt også lige glad. Det er bare ærgerligt at mine kommentarer altid skal ned på det her plan, når du "joiner". Det har ellers været så dejligt fredeligt, på ferie?

0 0
Benjamin Jensen 29-05-2012 00:11:59

Grunden til at du får dumsmarte bemærkninger fra folk, er måske fordi vi godt ved du er uden for pædagogisk rækkevidde!

Når man skriver, at dem (og der er mange) der bruger Apples produkter ikke har noget hoved, eller har besvær med at bruge det, så beder man selv om et dumt svar. Det er jo virkelige det underlige ved dig, at du slet ikke kan se det. Derfor får du altid åndsvage returbemærkninger i håb om at du snart kan indse virkeligheden.

0 0
29-05-2012 09:19:37

Hvad er det at jeg skal se ? Og er man uden for pædagoisk rækkevidde når man syntes Apple er noget lort ? Og jeg har ingen steder skrevet at folk med apple produkter ikke har noget hoved. Jeg skrev bare at det var godt de havde apple til at bestemme for sig.

Og det er nu meget sjovt som du altid skal sætte det op som alle jer andre "mod" mig :D Hvem er alle de andre ? Jeg ser kun dig....

0 0
Benjamin Jensen 29-05-2012 15:41:25

Apple er noget lort? Den er gal, når man drejer enhver ting, så man altid får det til at passe ind i sit kram, og ikke kan se verdenen udenfor. Når man ikke vil erkende, at der faktisk findes bedre muligheder, men stædig forsvarer de ting som åbenlyst ikke fungere, i stedet for at kritisere de ting som burde laves om.

I stedet bruger du den lette argumentation for, at man bare kan bruge hovedet, og ophøjer dig derved som en klog person. Alle dem der så bruger Apple, kan ikke finde ud af at bruge hovedet, og derfor køber de deres produkter.

Hvis du lige bruger hovedet et øjeblik, så kunne Google godt sætte nogle mennesker til at tjekke de programmer der flyder ind på Google Play. De tager trods alt også 30% af omsætningen som Apple. Det eneste de kan sortere for er malware. Men i stedet for at se denne mulighed, bruger du taktikken med at angreb er det bedste forsvar, og skyder så igen igen på Apple. Det er meget symptomatisk for dig og andre fandroids.

0 0
29-05-2012 19:26:57

Vi kan jo blive ved. Verden udenfor er alrså apples lille lukkede univers, der kun vil lege med sig selv ? Og hvorfor SKAL jeg bare syntes om apple ? Du kan da være ligeglad.

Og skal vi ikke lige få noget på det klare. Google får ikke nogen penge:

Application developers receive 70 percent of the application price, with the remaining 30 percent distributed among carriers and payment processors. Google itself does not take a percentage.


Taget fra:

http://en.wikipedia.org/wiki/Google_Play

Derudover så har google værktøjer kørende, der bliver fjernet skadelig software. Og som jeg gang på gang har sagt, hvor er ofrene henne ? Hvis der er så meget malware, ja ifølge visse sikkerhedsfirmaer er det jo op til 20% i google play der er inficeret, hvorfor hører vi så ikke fra alle ofrene ?

Men for at slutte af. Du kan lide det som apple laver det, godt for dig. Jeg kan lide det som google laver det, godt for mig.

0 0
Benjamin Jensen 29-05-2012 20:07:03

Det er flot, at du kan tage et citat fra wiki, som enhver jo kan redigere i. Men når du tager kilden, så vil du se, at den er snart 4 år gammel, og den stammer fra en udviklerblog.

http://android-developers.blogspot.com/2008/10/android-market-now-available-for-users.html

Tingene så altså lidt anderledes ud dengang i 2008, hvor der jo stort set ikke var mange android mobiler.

Men det er jo dig i en nøddeskal. I stedet for at kommentere på, at man virkelig kunne gøre tingene anderledes, så går du igen efter en "ukorrekthed" fra min side om, at Google skulle tjene penge. Jeg gætter på, at du lige har fundet dette frem til lejligheden, men ikke lige har haft tid til at tjekke kilden først. Det er vel det der kendetegner en ægte fanboy ikke? At man prøver at finde kilder der kan underbygge ens religion.

Jeg er altså langt ud over det punkt, hvor jeg kun ser det positive ved et produkt. Når du kommer dertil, så kan vi måske snakke sammen, men helt sikkert ikke før.

Jeg slutter samtalen her i hvert fald!

0 0