Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Google gør Gmail NSA-sikker

Google gør Gmail NSA-sikker

Kryptering imellem Googles Gmail-servere skal holde NSA-nallerne væk.

Fra og med i dag vil Googles mail tjeneste være krypteret, igennem en sikker HTTPS forbindelse, hele vejen fra sender til modtager. Dermed vil krypteringen træde i kraft uanset hvorfra mails bliver sendt og modtaget - mails sendt fra åbne netværk i caféen eller træningscenteret får derfor et ekstra lag sikkerhed.

Som en ekstra sikkerhedsforanstaltning vil Google også kryptere dine mail-data under transporten mellem Googles servere. Krypteringen er et modtræk for at hindre eksempelvis NSA i at opsnappe informationer mens data bliver flyttet imellem datacentre.

Læs også: NSA-anklager, ’har fuld adgang til iPhone’

Nicolas Lidzborski, chefudvikler for Gmail sikkerhedsholdet udtaler: ”Siden sommerens aflytningsskandale, er det en topprioritet for os, at sikre at brugernes informationer er sikre - også når de bevæger sig mellem vores servere"

Dermed bliver al mail info krypteret fra start til slut for Gmail-brugere, uanset hvor usikkert et netværk der bliver anvendt.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Søren 22-03-2014 18:12:33

Personligt syntes jeg det er syndt for dem der står for at gennemlæse mine mails, det må godt nok være kedeligt at læse alle de nyhedsbreve...

5 3
Frederik 21-03-2014 13:44:04

Lækkert! Så kan jeg igen kommunikere med min terrorcelle uden at blive busted!

1 18
Niels de Boissezon 21-03-2014 13:48:57

Hehe - inden du kommer for godt i gang, skal det lige tilføjes, at NSA altid kan få en dommerkendelse for at få adgang til Googles data. ;-)

14 0
azAAzin 21-03-2014 14:29:28

Det bedste ved det hele er, at FBI som følge af The Patriot Act kan udstede deres egne retskendelser (National Security Letter) uden en dommers accept. Generelt er The Patriot Act ret vidtgående i dens omfang. NSA har f.eks. haft adgang til data fra større virksomheder (Google, Facebook, Apple, Microsoft etc.) uden brug af retskendelser gennem The PRISM Program. Læg dertil at The FISA Amendments Act giver NSA adgang til al kommunikation uden brug af retskendelse, hvis den ene part (sender eller modtager) ikke er amerikansk statsborger.

Det er generelt foruroligende...

32 1
22-03-2014 14:45:30

For mit vedkommende må de sniffe alt det de vil, så længe klamme svin som dem fra 11. September bliver nakkeskudt i stedet for at slå tusindvis af uskyldige mennesker ihjel!

2 19
Rene Jensen 23-03-2014 21:41:18

Skræmmende at der er Danskere der har den holdning, men meget seriøst at folk som N er en fare for os alle sammen i Danmark.

2 1
24-03-2014 00:29:27

Hvordan Er det lige at jeg er en fare for dig? Fordi jeg syntes at terrorister burde sendes til det hinsides med uforrettet sag? Sorry, men jeg er træt af blødsøden pis, det koster alt for mange uskyldiges liv pga af psykopater der render rundt og leger gud....

1 1
DeeHawk 03-04-2014 10:18:50

Fordi du dømmer folks liv udfra en personlig holdning du har tilegnet dig gennem de farvede medier. Bare fordi en bjørn redder dig fra en ulv, betyder det ikke bjørnen er din ven.

0 0
Frederik 22-03-2014 13:09:43

Der er måske lidt for løse tøjler. På den anden side, så er det vel fint at terroristerne bliver luret inden folk bliver slået ihjel?

4 12
Frederik 21-03-2014 13:42:56

0 1