Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Google lukker op for spam-motorvej

Google lukker op for spam-motorvej

Hvis du har en Gmail og en Google+ konto, kan alle maile dig fremover - uden at kende din mail

Ændringer i Gmails indstillinger vil fremover bevirke, at du vil modtage mails i din Gmail, der er sendt til din Google+ profil. Dette selvom afsenderen ikke engang kender din mailadresse.
Det bliver resultatet af, at Google forsøger at integrere deres sociale netværk med deres langt mere populære mailservice og søgemaskine.

Eventuelle gener og ubehag kan dog afhjælpes ved, at man i sine kontoindstillinger går ind og definerer, hvem der må sende en post. Man får valgmulighederne ’Alle på Google+’, ’Udvidede cirkler’, ’Mine cirkler’ og ’Ingen’.

Det kræver dog at man først og fremmest er klar over ændringen, og at man dernæst ved hvor man kan finde indstillingerne. Sociale netværk er ikke ligefrem kendte for intuitiv og nem navigation, når man skal slå uønskede reklamer, anmodninger og - nu åbenbart også - mails fra.

Hvis du hører til dem, som endnu ikke har modtaget mails om enorme formuer i Afrika, penisforlængelser til konkurrencedygtige priser, eller blot investeringsråd fra tydeligvis ordblinde venner du ikke anede du havde, så kan Google+ måske hjælpe dig på vej.

Opdateringen og dermed den nye mulighed, vil blive rullet ud over de næste par dage. En formildende omstændighed er dog, at det kun er din Google+ profil man kan skrive til, din email vil ikke være synlig for afsenderen.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Kenneth Sørensen 10-01-2014 14:47:45

Er forlængst hoppet af Google vognen. De er blevet så store og har fingrene i så meget at det bliver alt for uigennemsigtig. Det eneste man kan vide med sikkerhed, er at man er deres produkt, som de kan handle med. Og i den forstand skal man jo regne med spam. Google = spam. Det er hele deres forretnings koncept.

6 3
10-01-2014 16:08:33

Sjovt jeg oplever ingen spam, og jeg har ellers hele pakken.

8 6
CJ 10-01-2014 12:43:22

Jeg bruger masser af google services men har afmeldt min G+ konto. Det lader til så også at være en kur mod dette tiltag :-)
Eneste minus er at jeg nu ikke kan støtte app udviklere med bedømmelser i Play Store. Men det bekræfter mig så også i at det var det rigtige valg for mig for hvis google vil binde mig på den måde kan de rende og hoppe. Synes G+ tilføjer flere ulemper end fordele med tiden... For mig.
Fortsætter glad med de services jeg let kan gennemskue :-)

2 3
Kloge Aage 10-01-2014 11:01:14

Tag jer nu sammen, og vær en smule seriøs, nu var vi lige sluppet af med en vis herre, her på sitet, der altid skulle køre en mere eller mindre negativ vinkel på Google / Android, og så kører det gud hjælpe mig videre i samme rille, tænk lige over hvor mange læsere der har G-mail / Google / Android. Men selvfølgelig hvis man gerne vil irritere 80% af Smartphone brugerne, så er det selvfølgeligt vejen frem, med sådan noget ævl.

4 15
11-01-2014 09:46:30

Nu er vi faktisk nogle der var/er enige med "en vis herre" og som syntes det er en skam han har forladt sit livsværk...
heldigvis kan vi følge ham på hans nye site...
google er for mit vedkommende forlængst blevet udelukket PGA deres regler..

http://www.scroogled.com/Home

keep calm while Google steals our data

4 3
Peter Frederiksen 13-01-2014 13:22:09

Men hvis hopper på M$ Scroogled (vildledende) argumenter, så er du godt nok Naiv..

F.eks. grunden til Chromebook Scroogled reklamen, findes her (selvom M$ siger noget andet)
http://goo.gl/RTJSoL

Artikel om Gspam...
http://goo.gl/KgB1jC

Men i bund og grund samler (eller i M$ sprog stjæler) M$ de samme dataer, som Google.

0 1
11-01-2014 10:33:38

Tjah, bare ærgerligt dem der laver den kampagne selv har fingrene i kagedåsen.....

http://www.forbes.com/sites/kellyclay/2012/07/19/is-microsoft-spying-on-skydrive-users/

1 3
11-01-2014 11:09:10

Det link holder ikke en meter, det er rent gætværk..
Overskriften er et spørgsmål, og resten deres gæt på tingene..

3 0
11-01-2014 13:37:21

Eftersom de har fået deres konti lukket pga af indhold, så må de jo ligesom havr været inde og kigge. Ergo er de ikke en pind bedre selv. Men lev du bare i troen på at M$ er meget bedre end de andre, og de gør alting fordi de er venlige :-)

1 3
11-01-2014 15:43:23

Men igen det er gætværk...
medmindre du kan fremvise beviser lever jeg videre i troen om Microsoft er væsentlig bedre end Google.. Der igen og igen er taget med fingeren i klejnekassen..
microsoft er bedre end de andre og en forretning jeg har væsentligt større tiltro til end Google eller Apple...

0 0
saliuu 10-01-2014 10:50:23

Jeg er ikke ligefrem fan af google+, men denne her artikel var da godt nok skrevet på et lavere niveau end Ekstrabladet artikler har.

1. du får en mail omkring den nye ændring, og et link til at ændre det.
2. den skulle gerne default være sat til extended circles, så hvis du ikke bruger google+, er der ikke nogen nye mennesker der kan sende til dig.
3. personer der mailer til dig ved brug af din plus konto får ikke din e-mail oplyst, med mindre du faktisk svarer på dem, så hvis du lige pludselig vil ændre hvem kan sende til dig, vil dem der brugte google+ ikke kunne sende til dig når du har ændret det.
4. Mail sendt til dig ved brug af google+ bliver smidt ind under "social" taben, så din hoved indbakke bliver ikke fyldt med folk på google+ der var tale med dig.
5. Hvorfor skulle spam filteret stoppe med at virke hvis spammerne bruger google+ i forhold til at det bar random sender spam ud og håber de gætter nogle emails der findes?

Jeg er virkelig skuffet over mobilsiden at de vil synke så dybt :(

9 4
Joergen Ramskov 10-01-2014 10:21:35

Artiklen har karakter af Ekstrablads materiale.

"Det kræver dog at man først og fremmest er klar over ændringen, og at man dernæst ved hvor man kan finde indstillingerne. Sociale netværk er ikke ligefrem kendte for intuitiv og nem navigation, når man skal slå uønskede reklamer, anmodninger og - nu åbenbart også - mails fra."

Det er ikke fordi jeg har lyst til at sidde og forsvare Google, men ovenstående er ren spekulation fra forfatteren af artiklen.

Jeg har på min Gmail konto modtaget en mail fra Gmail teamet der fint forklarer de nye muligheder for at sende mail og den mail inkluderer også et link til hvor man kan slå det fra under Gmail's instillinger. Som Morten fint skriver, så er det også hos mig begrænset til "extended circles", hvilket umiddelbart virker til at være OK. Derudover er det begrænset således at en person kun kan sende mig én mail og kun én via G+. Det er kun hvis jeg vælger at besvare den mail at vedkommende kan sende flere og får min emailadresse at se.

6 2
Søren H Thomsen 10-01-2014 10:27:41

Mine settings står også på "extended circles". Jeg erindrer ikke, at have ændret på denne indstilling. Måske er "extended circles" default-indstillingen og så er problemet vel ikke så stort?

1 0
Morten Jensen 10-01-2014 10:44:52

Jeg tror også det er default indstillingen...
Og det var bestemt slet ikke svært at finde.
Når man er logget ind, så kan man trykke på sit navn oppe i højre hjørne, og så er der et fint link der hedder 'Privacy'. Og så vidt jeg husker, så er det første indstilling på den side man kommer ind på.
Der kunne forfatteren af denne artikel godt have undersøgt sagen lidt nærmere, i stedet for som udgangspunkt at smæde Google uden der er noget som helst hold i sagen.

3 3
saliuu 10-01-2014 10:54:19

være er udtalelser som
"Hvis du hører til dem, som endnu ikke har modtaget mails om enorme formuer i Afrika, penisforlængelser til konkurrencedygtige priser, eller blot investeringsråd fra tydeligvis ordblinde venner du ikke anede du havde, så kan Google+ måske hjælpe dig på vej."

Hvilket er noget BS, da den her ændring slår ikke ligefrem spam filteret fra, som fanger den her type af spam mails :-/

3 3
Morten Jensen 10-01-2014 11:23:57

Det hører heldigvis til den del af artiklen som jeg normalt ignorerer. Det er ligegyldig vrøvl fra forfatteren som er fuldkommen ligegyldig i forhold til nyheden. :-)

2 3
Morten Jensen 10-01-2014 09:27:20

Jeg går ud fra det er indstillingerne på denne side:
https://plus.google.com/settings
Jeg kan se, at jeg allerede havde været inde og tage stilling til dette for et stykke tid siden. Hos mig stod den i hvert fald til 'Extended circles', hvilket som udgangspunkt er fint for mig, indtil det viser sig som et problem. :-)

7 0
Kofoed 10-01-2014 17:13:44

Nej det er i indtillingerne i Gmail, altså ikke dem i G+

0 0