Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Google: I har kopieret Android

Google: I har kopieret Android

Google beskylder kinesiske Alibaba for, at have kopieret Android, med styresystemet Aliyun, der er udbredt i Kina.

I sidste uge udskød Acer overraskende deres lancering af smartphonen Cloud Mobile 800, som har det kinesiske styresystem Aliyun. Dette skulle være sket efter pres fra Google, som truede med at opsige Acers licens, til at benytte Android på deres enheder.

 - Google presser Acer til at droppe konkurrent

Firmaet bag Aliyun OS er den største konkurrent til Google på det kinesiske internet-marked, og hele denne situation debatteres heftigt i medierne. På det sociale netværk Google+ har Android-chefen Andy Rubin, ifølge digi.no, hævdet, at Aliyun har kopieret Android og bruger det’s runtime og værktøjer.

Google mener nu, at kineserne har stjålet deres arbejde og kopieret Android, der er en open source platform, som alle kan bruge. Aliyun skulle dog ikke følge spillereglerne.

Alibaba, som står bag Aliyun IS, skriver i mails der blandt andet er sendt til AllThingsDigital, at det bygger på open source Linux med egne applikationer. Dog kan det afvikle nogle, men ikke alle Android-applikationer.

Acer har indtil videre ikke ønsket, at blande sig i debatten og komme med en officiel udtalelse.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

David 19-09-2012 10:47:01

Google er et lorte firma..

0 0
Kim. F 21-09-2012 10:29:38

@ Kim ka dig og N ikke udveksle mail adr, og så tage jeres slåskamp der, så vi andre er fri for at se på tak.... ;))

0 0
PJ 24-09-2012 02:14:17

Hvis vi kunne plusse her så havde du fået en +1 :)

0 0
Kim 17-09-2012 19:12:56

Andriod: Copy/paste Oracle "do not distribute" Runtime-codeing into Kernel = ok Open Souce copy.

Aliyun: Mimnic Android Kernel = buhu illigal Open Source copy.

Hvor ER det dog synd for Google at de fik tæv i Kina. Og nu gør det igen. Det ser ikke ligefrem ud som om at de har ændret holdning i forhold til censur og Kina... All in!

0 0
17-09-2012 19:32:03

Google har da ikke fået en skid tæv ? Acer har fået af vide at de ikke er med i OHA hvis de starter produktionen af den planlagte Aliyun mobil. Det ved alle der er med OHA sq da. De er jo alle sammen gået sammen i det projekt. Og android er OPEN SOURCE, men sq da ikke alle de pirat kopier af apps fra google play eller hele google app pakke. Hvis du satte dig bare en lille smule ind i tingene, ville du måske forstå bare lidt af hvad hele denne sag handle om, og ikke om android er open source eller ej.

0 0
Lars 17-09-2012 20:35:22

Du godeste, der skal sgu ikke meget kritik af Google til før den første Android-freak kommer farende og hidser sig heeelt op... Rolig nu :-)

0 0
PJ 17-09-2012 22:36:03

Well, han er jo klart en troll - men det er den som har skrevet artiklen jo også.

0 0
Kim 17-09-2012 22:54:44

Og du tilføjer..?

0 0
PJ 24-09-2012 02:15:41

Det var tl;dr; versionen. Du er en troll, som ikke bidrager med noget relevant. Og personen som har skrevet "artiklen" må også være troll (eller ekstremt doven og ikke gidet sig sætte sig ind i ting)

0 0
saliuu 17-09-2012 20:49:33

Tror han er lidt sur over, at artiklen ikke fortæller hvad problemet er, hvilket betyder folk, der kun læser nyheden her får det helt forkerte billede af situation.

0 0
Kim 17-09-2012 20:02:28

Jeg har skam sat mig ind i både denne sag, og Googles Kina censur-sag - har du?

0 0
17-09-2012 22:14:02

Hvorfor skal jeg sætte mig ind i google's censur sag ? Det er jo ikke det der er inde i billedet her. Du snakker om open source ved android. Og ang. retssagen fra oracle, så var der vist ikke rigtigt noget at komme efter. Tror du oracle har betalt deres regning til google, for sagen lange løb? Android er ligeså open som det altid har været. Det har denne sag på ingen måder gjort noget som helst ved.

0 0
Kim 17-09-2012 22:28:53

Har jeg skrevet det? Næ.

Har jeg skrevet at det er komisk at Google piver over, at deres største konkurrent som ownede dem i Kina har lavet en fork af Android, til trods for at de selv copy/pastede Oracles kode ind i Android, ja.

0 0
17-09-2012 22:37:31

Jamen de piver jo ikke. Det er gadget pressen og en masse anti google folk der piver over at de er noget så onde mod ACER....

0 0
Kim 17-09-2012 22:54:18

Så burde de jo prøve deres sag i en retssal; Problemet er bare, at de så er nødt til at mod-arguementere sig selv i forhold til Oracle...

0 0
CJ 18-09-2012 15:36:15

Der er jo ikke tale om at Alibaba eller Acer har gjort noget ulovligt. Hvorfor skulle det ende i en retssag. Jeg har flere Android enheder der ikke overholder OHA's regler. Konsekvensen er en spraglet til dårlig "android oplevelse". Det er det Google ikke anerkender som samarbejdsgrundlag. Ikke at enhederne ikke er gode eller har brudt nogle nationale/internationale love :-)

0 0
17-09-2012 23:50:16

Retssag om hvad ? Og hvis vi snakker om oracle sagen, så omhandler det jo en hel anden del end det allibaba snakker om. Oracle snakker om dalwik kernen, mens alibaba snakker om en linux distribution. Eller har oracle også opfundet linux ?

Din evige tilbagevenden til oracle sagen har intet med denne sag at gøre.

0 0
Kim 18-09-2012 07:43:18

Min "evige tilbagevenden" til Oracle retssagen, r jo udgangspunktet for min post, det er dig der forsøger at flytte fokus.

Og nej, det er Linus der opfandt Linux og guess what? Han er heller ikke fan af det uægte barn Android. I forhold til distributionen, så vandt Red Hat jo den retssag...

Når Google piver over API'er osv, så er det nøjagtigt det samme som de selv krævede sig retten til ift Oracle.
Andriod er så Open Source, bare så længe det er Google der bestemmer. Og den definition af Open Source er der ingen af ophavsmændende til begrebet der støtter.

0 0
18-09-2012 16:06:39

Jamen det er jo også dit udgangspunkt jeg går efter. Denne sag har jo intet med oracle sagen at gøre, jo at google er indblandet, men det er det. Og om Linus er glad for android eller ej, har heller intet med sagen at gøre. Og du kan da gøre lige hvad du vil med android, så længe du IKKE bruger GOOGLES apps og ikke er den del af OHA. Hvor svært kan det være.

Google piver over at Alibaba gøre brug af deres Google apps, det er der vel ikke noget forkert i ? Samt at deres "appstore" indeholder gevaldigt mange vellignende apps, hvor man næste skulle tro at der var nogen der havde haft snablen nede i google play.

0 0