Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Google bekymret for Samsungs Android-dominans

Google bekymret for Samsungs Android-dominans

Google frygter fiasko, hvis koreanske Samsung får et for stort forspring til konkurrenterne på Android-markedet.

Google er bekymret for Samsungs position som dominerende på Androidmarkedet, skriver Wall Street Journal.

På et møde hyldede Googles Andy Rubin, Samsungs succes, men advarede samtidig om, at Google kunne havne i en prekær situation, hvis Samsungs forspring til konkurrenterne blev for stort.

Samsung har allerede stor indflydelse, med 39,6 procent af det globale marked for smartphones, hvoraf Android-enheder udgør langt største delen af deres produkter.

Andre producenter har ikke kunne gøre det nær så godt som Samsung, som dermed står i en postion, hvor de kan tillade sig at kræve mere af Google, eller gøre som Amazon, og lave sin egen udgave af operativsystemet.

Google mener dog, at de har tegnet en form for livsforsikring med opkøbet af Motorola, hvilket ifølge The Verge, skulle være med til at blokere for, at Samsung for alt for godt fodfæste.

Det er dog ikke klart, hvordan Motorola skal være med til at afholde Samsung fra stor succes, da de produkter vi ind til nu har set fra Motorola, ikke har kunne trække ret mange kunder til.

Kilde: Wall Street Journal, The Verge

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Mirzad 26-02-2013 13:27:23

Andre producenter må bare tage sig sammen, Samsungs succes er ikke noget den var født med..vel..?
Nu vil både Sony med deres Xperia Z og HTC med One forsøge at ændre på billedet, men hvis forbrugere hellere vil have en Galaxy S4, så er det bare det..

0 0
Peter Frederiksen 26-02-2013 19:41:10

@Mirzad

Præcis! Det er kun om at lave en telefon med de bedste specs, men også man skal prioriterer software udvikling..

0 0
Mirzad 26-02-2013 21:06:55

Enig, Samsung har også været rimelig god til holde deres (bedst sælgende)modeller opdateret..i modsætning af f.eks. LG.
Lad os de om LG har lært noget af det nummer de lavede med deres Optimus 2X.

0 0
Peter Frederiksen 26-02-2013 19:42:00

Edit:

Der er ikke kun!

0 0
TF 26-02-2013 14:52:41

Jeg tror HTC one har en seriøs chance for at blive stor vis samsung ikke indfrier alle forventningerne med S4 og det er svært at se hvordan det kan lade sig gøre med de kæmpe forventninger og hype der allerede er om den

0 0
Mirzad 26-02-2013 21:08:36

Ja, det bliver spændende hvad Samsung kommer med..både HTC og Sony er kommet med nogle seriøse telefoner.

0 0
Malte 26-02-2013 11:45:36

Min næste mobil kunne sagtens tænkes at være fra Kina i stedet for den Google Nexus jeg egentlig havde tænkt mig. At købe en Samsung var slet ikke faldet mig ind. LG ej heller, men det er jo desværre dem, der p.t. har tjansen med Nexus.

Mine erfaringer med en Android telefon, som ikke bruger stock Android (min HTC Sensation), er dårlige, idet opdateringer kommer sent eller aldrig. Med en billig Huawei Ascend P2 kan det være ligegyldigt. Jeg har aldrig brudt mig rigtig om Samsungs telefoner.

0 0
Kim 26-02-2013 11:58:34

Jeg tror du misforstår Googles udfordring. Det har intet at gøre med om de kan sælge Nexus-telefoner, men om de kan sikre Androids overlevelse i en form, hvor det er Google der bestemmer over det.

For hvis Samsung vælger at lave en fork af Android (som Amazon), så mister Google kontrollen over platformen.

Men det er da rart at se at Google godt er klar over, at det ikke er Android der sælger telefoner, men producenterne. At man køber en Samsung for at få en Samsung, og ikke for at få en Android.

0 0
Mirzad 26-02-2013 13:29:53

Både og..jeg tror nu at hvis Samsung kom med Galaxy s4 i to versioner med hhv. Android og WP, vil Android versionen stadig sælge bedre.

0 0
Kim 26-02-2013 14:29:33

Det tror jeg nu også du har ret i, men hvis der kom en Android og en Samsung-droid fork, eller måske TiZen, så vil Android på sigt blive truet.

0 0
Peter Frederiksen 27-02-2013 11:11:10

Der kommer ikke en Samsung droid fork, da det vil betyde at Samsung kan kysse Google services Bye Bye, dvs. ingen Maps, play, Gmail, Now osv. og det vil betyde bye bye Samsung

Acer var ved at blive smidt ud af Open Handset Alliance, da de ville lave en smart phone med et Forked OS (Aliyun OS af Alibaba)..

0 0
Kim 27-02-2013 12:07:44

Ikke desto mindre er det lige nøjagtigt den bekymring Google selv lufter...

0 0
Mirzad 26-02-2013 21:01:00

Det kommer an på mange ting, Android har fået godt fat i forbrugerne, trods dens svingende oplevelses kvalitet og malware historier.
Tizen skal komme med nogle helt særlige og nye ting for at overbevise forbrugerne.

0 0